ניתוח החלפת מפרק ירך – כדאי לדעת: משתלים

ניתוח החלפת מפרק ירך | סוגי שתלים

כאשר הסחוס במפרק הירך נשחק, עד לחיכוך בין העצמות, שחיקה של המפרק, כאבים ומגבלה בתנועה ובניידות. מגיעים לניתוח החלפת מפרק הירך. ניתוח החלפת מפרק ירך הוא ניתוח שכיח עם אחוזי הצלחה גבוהים ורמת שביעות רצון גבוהה. בניתוח, מחליפים את ראש הירך הכדורי, ואת אזור השקע באצטבולום, אליו נכנס ראש הירך. פרופ' דבי משתמש בשתלים של החברות המובילות בתחום.

בשנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות חדשות וגישות ניתוחיות שונות המבטיחות הליך נטול סיבוכים והחלמה קלה. יש שיפור רב גם במשתלים ובשרידות המשתל. לפני כל ניתוח, פרופ' דבי עושה הכנה. מודד את מבנה המפרק, מתאים ומזמין לכל אחד את המפרק האידאלי, בהתאמה אישית. 

פרופ' דבי , ממובילי הגישה הקדמית לניתוחי החלפת מפרק הירך. בגישה זו, אין צורך לבצע חיתוכי שרירים וניתוק גידים. ואפשר לשחזר את אורך הרגליים, באופן אופטימלי. וכמו שאומרים מטופלים רבים – לעבור שיקום מהיר ואידאלי. פחות כאבים וחזרה מהירה לפעילויות היומיום ולאיכות חיים.

הצלחת הניתוח תלויה בגורמים שונים כמו: 

ניסיונו האישי ומקצועיותו של המנתח.

אורח חיי המטופל טרם הניתוח, רמת פעילותו, טווח התנועה של המפרק. 

ההליך הכירורגי, סוג המשתל, והחומרים שמהם הוא עשוי. 

וכמובן ההיענות להנחיות ולהליך השיקום וההחלמה שלאחר הניתוח.

הרכב השתלים להחלפת מפרק ירך

הרכב המשתלים: 

טיטניום – המתכת הכי קרובה לקשיחות העצם האנושית. עם ציפוי שכבה של הידרוקסיאפטיט מחורר כמו אלמוג. שנצמד לעצם ומאפשר צמיחה טבעית של העצם לתוך השתל. כדי שהעצם תגדל לתוך שכבת השתל וכך תייצב אותו לעשרות שנים. לרב, לאחר כחודש וחצי מיום הניתוח השתל כבר יהיה אחוז בעצם.

סגסוגות טיטניום מתאימות למבנה הביולוגי של גוף האדם. לטיטניום ולסגסוגות טיטניום יש עמידות גבוהה לקורוזיה ולכן הם לא ישתנו לאחר השתלתם בגוף. שתל הטיטניום דומה יותר למפרק הטבעי והסיכויים לסיבוכים כמו ספיגת עצם או ניוון מופחתים.

ציפוי העצם, גם בעצם הירך וגם באגן, מטיטניום שמוטמע בעצם. מבנה השתל המלאכותי מזכיר במידה רבה את המפרק הטבעי. 

משטחי ההחלקה בנויים מראש קרמי כנגד פולימר מסוג פוליאתילן. ניתן במקרים מסוימים, בעיקר לצעירים, להשתמש גם במשטח החלקה קרמי המוכנס לספל (cup).

הרכב מחברי התנועה:

מחבר התנועה או משטח ההחלקה, בין שתל הירך לשתל האגן צריך להיות עם מינימום חיכוך ובלאי. והוא בנוי לרוב מראש קרמי, כנגד פולימר מסוג פוליאתלן או משטח קרמי באצטבלום.

החיבור בין המשתלים צריך להיות משטח מאוד חלק. לרב מעל ראש הירך הכדורי זו כיפה מקרמיקה חלקה עם בלאי נמוך שיכול להחזיק עשרות שנים.

ובצד של שקע האגן זה משטח חלק מפוליאתילן דחוס -חומר פלסטי ששופר מאוד עם השנים , יציב ואמין . עם סיכון מופחת לבלאי וכיום משתמשים בפוליאתילן מצולב (Ultra-High Cross), או פוליאתילן במשקל מולקולרי גבוה (Polycom). או גם כן מקרמיקה.

מבנה המשתל:

השתל דומה במבנהו למפרק הירך הטבעי. את השתל מרכיבים ב2 צדדי המפרק, בפנים העצם. והוא מהווה כמתווך בין משטח ההחלקה (הבנוי לרוב מראש קרמי כנגד פולימר מסוג פוליאתלן או משטח קרמי באצטבלום) לעצם עצמה.

השתלת המפרקים בניתוח החלפת ירך

פרופ' דבי מנתח החלפת ירך בגישה קדמית וקינמטית, עם מיטת הניתוחים היחודית. ללא חיתוך שרירים. בגישה קדמית (Direct Anterior Approach) יש פחות טראומה לגוף, מעטפת השרירים של המפרק נשמרת,החתך הניתוחי עובר בין השרירים בקדמת החלק הלטרלי של הירך. 

המטופל שוכב על גבו במהלך הניתוח להחלפת מפרק הירך, כך ניתן לבדוק ולדייק את טווחי התנועה והיציבות של מפרק הירך.

פרופ' דבי משייף את החלק הפנימי של האצטבולום. מחליף את ראש הירך הכדורי השחוק. וממקם במקום החלקים השחוקים, את המשתלים המלאכותיים. משתלים שלתוכם יכולה לצמוח העצם ולהפוך את המשתל לחלק ממנה. לכן, ברוב הניתוחים השתלים הם ללא צמנט (דבק עצמות). על ראש הירך מוחדרת כיפה של קרמיקה או פוליאתילן דחוס. 

המשתלים מאפשרים את תנועת המפרק המוחלף. ובעצם משחזרים את תפקוד הירך. המפרק שהוחלף יציב יותר. בזכות הגישה הניתוחית.

לאחר הניתוח אין צורך בהגבלות המוכרות מניתוח החלפת ירך הרגיל (כמו ישיבה על כיסא נמוך, כרית בין הרגליים). 

סגירת הפצע הניתוחי נעשית בקלות מאחר ולא חותכים את השרירים אלא עוברים ביניהם.

אם אתם עומדים לפני ניתוח החלפת מפרק, אתם מוזמנים להתייעץ עם פרופ' דבי , כדי לקבל את מלוא האינפורמציה על הניתוח, ההכנה, הגישה, השתלים והשיקום. 

פרופ' דבי מומחה מוביל בארץ בכירורגיה אורתופדית – ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. בשיטות מתקדמות, בהתאמה אישית. עם השתלים המתאימים ביותר.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן