פעילות גופנית, אחרי החלפת מפרק ירך או ברך

 

פעילות גופנית, אחרי החלפת מפרק ירך או ברך

פרופ' דבי מדגיש את מקומה של פעילות גופנית, אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך. לדבריו, ניתוח החלפת מפרק (השתלת מפרק). נועד להפחתת כאב, שיפור התפקוד ושיפור איכות החיים.

ואם נתייחס רגע לתועלות הפעילות הגופנית: פעילות גופנית גם היא, משפרת את בריאות הנפש, מפחיתה סיכון לדכאון. משפרת את דימוי הגוף, מגנה עלינו מפני השמנת יתר ומפני מחלות מטבוליות שונות. מפחיתה את הסיכון לתמותה מכל סיבה שהיא. משפרת את הבריאות הקוגניטיבית והתפקודית, וכמובן – משפרת את התפקוד ואת איכות החיים.

כשמשלבים את 2 הדברים יחדיו – מטרתה של פעילות גופנית מתאימה, לאחר ניתוח השתלת מפרק היא גם להחזיר את השליטה השרירית על המפרק, לחזק את השרירים ולשפר את היציבות שלנו. וגם לשמור על בריאותנו.

פעילות ותרגול גופני מומלצים לבריאות הגוף והנפש

הנחיות ארגון הבריאות העולמי 2020 בנושא פעילות גופנית. מתייחס ליתרונות הבריאותיים, ולהקטנת סיכונים עבור קבוצות גיל שונות. כשהדגש הוא: "כל פעילות גופנית עדיפה על לא כלום". עם המלצות להפחתת זמן הישיבה, עידוד להפסקות קצרות של תנועה, פעילות גופנית מזדמנת ועוד.

סקירה לגבי הקשר בין פעילות גופנית לבריאות מבוגרים, הראתה כי ירידה ביכולת הגופנית אצל אנשים מבוגרים מתבטאת לרוב בנפילות ובפציעות הקשורות לנפילה שעלולות להיות להן השלכות חמורות.

וכי תוכניות פעילות גופנית, הכוללות שילובים של שיווי משקל, כוח, סיבולת, הליכה ואימוני תפקוד גופני – קשורה
לשיעור מופחת של נפילות וסיכון לפציעה מנפילות אצל מבוגרים.

פעילות אחרי החלפת מפרק

מומלץ ביותר לחזור לפעילות לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך. גם כחלק מתהליך השיקום, לחזק את מערכת השרירים סביב המפרק, ולהגדיל את טווחי התנועה. וגם כחלק מאורח חיים בריא. חשוב לחזור לפעילות בהדרגה, במטרה להגיע לרמת הפעילות הגופנית שקדמה לשחיקת הסחוס במפרק.

הפעילות המומלצת ביותר, לאחר ניתוח החלפת מפרק, היא פעילות שמוגדרת  Low impact. כמו שחייה, הליכה, אופניים נייחות, אליפטיקל . כמו גם תרגילי כוח והתנגדות, שמסייעים לחיזוק מערכת השריר – שלד. מומלץ לבנות תכנית אימון עם הפיוזתרפיסט המלווה את ההליך השיקומי .

לאחר החלמה מלאה, מותרת גם פעילות מסוג High impact. אבל היא מומלצת בעיקר למי שעסק בפעילות לפני הניתוח. ולאחר התייעצות עם פרופ' דבי.

שחיקת סחוסים: כאב ופעילות גופנית.

קצב החזרה לפעילות גופנית

קצב החזרה לפעילות לאחר ניתוח החלפת מפרק תלויה בגורמים רבים. החל ממידת הפעילות שלכם לפני הניתוח, משקל הגוף (עומס על המפרק). כמו גם בגישה בניתוחית,(ככל שיש פחות פגיעה ברקמות, החזרה לפעילות קלה יותר. לכן פרופ' דבי מקפיד על החלפת ירך בגישה קדמית והחלפת ברך בשיטה קינמטית). סוג המשתל – גם כאן יש משתלים אנטומים שמותאמים יותר לקינמטיקה הטבעית של הברך ולכן יהיה קל יותר לבצע איתם פעילות ספורטיבית.

פרופ' דבי מדגיש את הצורך, ומעודד לחזור לפעילות לאחר ניתוחים להחלפת מפרק. כשההמלצה על מידת הפעילות היא אישית ועל בסיס המצב הבריאותי, היכולות הפיזיות, אורח החיים ועוד.

בכל מקרה – מומלץ להפחית התנהגות יושבנית, כמו  צפייה בטלוויזיה. אורח חיים יושבני נחשב לכזה שמקצר את תוחלת החיים הוא בעצם הגורם הרביעי בחומרתו לתחלואה ולתמותה בעולם

שחרור מהיר, שיקום ביתי והחלמה מהירה.

לשיקום בשלבים הראשונים יש השפעה על יכולות פיזיקליות אשר משפיעות על סיכויי החזרה לספורט. חשוב לזכור שאנחנו לא מדברים רק על ספורט. אלא גם על תזונה שיקומית, שתיה, ושנת הלילה.

לגבי ספורט – רצוי להתחיל כמה שיותר מוקדם. אבל – אפשר להתחיל בכל גיל. נסו להתחיל בפעילות גופנית שלא תדרוש יותר מידי מאמץ והכנות . כל פעילות וכל משך פעילות, טוב יותר מאשר לא לעשות פעילות. בכל פעם שתגיעו ליעד שבחרתם. קחו על עצמכם יעד נוסף, איספו הצלחות, הציבו מטרות ויעדים בהתאם למה שברצונכם להשיג והתקדמו.

נסו להתחיל את היום עם אנרגיה טובה, כמה תנועות מעוררות וחשיפה לאור השמש .בהמשך הקפידו גם על תזונה בריאה ומזינה, שתיה מספקת, תרגול ופעילות, ונטילת טיפול בכאב לפי הצורך וההמלצות.

ולסיום היום, אל תוותרו על שינה, השינה היא כלי מספר אחד להחלמה.

הקפידו לישון שנת לילה מיטיבה, כמו גם מנוחת צהריים, בזמן ההתאוששות. ,אבל אל תהיו עסוקים בנמנום ומנוחה חסרת פעילות במשך כל היום. שכיבה ממושכת, וחוסר תנועה, גורמים לירידה במצב הרוח, מאיצים פירוק שריר ופוגעים בשיקום.

ובאופן דומה – מחסור בשינה הוא אחד הגורמים לתחלואה פיזית ונפשית, איבוד מסת שריר ועצם. פגיעה בהחלמה מפציעות, ירידה בביצועים ספורטיביים, דיכאון , פגיעה במערכת החיסונית ועוד.

שימרו על איזון. שיהיה שיקום מהיר ומוצלח!

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן