החלפת ירך בגישה קדמית – מה, למה, מתי, איך, איזה..

כל השאלות על החלפת ירך בגישה קדמית : מה, למה, מתי, איך , מה הסיבוכים. פרופ' דבי עונה

כל השאלות על החלפת ירך בגישה קדמית

למה ניתוח להחלפת מפרק הירך – Total Hip Replacement ?

ניתוח החלפת מפרק הירך הוא אחד הניתוחים האורתופדיים הנפוצים והמוצלחים ביותר הקיימים כיום.

מפרק הירך, נושא את רוב משקל הגוף . כאשר משטחי הסחוס נשחקים, נוצר חיכוך בין העצמות באזור הירך .

מה שמוביל לכאבים עזים ומוגבלות בתנועה.

ואז – יתכן שנדרש ניתוח החלפת מפרק ירך (Total Hip Replacement. בו מחליפים את המפרק השחוק בשתלים מלאכותיים.  

למה הסחוס המפרקי נשחק?

הסיבה המרכזית לשחיקת הסחוס (אוסטיאוארטריטיס) המפרקי היא בלאי או שחיקה טבעית, שמתרחשת עם הגיל.  פרט למקרים מאוד בודדים, הקשורים למחלות ילדות בדרך כלל, מרבית הסובלים מניוון של הסחוס הינם מעל גיל 50.

סיבות נוספות כוללות זיהומים, שברים, פציעות, מחלות, מצבי שחיקה והרס סחוס ועצם.  מפרק לא תקין מלידה, טראומה למפרק, נמק של ראש הירך, ועוד.

מתי הגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק ירך?

ניתוח להחלפת מפרק הירך מיועד למטופלים שסובלים משחיקה והרס של סחוס מפרק הירך. שמלווה גם בכאבים, הגבלה בתנועה ופגיעה בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים. לאחר שנסיון של טיפולים שמרניים כמו פיזיותרפיה, ירידה במשקל (במידת הצורך), משככי כאבים ו/או תרופות אנטי דלקתיות – כבר לא עוזרים. כיון שטיפולים אלו יכולים לשפר את הכאב והתפקוד, אך לא לרפא את הסחוס או להחזיר את המפרק לקדמותו. כששינויי השחיקה מחמירים, יתכן עיוות של מבנה המפרק, קוושי בתנועות פשוטות ופגיעה בתבנית ההליכה.

החמרה בכאבים, קושי בהליכה ובעליית מדרגות, קושי בפעילות יומיומית וירידה באיכות החיים. יחד עם העלייה בתוחלת החיים, והרצון לחיות חיים מלאים ומספקים גם בגיל מבוגר. גורמים לכך שיותר ויותר אנשים מגיעים לשלב של ניתוח החלפת מפרק ירך.

החלפת מפרק הירך יכולה להקל על הכאבים ולאפשר שיפור תפקודי ניכר. 95%-90% מהמנותחים להחלפת מפרק ירך, מדווחים על הקלה משמעותית ושיפור רק באיכות החים.

איך מנתחים ניתוח החלפת מפרק ירך?

בניתוח החלפת מפרק הירך, פרופ' דבי מסיר את הסחוס השחוק של עצמות הירך. מסיר את הראש המעוגל של עצם הירך, ומשייף את השקע בעצם האגן . ומרכיב במקומם משטחים מלאכותיים.

פרופ' דבי מנתח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית (Direct Anterior Approach) . בגישה זו אתם שוכבים על הגב, ופרופ' דבי מגיע למפרק דרך החלק הקדמי העליון של הירך . ללא ניתוק או חיתוך שרירים. מפריד את רקמת השריר מבלי לחתוך אותה, באמצעות הטכניקה המובילה בעולם. ועם שימור מלא של המכניקה של המפרק. כך שנגרמת פחות טראומה למפרק.

פרופ' דבי מנתח בגישה הקדמית באמצעות שולחן שנבנה במיוחד לניתוחי החלפת מפרקים. ומאפשר לבצע את הניתוח ביעילות מירבית. לשקף תוך כדי ניתוח ולדייק את אורך הרגליים.בגישה הקדמית השרירים לא ניזוקים ולכן השיקום צפוי להיות מהיר יותר ועם פחות מגבלות. המפרק החדש יציב יותר, ניתן לשלוט באורך הרגליים, והסיכון לפריקה כמעט אפסי.

אמנם, מבחינה טכנית, למנתח, הגישה הקדמית, קשה יותר ודורשת מיומנות. אך פרופ' דבי כבר ניתוח אלפי ניתוחים כאלה. ואתם חווים את היתרונות וזוכים בתהליך החלמה מהיר יותר, פחות כואב. וחוסכת מכם הגבלות רבות לאחר הניתוח, שהיו מנת חלקכם אם היתם מנותחים בגישה המסורתית.

החתך הניתוחי נסגר בקלות יחסית, ותוכלו לחזור ללכת מהר מאוד. ותוך זמן קצר ניתן להתחיל בהליך השיקומי. 

לחץ כאן למעבר לכתבה.

איזה? באיזה שתלים משתמשים?

ברוב ניתוחי החלפת מפרק הירך, פרופ' דבי משתמש בשתלים עשויים טיטניום.

טיטניום – זו המתכת הכי קרובה לקשיחות העצם האנושית. השתלים מוכנסים לתוך העצם ומתווכים בין העצם למשטח ההחלקה. החלק החיצוני של שתל הטיטניום מחורר כמו אלמוג, ומצופה שכבה שמעודדת צמיחת עצם. במטרה לעודד צמיחת עצם לתוך שכבת הנקבוביות. כך השתל יהפוך לחלק בלתי נפרד מהעצם ויתייצב לעשרות שנים.

מחבר התנועה בין שני שתלי הטיטניום, צריך להיות עם מינימום חיכוך ובלאי. לכן מחברים ביניהם משטח מאוד חלק. לרב בירך זו כיפה מקרמיקה חלקה עם בלאי נמוך שיכול להחזיק עשרות שנים. ובצד של האגן משטח חלק מפוליאתילן דחוס/ קרמיקה.

כמה זמן?

מה משך הניתוח?

משך הניתוח שעה -שעה ורבע. אך טרם הניתוח יש את זמן ההכנה לניתוח, ההרדמה (לרב – מקומית) וההתאוששות.

מה משך האשפוז?

1-2 ימים. פרופ' דבי דוגל בשחרור מהיר ושיקום והחלמה מהירים בבית.

איך מרגישים אחרי הניתוח?

זמן קצר לאחר הניתוח כבר ניתן להניע את הרגל . בהתחלה הולכים עם הליכון, ובהשגחה. ותוך זמן קצר, בין חודש לשלושה, שבים לפעילות מלאה.

בתחילת ההתאוששות, סביר להניח שתחושו כאב. לשם כך פרופ' דבי בנה את פרוטוקול הטיפול בכאב וממליץ להקפיד על נטילת הטיפול התרפותי במקביל לתרגול ופיזיותרפיה. תוך זמן קצר תגיעו לטווחים מלאים, עם הקלה דרמטית בכאבים. תחזרו לניידות, ולפעילויות יומיומיות של הליכה, עלייה וירידה במדרגות. ולאחר זמן קצר תוכלו לחזור לפעילות ולהינות מאיכות החיים.

מה הסיכויים, הסיבוכים, מה צריך לעשות?

מה הסיכויים ?

סיכויים נפלאים: 90%-95% מדווחים על שיפור משמעותי בכאב, בתנועה ובאיכות החיים.

מה הסיבוכים האפשריים?

סיבוכים אפשריים: יכולים להיות סיבוכי הרדמה, קריש דם , זיהום, פגיעה בכלי דם או בעצב, חולשת שריר ועוד. סיבוכים אלו נדירים יחסית . בעוד שיעורי ההצלחה גבוהים מאוד. 

ככל שההכנה תתהיה טובה יותר ויהיו פחות סבוכים מוקדמים, הסיכוי להצלחת הניתוח עולה.

מה סימני האזהרה?

בכל מקרה של חשש או שאלה – צרו קשר עם המרפאה.

ובמיוחד, במידה ואתם חווים כאבים קיצוניים, בעיקר אם הם מלווים בחום של מעל 38 מעלות, או במידה ויש הפרשה מאזור הניתוח.

מה צריך לעשות אחרי הניתוח?

חשוב להפעיל את המפרק לאחר הניתוח, בהתאם להנחיות ובלי לנסות להגיע לקצה. כלומר להתקדם לאט ובהדרגה. בהתאם להנחיות. לא לוותר לא על הפיזיותרפיה והתרגול וגם לא על המנוחה. הכל במידה.

ובהתאם, למרות שלרב, מיד לאחר הניתוח, הרגל חזקה מספיק לשאת משקל. וכדאי ומומלץ להתחיל לתרגל הליכה עם הפיזיותרפיסט.

בשיקום הביתי, כדי למנוע נפילה בשל חוסר יציבות , מומלץ להשתמש בהליכון. עד שהפיזיותרפיסט ינחה אחרת.

פרופ' דבי רונן ניתח אלפי מטופלים מרוצים בגישה קדמית, בשיטה היחידה בה אין צורך לחתוך את השרירים. מה שגורם לפחות כאב ולשיקום והחלמה מהירים יותר. שיפור בתנועתיות ושיפור משמעותי באיכות החיים. פרופ' דבי אורתופד מנוסה מאוד בניתוחי החלפות מפרקים. בדגש על מקצועיות ואיכפתיות.


פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן