דלקת מפרקים ניוונית של מפרקי הברך או הירך

דלקת מפרקים ניוונית | אוסטיאוארתריטיס .פרופ' דבי משתף במידע לגבי שחיקת סחוס של הברך והירך . מתי הזמן לניתוח ועוד.

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס) של מפרק הברך

אוסטיאוארטריטיס של הברך היא הנפוצה ביותר. כי מפרק הברך הוא המפרק הנושא את עומס משקל גופנו. מדובר בשינויים ניווניים בסחוס הגורמים לכאב, הגבלת תפקודית ועיוות צורת המפרק.

התסמינים בדרך כלל כוללים: כאב סביב הברך, במיוחד בנשיאת משקל, ובמעברים מישיבה לעמידה. כמו כן מוגבלות תפקודית בצעדים ראשוניים לאחר מנוחה.

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס) של מפרק הירך

מדובר בשינויים ניווניים בסחוס של מפרק הירך הגורמים לכאב, הגבלה תפקודית וצליעה אופיינית. בדרך כלל כאב סביב העכוז או המפשעה, בעת נשיאת משקל ובמעבר מישיבה לעמידה. כמו כן, יופיעו כאב ומוגבלות תפקודית, למשל בצעדים ראשונים לאחר מנוחה, קושי בגריבת גרביים ונעילת נעליים.

כאשר מגיעים לניתוח להחלפת מפרק ירך, מדברים על כאב והגבלה בתנועת הירך, שפוגעים באיכות החיים.

כאבים שנובעים בגלל שחיקה (אוסטיאוארטריטיס – OA) של המפרק 

כשהסחוס שחוק ואין מה שימנע את החיכוך בין עצמות המפרק.אין את את בולם הזעזועים הטבעי.

כאבים כאלה יכולים להיות קשורים לגיל, לזמן שהמפרק הזה פעיל ולהתנוונותו ( אוסטיאוארטריטיס כרוני).

מבנה בעייתי מולד, ובהתאם התפתחות בעייתית של המפרק. כמו גם לפציעה, עומס יתר, פגיעות ספורט, שבר או נמק.

התסמינים יהיו כאבים בזמן פעילות, אך גם בעת מנוחה. כאבים שיכולים להקרין לכיוון הברכיים והגב התחתון ועוד.

אז לפני הכל – חשוב לעשות אבחון נכון ומדוייק של מקור הכאב.

לא לנתח מפרק עם שחיקה מינימלית, כשבעצם מקור הבעיה הוא אחר. לדוגמא החלפת ירך, כשלבסוף מגלים שמקור הבעיה הוא: הגב, פריצת דיסק, הברך, או בכלל איברים פנימיים.

כשמדובר בשחיקה של מפרק הירך או הברך – החלפת המפרק יכולה להקל על הכאבים ולאפשר שיפור תפקודי ניכר.

מתי הגיע הזמן להחלפת מפרק ירך או ברך

אין טיפולים שמחזירים את הסחוס לקדמותו . אם מדובר בדלקת – יש טיפולים תרופתיים וביומכניים שיכולים לסייע להפחית את רמת הדלקת, הנפיחות, והכאבים.

אם שחיקת הסחוס היא הגורם של הדלקת, הטיפול התרופתי יקל על הכאב, אך לא ישקם את הסחוס. בעוד שניתוח להחלפת המפרק, יחזיר למפרק את התפקוד, בזמן קצר יחסית.

כשנוצר נזק חמור למפרק, הטיפולים השמרניים כבר לא מועילים, אתם סובלים מקושי בתפקוד ומהגבלת תנועה.

דברים שאפשר לפני ניתוח החלפת מפרק

  • פיזיותרפיה לתחזוק חיזוק טווחי תנועה. הפחתת הידבקויות עם אולטראסאונד, אלקטרו תרפיה וכו.
  • טיפול ביומכני -אפוסתרפיה, מדרסים וכד.
  • אורח חיים בריא, ירידה במשקל (בעת הצורך). תזונה נכונה.
  • פעילות גופנית.
  • דיקור.
  • תרופות.
  • זריקות –
    • הזרקת סטרואידים(עלול לפגוע בסחוס וליצור תו״ל)
    • זריקה ביולוגית כמו PRP פלסמה עשירה בטסיות שתפקידן לתפעל תהליכי ריפוי).

אם הטיפול השמרני כבר לא מועיל ואיכות החיים נפגעת מגיעים לניתוח.

רוצים לעבור ניתוח ולא עושים?

כדאי לבדוק מה המכשולים שעומדים בדרככם.המטרה שלנו היא שתרגישו טוב, ללא כאב ומגבלה שמפריעים לכם. כי אי אפשר להרגיש טוב בלי לתפקד טוב.

בידקו עם עצמכם:

האם יש לכם את המוטיבציה לעבור ניתוח. ומוכנות לשלם את המחיר שיידרש כדי לעבור את תהליך השיקום. או שאתם חוששים מהניתוח, או בכלל מרגישים שזה בזבוז זמן, וזה לא ממש משמעותי עבורכם כרגע? .

איפה הרעיון של ניתוח נמצא בסדר העדיפויות שלכם – יש רצון? פחד? חשש ממשהו חדש? פחד מהחמצה של הניתוח? של זמן ההחלמה?

אמנם – רבים ממטופליי, אחרי הניתוח\ חשים אכזבה על שלא עשו את הניתוח עד היום. עם זאת, אל תאיצו בעצמכם. הזמן הנכון לניתוח הוא כשיש שחיקה, כאב ופגיעה באיכות החיים. וכשאתם מוכנים פיזית נפשית לניתוח.

זיכרו – הצלחת הניתוח תלויה במכלול של גורמים: אורח חיי המטופל בתקופה הטרום ניתוחית, רמת הפעילות היומיומית, טווח התנועה של המפרק. ההליך הכירורגי הנסיון האישי ומיומנות המנתח, והיענות המטופל להנחיות שלאחר הניתוח.

תוכנית עבודה לפני ניתוח החלפת מפרק

כדאי לבנות תוכנית עבודה, שמתייחסת למה צריך לקרות כדי לעבור את הניתוח בהצלחה.

להתמודד עם החששות והשאלות הלא פתורות – לעשות בדיקות רפואיות, לשוחח עם פרופ' דבי על ההיסוסים והעכבות.

לקרוא מידע על הניתוח (צירפנו לכם כאן – שפע של מידע),

להתחיל בתנועה, פעילות, פיזיותרפיה..

לשוחח ולקרוא סיפורי מטופלים לאחר הניתוח.

להכין אתכם ואת המשפחה הקרובה לתהליך.

לרכוש את הטיפול התרופתי הנדרש לאחר הניתוח.

כדי להגשים מטרה, עלינו לקדם אותה בסדר העדיפויות. להתגבר על הפחד ועל אמונות מגבילות להיות אקטיבים ואפקטיבים בהכנה לניתוח, ובתהליך השיקום.

פחד מכאב לאחר הניתוח

אם הפחד מהכאב לאחר הניתוח הוא המכשול העיקרי. חשוב שתדעו, שלאחר עשרות שנים של ניתוחם. בנינופרוטוקול ייחודי להפחתת כאב לאחר הניתוח.

טיפול בכאב, בשילוב הקפדה על טיפול פיזיותרפי – יכול לעזור גם להרפיה, הרגעה, הפחתת כאב. וגם לחיזוק שרירים ושיפור טווחי תנועה .

לא מדובר רק על הפחתת כאב, אלא על שיקום מהיר ואיכותי שכולל תרגול פונקציונלי של פעילויות יומיומיות כמו קימה לעמידה, הליכה וכד' . וגם שיפור סיבולת לב-ריאה. וחיזוק השרירים לשם שימור תוצאות הטיפול.

טכנולוגיות חדשות בדרך להצלחה

בשנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות חדשות וגישות ניתוחיות שונות המבטיחות הליך נטול סיבוכים והחלמה קלה. השיטות החדשות משנות לטובה את חיי החולים הסובלים מבעיות במפרקים.

מפרק הירך, כמו גם מפרק הברך, נחשבים למפרקים החשובים ביותר בגוף האדם. כאשר הסחוס במפרקים אלו נשחק, הדרך לחיכוך בין העצמות קצרה וכתוצאה מאותו חיכוך, עשויה להיווצר גם שחיקה של המפרק אשר ברוב המקרים תוביל לכאבים חזקים ולמגבלות תנועה וניידות.

לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך או הברך, קיימות גישות ניתוחיות חדשניות: כמו הגישה הקדמית לניתוח החלפת מפרק ירך, בעזרת שולחן. וכן הגישה הינמטית לניתוח החלפת מפרק ברך, , משתלים אנטומים, טכניקה רובוטית, מערכות ניווט. גישת השחרור המהיר ועוד.

עם השנים, הטכנולוגיות, מקצועיות ומיומנות המנתחים – ניתן לראות יותר הצלחה ואפקטיביות של הניתוח, המשפר תוך זמן קצר ובאופן משמעותי את איכות החיים. ומאפשר חזרה לפעילות שגרתית מלאה, תוך זמן קצר יחסית.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן