שחיקת סחוסים – תשובות לשאלות נפוצות

שחיקת סחוסים – תשובות לשאלות נפוצות

שחיקת סחוסים – תשובות לשאלות נפוצות, ע"י פרופ' דבי. מהי שחיקת סחוס במפרק? למה זה קורה? מה הסימפטומים של שחיקת סחוסים? מתי לפנות לאורתופד? מה הטיפולים הקיימים? כמה הם יעילים? מתי מגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק ירך או ברך?

שחיקת סחוסים ובאיזה מפרקים היא פוגעת

שחיקת סחוסים, אוסטיאוארתריטיס (OA), היא מחלה של המפרקים.  נקראת גם דלקת מפרקים ניוונית. כלומר, תהליך ניווני שעשוי לפגוע בכל מפרק. שכיח במיוחד במפרקים נושאי המשקל – פרקי הירכיים והברכיים. וכן בכפות הידיים, הפרקים שבין החוליות ובכפות הרגליים. שחיקת סחוסים שכיחה מאוד בגיל המבוגר, וגורמת לכאבים, מוגבלות בתנועה ופגיעה באיכות החיים. גם מפרקים שניזוקו בעבר, או עיוותים מלידה (רגלי O, או X) מעלים את הסיכון .

הסחוס נשחק , לאט לאט מתחיל תהליך דלקתי. העצמות שבמפרק מתחילות להתחכך זו בזו, הגוף מייצר זיזי עצם – אוסטאופיטים. מרגישים כאב. המפרק גדל ונראה נפוח. טווחי התנועה של המפרק מצטמצמים. ובמקביל, הגוף מנסה להפחית כאב, משנה את הביומכניקה. "התנהגות" השרירים סביב המפרק נפגעת. השליטה העצבית שרירית נפגמת. והמפרק לא יציב.

תשובות לשאלות נפוצות

מה התסמינים

התסמינים יכולים להיות:

  1. כאב ורגישות. בהתחלה, בעיקר בנשיאת משקל (דריכה, הליכה , קימה מישיבה לעמידה). תחילה הכאב מוקל לאחר מנוחה, ועם התקדמות השחיקה, הופך לממושך יותר ואף מפריע לשנת הלילה.
  2. נוקשות בוקר, לאחר שנת לילה ממושכת.
  3. נפיחות והגדלת הפרק – בשל היווצרות זיזי עצם . המפרק נראה גדול ונפוח.
  4. קולות חריקה בעת הפעלת המפרק, בגלל שפשוף עצם בעצם.
  5. התלקחויות דלקתיות, המפרק נהיה נפוח, חם וכאוב.
  6. צליעה,ירידה בטווח התנועה, בעיות הליכה או ביצוע פעילויות יומיומיות אחרות
  7. חוסר תנועה,חוסר יציבות. שמעלה סיכון גם לבעיות בריאות נוספות.
  8. בעיות שינה ( מתעוררים מכאב), שמעלים סיכום גם לדכאון.
  9. ועוד..

למה הסחוס נשחק

שחיקת סחוסים – אוסטיאוארטריטיס, מתרחשת כאשר הסחוס המפרקי, המכסה את קצוות העצמות נשחק. עד למצב שעצם מתחככת בעצם.

שחיקת הסחוס נחשבת לתהליך ניווני, כשאר תהליכי ההזדקנות בגוף. סיבתה המדויקת אינה ידועה, אך מדובר על מחלה ניוונית. שמתרחשת בעיקר בפרקים נושאי משקל, או בשימוש רב.

או בגלל בלאי לאורך שנים , גנטיקה, תורשה, השמנת יתר, פציעה קודמת במפרק. שברים, טאומות, מחלות, זיהומים, נזק מיניסקיאלי, עיוות מולד ועוד.

גורמי סיכון לשחיקת סחוסים
שחיקת סחוסים - באיזה מפרקים
תסמיני שחיקת סחוסים

טיפולים בשחיקת סחוס

לאחר שאובחן OA, מומלץ לנסות טיפולים שמרניים באוסטיאוארטריטיס. שינויים באורח החיים כמו פעילות גופנית, ירידה במשקל, פיזיותרפיה, תרופות לכאב או תרופות טבעיות. יש טוווח רחב של טיפולים, חלקם מוכחים מחקרית וחלקם פחות.

עם זאת, יש לזכור שמדובר בתהליך ניווני, והטיפולים השמרניים לא יכולים לרפא את השינויים במפרק. אלא רק להקל ולשפר את איכות החיים במבוגר.

  1. ירידה במשקל – גם לשם הפחתת העומס על המפרק. וגם במידה ונגיע לניתוח, ירידה מאוזנת המשקל, תפחית את הסיכונים של הניתוח (זיהומים, דימומים ובעיות בהרדמה)
  2. פעילות גופנית, בהדרכת פיזיותרפיסט. חשוב לשלב תרגילי מתיחה להגברת הגמישות וטווח התנועה (יוגה, פילאטיס). עם אימון כח, שישמר את השרירים. וגם פעילות לחיזוק לב ריאה, כמו הליכה.
  3. תוספי מזון , כמו גלוקוזאמין, כורכום ועוד.
  4. תרופות, משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs).יכולות להועיל במצבי דלקת חריפה, אך לא מומלצות כטיפול ממושך.
  5. APOS –  אפוסתרפיה, טיפול ביומכני, המשפר את המכניקה של הרגל בעת דריכה.
  6. טיפולים פיזיקאליים כמו: חימום מפרק נוקשה, אולטרסאונד, גלים קצרים  או לייזר. קירור, הידרותראפיה
  7. סד ברך – להקל על הלחץ על המפרק
  8. פלזמה עשירה בטסיות (PRP)רפואה רגנרטיבית. טסיות מכילות גורמי גדילה. מחקרים הראו שטיפול בPRP עשוי להיות יעיל בשיפור דלקת מפרקים ניוונית בברך בדרגה נמוכה עד בינונית.
  9. טיפול בפלזמה עשיר בטסיות עשוי להיות יעיל בשיפור דלקת מפרקים ניוונית בברך בדרגה נמוכה עד בינונית.
  10. הזרקת קורטיקוסטרואידים. רק אם הכאב חמור מאוד. להקלה מהירה בכאבים לטווח קצר.
  11. הזרקת חומצה היאלורונית (HA). יכול לעזור להקל על כאבים כתוצאה מדלקת מפרקים ניוונית של הברך.
  12. פרולותרפיה – טיפול בהזרקה רגנרטיבית (הזרקת סוכר או מי מלח לתוך המפרק, כמגרה). אליו הגוף ישלח תאי חיסון ויתחיל תהליך ריפוי טבעי. יש אנשים שאומרים שהוא מקל על הכאב. ויש שלא.
  13. Orthokine ו-Regenokine יש מחקרים שהראו יעילות בהפחתת כאב. ביחס לחומצה היאלורונית או מי מלח.
  14. כירורגיה – ניתוח החלפת מפרקים באוסטיאוארתריטיס מתקדמת. החלפה שלמה של פרק הברך או הירך נחשבים לניתוחים אורטופדיים שכיחים. בעלי תוצאות מצוינות.

שאלות לשאול את עצמך לפני שתחליט אם לעבור ניתוח ל-OA

  • אני יכול לחיות עם הכאב הנוכחי?
  • אני לוקח הרבה זמן תרופות לכאב ? יש תופעות לוואי שקשה לך איתן?
  • הכאב החמיר בשנה האחרונה?
  • ניסיתי את שאר הטיפולים?
  • אני בריא מספיק לניתוח?
  • אני מחויב לתהליךהשיקום וההחלמה אחרי הניתוח?
  • אני עדיין יכול לעשות את הדברים שאני נהנה לצעוד? לטרכב? לשחק עם הנכדים שלי?
  • אני יכול לישון לילהשלם ללא כאב?
  • הפעולות היומיומיות שלי נפגעו? יכולת לקום מכיסא, לעלות ולרדת במדרגות, לגרוב גרביים? לצאת ממכונית ?

ניתוחים לשחיקת סחוס, תחליף נהדר?!

ניתוח החלפת מפרק : המנתח מוציא את החלקים השחוקים והפגועים, ומחליף אותם במפרק מלאכותי .

חשוב לזכור – אין תחליף להרגלים בריאים. לא משנה איזה ניתוח תעברו. זה לא תחליף לתזונה בריאה, משקל בריא ופעילות גופנית. עדיין תצטרכו לטפל בעצמכם, לשנות הרגלים ולעבוד על תנועה, גם לאחר הניתוח .

מה יכול להקשות על ניתוח החלפת מפרק

  1. עודף משקל – מעלה סיכון לזיהומים, דימומים ובעיות בהרדמה.
  2. זיהום חיידקי (השמנת יתר או סכרת,בסיכון גבוה יותר ).
  3. אוסטיאופורוזיס – מעלה סיכון לשבר או סדק בעצמות סביב המפרק.
  4. פקקת ורידים , קריש דם – יכול לגרום לכאב ונפיחות. עד לחסימה מסכנת חיים.

הכנה לניתוח ותוצאותיו

חשוב להתכונן לא רק לניתוח, אלא גם למה שיבוא אחריו. לעבודה שעליכם לעשות כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר. פיזיותרפיה ותרגילים אחרים שנועדו לעזור למפרק החדש לעבוד היטב. זיכרו שהשיקום הביתי תלוי בכם. בקצב של תוכנית האימונים. פרופ' דבי יכול להשתיל בהתאמה אישת ומדוייקת את הברך או הירך החדשים. אבל אף אחד לא יכול להפעיל אותם, מלבדכם.

הקפידו להתחייב לעצמכם לתוכנית אימונים לאחר הניתוח. שתכלול: הליכה, תחילה בבית ואחר כך בחוץ תוך הגדלת מרחקים. שילוב פעילויות יומיומיות רגילות אחרות, כמו עמידה, עלייה במדרגות. תרגילים יומיים סדירים לחיזוק השרירים סביב המפרק החדש .

הדרך לכך שתהיה לכם תוצאה מצוינת לאחר הניתוח, היא התחייבות לעצמכם ועשייה. במטרה להיות כמו הרוב המכריע של האנשים לאחר ניתוח החלפת מפרק. שחווים ירידה דרסטית בכאב ושיפור גדול ביכולות. מפעילויות יומיומיות ועד פעילות גופנית ואיכות חיים.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן