החלטה על ניתוח החלפת מפרק

סרטון הדרכה על החלטה על ניתוח החלפת מפרק

פרופ' דבי משתף בהמשך, סרטון הדרכה: החלטה על ניתוח החלפת מפרק. והסבר האם יש טיפול מחליף ניתוח. מה הגורמים לשחיקת סחוסים ומה התסמינים. האם יש טיפול מחליף ניתוח, מה הגורמים המשפיעים על החלטה על ניתוח החלפת מפרק. ומי מחליט ? ( רק אתם!!)

גורמי סיכון לשחיקת סחוס – אוסטיאוארטריטיס:

  • גיל (מבוגר) – בגיל מבוגר השרירים והרצועות נחלשים, וקצב התיקון של הגוף איטי יותר.
  • גנטיקה.
  • התפתחות לקויה של המפרק,
  • מחלות , זיהום,
  • שברים, תאונה, או חבלה או טראומה למפרק
  • עודף משקל – מכביד על המפרקים נושאי המשקל.
  • פגיעה במפרק או ברכיביו, נזק למיניסקוס, פגיעה ביציבות הברך.
  • העדר אספקת דם טובה – נמק, ועוד.

גיל ועודף משקל הם גורמי הסיכון השכיחים ביותר, למחלת אוסטיאוארטריטיס – שחיקת הסחוסים . מעל ל80% מהאוכלוסייה מעל גיל שישים, סובלת מרמה מסויימת של שחיקת סחוס חווים את המצב הזה של שחיקת סחוס. חלקם כלל לא מודעים, לא חשים כאב או הגבלה והשחיקה מאובחנת רק בבדיקת דימות. וכמובן שלהם מומלץ טיפול שמרני. 

מה התסמינים של שחיקת סחוס?

פרופ' דבי מסביר – כאשר חשים כאב, הגבלה בתנועת המפרק, נוקשות של המפרק (בעיקר בבוקר). כמו גם ירידה בטווחי התנועה וחוסר יציבות . לעתים רואים עיוות של המפרק, שומעים קול של חריקה בתנועה ועוד.

התלונות העיקריות של המטופלים הן: כאבים במעבר מישיבה לעמידה, קושי בהליכה למרחק , קושי בעלייה במדרגות, קושי לנעול נעליים.

בעקבות העלייה בתוחלת החיים, יש עלייה משמעותית גם במספר הסובלים משחיקת סחוס ובמספר המטופלים שעוברים ניתוחי החלפות מפרקים

רמזים מקדימים…השחיקה לא הופיעה לפתע פתאום.

מחקרים מראים כי שנים לפני שמופיעה השחיקה המלאה במפרק.

  1. יש חולשה של השרירים שסביב הברך.
  2. פגיעה ביכולת המפרק לייצב את עצמו.
  3. ברך לא יציבה, שלא "מתקנת" טוב את עמדתה.
  4. שחיקת סחוס.

כשמחזקים את השרירים ואת המייצבים של הברך- יש ירידה בכאב. חשוב לדעת שהסיכוי של מטופל שלא עושה פעילות גופנית להגיע לניתוח הוא גבוה יותר. מלמטופל פעיל, שמתרגל את השרירים ( בצורה נכונה).ולכן יש משמעות רבה להתמקד בשינויי אורח חיים, כי אוסטיאוארטריטיס היא מחלה כרונית (כמו סוכרת). שמירה על משקל מתאים, פעילות גופנית , טיפול תרופתי או שימוש בעזרים (זמנית), יכולים לעזור. כמו גם הזרקות PRP

ולכן : טרם החלטה על החלפת מפרק – טיפולים ללא ניתוח

לפני שמקבלים החלטה בנוגע לניתוח, כדאי לבחון אפשרויות טיפול שאינן כרוכות בניתוח. מטרת הטיפול השמרני היא להפחית כאב, ולשפר תפקוד. הטיפול השמרני מבוסס בראש וראשונה על תאום ציפיות .

הבנת משמעות טיפולי הליבה. שמירה על על אורח חיים בריא. כמו גם על סביבה בטוחה. פעילות גופנית מודרכת, מניעת נפילות ושימוש באמצעי עזר, בהתאם להמלצת הרופא או הפיזיותרפיסט.

**קישורים בתמונות

פיזיותרפיה גם כטיפול שמרני וגם לפני ואחרי ניתוח החלפת מפרק
פיזיותרפיה – לשיפור טווחי תנועת המפרק. חיזוק שריר, שחרור רקמה רכה והפחתת כאב..
פעילות גופנית מותאמת
פעילות גופנית מותאמת – לשמירה על גמישות הרקמות, על מסת שריר ועל יציבות וחוזק המפרקים.
אפוסתרפיה - טיפול פיזיקלי להקלה על כאב וחיזוק שריר
אפוסתרפיה – טיפול פיזיקלי להקלה על כאב וחיזוק שריר הקניית תנועות נכונות, והפחתת העומס על המפרק.
פרופ' דבי מסביר על הטיפול בכאב סביב הניתוח
טיפול תרופתי – משחות לשימוש מקומי להפחתה בכאב ולטיפול בגירוי הדלקתי סביב המפרק. תרופות לכאב, NSAID,סטרואידים, הזרקת חומצה הילארונית, ועוד
טיפולי ליבה בשחיקת סחוס
חינוך והדרכה - הבנה שמדובר במחלה כרונית , בלי פתרונות קסם.
חינוך והדרכה – הבנה שמדובר במחלה כרונית , בלי פתרונות קסם. מידע על אופציות הטיפול ומשמעותם.
תזונה ושינוי הרגלים - תזונה בריאה , שמירה על משקל גוף תקין להפחתת העומס על המפרק.
תזונה ושינוי הרגלים – תזונה בריאה , שמירה על משקל גוף תקין להפחתת העומס על המפרק.
תוספי מזון - גלוקוזאמין כונדרטין, כורכום, NEM, רסרברטול, אומגה 3 ועוד.
תוספי מזון – גלוקוזאמין כונדרטין, כורכום, NEM, רסרברטול, אומגה 3 ועוד. לא כולם הוכחות במחקרים ארוכ טווח ואיכותיים.
 PRP - Platelet Rich Plasma. הזרקת פלסמה עשירה בטסיות שלכם, לאזור המפרק
PRP – Platelet Rich Plasma. הזרקת פלסמה עשירה בטסיות שלכם, לאזור המפרק. לסייע בהפחתת כאב ודלקת. בשלבים 2-3 של אוסטיאוארטריטיס.

ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק – רק שלכם!

השיקולים טרם החלטה על ניתוח החלפת מפרק

מחלת האוסטיאוארטריטיס היא מחלה גלית. לפני שחושבים על ניתוח- חשוב מאוד לבחון: האם הכאב שאתם חשים הוא בהלימה לצילום. והאם הכאב מספיק משמעותי ואתם בשלים מנטלית ופיזית לניתוח.

החלפת מפרק, או בשם המדוייק יותר- שחזור מפרק, זהו הליך ניתוחי המבוצע כאשר ישנה שחיקת סחוס בירך או בברך הגורמת לחיכוך של העצמות ולאוסטיאוארטריטיס.

באמת צריך ניתוח?

לפני הכל , חשוב לוודא שאתם באמת צריכים ניתוח. פעמים רבות שומעים המלצות על רופא מנתח שמטופליו "זכו לחים חדשים" וגם אנחנו רוצים. 

אבל גם אם מדובר על מנתח מופלא, עם המלצות רבות, אנושי ומקצועי. פרופ' דבי משתף שמגיעים אליו מטופלים רבי, חלקם עם שחיקה מלאה, אך בכלל לא חשים כאב. ואחרים עם שחיקה מינימלית, כאבים משמעותיים, כמעט ללא תנועה.

כל אחד שונה והסיבות והתגובות שלו – גם לכאב וגם לרעיון של טיפול ניתוחי – שונות. לכן, לפני שרצים מתחת לסכין הניתוחים. חשוב לעשות עם עצמכם בירור אמיתי, לשאול את עצמכם כמה שאלות שלא נוגעות להליך הניתוחי, אלא אליכם: 

  • האם אתם כואבים ברמה כזו שהכאב פוגע באיכות החיים שלכם? 
  • מכירים את הכאב? הרגשתם אותו בעוד מקרים? 
  • איך אתם מתמודדים עם כאב? עם שינוי? 

ההחלטה : ניתוח החלפת מפרק 

אם מדובר בכאב שנובע משחיקה של המפרק. איכות החיים שהיתה לכם קודם לכן, נפגעה. אתם מבינים את משמעות הניתוח, איך יעזור, במה יעזור (וגם במה לא יעזור). ומה יהיה עליכם לעשות כדי להאיץ את ההחלמה מהניתוח. 

רק כאשר השחיקה משמעותית, אתם סובלים מכאבים, הגבלה בתנועה ופגיעה בפעילויות היום יום ובאיכות החיים. עבדתם על אורח חיים שישמר את המפרק (ולאחריו גם יקל על השיקום מהניתוח) ואתם בשלים ומעונינים בניתוח. אם מתלבטים – זיכרו, כשמדובר בניתוח אלקטיבי. אין סיבה למהר.

כשעוברים לשלב הבא – ניתוח החלפת ירך , או החלפת ברך. מתחילים להכין את עצמכם לניתוח, וגם לשיקום שאחריו. משוחחים עם פרופ' דבי על הלבטים, ההתמודדויות, האפשרויות הטיפוליות .

מחליטים לגבי פיזיותרפיה לפני הניתוח, מקבלים את כל המידע. כדי להגיע לניתוח בטוחים בהחלטה, במנתח, בתהליך, ללא ספקות ולבטים. 

בסרטון מסביר ד"ר דבי על הגורמים לשחיקת סחוסים, השיקולים טרם ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק. ומדגיש כי למרות אחוזי ההצלחה המעולים של הניתוח, אין צורך לרוץ לניתוח, אלא אם סובלים מכאב ופגיעה באיכות חיים. וטיפולים שמרניים לא הועילו.

הכנה והדרכה לניתוח החלפת מפרק

מה המצבים המצריכים ניתוח החלפת מפרק?

כאשר מטופל סובל ממפרק לא תפקודי. מרגיש פגיעה משמעותית באיכות החיים, והטיפולים השמרניים כבר לא מיטיבים.

פרופ' דבי, מומחה בינלאומי בהחלפות מפרקים, מדגיש: מירב הניתוחים להחלפות מפרקים, מטרתם שיפור איכות החיים, ולא הצלת חיים. כלומר, לא מדובר בניתוח הכרחי, שחייבים למהר לעשות. אבל כן, בניתוח שיכול לשנות משמעותית את איכות החיים ולהפחית כאב, בקרב אנשים שסובלים מכאבים חזקים והגבלה בתפקודו של המפרק. 
אם הגעתם להרגשה שאכן, הכאבים ומגבלת התנועה פוגעים באיכות חייכם. פרופ׳ דבי רונן, אורתופד מנתח, מומחה מוביל בהחלפות מפרקים – ניתח אלפי החלפות מפרקים בגישות מתקדמות ומותאמות אישית.

פרופ' דבי ישוחח עמכם, יבחן את מצב המפרק, יעיין בצילומים ויתרשם שאכן מקור הכאב וההגבלה הוא שחיקה של המפרק, ופגיעה בתפקודו. 

סרטוני הכנה לדוגמא לניתוח החלפת מפרק ברך

עבורכם סרטון הסבר עם דגשים לגבי הפגישה הראשונה עם פרופ' דבי – אורתופד מנתח, מומחה ברך.

הפגישה הראשונה אצל האורתופד

איך נדע באיזה מנתח לבחור?

לפני הכל – 

כימיה עם הרופא מנתח. שיהיה אמין, ותאמינו במקצועיותו, מיומנותו, ובתמיכה שיתן לכם. חשוב לזכור שהמנתח הוא קודם כל בן אדם, חשוב להגיע לניתוח רק עם מנתח שאתם סומכים עליו, ומאמינים בו. אדם, קשוב, אכפתי שאתם מאמינים שיעשה הכל למען הצלחתכם. וגם כמנתח, מיומן, מקצועי, שניתח ניתוחים רבים. ויודע להתמודד עם "הפתעות" .מישהו שאתם מאמינים שיהיה בשבילכם, גם בהכנה וגם בתהליך השיקום מהניתוח. 

המלצות – חשוב לשמוע חוויות מטופלים. אפשר מפה לאוזן, ואפשר דרך המלצות באתר הרופא, אתרי חוות דעת דעת כמו Medreviews ,Docadvisor וגם לקרוא בפייסבוק, YouTube, וכדומה.. 

ואז :

טכנולוגיה ושיטה ניתוחית– בניגוד לטכנולוגיות ישנות שמצריכות חיתוך שרירים . יש כיום שיטות חדישות בהתאמה אישית, ללא פגיעה ברקמה הרכה, בשרירים ובגידים. 

ניתוחי החלפת מפרק ברך בשיטה קינמטית. החלפת ברך רובוטית. החלפת ירך בגישה קדמית, עם שולחן ניתוחים. 

משתלים אנטומים, שתלים שאפשר להתאים באופן אישי למטופל, בהתאם למצב המפרק וצרכיו.

וכן – תוכניות של שיקום מהיר – Rapid Recovery

כמה זמן לוקח להתאושש מניתוח החלפת מפרק?

מחקרים רבים מדברים על הפיזיולוגיה של ההחלמה. והפחתת הכאבים.המחקרים מראים שתנועה מוקדמת מאיצה את תהליך ההחלמה. 

בהתאם לכך, פרופ' דבי בנה תוכנית החלמה שמתחילה מה ההחלטה אם הגיע הזמן לניתוח, ההכנה לניתוח. הטיפול בכאב, שיטות ההרדמה, פעילות גופנית, ועוד התאמות התנהגותיות שמועילות לתהליך החלמה מואצת. קלה יותר, מהירה יותר ועם פחות סיבוכים. 

פרופ' דבי מנתח בגישה שלא פוגעת ברקמה הרכה. לכן, בעצם, לאחר התאוששות מההרדמה (לרב מקומית). המטופל יכול לקום וללכת. 

חשוב לזכור שחלק גדול מתהליך ההחלמה הוא בראש. פרופ' דבי ניתח את המפרק ורק איזור זה צריך לעבור החלמה. גם הגוף שלנו -מכונה משומנת שיודעת שהאיזור עבר משהו. הגוף שולח לפעולה את מערכת החיסון, לתיקון (מה שאנחנו קוראים:"דלקת"). 

ההבנה שגם הגוף וגם אתם עוסקים כעת בתהליך של החלמה ולא של חולי. הגעתם הביתה, למקום הבטוח שלכם ואתם מתחילים בתנועה, פעילות ומה שעושה לכם טוב. מתילים בפעילות מותאמת ומונחה, במטרה שלא תתחילו מייד בפעילות אינטנסיבית שתיצור כאב. 

ותוך זמן קצר מאוד, החשיפה לבריאות והעשייה הבריאה למענכם: פעילות, תזונה, שתיה, שינה. חיוך. אורח חיים בריא יאפשרו לכם להגיע במהרה חזרה לשגרת חיים בריאה ושמחה.

צרו קשר עם פרופ' דבי

פרופ' דבי מומחה בינלאומי בתחום החלפת מפרק ירך בגישה קדמית. התמחה אצל ד"ר ג'ואל מהטה הנחשב אחד מהמנתחים המובילים בעולם בגישה זו, שתכנן את שולחן הניתוחים הייחודי לגישה. ומאז ניתח אלפי מפרקי ירך בגישה זו .

וכן מומחה ברך בינלאומי. מנתח החלפת מפרק ברך בגישה חדשנית בארץ, אך מדויקת יותר למטופל. גישה קינמטית, אנטומית בה משמרים את המכניקה הטבעית של הברך. ומנתח ומדריך מומחים נוספים, גם בגישה הרובוטית, כשהיא מותאמת למטופל.טיפל באלפי אנשים באופן שמרני או ניתוחי, בדגש על מקצועיות ואיכפתיות.

צוות המרפאה ישמח להסביר, לתת מידע ולעמוד לשירותכם.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן