מנוחה ושינה לאחר ניתוח החלפת מפרק.

במהלך שיקום לאחר החלפת מפרק יש חשיבות רבה לשמוש בפרוטוקול הטיפול בכאב.

להקפדה על פיזיוטרפיה, תזונה נכונה, וגם לשינה. כל אלה חיונים לתהליך ההחלמה. שינה טובה תעזור להבטיח התאוששות טובה, תרגול טוב ושיקום מוצלח. לשינה חשיבות רבה לתפקוד תקין.  לתחזוק מערכת החיסון, לשימור הזכרון ויכולות החשיבה,  ולשמירה על מערכות הגוף. 

חוסר או עודף שינה גורמים לעצבנות, לחוסר ריכוז ולירידה תפקודית. חוסר שינה  עשוי לפגוע בהחלמה ובביצוע מטלות השיקום. הקשר בין שינה לכאב הוא הדדי. שינה לקויה מובילה לרגישות מוגברת לכאב. וכאב עלול לגרום לחוסר שינה.  

להפרעות שינה יש השפעות משמעותיות על ההחלמה לאחר הניתוח. השינה היא כלי מספר אחד להחלמה. מחסור בשינה הוא אחד הגורמים לתחלואה פיזית ונפשית, איבוד מסת שריר ועצם, פגיעה בהחלמה מפציעות, ירידה בביצועים ספורטיביים, דיכאון , פגיעה במערכת החיסונית ועוד.

ועכשיו, אחרי ניתוח השתלת מפרק. כשאתם עסוקים בשיקום, תרגול ופעילות. סביר להניח שלפני השינה, כשאתם נרגעים, אתם חשים את הכאבים.

פרופ' דבי ממליץ ליטול כדורים משככי כאב, כדי לאפשר לכם לישון שנת לילה מיטיבה. אז אם אתם בתקופה הראשונה שאחרי ניתוח החלפת מפרק – אל תנסו להיות גיבורים על תרופות.

גם הכאב וגם המחשבות הטורדניות על הכאב מפריעות לשנת הלילה. נסו לשחרר את המחשבות על מה יהיה ומה היה, להכנס למיטה, ללא מסכים, לנשום, להרגיע ולהרגע. כך שתוכלו לקום רעננים ליום חדש של שיקום מוצלח.

השינה, היא האחראית על ההתאוששות הפיזית והנפשית שלנו. על הפרשת הורמון גדילה, שאחראי על בניית שרירים, ותפקוד המערכת החיסונית.

פרופ' דבי רונן, אורתופד מנתח - שינה - חלק חשוב מההחלמה

מצד אחד – הקפידו לישון שנת לילה מיטיבה, כמו גם מנוחת צהריים, בתקופת השיקום וההתאוששות מהניתוח.

מצד שני- נהלו את היום, קומו בשעות הבוקר, והמנעו מנמנום ומנוחה חסרת פעילות במשך כל היום.גם שכיבה ממושכת, וחוסר תנועה, גורמים לירידה במצב הרוח, מאיצים פירוק שריר ופוגעים בשיקום.

תכננו את היום, נהלו את הזמן למנוחה, פעילות, וליתר פעולות היום. ושימרו על איזון.

גורמים העשויים להגביר סיכון לקשיי שינה לאחר ניתוח:

1. גיל – קשישים מתקשים יותר להתאים את שנתם לשינויים סביבתיים.  והם מדווחים  על יעילות שינה נמוכה יותר לאחר ניתוח.שימוש בהרדמה אזורית במידת האפשר

2. דום נשימה בשינה טרם הניתוח – מגביר גם הוא הפרעות שינה לאחר הניתוח.

3. סוג הרדמה – הרדמה אזורית מפחיתה הפרעות שינה לאחר הניתוח.

4. חומרת הטראומה הכירורגית – הפרעות שינה נפוצות בעיקר אחרי ניתוחים גדולים. ניתוח החלפת מפרק הירך והברך התקצר והסיכון להפרעות שינה קטן יותר.

5. כאב לאחר הניתוח –  מומלץ ליטול טיפול בכאב לפני השינה, במידה וכאב מפריע לשינה. אך לא מומלץ ליטול לשם כך משככי כאבים אופיואידים.

אמצעים לשיפור השינה, לאחר הניתוח:

1. שימוש בהרדמה אזורית במידת האפשר.

2. הקטנת חומרת הטראומה הכירורגית (ביצוע ניתוח קצר, בטכנולוגיה ניתוחית מדוייקת עם מנתח מיומן)

3. משכך כאבים (לא אופיואידי)

4. שמירה על סביבה שקטה וחשוכה. בזמן האשפוז ניתן  להיעזר במסכת עיניים ובאטמי אוזנים.

טיפים נוספים לשינה טובה:

  1.  חשיפה לשמש, בשעות היום, אפילו שעה ביום. עוזר לכייל את המוח לשינה בלילה.
  2. שעתיים-שלוש לפני השינה: להמנע מחשיפה למסכי טלויזיה, מחשב וטלפונים. חשיפה לאורות מלאכותיים אלה פוגמת בשעון הביולוגי, מעכבת את הפרשת המלטונין ופוגמת בשעון הביולוגי ובשינה.
  3. להימנע מצריכת קפאין.
  4. להקפיד על סביבה חשוכה ושקטה.
  5. להקפיד על שעות שינה קבועות יחסית.
  6. לאזן כאב – אם יש כאבים במפרק המנותח לאחר יום פעיל, מומלץ ליטול טיפול בכאב, טרם השינה.  כדי לחוש נוחות ולהחזיר את מחזור השינה לסידרו.
  7. להימנע מארוחות כבדות לפני השינה.
  8. לעבוד על נשימות, הרגעה, מדיטציה או מיינדפולנס, להפחתת סטרס.

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובהרצליה. 
מנתח החלפות מפרקים: ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית והרובוטית. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה, עם שיקום קל ונעים.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן