ניתוח החלפת מפרק ברך עם משתל אנטומי – Medial Pivot

ניתוח החלפת מפרק ברך עם משתל אנטומי | Medial Pivot. פרופ' דבי מנתח החלפת ברך בגישה הקינמטית. ומסביר לגבי המשתלים והחידושים בשתלים להחלפת מפרק ברך.

המשטחים המפרקיים, מכוסים בשכבה דקה של סחוס. ומסייעים בבלימת זעזועים. רצועות גידים וקפסולת המפרק, מחזקים אותו.

בניתוח החלפת מפרק ברך, פרופ' דבי משייף את המשטחים השחוקים ב-2 צידי המפרק. ומחליף את החלקים הפגועים, במשתלים מסגסוגת של מתכת עמידה. וביניהם -משתל חיכוך מפלסטיק קשיח (פוליאתילן).

פרופ' דבי, מומחה ברכיים. מנתח בשיטה קינמטית, בהתאמה אישית. ובעצם מצפה את  משטחי התנועה של העצם. מנתח ניתוח החלפת מפרק ברך עם משתל אנטומי.

הרכב משתל הברך החדש , או מפרק הברך החלופי:

  1. חלק המושתל בשוק, עצם הטיביה (משתל טיביאלי). ציפוי מתכתי לחלקה העליון של עצם השוק, עליה מורכב האינסרט – החלק הפלסטי.
  2. משתל מתכת על קצה החלק התחתון של עצם הירך, פמור (משתל פמורלי). ציפוי מתכתי לחלק העליון של הברך, כלומר לקצה עצם הירך. לרב, מסגסוגת מתכת מסוג קובלט כרום.
  3. ביניהם מרכיב משטח חיכוך מפלסטי קשיח (אינסרט) – משטח פוליאתילן, בולם זעזועים, שמאפשר תנועה מירבית ובלאי מינימלי.
  4. אם יש צורך להחליף – גם שתל פיקה.

שתלים לברך יכולים להיות עם צמנט או ללא צמנט בהתאם לסוג הקיבוע המשמש להידוק השתל למקומו. ומרקם או ציפוי השתלים והאפשרות של העצם לגדול לתוכם.

פוליאתילן:

פלסטיק קשיח שמרכיב את החלק העליון של שתל השוק או שתל הפיקה. הוא חלק ממשטח ההחלקה של המפרק ומאפשר את התנועה החלקה שתל הירך על גביו. שתל זה אינו מכיל מתכת.

החומרים למשתל לברך:

כיום השתלים בעיצוב מתקדם, שמתאים יותר למפרק הטבעי. המשתלים מחומרים איכותיים ועמידים. לפני הניתוח, בודקים את חומרת ניוון המפרק, ומודדים את מידת השחיקה הסחוסית בכל חלק של הברך.

בניתוח החלפת ברך, פרופ' דבי נוטה להשתמש במשתלים עשויים קובלט כרום,  עם צמנט ובאמצע משטח פוליאתלן. 

סגסוגת של קובלט וכרום –  הקובלט כרום עמיד בפני הכוחות הביומכנים שעל הברך ומחזיק מעמד זמן רב.  בניגוד למתכת רכה שמתבלה מהר. סגסוגת זו קשה, עמידה בפני שחיקה  ובעלת תאימות ביולוגית גבוהה. היא יכולה לעמוד בעומסים הגבוהים הדרושים ממפרק הברך.

אחוז החולים המפתחים תגובות אלרגיות הקשורות לשימוש בסגסוגת קובלט – כרום הוא נמוך מאוד, אך קיים סיכון במיוחד אצל חולים שיש להם אלרגיה למתכות מסוימות, כמו ניקל. חשוב לעדכן אם יש אלרגיה למתכות.

מבחינת מבנה השתל – 

לכל שתל יש מכשור ייעודי וטכניקה ניתוחית. ופרופ' דבי צבר ניסיון ורכש מיומנות רבה עם משתלים אלה.

פרופ' דבי מנתח בשיטה קינמטית ומשתמש במשתל מדיאל פיבוט – אנטומי. 

אם מנתח בשיטה רובוטית – אז מנתח בגישה קינמטית עם רובוט . 

משתל מותאם אנטומית

פרופ' דבי מקפיד ללמוד ולחקור על הביומכניקה של הברך. עם התקדמות הטכנולוגיה, והבנת המכניקה של הברך. חלה התקדמות לא רק בסוג החומרים בהם משתמשים ליצירת המשתל . אלא גם בעיצוב המשתלים.

המשתלים כיום, מתאימים יותר מבחינת עיצוב השתל, גודלו ועמידותו לשחיקה. מה שעווזר למנתח לדייק ולאזן באופן מושלם בזמן הניתוח. כדי להקנות למטופל טווח תנועה ותחושה קרובה לברך הטבעית.

בשנים האחרונות, ניתן לראות נטייה לכיוון של משתל ברך אנטומי מסוג משתל ברך אנטומי – Medial Pivot("מדיאל פיבוט"). בהתאם לדירוג המטופליםאת התחושה לאחר ניתוח .

בהשוואת מנותחים עם משתל רגיל לעומת משתל אנטומי. משתל אנטומי, כמו גם גישה קינמטית, נותן תחושה יותר יציבה וטבעית.

מה הכוונה משתל אנטומי – Medial Pivot.

המשתלים האנטומיים מדמים את ציר התנועה הטבעי של הברך. בזמן כיפוף ברך – היא נעה בתנועת ציר. החלק החיצוני של המפרק (נקרא "המדור החיצוני") גולש אחורה. בעוד חלקה הפנימי (נקרא "המדור הפנימי") יציב יותר. וביניהם יש מעין משטח חיכוך דמוי מכתש ועלי.

כלומר תנועה טבעית של ברך בריאה היא גם תנועה צירית של כיפוף ויישור. ובמדור הפנימי – תנועה סיבובית קלה של השוקה כלפי הירך.

משתל ברך אנטומי – Medial Pivot. מקנה יציבות בחלק הפנימי של הברך. וכך, הוא מאפשר חופש תנועה בחלק החיצוני, כמו במפרק הברך התקין.

יש קשר לגישת הניתוח?

פרופ' דבי מנתח בטכנולוגיה הקינמטית, בה מתאימים את המשתל, לזויות האישיות ולאנטומיה האינדיבידואלית של המטופל.

שילוב של משתל אנטומי וגישה קינמטית – לא פוגע ברקמות הרכות של המפרק.

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובהרצליה.  נשמח נעמוד לשירותכם ולקבוע פגישת ייעוץ ובמידת הצורך – לתיאם ניתוח החלפת מפרק ברך.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן