לספורטאים שבינינו – גלוקוזמין וכונדראיטין?!

אחת המגמות הבולטות ברפואת ספורט היא שימוש ברפואה מונעת. ספורטאים רבים נוטלים תוספי תזונה. תוספים כמו מינרלים, ויטמינים ואנטי-אוקסידנטים, על מנת להקטין את הנזקים במפרקים. גם נטילת גלוקוזאמין וכונדרואיטין כרפואה מונעת בקרב ספורטאים, הפכה פופולארית מאוד.

כשאנו עוסקים בפעילות ספורטיבית אנו יוצרים לחץ מכני על המפרקים והסחוסים. מדובר בתהליך תקין שמעודד הרס ובניה מחודשים של רקמות רבות לרבות העצם. בתקופת הילדות , קצב תהליכי הבניה וההרס של רקמות בגופנו מהיר מאוד וככל שאנו מתבגרים – הוא נעשה איטי יותר ויותר.

בפעילות אינטנסיבית, גופנו מאבד בקצב מוגבר מינרלים ורכיבים נוספים, ובמקביל דורש עוד ועוד חומרי בנייה.

חומרי בנייה אלו כוללים: גלוקוזאמין וכונדרואיטין כמו גם ויטמינים ומינרלים שונים. שמשמשים את הגוף בתהליכים המואצים המתרחשים בעקבות הפעילות הספורטיבית.

לעיתים, העוסקים בספורט אינטנסיבי סובלים מדלקת במפרקים. דלקת שגוררת הגבלה תיפקודית, כאב והפסקת האימון הגופני לתקופות ארוכות.

גלוקוזאמין וכונדרואיטין – כן או לא?

בספרות, אחד מתפקידיו של הגלוקוזאמין הוא לשפר את איכות נוזל הסיכה במפרק.

יש מחקרים המראים כי נטילת גלוקוזאמין בשילוב כונדרואיטין, מועילה למפרק אף מעבר להשפעה הנוגדת דלקת.

הוא גם מעלה את רמת החומצה ההיאלרונית. לכן, יש ספורטאים רבים שנוטלים גלוקוזאמין וכונדרואיטין על בסיס קבוע.

מחקרים אחרים הראו שכונדרואיטין מעכב את יצור האנזימים מפרקי סחוס. וגם מפחית את הדלקת האופיינית לאוסטאוארתריטיס (דלקת מפרקים ניוונית). כמו כן, הראו שהגלוקוזאמין מעכב ייצור ציטוקינים וכך מפחית דלקת

אין קונצנזוס לגבי נטילת תוספים. יש שמקשים ומטילים ספק לגבי ידת הספיגה והגעתם לאיברי המטרה- למפרקים. למרות שיש מחקרים בהם מולקולות מסומנות תועדו שהן מגיעות לסחוסים.

לידיעתכם ושיקולכם..

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן