איך נדע שהגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק ירך ?

מפרק הירך

מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים בגוף. מפרק הירך הוא מפרק נושא משקל,  המחבר בין עצם הירך לבין עצם האגן.

המפרק הוא מפרק כדורי, במבנה דומה למכתש ועלי. בזכות ההתאמה בין ראש עצם הירך הכדורי, לבין הגומחה באגן. וכן בזכות השרירים הגדולים, הרצועות שמחברות את חלקי המפרק ומייצבות את המפרק.

עצמות המפרק מצופות שכבה חלקה ועמידה של סחוס חלק, שמהווה בולם זעזועים ומאפשר תנועה חלקה. כלומר פני השטח עטופים בשכבה דקה העוטפת את מפרק הירך. ובה גם מצוי נוזל לסיכוך ומניעת חיכוך במפרק. מבנה זה מאפשר לירך לנוע לכל הכוונים: קדימה, אחורה, לצד ובתנועה סיבובית.

מפרק הירך, כמו גם מפרק הברך, נחשבים למפרקים החשובים ביותר בגוף האדם.

כאשר הסחוס במפרקים אלו נשחק, לאט לאט נוצר חיכוך בין העצמות, שחיקה של המפרק ולרב – כאבים חזקים ומגבלות תנועה וניידות.

מפרק ירך בריא:

במצב תקין, כל המרכיבים פועלים יחדיו ומאפשרים תנועה חלקה לכל הכיוונים, ללא כאב. הסחוס מהווה בולם זעזועים. בעת הליכה, קפיצה או ריצה.

מפרק ירך שחוק:

במצבים של הרס של הסחוס, נוצר חיכוך בין העצמות ובהתאם לשחיקת העצם, נוצר כאב והגבלה בתנועה

גורמים להרס הסחוס בירך, או – מי מתאים לניתוח?

ישנם גורמים רבים להרס הסחוס, הסיבה הנפוצה ביותר היא שחיקת סחוס. הגורמים לשחיקה כוללים:

  1. דלקת מפרקים, שחיקת סחוס- ("אוסטיאוארתריטיס") . כ-80% מהאוכלוסייה יסבלו משחיקה מסוימת בסחוס במפרק כלשהו בגוף עד גיל 65.
  2. מחלה מולדת או כרונית של מפרק הירך . מחלה אוטואימונית, שבה הגוף תוקף את הסחוס והמפרק של עצמו, או דלקת כרונית.
  3. שבר, חבלה או טראומה.
  4. חוסר אספקת דם אל ראש הירך (Avascular Necrosis).
  5. פריקה מולדת של מפרק הירך, ועוד.

מתי כדאי לעשות ניתוח החלפת מפרק?

מדי שנה מתבצעים בישראל ניתוחים רבים להחלפת מפרק ירך. ההחלטה על ביצוע ניתוח החלפת ירך מתקבלת רק לאחר שהטיפול השמרני בכאב ובמגבלות לא צלח.

הטיפול הראשוני- שמרני

הטיפול הראשוני הוא שמרני, וכולל טיפול פיזיוטרפיה,להקלה בכאב ולשיפור התנועה. אפוסטרפיה, פעילות גופנית מודרכת – העוזרים גם כטיפול שמרני וגם כהכנה במידה ויהיה צורך בניתוח החלפת מפרק. בנוסף ישנו טיפול תרופתי לשיכוך הכאבים והורדת דלקת, תזונה בריאה וירידה במשקל בעת הצורך. טיפולים אלו יכולים להקל על התנועה והכאב. אבל לא לרפא את הסחוס או לבלום את השחיקה.

ניתוח החלפת מפרק ירך

במידה והטיפולים השמרניים לא עזרו או במקרים בהם תנועת הירך מאוד מוגבלת ואיכות חייך נפגעת, שוקלים ניתוח להחלפת מפרק הירך.

החלפת מפרק הירך יכולה להשיב לך את איכות חייך, להקל על הכאבים ולאפשר לך חופש תנועה. ניתוח החלפת מפרק ירך הוא מהמוצלחים באורטופדיה. מעל -97% מהמנותחים להחלפת מפרק ירך, מדווחים על הקלה משמעותית או העלמות הכאב, שיפור תנועתיות וניידות ועליה משמעותית באיכות החיים.

עם השנים, היה שיפור משמעותי בטכניקות, במכשור, בשתלים ובגישות הניתוח. הצלחת הניתוח תלויה בהכנה לניתוח, סוג הניתוח, מיומנות המנתח, גישת ההתערבות הניתוחית. סוגי המשתלים , השיקום והטיפול בכאב. כמו גם ברצון המטופל לחזור במהרה לחיים מלאים ופעילים ובמוטיבציה לשיקום אמיתי ואיכותי.

ניתוח בגישה הקדמית – הוא הניתוח המתקדם ביותר בתחום החלפות מפרקים. אחוזי הצלחה גבוהים ותקופת החלמה קצרה. הניתוח משפר תוך זמן קצר יחסית ובאופן משמעותי את איכות החיים.

הצלחת הניתוח תלויה בגורמים רבים, כמו : אורח חייכם, רמת הפעילות שלכם, טווח התנועה של המפרק. מידת ההכנה הנפשית והפיזית שלכם לניתוח. ניסיונו האישי ומקצועיותו של המנתח בהליך הכירורגי. וכמובן – היענותכם להנחיות השיקום שלאחר הניתוח.

פרופ' דבי, הוא מהמובילים בארץ בניתוחי החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית. הביא ארצה את שולחן הניתוחים, שמאפשר דיוק ושיקוף בעת הניתוח. ניתח אלפי ניתוחי החלפת מפרק ירך. וכמו שהמטופלים מספרים – הם נהנים מחזרה מהירה לאיכות חיים ולשגרה.

לאחר הניתוח מומלץ להשקיע בשיקום ביתי, בתרגול פיזיותרפיה וכך תיהנו מחזרה מהירה לאיכות החיים.

ניתוח החלפת מפרק ירך הוא אחד המוצלחים בכירורגיה המודרנית. בזכות הטכנולוגיה, הגישה, המיומנות וההכנה הנכונה. מטופלים רבים חוזרים לפעילות יומיומית תוך זמן קצר ונהנים מאיכות חיים ללא כאב.

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית, החלפת ברך רובוטית. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן