החלפת מפרק – סיכונים וסיכויים בניתוח

סיכונים וסיכויים בניתוח החלפת מפרק. פרופ' דבי, מומחה בניתוחי החלפות מפרקים מסביר: לניתוחי החלפת מפרק סיכויי הצלחה גבוהים. אולם לכל ניתוח יש גם סיכונים.

מפרקי הירך והברך הם מפרקים נושאי משקל. גיל, עודף משקל, דלקות, מכות, פגיעות, ושחיקה הם בין הגורמים לכאבים ולשחיקה של הסחוס.

הטיפול הראשוני הוא טיפול שמרני. במידה וטיפול זה לא מועיל, יתכן שהגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק.

החלפת מפרק – סיכונים וסיכויים בניתוח.

ניתוחים אלה, נפוצים ומוצלחים בשטח האורטופדיה המודרנית, ובעלי מעל 90 אחוזי הצלחה. במהלך הניתוח מחליפים את המפרק הפגוע, במפרק מלאכותי. ורובם המכריע של המטופלים מרגישים שזכו שוב באיכות חיים.

עם זאת, למרות ההצלחה הגבוהה מאוד בניתוחים אלו, בדומה לכל ניתוח, קיימים סיבוכים אפשריים בטווח המיידי ובטווח הרחוק. שיעור הסיבוכים הינו קטן ושיעור ההצלחה מהגבוהים שיש בכל תחומי הכירורגיה.

החלפת מפרק – סיכונים וסיכויים בניתוח

סיכויי ניתוחי החלפת מפרק ירך והרך מאוד גבוהים. ואחזוי ההמלחה גבוהים עוד יותר, ככל שהמנתח מיומן, מקצועי וניתח ניתוחים רבים, ובהצלחה.

פרופ' דבי רונן – אורטופד מנתח. ניתח אלפי מפרקי ירכיים וברכיים.  מהרופאים האורטופדים המובילים בתחום האורתופדיה והחלפות המפרקים בארץ. בעל ניסיון מקצועי רב. משתמש בטכנולוגיות ובשיטות חדשניות, בהתאמה אישית.

לדבריו, ניתוחי החלפות מפרקים – ברך וירך. הם מהניתוחים הנפוצים והמוצלחים באורתופדיה בפרט, ובכירורגיה בכלל. אחוז הסיבוכים בהם נמוך מאוד, וככל שהמנתח מיומן יותר וניתח יותר ניתוחים. זה מפחית משמעותית את הסיכויים להיקלע לסיבוכים.

סיכונים וסיבוכים אפשריים

אבל, בדומה לכל מהלך ניתוחי, יש תופעות לוואי רגילות שצפויות אחרי ניתוח. ויש גם סיכון לסיבוכים.

אמנם, הם בהסתברות נמוכה מאוד, ולרוב על רקע מחלות רקע שאינן קשורות להליך. אבל כדאי להיות מודעים אליהם. גם בשביל מניעה וגם בשביל למזער את הסיכון הניתוחי. 

במהלך כל ניתוח, גופנו עלול להחריף בעיות רפואיות כמו בעיות לב, זיהומים וכד'. יתכנו גם אירועים לבביים, שבץ, קריש דם, דלקת ריאות, הידרדרות התפקוד הקוגניטיבי, דלקת בדרכי השתן, ועוד. הסכנות האלה נדירות ותלויות מאוד במצב הבריאותי של המטופל.

לכן פרופ' דבי מקפיד על הכנה טרום ניתוחית טובה. שיחה ושיתוף של כל הפרטים החשובים. כולם נכנסים לשיקולים, טרם ביצוע הניתוח

סיבוכים אפשריים בניתון

הסיבות העיקריות לסיבוכים וסיכונים בניתוח החלפת מפרק

  • קריש דם באיזור הניתוח, יכול להשתחרר לזרם הדם ולחסום כלי דם חשובים, ולגרום לתסחיף ריאה, או פקקת ורידים.
    • הפחתת עישון, שימוש במדללי דם וכמובן – תרגול – עוזרים במניעת קרישים אלו .
  • דלקת או זיהום- סביב החתך, ברקמות עמוקות יותר או בשתל. זיהום לרב מטופל ע"י אנטיביוטיקה. שיעור הזיהומים קטן ומגיע לכ-1%.
    • אם יש עליה בחום הגוף או נפיחות/ אודם/ הפרשה מוגברים – פנו לצוות המרפאה לייעוץ ומניעה.
    • חשוב לדעת שגם זיהומים ממקומות אחרים בגוף יכולים להתפשט ולהגיע לשתל. לכן יש לוודא שאתם מגיעים לניתוח ללא זיהום בדרכי השתן, דלקת חניכיים וכד'.
    • גם לאחר הניתוח, במידה ויש זיהום, טיפול שיניים, דלקת בדרכי השתן, או ניתוח באיבר אחר – יש להתייעץ עם צוות המרפאה לגבי טיפול אנטיביוטי, לשימור המפרק.
  • יתכנו סיבוכים נוספים כמו פריקה, אורך רגליים לא שווה, חוסר יציבות ועוד. הם נדירים יותר, כאשר מדובר בניתוחים בהתאמה אישית, ובגישה שלא פוגעת ברקמה הרכה
  • כאבים וקשיים שקשורים להנעת המפרק , היציבה וטווחי התנועה, יעברו עם הקפדה על השיקום ותרגול הפיזיותרפיה. 
  • יתכנו גם סיבוכי הרדמה, פגיעה בעצב או בכלי דם .

הכנה טרום ניתוחית נכונה, הבנת ההסטוריה הרפואית של המטופל ותשומת לב ל"דגלים אדומים" תעזור להפחית ככל האפשר את הסיכון לסיבוכים.

חשוב לעדכן את פרופ' דבי טרם הניתוח לגבי המצב הרפואי, אלרגיות, תופעות לוואי בעבר. מחלות רקע וכד'. כמובן שככל שמצבו הרפואי של המנותח טוב יותר, כך יפחתו הסיכויים לסיבוכים.

 יתכן שפרופ' דבי יבקש מכם בדיקות נוספות טרם הניתוח, כדי להשלים את תמונת המצב הבריאותית ולהתאים את הטיפול המיטבי בזמן הניתוח ולאחריו.

תופעות לואי אפשריות (והן לא סיבוך..)

יש תופעות לא מסוכנות שעוברות לאחר טיפול פשוט, התאוששות ושיקום. 

קושי במתן שתן – לא מדובר בסיבוך, אלא בתופעה אפשרית לאחר ניתוח שנובעת מההרדמה.

יובש בפה – נטילת תרופות מסוימות. כמו כן, תיתכן תופעה של עצירות, עקב נטילת תרופות מסוימות וכתוצר של היעדר תנועה של הגוף. תופעת לוואי אפשרית בהשפעת תרופות מסויימות .

נפיחות ברגל המנותחת – נובעת מהזרמת דם מוגברת לרגל וקושי בפינויו. הנוזלים יוצאים לרקמות וגורמים לנפיחות. שימוש בגרבי לחץ אלסטיות, והרמת הרגל יכולים לעזור.

עצירות – תופעת לוואי של התרופות לשיכוך הכאב , חשוב להקפיד על שתיה, תנועה, ותזונה מאוזנת ועשירה בסיבים. ניתן להיעזר גם במרככי צואה כמו בנפייבר/ נורמלקס. או טיפול תרופתי לעצירות.

הקפידו על תנועה, תרגול, פיזיותרפיה, מנוחה, שתיה ותזונה מאוזנת . השיקום יסייע לכם לחזור הינות ממפרקי הרגל ומאיכות חיים . 

החלפת מפרק – סיכונים בניתוח.

1.זיהום בעקבות הניתוח

למרות שזיהומים לאחר הניתוח לא שכיחים. זה החשש העיקרי שלנו. אנו עושים הכול על מנת לזהות זיהום סמוי טרם הניתוח. לעיתים נדירות מתפתח זיהום לאחר הניתוח, כתוצאה מחדירה של חיידק לפצע הניתוח במהלך הניתוח או לאחריו.

יש דרך למנוע?

  • חשוב להגיע לניתוח ללא זיהומים בעור או בכל איבר אחר בגוף. אם חיידקים יחדרו למחזור הדם, הם עלולים לגרום לזיהום במפרק. לכן אנו ממליצים להקדים טיפולי שיניים משמעותיים לפני ניתוח החלפת המפרק.
  • לאנשים עם היסטוריה של דלקות שתן מומלץ לעבור הערכה אורולוגית לפני הניתוח. גם בעיות בערמונית כדאי לשקול להשלים את הטיפול לפני הניתוח.
  • להקפיד לערוך את כל הבדיקות הנדרשות לפני הניתוח, כולל תרבית אף ותרבית שתן. ולהתאים את הטיפול במידה ויש צמיחה של חיידק . 
  • יומיים לפני הניתוח יש לרחוץ את הגוף בתדירות של פעמיים ביום, מכף רגל ועד ראש, בסבון חיטוי מיוחד.
  • הניתוחים מבוצעים בסביבה סטרילית, עם אנטיביוטיקה מניעתית, בעת הניתוח.

איך יודעים שיש זיהום ואיך מטפלים?

לרוב ניתן לזהות זיהום בבדיקות דם אבל לעיתים יש צורך לבדוק הנוזל הבין מפרקי או לעשות בדיקת הדמיה. הטיפול תלוי באופי הזיהום ובעוצמתו. זיהום שטחי חולף מספר ימים, אחרי הניתוח, ללא התערבות ולא מהווה סיכון למפרק הברך או הירך. 

לרוב נתחיל בטיפול אנטיביוטי ממושך ובשטיפת הזיהום. ברוב המקרים זה יספיק. זיהום עמוק דורש בירור. ויש מצבים שמגיעים גם לצורך בניתוח נוסף, דגימת תרביות, בידוד החיידק וטיפול בו. ורק לאחר מכן – שוב השתלה של מפרק הירך או הברך.

2. קריש דם, פקקת ורידית ותסחיפים (Deep Vein Thrombosis (DVT 

החשש הנוסף הוא מקרישי דם, שמתפתחים בורידי הרגליים. פקקת ורידים נוצרת כתוצאה מהאטה של זרימת הדם ברגליים. אם נוצר קריש דם גדול הוא עלול למנוע זרימת דם לכיוון הריאה ולגרום לסיבוך נשימה.

זו הסיבה שפרופ' דבי מקפיד על הטיפול המניעתי – נטילת מדללי דם (תרופות נוגדות קרישה), סביב מועד הניתוח. כמו גם על הנעת הגפיים, קימה מהמיטה, תרגול מוקדם של ישיבה והליכה . ובעת הצורך שימוש במכשיר עם שרוולים פנאומטיים, מתנפחים שמורכב על השוקיים.

וזו גם סיבה נוספת להמלצה, להימנע מעישון, או מתרופות שמעלות את הסיכון להיווצרות קרישי דם.

3. חוסר יציבות של המפרק, בעיות בטווח תנועה, או באורך רגליים

פרופ' דבי מקפיד לנתח ניתוחי החלפות מפרקים בהתאמה אישית. שמפחיתים משמעותית את הסיכון לסיבוכים אלה.

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית עם שולחן הניתוחים – שמבטיחים דיוק באורך הרגל. ניתוחי החלפת מפרק ברך, עם משתלים אנטומיים ובגישה קינמטית. בהתאם לזויות האישיות של כל אחד ואחד. ללא פגיעה ברקמות הרכות. לכן – מטופלים שמקפידים גם על שיקום פעיל, לרב לא מגיעים לחוסר יציבות של המפרק.

עם זאת, יציבות המפרק תלויה גם ברקמה שעוטפת אותו. אמנם פרופ' דבי לא חותך שרירים ולא פוגע ברקמה הרכה. אבל – דלדול שרירים וחוסר שימוש בהם, עלולים להוביל להגבלת טווחים ולחוסר יציבות של המפרק . הקפידו על פיזיותרפיה ותרגול ו-השמיים הם הגבול.

4. כאבים כרוניים (כאב שאריתי או ממושך)

ניתוחי החלפת מפרק ברך והחלפת מפרק ירך מאופיינים בשיעורי הצלחה גבוהים. ירידה משמעותית בתחושת הכאב ושיפור נפלא בתפקוד המפרק. 
ובכל זאת, אצל אחוז מסויים מהמנותחים מופיעים כאבים כרוניים, גם לאחר הניתוח. אם בשל הקרנה של כאבים מאיזור אחר, בשל תסמונות כאב (כמו במצבי כאב עצבי, או פיברומיאלגיה), או מסיבה ברורה. 

תהליך ההחלמה המלא יכול להימשך למעלה משנה. וסביר להניח שהכאב יחלוף. בכל מקרה, לאחוזים שסובלים מכאב כרוני – ניתן לטפל גם בכאב כרוני, במרפאת כאב.

חשוב לדעת שפרופ' דבי מקפיד על הכנה טובה טרם הניתוח, שכוללת בירור מדוייק של מקור הכאב. כמו גם התייחסות למצב הנפשי וליכולת להתמודד עם תהליך השיקום לאחר הניתוח. במידת הצורך – יש שימוש בשיכוך כאב נוירופטי כבר בזמן הניתוח, כדי למנוע "זכרון כאב". הניתוח המדוייק, ההתאמה האישית והקשר החם עם המטופלים מפחיתים משמעותית את הסיכון לתסמונות אלה.

איך מפחיתים סיכונים בניתוח?

לפני הכל – באמצעות זיהוי מוקדם. כך ניתן לטפל בהם בהקדם. לכן, רצוי להיות מודע אליהם ולזכור ששכיחות הסיבוכים עולה כאשר סובלים ממחלות כרוניות, או לא מטפלים כראוי. עם זאת, כדאי לזכור שלמעט סיכונים רפואיים, יתכנו סיכונים בניתוח עצמו. ולכן :

איך מפחיתים סיכון לסיבוכים?

  1. ככל שהמנתח יותר מיומן ומקצועי, ניתח ניתוחים רבים והתמודד עם "הפתעות". תוכלו להגיע לניתוח בטוחים ורגועים יותר.בחירה במנתח שניתח ניתוחים רבים, בקיא ברזי הניתוח, בגישות הטיפוליות, ובהתמודדות עם דגלים אדומים.
  2. הכנה טרום ניתוחית נכונה, הבנת ההסטוריה הרפואית של המטופל והשלמת תמונת המצב הבריאותית טרם הניתוח – כדי להתאים את הטיפול המיטבי בזמן הניתוח ולאחריו.
  3. גישת השחרור המהיר והשיקום הביתי. חשוב לקום מהמיטה וללכת מוקדם ככל הניתן לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק הברך. במטרה למקסם את תוצאות הטיפול. להפחית סיכון לסיבוכים, לשקם את היכולות הגופניות, ולהביא אתכם לשיאים חדשים. 
  4. שיקום ביתי שכולל תרגול ופיזיותרפיה, תזונה שיקומית ובריאה. הקפדה על שעות שינה ועל הטיפול בכאב. בעזרת התמדה בתרגול יומיומי, פיזיותרפיה , ניהול נכון של הכאב לאחר הניתוח. ישתפר במהרה טווח התנועה, יפחתו הכאבים והסיכון לסיבוך – יפחת.

פרופ' דבי הוא מבכירי מנתחי החלפות המפרקים בארץ, ניתח אלפי החלפות מפרקים בהצלחה רבה. מנתח ואף מכשיר אורתופדים צעירים ברזי הניתוח.

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובהרצליה. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן