תרגילים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

פרופ' דבי משתף בתרגילים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך. דוגמא לתרגילים, שכדאי להכיר כבר טרם הניתוח. ולהמשיך ולתרגל לאחריו. כדי לחזור במהרה לטווחי התנועה ולהוריד נפיחות וכאבים.

התרגילים אינם המלצה רפואית ויש לקבל הנחיה מפרופ' דבי ו/או פיזיותרפיסט לגבי התרגילים, מספר החזרות וזמן האימון.

כבר ביום הניתוח, או למחרת ניתוח להחלפת מפרק הברך. ניתוח בו פרופ' דבי משמר את העצם הבריאה ואת הרקמות הרכות. אחרי שההרדמה המקומית מפסיקה להשפיע ועברתם מחדר ההתאוששות למחלקה. אתם יכולים לעשות נסיון הליכה ראשון עם ההליכון שהבאתם אתכם. (בפעם הראשונה רק בהדרכת פיזיוטרפיסט). 

פרופ' דבי דוגל בשיטת השחרור המהיר וההחלמה המואצת, לאחר ניתוחי החלפת מפרק ברך. השאיפה היא שתשתחררו לביתכם כשאתם מסוגלים להגיע בעצמכם לשירותים, לצעוד למרחקים קצרים, לתרגל עליה וירידת מדרגות. ולקבל סדרת תרגילים בסיסיים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך, מהפיזיותרפיסט.

לרב, יומיים לאחר הניתוח תשתחררו הביתה. עם חבישה עמידה למים על הפצע. ועם הנחייה לעבוד על שיקום ביתי, שכולל המשך הפיזיותרפיה. יחד עם עבודה על החלמה מלאה – שכוללת גם מנוחה, תזונה בריאה, טיפול בכאב והפחתת לחצים.  

תרגילי פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת ברך, באדיבות אור, פיזיותרפיסטית מהרצליה מדיקל סנטר.

תרגילים לדוגמא, לאחר ניתוח החלפת ברך

חשוב לתרגל אך ורק לאחר קבלת הדרכה מפיזיותרפיסט מוסמך.

תרגיל 1 – הפעלת כפות הרגליים

שכיבה על הגב, רגליים מוגבהות מעל כרית. להניע את כפות הרגליים מעלה ומטה.  פוינט ופלקס. לא רק מהאצבעות אלא כל כף הרגל.

תרגיל 2 – מתיחת כפות רגליים

קחו את כף הרגל אליכם, לחצו את הברך חזק לכיוון המיטה, והחזיקו כך במשך כחצי דקה.

תרגיל 3 – כווץ ברך סטטי

שכיבה על הגב,  עם רגליים מוגבהות מעל כרית או מגבת מגולגלת . לחצו את הברך לכוון המזרן, קרבו בהונות אליכם, ללא הרמת הברך. כדי ליצור יישור בברך ורגל ישרה, להחזיק 10-5 שניות, ולשחרר.

תרגיל 4 – יישור ברך סטטי

שכיבה על הגב, קרסוליים מוגבהות מעל כרית או מגבת מגולגלת כדי ליצור יישור בברך ורגל ישרה, להחזיק כמה דקות או עד שחשים אי נוחות מאחורי הברך .

אפשר גם לשים כרית מתחת לברך , ללחוץ את הברך אל הכרית וכך להרים את כף הרגל.

תרגיל 5 – יישור רגל אחת

שכיבה על הגב,  והכנסת הבטן. שתי רגליים כפופות וכפות רגליים מונחות על המזרן, ללא כרית.  ליישר באיטיות רגל אחת על המזרן ולכופף. אם גורם לכאב, להתייעץ בפיזותרפיסט ולהיעזר בו.

תרגיל 6 – כיפוף ויישור מפרק ברך בישיבה או שכיבה על המיטה

כיפוף: בשכיבה: החליקו את כף הרגל אליכם, וצרו כיפוף בברך. ניתן בתחילה להעזר עם הידיים כדי לכופף. החזיקו, ישרו את הברך, נוחו ושוב כופפו. 
בישיבה על כסא: החלקת כף הרגל אחורה, אפשר על נייר עיתון או צלחת חד פעמית. עד כיפוף של 90 מעלות בין הירך לברך, ואז החליקו את כף הרגל חזרה.

 יישור :ישיבה בכסא, שתי רגליים מונחות על הרצפה, הרימו את הרגל המנותחת ליישור ברך, בפלקס (אצבעות לכוון הגוף).  

תרגיל 6 – כיפוף ירך וברך בעמידה

עמדו עם ליד שולחן יציב, הרימו את הרגל למעלה ב90 מעלות, תוך כדי כיפוף ירך וברך (לא גב ואגן) . והניחו את הרגל חזרה על הרצפה.

תרגיל 7 – עליה וירידה במדרגות עם מעקה או מקל

עליה – להעלות את הרגל הבריאה, אחריה, מקל הליכה ולאחריה הרגל המנותחת.

ירידה – להוריד את המקל, אחריו הרגל המנותחת ואחריה הרגל הבריאה.

לא להבהל, תופעות צפויות לאחר ניתוח החלפת הברך

לא להבהל, אבל כן לשים לב לתופעות אפשריות אחרי החלפת ברך.

זיכרו שצפוי שתהיה נפיחות בגפה המנותחת כחודשיים לאחר הניתוח. כמו גם אודם וחום מקומי סביב איזור הניתוח. הגוף עובד, ובאופן טבעי מגביר את זרימת הדם לאיזור המנותח, לשם ריפוי והתחדשות הרקמות לאחר הניתוח.

מומלץ להרים את הרגל מעל גובה הלב, אם האודם נעלם זה סימן טוב.

הקפידו על ההנחיות שקיבלתם עוד טרם הניתוח, כמו גם על נטילת הטיפול התרופתי, מנוחה מספקת, תרגול ופעילות אחרי הניתוח.

מחפשים אורתופד מומחה ברכיים ? בכל שאלה -אין שאלה, צרו קשר עם צוות המרפאה ונענה לכם במהרה.

בהצלחה!

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן