ניתוח החלפת מפרק ברך – מה עושים בניתוח

פרופ' דבי, אורטופד מנתח, מהמומחים המובילים בארץ, מסביר מה עושים בניתוח החלפת מפרק ברך. מהי החלפת ברך קינמטית ומתי מתאים החלפת ברך עם רובוט.

מפרק הברך מורכב משלוש עצמות : עצם הירך, עצם השוק, ועצם הפיקה. שלושתם מצופים בסחוס, המאפשר לעצמות תנועה חלקה. כאשר הסחוס ניזוק ויש חיכוך בין חלקי העצם עלולה להיווצר דלקת, והגבלה בתנועה. בכל מקרה, כשמפרק הברך חולה, כואב, ומוגבל, בגלל שחיקה או מחלה אחרת. מתחילים לשקול את הטיפול האידאלי.

ההחלטה לבצע את הניתוח היא אישית ותלויה הן ברמת הכאב והירידה באיכות החיים, והן במצב המפרק. כאשר טיפול שמרני לא עוזר. יתכן צורך לשקול התערבות ניתוחית.

ניתוח החלפת מפרק הוא אחד הניתוחים הנפוצים והמוצלחים באורתופדיה המודרנית. בניתוח מוחלף המפרק השחוק, במפרק מלאכותי, באופן המאפשר את המשך תפקודו. מדובר באופציה טיפולית יעילה ומוצלחת, כשרמת הכאב פוגעת בתפקוד ובאיכות החיים.

מפרק ברך לפני ואחרי השתלת מפרק מלאכותי

לניתוח החלפת מפרק הברך, אין הגבלת גיל. אם יש שחיקת סחוס, כאב ופגיעה באיכות החיים. גיל צעיר או מבוגר אינם התווית נגד לניתוח.

עם זאת, על המנותח להבין שגם לאחר שחזור המפרק עליו לתרגל את המפרק החדש, במטרה לשפר את איכות חייו ולחזור לאיכות חיים אליה הוא שואף.

מה עושים בניתוח החלפת מפרק ברך?

בסרטון: הסבר לגבי חשיבות ניתוח החלפת מפרק הברך. מה תפקיד המנתח ומה חשוב לזכור טרם הניתוח ואחריו. ולא פחות חשוב – חשיבות הטיפול בכאב, התרגול והפיזיוטרפיה לשם שיקום מהיר לאחר החלפת מפרק.

ניתוח החלפת מפרק ברך – TKR

החלפת מפרק ברך, הוא בין הניתוחים השכיחים והמוצלחים בעולם. ולמרות שהוא נפוץ ומוצלח, אין עדיין תשובות חד משמעיות בהקשר לכל החידושים (הגישה הניתוחית, משטח החיכוך, משתל MEDIAL PIVOT, ועוד).

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים מזה שנים, ניתח אלפי ברכיים. מנתח בטכנולוגיות ובגישות המתקדמות ביותר, בהתאמה אישית. משתמש בשתלים מהמתקדמים ביותר בשוק, המותאמים למטופל, ומאפשרים תנועה טובה וחלקה של המפרק. במטרה שהניתוח יהיה עם התוצאה הטובה ביותר וזמן ההחלמה הקצר ביותר.

ולמרות המלצות נפלאות, של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים. פרופ' דבי מדגיש שאין סיבה למהר. וממליץ לבצע את הניתוח רק כשיש שחיקה משמעותית של הסחוס בברך. המלווה גם בכאב, קושי בתנועה ופגיעה באיכות החיים.

לאחר פגישת ייעוץ עם פרופ' דבי והחלטה שאכן, הגיע הזמן לניתוח החלפת ברך. מצד אחד -תקבע לכם פגישת טרום-ניתוח עם הצוות ועם הרופא המרדים. מצד שני – פרופ' דבי יערוך תכנון טרום ניתוחי בדו או תלת מימד, כדי להתאים לכם במדוייק את הניתוח והמשתל הנכונים לכם.

ומה קורה בניתוח?

בניתוח, פרופ' דבי מסיר את חלקי הסחוס והעצם הפגועים. ומחליף אותם ברכיבי משתל מלאכותי. המתאימים ביותר לאותו מטופל. וביניהם פוליאתילן דחוס.

מהלך ניתוח החלפת ברך

לאחר הרדמה איזורית וטשטוש, כך שלא תחושו כלום בעת הניתוח. מחטאים ומבודדים את הרגל המנותחת. בניתוח,  פרופ' דבי יעשה חתך בחלק הקדמי של הברך, כמו שניתן לראות בתמונה.

חתך ניתוחי בניתוח החלפת ברך

השחיקה יכולה להיות בסחוס ויכולה גם להגיע למצב של פגיעה בעצם. פרופ' דבי יסיר את משטחי הסחוס והעצם הפגועים ויסלק אוסטיאופיטים (בליטות עצם) .

שחיקה של מםרק הברך

פרופ' דבי יחבר  לעצם הירך ועצם השוק את המשתלים המלאכותיים (רכיב עצם הירך ורכיב עצם השוק), תוך הקפדה לשמר את ציר הגפה המקורי. אח"כ יצמיד את משתלי המתכת ע"י דבק עצמות (צמנט).

בין חלקי המתכת מוסיפים משטח פולימרי המחליף את פעילות הסחוס ומשמש כבלם זעזועים.כל רכיבי המשתל המשמשים בניתוח החלפת מפרק הברך הם בעלי עמידות גבוהה לשנים רבות.

מפרק ברך עם משתל מלאכותי

כיון שפרופ' דבי משחזר את המבנה התלת מימדי שהיה טרם השחיקה, בשיטה הקינמטית אנטומית הוא לא משנה דבר ברצועות. לא משחרר רקמות רכות ורצועות, ומתאים את המשתל לפי האנטומיה הספציפית של המטופל. מה שמאפשר למטופלים להשתקם מהר יותר ולהינות שוב מאיכות חיים .

גישות לניתוח החלפת ברך

ישנן מספר גישות לניתוח החלפת ברך.

השיטה המסורתית

בשיטה המסורתית – משחררים ומאזנים את הרקמות הרכות ואת רצועות הברך.

החלפת ברך בשיטה קינמטית-אנטומית

בגישה קינמטית להחלפת ברך – משחזרים את המבנה התלת מימדי שהיה טרם השחיקה, ואת צירי התנועה הטבעיים. לכן, אין צורך לשנות דבר ברצועות וברקמות הרכות. הטכניקה מאפשרת שימור של רצועות הברך וחזרה לתנועתיות הטבעית של הברך טרם השחיקה. המטופלים מדווחים שהם חשים שיקום מהיר יותר, ויש שביעות רצון ותחושה טבעית יותר של הברך.

יש התייחסות לאנטומיה הייחודית של מפרק הברך של המטופל. בהתאם, פרופ' דבי מתכנן ניתוח מדוייק, זוויות ייחודיות והתאמה אישית של הברך. לשם כך, יש חשיבות רבה להתאמת המשתל והמכשור, לאנטומיה ולזוויות האישיות של המנותח.

משתלי ברך אנטומיים מסוג MEDIAL PIVOT

יש משמעות רבה להכנה לניתוח, למיומנות המנתח, לגישה הניתוחית ולעיצוב המשתל. ישנן קבוצות שונות של משתלים שמותאמות לצורך הקליני, לניסיון ולבחירת המנתח. לאחרונה יש עבודות רבות בספרות שמדברות על היתרונות של משתל ברך אנטומי מסוג MEDIAL PIVOT, שמדמה את ציר התנועה הטבעי.

משתל אנטומי-MEDIAL PIVOT

מדובר במשתלים אנטומיים, בהם השתל מעוצב כך שהמדור הפנימי מותאם לברך הטבעית במטרה להקנות לברך יציבות אופטימלית. עיצוב מסוג MEDIAL PIVOT. מותאם להתקדמות בחשיבה ובטכנולוגיה. לעובדה שניתן לנתח בגישה קינמטית, שלא פוגעת בצירי התנועה הטבעיים. ושאין צורך לייצר ברך שמקבילה לקרקע וכביכול חולקת בעומסים באופן שווה. אלא – אפשר לסיים את הניתוח עם ברך מותאמת לקינמטיקה הטבעית.

החלפת מפרק ברך רובוטית. מה זה שיטה רובוטית?

מחליפים את מפרק הברך בגישה קינמטית, ונעזרים ברובוט לחיתוך ודיוק. רק במידה והמשתל הוא המשתל המתאים ביותר לאותו מטופל.

פרופ' דבי עושה מאמין בהתקדמות טכנולוגית והתמקצעות. מנתח עם או בלי רובוט. ומנסה לעשות לכם סדר בטכנולוגיות החדשות.

לאחרונה השימוש ברובוטיקה בניתוחי החלפות מפרקים צבר תאוצה. כל רובוט מאפשר להשתמש במשתלים מותאמים לו, ולא תמיד הם הנכונים ביותר לכל מטופל. השימוש הנכון ברובוט תלוי בהתאמה של משתל הברך למטופל. ניתוח החלפת ברך בשיטה רובוטית, משמעותו העיקרית היא לדייק את הניתוח. אבל חשוב לזכור שדיוק ע"י רובוט, מגיע רק אחרי העיקר:

  1. מוכנות המטופל והבנתו את משמעות הניתוח והשיקום.
  2. מנתח מספיק מיומן לניתוח קינמטי, עם או בלי רובוט.
  3. בחירה של השתל הנכון ביותר למטופל הספציפי.
  4. ואז – האם מתאים לזרוע הרובוטית.

מטופלים מספרים – שיקום לאחר ניתוח החלפת ברך

טפסים ומידע טרם ניתוח החלפת מפרק ברך

לנוחיותכם, פרופ' דבי רונן משתף – טפסים, דפי מידע. כמו גם, חוברת הכנה לפני ניתוח החלפת מפרק ברך, רשימת בדיקות . חוברת הסבר – מהו ניתוח החלפת מפרק הברך, מה צפוי ביום האשפוז, מה התהליך מרגע ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק ועוד.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן