הכשרה בסיסית באורתופדיה: אבחון מקור הכאב

אבחון מקור הכאב במטופל הסובל מכאב בברך או שחיקת סחוסים.

פרופ' דבי , אורתופד מנתח מזה שנים רבות, הפך את המערך האורתופדי בבית חולים ברזילי למוביל מסוגן בארץ ובעולם. מרכז מצוינות, המכשיר מתמחים רבים באורתופדיה. מעביר קורסים והכשרות למומחים ולאורתופדים, המגיעים מחו"ל לצורכי השתלמות. בנה תוכנית להכשרה באורתופדיה, על בסיס חידושים עדכניים בארץ ובעולם.

מקור הכאבים – בברך, בירך או בכלל בגב?

פרופ' דבי העביר באחד הכנסים לרופאים, הכשרה בסיסית באורתופדיה על אבחון מקור הכאב. לדבריו, מטופלים רבים מגיעים עם כאבים שהם חושבים שהם באיבר מסויים. כשבעצם יש אבחנה מבדלת שתעזור לנו לכוון האם מדובר בגב, בירך, או בברך.

אם אתם חשים לדוגמא כאב גם בגב וגם בברך (מזכיר לכם שביניהם יש מפרק חשוב נוסף – ירך).

האם הכאב הוא בישיבה , או יותר – בקימה לאחר ישיבה ממושכת, קושי לצאת מהרכב, כאב בהליכה ובריצה, קושי לגרוב גרביים, כאב מקריםן שמורגש. גם בגב וגם בקרסול וכד'.

פעמים רבות יש כאב גב שמקרין לרגל. בגלל פריצת דיסקף הקרנה של העצה הסיאטי, היצרות תעלת חוט השדרה, טראומה ועוד. לרב, אם מדובר על הקרנה של העצב הסיאטי. העצב הסיאטי שמממשיך מחוט השדרה ועד לאזור האגן והרגל.התלונות יהיו על אי נוחות וכאבים לאורך המסלול העצבי : גב תחתון ,ישבן, ירך…

כאב גב מקרין לרגל בגלל פריצת דיסק, מוחמר פעמים רבות בעיטוש או שיעול או התעטשות ויכול להגיע עד חוסר יכולת לשלוט על הסוגרים.

סוג הצליעה והשאלות מפתח לאבחנה מבדלת למקור הכאבים.

חשוב לזכור כי הכאב האופייני לאוסטיאוארטריטיס (שחיקת סחוסים), הוא כאב מכאני, בתנועה.

לכן – פרופ' דבי מדגיש שברגע שאתם קשובים לעצמכם. או שהרופא קשוב למטופל, מקשיב למלים, לגוף ולנפש, האבחון קל יותר.

כאשר מטופל מגיע כואב וצולע – ישנן 3 צליעות אופיניות. שגם אתם המטופלים וגם הרופאים יכולים לאבחן. ברור שלא מדובר כאן על אבחון מרחוק, אבל כן על כוון שששווה לבדוק.

לרב -כשהצליעה היא עם כיפוף לפנים, כדאי לבדוק אם מקור הצליעה הוא הגב.

צליעת טרנדלנבורג – יותר מתאימה לכאב בירך

חשוב גם לבצע בדיקה נוירולוגית של הגפיים התחתונות, לשם דיוק האבחנה: ברך, גב או פרק ירך.

חשוב לדעת – מה קורה לפני שיש שחיקה מלאה

מחקרים מראים כי לדוגמא בברך, שנים לפני שמופיעה השחיקה המלאה במפרק, יש סימנים מקדימים:

  1. יש חולשה של השרירים שסביב הברך
  2. פגיעה ביכולת המפרק לייצב את עצמו
  3. ברך לא יציבה, שלא "מתקנת" טוב את עמדתה
  4. שחיקת סחוס.

לכן, כשמחזקים את השרירים ואת המייצבים של הברך- יש ירידה בכאב. וכאן עוד טיפ והמלצה לעשות פעילות גופנית ולעבוד על המכניקה של המפרק.

הסיכוי של מטופל שלא עושה פעילות גופנית להגיע לניתוח הוא גבוה יותר ממטופל שהפעיל את השרירים בחוכמה ודאג לחיזוק וייצוב המפרקים.

הפעילות המומלצת היא מסוג Impact non contact כמו הליכה במים, אופניים, אליפטי. בהמשך- הליכה. בהתחלה במישור, ורצוי לבד, כדי שתוכלו להקשיב לגוף, ולא לנסות להדביק קצבים של קבוצה .

חשוב מאוד להתמקד בשינויי אורח חיים, כי אוסטיאוארטריטיס היא מחלה כרונית (כמו סוכרת).

לכן, שמירה על משקל גוף שלא יהווה עומס רב מדי על המפרקים, כמו גם פעילות גופנית ושימוש בעזרים (זמניים לרוב), יכולים לעזור.

שחיקת סחוסים – אוסטיאוארטריטיס

מחלת שחיקת סחוסים, אוסטיאוארטריטיס (Osteoarthritis)  היא מחלת מפרקים שכיחה, אבל מדובר על מחלה גלית.

הנטיה הראשונית היא לבדוק צילום רנטגן. אבל צילום רנטגן הוא לא ״אבחנה״ אלא אמצעי עזר. עם זאת – חשוב להקפיד על צילום ברך בעמידה ולא בשכיבה.

שוב גם לשים לב למספר גורמים מאוד משמעותיים לחלטה על טיפול ניתוחי:

  • הכאב בהלימה לצילום?
  • הכאב מספיק משמעותי?
  • אתם מרגישים. בשלים מנטלית ופיזית לניתוח?

לפני הכל שימו לב לתלונות שלכם. וזיכרו שגם אם אתם שוקלים ניתוח, אבל לא בטוחים שהכיעה העת. הכנה של השרירים לפני ניתוח, ע"י ספורט ופיזיותרפיה.

עבודה על בריאות הגוף. תזונה מספקת, כך שהגוף לא יהיה בחסרים, סטרס וחסר חלבון. כמו גם חסר שינה ועוד..

ואז – אם השחיקה משמעותית, יש כאב, עבדנו על אורח חיים שישמר את המפרק ולאחריו גם ישפר את תוצאות הניתוח .ואתם – בשלים ומעוניינים בניתוח. רק אז עוברים לשלב הבא.

פרופ' דבי דואג ללמוד ולהתקדם בחידושים ובעדכונים באורתופדיה. מנסה להעביר את המסר גם למתמחים. להתמקצע ולשאוף להביא את הידע והטיפול העדכני והיעיל ביותר לכל מטופל. כשהמטרות העיקריות הן : שיפור איכות חיי המטופל, בדגש על צרכיו, דיוק בניתוח ושימור הרקמה הרכה,  והקינמטיקה הטבעית. וכמובן – קיצור משך הניתוח ותקופת השיקום וההחלמה.

אם ניתוח – אז בגישה עדכנית לתקופה, מותאמת אישית ומשמרת רקמה

אם הגיע הזמן לניתוח חשוב שהניתוח יותאם למצב המםרק ולצרכיכם. יהיה ע"י מנתח מיומן ומקצועי שניתח ניתוחים רבים בתחום. בדגש על שימור הרקמה הרכה,  והקינמטיקה הטבעית. ושלאחריו תקופת השיקום וההחלמה יהיו קצרות וקלות יותר.

בהתאם, יש התפתחות מדהימה בגישות הניתוח -החל מניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית. ובעזרת שולחן ניתוחים ייחודי. ניתוח בו לא חותכים את השרירים. מה שמאפשר תהליך החלמה ושיקום מהיר, עם תוצאות קליניות מצוינות. וחזרה מהירה מאוד לתפקוד מלא ולאיכות חיים.בהתאם

כמו גם, בגישות בניתוחי החלפת מפרק ברך : ניתוח להחלפת מפרק ברך בשיטה קינמטית. גישה שמשמרת את צירי התנועה של הברך. מותאמת אישית למבנה הברך של כל מטופל, בהתאם לזוויות שהיו טרם השחיקה בברך. ושוב – החלמה מהירה ושיקום מהיר יותר עד לחזרה לברך שתרגיש בטבעיות מלאה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן