תוספי מזון וטיפול שמרני בשחיקת סחוסים

תוספי מזון וטיפול שמרני להפחתת כאב ושיפור התנועה שנפגעה, עקב שחיקת סחוס.

חשוב לזכור שסחוס המפרק – לא עובר תהליכי ריפוי, עדיין לא נמצא טיפול שיוכל להחזיר את הסחוס או המפרק לקדמותו. אך יש טיפולים רבים שיכולים להפחית את הכאב ולשפר את התפקוד.

פרופ' דבי משתף בגישה הטיפולית שמרנית באוסטיאוארתריטיס. על תוספי מזון וטיפול שמרני, כטיפול ראשון למטופלים הסובלים עקב שחיקת סחוס במפרק הירך או הברך. ומעוניינים בהפחתת הכאב ובשיפור איכות החיים.

ישנם מגוון של טיפולים שנכנסים לקטגוריית הטיפול השמרני – לא ניתוחי ולא תרופתי, באוסתיאוארטריטיס. שנועדו להקלה על הכאב ולשיפור התפקוד והניידות.

10 טיפולים שמרניים ולא תרופתיים, שכדאי לנסות לפני שרצים לניתוח החלפת מפרק 

חשוב לזכור- שחיקת סחוס זאת מחלה כרונית – יש להתמיד בטיפול לאורך זמן .

  1. תזונה בריאה ושיקומית. ובמידת הצורך ירידה במשקל והפחתת העומס על המפרק. מחקרים הראו שירידה ב 5% במשקל תורמת משמעותית להפחתת העומס על המפרקים. עוד על תזונה ואוסטיאוארתריטיס 
  2. פעילות גופנית – תרגילים לחיזוק השרירים שסביב למפרק. לשם ייצוב, הקלה על הכאב ושמירה על גמישות וטווחים.פעילות מתונה בהתאם להנחיות פיזיוטרפיסט, ניתן להיעזר גם בחוברות המצורפות.
  3. פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק -פיזיותרפיה לחיזוק שרירים ושיפור השליטה העצבית שרירית, שיפור טווחי תנועה. שחרור הידבקויות של הרקמה הרכה לעצם, הפחתת הכאבים, והגדלת הגמישות של המפרקים. וריפוי בעיסוק למציאת דרכים לביצוע פעולות יומיומיות,עם פחות כאב.
  4. אפוסתרפיה -טיפול פיזיקלי להקלה על כאבים, הקניית תנועות מותאמות, תוך הפחתת העומס על המפרק. תיקון היציבה, תבנית ההליכה וחיזוק שרירים.
  5. תוסף מזון כמו גלוקוז אמין (ארתריל גו – שמוגדר כתרופה), לשיפור תפקוד והורדת נפיחות.
  6. תוספי מזון לשחיקת סחוס כמו שמן דגים, כורכום וגלוקוזמין. משחות לחימום והפחתת הדלקת, משחות capsaicin או ארניקה.
  7. זריקות כמו חומצה היאלורונית, PRP.
  8. שימוש בעזרים כמו משענות מקלות הליכה, או בשחיקה מתקדמת, לתיקון ציר התנועה -מגן ברך .מדרסים אורתופדיים כדי להקל על העומס שיש על הברכיים 
  9. רפואה משלימה – אקופונקטורה, דיקור סיני
  10. להתייעץ עם הרופא 
תזונה- טיפול שמרני בשחיקת סחוס, לפני ואחרי החלפת מפרק, ולחיים בריאים
אפוסתרפיה - טיפול שמרני בשחיקת סחוס.  לפני ואחרי החלפת מפרק
דיקור - טיפול שמרני בשחיקת סחוס

תוספי מזון

תוספי תזונה רבים, יכולים לשמש טיפול אנטידלקתי טבעי. רבים מהם לא זולים וללא הוכחה חד משמעית. אך יש גם מחקרים שהראו יעילות כמו בשימוש בתרופה נוגדת דלקת. ניתן לנסות במשך שלושה חודשים ולהחליט לבד.

צירפנו כאן חלק מהתוספים. חלקם מקלים על כאב, חלקם מפחיתי דלקת. אף אחד מהם לא בונה סחוס.

כונדרואיטין וגלוקוזאמין גליקן

תוסף מזון במטרה להקל על כאב , ואולי להאט את קצב התקדמות המחלה.

גלוקוזאמין – הוא רכיב מרכזי ברקמת הסחוס. נחקר במאות מחקרים מדעיים ונמצא יעיל, ללא תופעות לוואי, להפחתת התסמינים של המחלה. לא מרפא את מחלת האוסטיאוארטריטיס. מגיע יחד עם כונדרואטין – רכיב מרכזי ברקמת המפרק. ששומר על גמישותו ומאפשר תנועה חלקה . יש מחקרים שהראו ששילוב הרכיבים הביא להפחתת כאבי המפרקים, שיפור טווח התנועה של המפרק

ארטריל גו – תרופה ללא מרשם רופא, המאושרת על ידי משרד הבריאות. להקלת תסמיני שחיקת סחוס (אוסטאוארטריטיס) קל עד בינוני של הברך. מדדי יעילות ובטיחות הוכחו במחקרים קליניים. והראו שיפור בתפקוד כמו הליכה, ישיבה ופעילות, הפחתת נוקשות וכאב. החומר הפעיל שבארטריל גו מומלץ ע"י האיגוד האירופאי ESCEO ,כטיפול בקו ראשון בתסמיני שחיקת סחוס של הברך.

תוספי תזונה נוספים

פלפל חריף (משחה) – Capsaicin cream (Zostrix – משחה למריחה.מופק מפלפל אדום.מחקרים הראו יעילות בטיפול מקומי בדלקת מפרקים ניוונית של מפרקים קטנים וברכיים.מסייע בשיכוך כאבים הן כרכיב בקרם לשימוש חיצוני והן כהשלמה תזונתית.

גינג'ר – Zinaxin  – Ginger root extract -בתוך המזון או כתוספי תזונה. מעכב מייצרי דלקת. ויכול לעזור להפחית תסמינים. גם לאוסטיאוארתריטיס וגם לראומטואיד ארטריטיס.

ASU – Avocado Soy Unsaponifiables

MSM – Methyl-Sulfonyl-Methane – תרכובת על בסיס גופרית. במקרים של אוסטאוארטריטיס המלווה בכאבים חזקים נמצא ששימוש ב-MSM הביא להפחתה מהירה של הכאב

כורכום  -בתוך המזון או כתוספי תזונה.כורכומין מטפל בתהליכים דלקתיים, בזמן התפרצות דלקתית של המפרק. יעיל מאוד בהפחתת דלקת וכאב. מחקר שהשווה כורכום ואיבופרופן הראה תוצאה זהה בהפחתת כאב ושיפור בתסמינים .

סילימרין – מופק מגדילן

אומגה 3 – בתוך המזון או כתוספי תזונה. חומצות שומן מסוג אומגה 3 שמקורן בשמן דגים הן בעלות השפעה אנטי דלקתית מוכחת. מחקרים מראים קשר בין אכילת דגים עשירים באומגה 3, או נטילת תוסף. לבין הקלה על דלקות מפרקים, הפחתת מידת הכאב, וסימני דלקת.

אפלפין – מופק מהלבונה

Egg Shell Membrane – יש מיצוי בשם NEM – Natural Eggshell Membrane – מיצוי מהממברנה השקופה של הביצה . מחקרים הראו שיפור ברמת הכאב, בנוקשות וטווח תנועה. שיפור בהתאוששות מכאבי מפרקים ואף הפחתה בקצב השחיקה של הסחוס

ארניקהמשחה על בסיס צמח הארניקה ידועה כמשככת כאבי שרירים ומפרקים.מכיל הלנילין  שהוא רכיב אנטי דלקתי שמשתמשים בו גם בתעשיית התרופות.כמו גם משחות טבעיות לעיסוי על בסיס שמן קיק, נבט חיטה, כורכום ועוד

תוספי מזון וטיפול שמרני בשחיקת סחוסים

טיפולים אלטרנטיביים עבור דלקת במפרק

רפואה סינית

הטיפול משתנה בין אדם לאדם בהתאם למצבו ועל פי עקרונות האבחנה של הרפואה הסינית בדגש על הרגעה והפחתת סטרס, הורדת הדלקתיות והכאב וחיזוק מערכת החיסון ויכולת ההתמודדות.

דיקור סיני ( אקופונקטורה ) 

לדיקור סיני אפקט אנטי דלקתי, יכולת לשפר את זרימת הדם במפרקים ולהרגיע כאבי שרירים. בנוסף, דיקור של נקודות מסויימות יוצר השפעה מרגיעה על מערכת העצבים. מחקרים מראים כי דיקור גורם להפרשת חומרים משככי כאב המכונים אנדרופינים על ידי המוח.  טיפול זה יכול לעזור להפחתת תסמינים וכאב.

דיקור יפני 

דומה בהשפעותיו לדיקור הסיני, אך נחשב כבעל יכולת גבוהה יותר באיזון מערכת החיסון, עידוד הפרשת קורטיקו-סטרואידים על ידי בלוטת האדרנל והמרצת הדם.

טווינה

שיטת מגע סינית עתיקה, להחזרת הגמישות למפרקים הפגועים. נחשבת לפיזיותרפיה סינית – שיטת טיפול המשלבת לחיצות, מתיחות ועיסוי נמרץ של גידים, שרירים ורצועות.

צמחי מרפא

יש צמחי מרפא סיניים שמשמשים בסין מזה מאות בשנים לטיפול בבעיות פרקים, שלד ושריר.

גלי הלם

טיפול גלי הלם אקוסטיים וגלי אור. הגלים מכוונים למפרק הבעייתי ויעילים להאצת זרימת הדם, יצירת אפקט אנטי דלקתי ופירוק הסתיידויות.

יוגה, פלדנקרייז

יש ספרות שמדווחת על פעילות גופנית לשיכוך כאב, לפני ואחרי החלפת מפרק. כמו גם על יוגה לטיפול בכאב, על רקע אוסטיאוארתריטיס (דלקת מפרקים ניוונית).או פלדנקרייז – לשיפור טונוס השרירים, ותנועתיות נכונה יותר לשלד ולמפרקים.

תרופות סבתא: תחבושות עלי כרוב – תחבושות עלי כרוב לנפיחות, לכמו גודש בשדיים בזמן הנקה. גם מתחת תחבושת אלסטית לכאבי ברכיים.

צמחי מרפא: יש מספר צמחי מרפא שפועלים לצמצום מצבי דלקת : אספסת, אנג'ליקה, קוהוש,  סלרי, זנגביל, ג'ינסנג, הופס, ליקוריץ, עלי חרדל, אורגנו, זרעי שומשום, סרפד, התבלין כורכום, בטטת בר (יאם), יוקה, בן חרצית וציפורני השטן.

מהי ההשפעה של טיפולים אלטרנטיביים על דלקת פרקים ?

כאמור, אין טיפולים משקמי סחוס. אבל לטיפולים האלטרנטיבים יש השפעה שמרגיעה את מערכת העצבים הסימפטטית . בעוד שמצבי סטרס עלולים להחמיר את גלי התפרצות האוסטיאוארתריטיס.

בנוסף, לפי הרפואה הסינית, ניקוז לימפטי, שיפור זרימת הדם , עידוד הפרשת חומרים נוגדי דלקת על ידי בלוטת האדרנל יכולים לעזור להפחתת הדלקתיות והכאב ושיפור התפקוד.

ההחלטה אם עדיין יש מקום לטיפול שמרני או שיש צורך להתקדם לטיפולים יותר פולשניים. היא אך ורק שלכם. ותלויה בתדירות ועוצמת הכאב, מצב המפרק, מידת ההגבלה בתנועת המפרק, הרגשתכם, צרכיכם ובחירתכם. 

מאחר שמדובר בניתוח לשם שיפור איכות החיים. אין מה למהר ורצוי להגיע אליו רק כשאתם בטוחים בהחלטה, וכמבן בטוחים ומאמינים במהימנות, מיומנות, מקצועיות ואנושיות המנתח שלכם. 

טיפול שמרני או פולשני

תוכנית  הטיפול תלויה במשתנים כמו: תדירות ועוצמת הכאב, מצב המפרק הקבוע, חומרת הממצאים הרנטגניים. וכמובן – מידת ההגבלה בתנועת המפרק ותגובת המטופל לסוגי טיפולים שונים. 

גם במידה שהחלטתם שהגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק, עדיין מומלץ להמשיך ולהתכונן לניתוח בצורה המיטבית, בעזרת הכנה פיזית ונפשית. שכוללת :

  • קריאה והבנה של התהליך – הכנה נפשית לתהליך הניתוח.
  • אפוסטרפיה ופיזיותרפיה קדם-ניתוחית: חודשיים לפני הניתוח (ואפילו שבועיים לפניו) מומלץ להתחיל ולתרגל את השרירים שאנחנו יודעים שייחלשו בפרוצדורה הניתוחית ושיהיה צורך לחזק אותם בטיפולי השיקום שלאחר הניתוח. טיפולי פיזיותרפיה קדם-ניתוחיים עשויים לשפר משמעותית את תוצאות הניתוח.
  • תזונה שיקומית לשימור מסת השריר, נטילת הטיפול התרופתי להפחתת כאב ולהמשך תנועה והגדלת טווחים אחרי הניתוח.

ושיהיה בהצלחה

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן