האם הגיע הזמן להחלפת מפרק ברך

מתי הזמן הנכון לניתוח החלפת מפרק ברך?

מתי הזמן הנכון לניתוח החלפת מפרק ברך ? לדברי פרופ' דבי, מחקרים מראים כי שנים לפני שמופיעה השחיקה המלאה במפרק.

  1. יש חולשה של השרירים שסביב הברך.
  2. פגיעה ביכולת המפרק לייצב את עצמו.
  3. ברך לא יציבה, שלא "מתקנת" טוב את עמדתה.
  4. שחיקת סחוס.

כשמחזקים את השרירים ואת המייצבים של הברך- יש ירידה בכאב. חשוב לדעת שהסיכוי של מטופל שלא עושה פעילות גופנית להגיע לניתוח הוא גבוה יותר. מלמטופל פעיל, שמתרגל את השרירים ( בצורה נכונה).

ולכן אם מטרתכם לדחות את הניתוח, יש משמעות רבה להתמקד בשינויי אורח חיים. כי אוסטיאוארטריטיס היא מחלה כרונית (כמו סוכרת). שמירה על משקל מתאים, פעילות גופנית , טיפול תרופתי או שימוש בעזרים (זמנית), יכולים לעזור. כמו גם הזרקות PRP.

מתי הזמן לניתוח החלפת מפרק ברך

מחלת האוסטיאוארטריטיס היא מחלה גלית. לפני שחושבים על ניתוח- חשוב מאוד לבחון: האם הכאב שאתם חשים הוא בהלימה לצילום. והאם הכאב מספיק משמעותי ואתם בשלים מנטלית ופיזית לניתוח.

החלפת מפרק, או בשם המדוייק יותר- שחזור מפרק, זהו הליך ניתוחי המבוצע כאשר ישנה שחיקת סחוס בירך או בברך הגורמת לחיכוך של העצמות ולאוסטיאוארטריטיס.

פרופ' רונן דבי, אורתופד מומחה ברכיים, החליף אלפי מפרקי ברך בגישות מתקדמות ומותאמות אישית. ובכל זאת, ממליץ להתחיל תמיד בטיפול שמרני. וכשיש צורך, אם הטיפול השמרני נכשל. או במידה והשחיקה במפרק, ורמת הכאב, פוגעים באיכות החיים. רק אז מגיע הזמן לשקול ניתוח החלפת ברך.

ההחלטה על הניתוח תלויה גם במצבו של מפרק הברך, אבל גם במצבכם. במוכנות הנפשית לניתוח, בהיסטוריה הרפואית, ובאורח חייכם.

בסרטון מסביר פרופ' דבי את השיקולים טרם ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק. ומדגיש כי למרות שיעורי ההצלחה הגבוהים של ניתוח החלפת ברך. ניתוח שנחשב לאחד הניתוחים המוצלחים ביותר בעולם הכירורגי. אין צורך לרוץ לניתוח, אלא אם סובלים מכאב ופגיעה באיכות חיים. וטיפולים שמרניים לא הועילו.

האם הגיע הזמן?

כשאיכות החיים מתדרדרת, התמונה הקלינית היא של שחיקה במפרק. והטיפול השמרני נכשל – יתכן שהגיע הזמן לניתוח.
הטיפולים השמרניים למיניהם, אמורים להקל על הכאב, לשפר את היציבות ולהגדיל את טווח התנועה . אך, אם אינם מועילים – הפתרון הוא ניתוח החלפת מפרק. וכשכבר שוקלים ניתוח, כדאי לחשוב על ניתוח החלפת ברך, בהתאמה אישית, עם גישה קינמטית. 

החלפת מפרק, גם בגיל השלישי

טרם קבלת ההחלטה לגבי ניתוח , חשוב לבחון את המצב הכללי, לא מדובר דווקא על גיל. אמנם, מטופלים מבוגרים לעתים חוששים בשל גילם. אבל מה שבאמת משמעותי זה לא הגיל, אלא מוכנות פיזית ונפשית, המצב הבריאות הכללי, והפגיעה באיכות החייים.
אם אין הגבלה, מבחינה רפואית, והחלפת המפרק תתרום לשיפור ניכר באיכות החיים – הגיל הוא לא קריטריון. להיפך – מטרתנו לאפשר לכם להינות מהגיל, לצאת לפעילות, ולשמור על הבריאות . אם לאחר החלפת המפרק
תשפרו את ההליכה , תצאו מהבית, ותיהנו מפעולות שנמנעתם מהם, בגלל הכאב והמוגבלות. הניתוח דווקא מומלץ.


אבל –אם המצב הרפואי מורכב, תשארו מוגבלים למרות הניתוח. או כאשר בעיות בריאות אחרות עלולוות לסכן אתכם בזמן הניתוח. יתכן שהסיכון יגבר על התועלת . וכדאי יותר לשקול את המשך הטיפול השמרני .

מתי הזמן הנכון להחלמה?

לאחר ההחלטה על הניתוח ותיאום ציפיות. עוברים לשלב ההכנה לניתוח החלפת מפרק ברך.

ניתוח החלפת מפרק הברך הוא ניתוח קצר. מיד אחריו, מתחילים בשיקום ובהליכה. הניתוח יקל על הכאבים ויאפשר חופש תנועה גדול.

ההכנה מתייחסת גם לתהליך השיקום. ולכך שעליכם לקחת אחריות על תרגול, פיזיותרפיה ופעילות. למען שיקום אידאלי.

ובהתאם, לקחת בחשבון את חופשת המחלה, את הזמן בו תאלצו לטפל בעצמכם, ויתכן שתאלצו להיות פחות זמינים לאחרים.

חשוב לבדוק עם עצמכם – האם אתם מוכנים פיזית ונפשית, לעבור את הניתוח?
מבינים ומוכנים לתהליך השיקום וההחלמה? בחנתם את האפשרויות ואתם בחרתם לעבור את הניתוח. (החלטה שלכם בלבד!)

הגיע הזמן לניתוח! איך בוחרים מי ואיך לנתח?

פרופ' דבי – אורתופד מנתח, מהמומחים המובילים בארץ בניתוחי החלפות מפרקים. מומחה בניתוחי – החלפת ברך והחלפת ירך. ניתוחים מותאמים אישית, בטכנולוגיות חדישות, לשם תהליכי שיקום מהירים.

במהלך השנים האחרונות ביצע אלפי ניתוחי החלפת ברך. מנתח החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית. המשמרת ככל הניתן את הרצועות ואת המבנה האנטומי האינדבדואלי של כל אחד. גישה המאפשרת שיקום מהיר – Rapid recovery. כיום הוא משלב גם החלפת מפרק רובוטית. במידה וזה המשתל המתאים ביותר לאותו מטופל. ממליץ על ניתוח בהתאמה אישית. ומשתף בגישות השונות לניתוח.

למעוניינים לשמוע חוות דעת דעת ממטופלים – לחצו כאן.

החלפת ברך בגישה קינמטית

בהחלפת ברך קינמטית חושבים על המכניקה של הברך , על מבנה הרגל טרם תהליך השחיקה ובהתאם ממקמים את המשתל באותה זווית של הברך הבריאה טרם שחיקת הסחוס. בשאיפה לאפשר למטופל תחושה טבעית של הברך. משמרים את הרקמות הרכות, וכך מקצרים את משך ההחלמה.

התאמה אישית – שתל אנטומי.

פרופ' דבי בוחר את המשתל על פי הצורך הקליני. ובהתאם לניסיונו והבנתו שזה המשתל המתאים ביותר לאותו מנותח. מקפיד לנתח עם משתלים שהוכחו במחקרים קלינים, כבעלי רמת ביצועים טובה. שמותאמים מבחינת גודל, עמידות ועיצוב השתל, כך שיקנו טווח תנועה ותחושה קרובה לברך הטבעית. עם העדפה למשתלים אנטומים מסוג MEDIAL PIVOT. 

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן