תזונה, פעילות ואיבוד מסת שריר, סביב ניתוח

תזונה ופעילות לפני ולאחר ניתוח החלפת מפרק, המלצות תזונה נוגדת דלקת. תזונה להפחתת העומס על המפרק. ותזונה ופעילות מומלצת לאחר ניתוח החלפת מפרק

לפני הכל חשוב לזכור ששחיקת סחוסים (אוסטיאוארתריטיס) פוגעת לנו באיכות החיים. אם יש לנו מה לעשות בנידון, יפה שעה אחת קודם. 

מחקרים מצביעים על כך שתזונה מאוזנת, אנטי-דלקתית, שמירה על המשקל, הפחתת סטרס ופעילות גופנית. עשויים להפחית תסמינים של כאב ושל קושי בתנועה.

הפחתת עומס על המפרק – דיאטה?

אם נחשוב לדוגמא על מפרק הברך, שהכוחות הפועלים עליו הם פי 2-3 ממשקל הגוף. חשוב לבחון האם אנו בעודף משקל והאם ירידה במשקל היא הפתרון הנכון. 

אם החלטנו על ירידה במשקל חשוב לא לעשות דיאטות קיצוניות. אלא לשמור על תזונה מאוזנת ומשולבת בפעילות גופנית. רצוי מאוד תחת ייעוץ ומעקב של דיאטנית קלינית. 

וזה כיון שהמטרה שלנו היא ירידה בריאה ומאוזנת במשקל ולא פירוק שרירים. בכל מקרה יש אובדן מואץ של מסה וכוח השריר עם הגיל. סרקופניה (אובדן מסת שריר) חמורה יותר בקרב אנשים עם השמנה. ולכן חשוב שהירידה במשקל תהיה מפוקחת ונכונה. 

בכל מקרה, כמו כל הכנה לניתוח, חשוב להתייחס גם לתזונה ופעילות גם לפני ניתוח החלפת מפרק. פרופ' דבי ממליץ התייעץ בפיזיותרפיסט ולהתחיל בתרגילים שיחזקו את שרירי המפרק. ויחד עם זאת, להתחיל גם בהכנה לניתוח, מבחינה תזונתית. להקפיד לאכול יותר חלבונים, מחולקים על פני היום, שיעזרו להפחתת אובדן השריר בימי ההחלמה הראשונים. לאכול גם פחמימות שעוזרות להתמודד עם הצום טרם הניתוח. וכמובן – לשלב בתפריט ירקות, וכמה שפחות מזון מעובד ומתועש.

מה הכוונה תזונה נוגדת דלקת?

והרי בשחיקת סחוס מעורבת דלקת- אז מה לגבי תזונה נוגדת דלקת.

לתזונה נכונה השפעה על התהליך הדלקתי. התאמת התפריט עשויה להקל באופן משמעותי על הכאב במפרק ועל התהליך הדלקת.

תזונה נוגדת שלקת היא בראש ובראשונה תזונה ים תיכונית שמומלצת לכולנו כחלק מאורח חיים בריא. אנו מדברים על תפריט ים תיכוני מאוזן, שתיית מים מרובה. 

בדגש על הפחתת מלח, סוכר ושומנים שמעודדים מצבי דלקת, כמו חומצות שומן טרנס ושומן רווי (מטוגנים, עוגות, בורקסים, שומן מהחי, מרגרינה וכד).

והעשרת התפריט בירקות, פירות, קטניות ובחומצות השומן מסוג אומגה 3 .(לפחות שתי ארוחות דגי ים צפוניים כמו סלמון, הרינג, מקרל, סול ובקלה. בשבוע). גם פשתן טחון, ואגוזי מלך עשירים באומגה 3 ובנוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים).

כדאי להתאים את התפריט עם דיאטנית שתדע לשלב בין הצרכים במידה ויש מחלות רקע

ישנם מספר רכיבים מדוברים כבעלי "ערך מוסף" שניתן לשלב אותם בתפריט בריא ומאוזן, להקל על הנפיחות, הכאב והדלקת והם: 

  1. ענבים אדומים – מכילים כמות גבוהה של רסברטרול.
  2. שוםג'ינג'ר ושמן זית – יעילים לשיכוך דלקת, חיזוק מערכת החיסון ושיכוך כאבים .
  3. כורכום– אנטי דלקתי
  4. פירות יער, דובדבנים – מקור לאנטי אוקסידנטים, רוטין, קוורצטין ועוד
  5. קפאין – יכול לעזור גם כמשכך כאבים. 
  6. ירקות ממשפחת המצליבים –  ירקות כמו כרובית וברוקולי מכילים חומרים שעוזרים בהפחתת דלקת ובהגנה על הגוף
  7. סויה – איזופלבונים , תכונות אנטי־דלקתיות. 
  8. דגים, פשתן טחון ואגוזי מלך – עשירים באומגה 3.

פרופ' דבי, אורטופד מומחה בניתוחי החלפות מפרקים, מקפיד ללמוד, ללמד ולהתעדכן כל העת.  מדי שנה, מקפיד לערוך כנסים בנושא ניתוחי החלפת מפרק ירך והחלפת מפרק ברך. שמח לשתף בקטעים מהרצאה על תזונה ופעילות לאחר ניתוח החלפת מפרק.

ברור לכולנו שכדי להחלים מהר, רצוי לאכול בריא ולחזק את הגוף. והדבר חשוב הרבה יותק, לגבי בני הגיל השלישי, אול לאחר ניתוח. תזונה בריאה אחרי ניתוח החלפת מפרק תתרום בצורה משמעותית לחיזוק הגוף.

תזונה ופעילות אחרי ניתוח החלפת מפרק

בימים הראשונים לאחר הניתוח, נסו להקפיד על שתיה מרובה. ולחלק את הארוחות למספר ארוחות קטנות. כל ארוחה תכיל גם מנת חלבון. איכלו לאט והפחיתו על מאמצי הגוף בתהליך העיכול והספיגה.

הקפידו על שתיה מרובה, ולצידה – צריכת סיבים תזונתיים.

כמו שתשמעו בהרצאה, מחקרים מראים כי שכיבה במיטה ללא תנועה, עלולה לגרום לאובדן מסת שריר. לכן חשוב לשלב תזונה בריאה, עם פעילות גופנית – שיקומית. לקום מהמיטה כבר ביום הניתוח ולהתחיל להניע את הגוף ולהזרים את הדם, והאנרגיה הבריאה.

בסרטון – קטעים מההרצאה של יאיר להב, דיאטן קליני ופיזיולוג. ההרצאה מדברת על הכלים לאבחון יעילות הטיפול, באובדן מסת שריר, סביב ניתוחים אורטופדים. הסבר על סרקופניה ואיבוד רקמת השריר. ועל השפעת התזונה, החלבון והאימון הגופני  על הפרוגנוזה. 

משמעות הפעילות הגופנית – שילוב אימון כוח ואימון אירובי. כמו גם שיקום מהיר ויעיל יותר סביב ניתוחים אורטופדים.

דיאטה שיקומית או תומכת שריר

כאמור, כשמדברים על תזונה שיקומית או תזונה תומכת שריר. חשוב לזכור שעלינו לשמר את השריר. עם הגיל, בערך מגיל 25 יש ירידה הדרגתית במסת השריר. כאשר יש מחקרים שמראים ירידה של 8% בכל עשור בין גיל 40-70, וירידה של 15% בכל עשור מעל גיל 70.

ואם נבדוק אובדן שריר כאשר אנחנו ללא תנועה: קשיש חולה, שהיה ללא תנועה במשך 3 ימים מראה אובדן של 10% ממסת שריר הרגל. אם היה בריא, יאבד 10% ממסת שריר הרגל רק אחרי 10 ימים. בעוד שצעיר בריא יאבד רק 2% ממסת שריר הרגל, לאחר 28 יום. מה שאומר שעם הגיל עלינו להקפיד יותר גם על תנועה וגם על תזונה תומכת שריר.

שריר סרקופני הוא שריר שלא תומך היטב במפרקים שלנו. מה שאפשר לראות גם בצילום CT. אז כשאנחנו מדברים על תזונה שיקומית מדובר על תמיכה קלורית וחלבונית נכונה, תיסוף תזונתי והשלמת חוסרים במידת הצורך וכמובן בניה ושיקום של השריר.

חלבון – ההמלצה בתזונה שיקומית היא לשמר מסת שריר בעזרת לפחות 1-1.2 ג' לק"ג גוף ליום, יש להתייעץ בדיאטנית לגבי בצורך ביותר חלבון ולגבי התאמתו למצב הבריאותי האינדבדואלי.

אנחנו מדברים גם על צריכת חלבון וגם על פיזור חלבון במנות אנבוליות של 20-30 ג' חלבון 3 פעמים ביום

ויטמין D – מהווה חלק מתזונה שיקומית בשל השפעתו והתבטאותו גם בשריר.

HMB – רכיב אנבולי שנוצר מחומצת האמינו לאוצין ועוזר לעליה בייצור חלבון בשריר

נוגדי חמצון ודלקת – כל הרכיבים שהזכרנו בתזונה נוגדת דלקת.

אז מה עושים ?

לפני הניתוח – מנסים להגיע במצב תזונתי מיטבי. גם מבחינת משקל הגוף, מסת השריר, המאגרים. וגם מבחינת רמת הפעילות הגופנית. וזה בעזרת פעילות גופנית, שתיה, תזונה ים תיכונית בריאה, הגברת צריכת חלבון, ירקות ופירות.

מיד לאחר ניתוח – חשוב לקדם את ההחלמה. בעזרת מאזן אנבולי, בונה שריר, הקטנת הפגיעה במסת שריר, והפחתת דלקת. אז מה עושים? מתחילים בתנועה אפילו כבר ביום הניתוח. מקפידים על תזונה עשירה בחלבון, במנות אנבוליות של 20-30 גרם חלבון בכל פעם. ובמידת הצורך מוסיפים מזון רפואי יעודי.

ובשיקום– ממשיכים עם פעילות שיקומית, משולבת עם תזונה ים תיכונית, רבת חלבון במנות אנבוליות. כשההמלצה היא יותר על פעילות LOW IMPACT כמו שחייה, הליכה, אופניים נייחות, אליפטיקל. ופחות  פעילות HIGH IMPACT (אלא אם עסקתם בה טרם הניתוח ולאחר התייעצות פרופ' דבי).

שיתוף פעולה מנצח

פרופ' דבי מדגיש – יש צורך באחריות משותפת, הן של המנתח – שישאף לעשות את הניתוח המתאים ביותר, באופן המדוייק והמקצועי ביותר. והן שלכם ושל הצוות הרב מקצועי. קחו אחריות על תהליך השיקום וההכנה לניתוח כדי להגיע לתוצאות האופטימליות.

הקפידו לעשות פיזיוטרפיה, לתרגל, לטפל בכאב. לאכול תזונה מתאימה ולדאוג למנוחה מספקת. כל אלה, הם חלק בלתי נפרד מההצלחה של ניתוח החלפת מפרק.

אחוזי ההצלחה של ניתוח להחלפת מפרק הירך וניתוח החלפת מפרק הברך גבוהים מאוד. פרופ' דבי, אורטופד מומחה החלפות מפרקים. ניתח אלפי מטופלים מרוצים וישמח לענות לכם לכל שאלה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן