החלפת ברך קינמטית – מה השלבים בניתוח

החלפת ברך בשיטה הקינמטית- ניתוח בהתאמה אישית .

פרופ' רונן דבי, מומחה ברכיים, ממובילי הגישה הקינמטית בארץ. ומסביר על ניתוח החלפת ברך בשיטה קינמטית. הגישה בניתוח היא גישה מותאמת אישית לכל אחד. ניתוח זה הוא מהניתוחים הנפוצים והמוצלחים בעולם.

בכתבה המצורפת, התראיין באינפומד. על ניתוח החלפת מפרק הברך, יתרונות השיטה הקינמטית והטכנולוגיות החדישות. קיצור משך ההחלמה, הפחתת הכאב וחזרה מהירה לשגרה.

פרופ' דבי מדגיש כי ניתוח החלפת מפרק אינו הפתרון הראשוני המומלץ.

לרב , בשלבים הראשוניים של השחיקה, נמליץ להתחיל בטיפול שמרני, הכנה נפשית ופיזית, חיזוק השרירים סביב הברך, טיפול תרופתי בכאב, תזונה נכונה, פיזיוטרפיה, אפוסטרפיה, הידרוטרפיה.

במידה ובכל זאת חווים פגיעה באיכות החיים יתכן שהגיע הזמן לניתוח.

פרופ' דבי מעדכן לגבי השיפורים והחידושים בניתוחי השתלת מפרק ברך

מההכנה טרם הניתוח, לטכניקות הניתוח, הגישה הניתוחית, המשתלים, הליך השיקום והRapid Recovery – החלמה מהירה לאחר הניתוח.

בשלב בו מחליטים על ניתוח – פרופ' דבי עורך תיאום ציפיות עם המטופל, מכין אותו ואת סביבתו הקרובה לגבי שלבי הניתוח ולגבי ההתמודדות הרגשית והפיזית עם תהליך של ניתוח. במידת הצורך גם מחליטים על טיפול מקדים והכנת הבית.

קובעים את פרוטוקול הטיפול בכאב ומקבלים הסבר מפורט מד״ר דבי והצוות על משמעותו .

פרופ' דבי עורך תכנון ניתוחי באמצעות תוכנת מחשב. ובמידת הצורך בעזרת הדפסת ״דגם״. 

שלבים בניתוח החלפת ברך

בניתוח עצמו:

  1. ברוב המקרים הניתוח מתבצע בשיטה הקינמטית-אנטומית.
  2. לרב מתבצעת רק הרדמה אזורית וטשטוש.
  3. nerve block – הרדמה לעצבוב סביב הברך.
  4. איזון כאב טרם, במהלך ולאחר הניתוח.
  5. חומרים מפחיתי דימום, המפחיתים גם את הנפיחות סביב הברך לאחר הניתוח.
  6. במידת הצורך – שילוב מערכת ניווט ורובוטיקה.
  7. משתלים מותאמים לברך האנטומית – Medial pivot. 

ללצו כאן – למידע שלבים בניתוח החלפת ברך .

שיטה קינמטית  – Kinematic approach

הגישה הקינמטית היא גישה ניתוחית שמטרתה לשמר ככל הניתן את המבנה האנטומי ואת צירי התנועה הטבעיים של הברך. המשתל מקובע בזווית הטבעית של המטופל ויוצר תנועה טבעית של הברך המושתלת. בשיטה הקינמטית, אין פגיעה ברצועות, המשתל מותאם לזוית הטבעית. לכן – זמן הניתוח וזמן השיקום, מתקצרים. יש פחות כאבים לאחר הניתוח , ואפשר לחזור מהר יותר לפעילות. 

 כבר בבית החולים, מתחילים בפיזיותרפיה, תנועה, להפחתת נפיחות ובצקת והגדלת טווחי תנועה. המטופל משתחרר מבית החולים יום עד יומיים לאחר הניתוח, כשהוא יכול לצעוד מעט  וטווחי תנועת הברך מאפשרים לו ללכת, לשבת ולעלות ולרדת במדרגות. עיקר השיקום נעשה בבית ומאפשר למטופל להיות בסביבתו הטבעית ולהפחית סיבוכים אפשריים הנלווים לשהות ארוכה בבתי חולים.

יתרונות הניתוח בגישה קינמטית:

  1. מנתח מיומן משמר את הזווית המקורית בין עצם הירך לעצם השוק כפי שהיתה טרם השחיקה.
  2. משתל הברך מתאים למשטח המפרקי המקורי ולכן תנועת הברך תהיה טבעית יותר.
  3. פחות כאבים לאחר הניתוח
  4. החלמה קלה ומהירה יותר.
  5. שביעות רצון גבוהה יותר.

ניתוח רובוטי להחלפת ברך

החזון עליו מדבר פרופ׳ דבי, לגבי ניתוחי החלפות מפרקים. תמיד שילב בין יחס אישי, הבנת צרכי המטופל, רפואה מותאמת אישית וצרכי המטופל. בשילוב עם  שיפור היעילות של הליכים כירורגיים, טכנולוגיות וחידושים שיעזרו בדיוק הניתוח, הפחתת כאב וקיצור זמן ההחלמה .

החידוש בניתוח רובוטי הוא בשכלול המערכות, הדיוק ומהירות התגובה. הניתוח מתבצע ע״י מנתח מיומן, בשילוב רובוט. או כמו שאומרים באנגלית:  Robot-assisted surgery, כיון שמדובר בניתוח בו המנתח שולט לחלוטין בהליך הניתוחי והרובוט הוא כלי עזר.

השילוב בין הטכניקה הקינמטית בה פרופ׳ דבי מנתח.  ביחד עם רמת הדיוק הרגישות, ומהירות התגובה של הזרוע הרובוטית, יכולים להביא את הדיוק לרמה המקסימלית. ולאפשר למנותח להינות ממפרק יציב המותאם לאנטומיה הייחודית שלו. 

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובהרצליה. .צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן