יש תחליף לניתוח החלפת מפרק ברך?

יש תחליף לניתוח החלפת ברך?

פרופ' רונן דבי אורטופד מומחה ברך, עונה: האם יש תחליף לניתוח החלפת ברך, מה זה PRP ? ועוד.

אם אתם סובלים מכאבים חזקים, נפיחות או נוקשות בברך, אם תנועה פשוטה וטבעית כמו הליכה הופכת לחוויה כואבת והכאבים פוגעים באיכות חייכם. פרופסור רונן דבי אורטופד מומחה ברך , מסביר שניתוחי החלפת מפרקים הם יחסית נפוצים, עם תוצאות מצוינות של שיפור משמעותי באיכות החיים וביכולות התפקודיות.

רבים שואלים אם יש תחליף לניתוח החלפת מפרק ברך. בכל זאת מדובר על ניתוח, שיש לבצע רק לאחר שנקבע רפואית שזו הדרך האופטימאלית ושהטיפולים השמרנים מוצו.

מומחה לברכיים צריך לאבחן את מקור הכאבים.

הכאבים יכולים לנבוע מקרע של רצועות, דלקת פרקים, שחיקת סחוסים ,יציבה לא נכונה. או בכלל מבעיות בכף הרגל או בעמוד השדרה.

פרופ' דבי יבדוק את תנועת הברך, הכאב, מדדי הליכה שונים ועוד. יעזור לכם באבחון מצב מפרק הברך ובאופציות להתמודדות. כמו גם בהחלטה אם טיפול שמרני יעזור, או אם יש צורך לעבור שלב.

האם יש טיפול תומך לפני שניגשים לניתוח?

אז כאמור טיפולים שמרנים כמו:

ירידה במשקל, שתפחית את העומס על המפרק בכל צעד. כמו גם תזונה נכונה ותוספי מזון .

פעילות גופנית שמחזקת את השרירים התומכים במפרק, ויכולה להקל על הכאבים וגרום לשיפור בתנועתיות. כמו גם לעזור בירידה במשקל, ולבריאות כוללת.

הפחתת עומס על המפרק הפגוע, כמו גם חיזוק השליטה של המערכת השרירית.

פיזיותרפיה – שיכולה לעזור גם בהדרכה לפעילות גופנית, לחזק את השרירים, לטפל במפרק וברקמות שסביבו, לשפר את טווחי התנועה ואת השליטה השרירית. יכול להיות בשילוב אולטראסאונד, אלקטרותרפיה, אפוסתרפיה ועוד.

חשיבה מקדמת – עבודה על תבניות חשיבה מגבילות התמודדות עם אתגרים, שינוי הרגלים ותכנון מראש.

טיפול תרופתי – תרופות, חומצה היאלורונית, משחות, משככי כאבים, נוגדי דלקת (NSAID), סטרואידים הזרקות וכד'.(אבל לזכור שהמטרה היא כמה שפחות תו"ל וטיפולים כמה שיותר טבעיים).

וטיפולים טבעיים כמו PRP (פלסמה עשירה בטסיות דם, שמופקת מדם המטופל).

כל האפשרויות האלו לא מספקות מענה מספק ומלא לעומת ניתוח. לכן, אם הנזק המבני למפרק רב מדי והפגיעה התפקודית קשה מאוד, אולי – הגיע הזמן – לניתוח החלפת מפרק .

מה זה PRP ? זה תחליף לניתוח החלפת ברך?

טיפול בזריקות של פלזמה עשירה בטסיות (Platelet-rich plasma therapy- PRP).הוא טיפול המבוסס על ריכוז של טסיות דם מדמו של המטופל על ידי צנטריפוגה,( טסיות אלה מכילות חלבונים ומרכיבי גדילה טבעיים, שיכולים לנטרל את הגורמים הדלקתים הגורמים להרס הסחוס והכאב). והזרקתם חזרה לגוף.

לוקחים דם מהמטופל ומפרידים ממנו את טסיות הדם, כדי ליצור מהן נוזל מרוכז. אין כאן שינוי בתאי הדם. הזריקות בעצם מעוררות את תגובת הריפוי הטבעי של הגוף . התוצאה של הטיפול מתבטאת בהקלה על התסמינים – הפחתת כאבים ושיפור התפקוד ללא כאבים. זריקות PRP, הוכחו כיעילות עבור טיפול בתסמינים של אוסטיאוארטריטיס (דלקות פרקים כרוניות).

עם זאת, הכאבים בדלקות מפרקים נובעים גם מהחיכוך בין העצמות, עקב היעלמות הסחוס ונוזל הסיכה.
מתן זריקות PRP, יוצר מעין רקמה, שעוזרת להפחית כאב בחיכוך בין העצמות ומקלה על הכאבים . אבל ממש לא גורמת לחידוש הסחוס. העדויות במחקרים מתייחסות ליעילות זריקות פלסמה, בהקלה על כאב באוסטיאוארטריטיס של הברך ברמות 2 ו-3.

מה לגבי תופעות לוואי

מכיון שמדובר בטיפול מהדם של המטופל עצמו, תופעות הלוואי הן מזעריות. תתכן תחושה לא נוחה , כאב או אודם מקומי כשבוע.

לכמה זמן זה עוזר?

בחלק מהמטופלים, משך הזמן בו הם חשים הקלה לאחר הזריקה, הינו כ-6 חודשים, יש כאלה שאפילו חשים הקלה למשך זמן רב יותר כמו שנה או שנתיים.

רבים מהמטופלים מצליחים לדחות ניתוח החלפת מפרק , בעזרת שילוב זריקות PRP, כיון שסדרת הזריקות שיכולה לסייע למפרק לעטות רקמה חדשה ולהקל על הכאב שבדלקת, אך ההצלחה במניעת ניתוח לטווח ארוך עדיין לא הוכחה.

ואם הגענו לניתוח – מה חשוב לדעת?

אם אתם כואבים וחוששים, צרו קשר עם ד"ר דבי – אורטופד מומחה ברך. ואתם עושים צעד גדול קדימה, לקראת הטבה של ממש במצבכם.

פרופ’ דבי רונן – אורתופד מנתח, מומחה להחלפות מפרקים. ניתוחי החלפת מפרק ברך החלפת מפרק ירך. מהרופאים האורתופדים המובילים בתחום האורתופדיה והחלפות המפרקים בארץ. טיפל באלפי אנשים, באופן שמרני או ניתוחי, בדגש על מקצועיות ואיכפתיות. 

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן