זריקות PRP לעומת ניתוח החלפת ברך

זריקות PRP לעומת ניתוח החלפת ברך. ד"ר דבי רונן, אורתופד מנתח. מסביר: רבים מתחבטים בשאלה, עד כמה אפשר לדחות את האפשרות של ניתוח. או אולי בכלל לוותר עליו. ויחד עם זאת, להעלים את הכאב, להמשיך בפעילות ולשמר את איכות החיים. חשוב להבחין בין זריקות PRP וטיפולים שמרניים, לעומת ניתוח החלפת ברך.

פרופ' דבי, מומחה ברכיים, מסביר: אין שום סיבה לרוץ לחדר הניתוח. כדאי ומומלץ לפני הכל לבדוק עד כמה הטיפול השמרני יכול להועיל. הוא אמנם לא בונה סחוס, אבל יכול להפחית עומס על המפרק, להפחית כאב ולהגדיל את טווחי התנועה. כל אחד בהתאם למצב המפרק שלו.

ישנם הטיפולים השמרניים שכוללים : תרגילים, פיזיותרפיה, אפוסתרפיה, תזונה, הפחתת העומס מהמפרק, תוספי מזון, טיפולים תרופתיים, הזרקת PRP, ועוד.

לכן לפני שממהרים לחדר הניתוח, זיכרו – הניתוח יכול לחכות. ואתם יכולים בינתיים רק להשתפר. הטיפול השמרני יכול לעזור, גם להפחית כאב, וגם להרגיש טוב יותר.

ואם כן תצטרכו ניתוח החלפת מפרק ברך. תגיעו מוכנים יותר. לאחר שהשרירים התחזקו, ושיפרתם את תבנית ההליכה. כך שהשיקום יהיה קל יותר.

תסמיני שחיקת סחוס

מה נכון ומתי? על דרגות שחיקת סחוס (אוסטיאוארטריטיס) בברך.

לפני שמדברים על ניתוח או כל טיפול אחר. צריך לאבחן אם הבעיה היא: שחיקת סחוס בברך.

אם כן, מחלקים את שחיקת הסחוס ל-4 דרגות חומרה:

דרגה 0 – הברך בריאה ואין סימן לשחיקה של הסחוס. אין גם כאב או מגבלה ממקור זה.

דרגה 1 – הקלה ביותר, שחיקה מזערית של הסחוס באזורים קטנים. לרב, עדיין לא חשים בכאב . הטיפול: פעילות (לחיזוק שרירי המפרק ולהגברת היציבות). פיזיותרפיה, ירידה במשקל, במידת הצורך. כמו גם תזונה ונטילת תוספי מזון .

דרגה 2 – דרגה בינונית. יש היצרות המרווח בין עצמות המפרק, עדיין אין חיכוך בין העצמות. יש נוקשות באזור הברכיים, וכאב בעיקר לאחר פעילות. גם במצב זה מומלץ טיפול שמרני. כמו פעילות, פיזיותרפיה, ירידה במשקל. הפחתת עומסים על המפרקים, משככי כאבים. זה זמן טוב לטיפול בזריקות PRP.

דרגה 3 – בין בינוני לקשה- יש נזק גלוי ושחיקה נרחבת יחסית של הסחוס. תלונות על כאבים חזקים לאחר פעילות. נוקשות ונפיחות לאחר שינה או ישיבה ממושכת. גם בשלב זה, פרופ' דבי ממליץ לנסות טיפול שמרני, כולל הזרקות PRP.

אם אתם חשים כאבים עזים, ואיכות החיים נפגעת – מתחילים לחשוב על אופציה ניתוחית.

דרגה 4 – זו הקשה ביותר. כל הסחוס נשחק, יש מגע "עצם על עצם". אין מה שיפריד בין העצמות, יש כאבים חזקים והגבלה ניכרת בתנועה.

אז מה זה PRP

מתי זריקות PRP יכולות להועיל?

במידה ומיציתם את הטיפולים השמרניים השונים. ומידת שחיקת הסחוס עדיין לא מקסימלית, כלומר אין מגע של עצם על עצם. דרגות שחיקה 2-3. זה הזמן בו ניתן לנסות את שיטת הטיפול שמצליחה להתחקות אחרי הדרך הטבעית של הגוף לריפוי.

גופנו בנוי בצורה כ"כ חכמה שהוא יודע לייצר לעצמו חומרים רבים שעוזרים לריפוי עצמי. מדובר בטיפול משמר, 100% טבעי, בעזרת זריקות שמבוססות מיצוי הטסיות, (מרכיב בכדוריות הדם שלנו). מדם הנלקח מן המטופל .

ע"י הפקת פלסמה עשירה בטסיות (PRP) – בעצם שואבים דם מהמטופל, מסרכזים אותו ומבודדים את הPRP (פלסמה עשירה בטסיות) שמפעילה את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף, וגורמת להפחתה בכאב ולשיפור בתפקוד מפרק הברך. הזריקות מדרבנות את הגוף לריפוי מהיר ותקין של הרקמות.

טיפול PRP נמצא יעיל לשיקום ולשיפור איכות החיים, בזכות יכולתו להתחקות אחר הדרך הטבעית של הגוף לריפוי עצמי.הטיפול נפוץ בקרב אנשים העוסקים בספורט, שעברו פציעה , קריעה או מתיחת גיד, שריר או רצועה. מחקרים הראו שגם מטופלים הסובלים משחיקה בסחוס המפרקי. ורוצים למצות את הטיפול השמרני לפני ניתוח. זריקות PRP לברך יכולות להיות אופציה מוצלחת.

מה זה PRP

PRP – פלסמה עשירה  בטסיות. מדובר במיצוי של התאים הראשונים שמגיעים לאזור פגוע בגוף. כשהן עוברות שפעול, הן מייצרות חלבונים, גורמי גדילה וריפוי לאזור הפגוע. כאשר מוזרקת פלסמה עשירה בטסיות ישירות אל המקום הפגוע. היא מסייעת גם בעזרת החלבונים המעודדים צמיחת תאים וחומרי גדילה. כמו בתהליכי ריפוי פצע.

במשך כ-3 ימים לאחר הטיפול, מומלץ להניח שקית קרח על האזור המטופל, מידי כמה שעות לכ-20 דקות למניעת נפיחות. יתכן כאב באזור השאיבהה/ ההזרקה, ניתן להיעזר במשכך כאב זמני. תוך זמן קצר, ניתן לחזור לפעילות רגילה.

ומתי הזמן הנכון לניתוח החלפת ברך

אם השחיקה משמעותית. אתם סובלים מכאב,הגבלת תנועה ופגיעה באיכות החיים. ומרגישים מוכנים לניתוח.

במידה והטיפול השמרני לא מצליח להקל על הכאבים, ולא משפר את איכות החיים שלכם. הגיע הזמן לשקול טיפול באמצעות ניתוח.

פרופ' דבי מנתח ניתוח החלפת מפרק ברך, בשיטה מותאמת אישית. ניתוח זה נקרא ניתוח ברך בגישה הקינמטית. בניתוח לא פוגעים ברקמות הרכות ומנסים להחזיר את מפרק הברך לזויות הטבעיות טרם השחיקה. הניתוח מאופיין באחוזי הצלחה גבוהים מאוד. ובשיקום מהיר ואיכותי.

ניתן לבצע את הניתוח עם או ללא ניתוח רובוטי. בהתאם למשתל המתאים ביותר לכל מטופל.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן