הטיפול השמרני בשחיקת סחוסים

הטיפול השמרני | איך ניתן לדחות ניתוח החלפת מפרק

הטיפול השמרני מתאים במצבים של אוסטיאוארטריטיס, בהם עדיין ניתן לדחות את ניתוח החלפת מפרק הירך או החלפת מפרק הברך. ללא פגיעה באיכות החיים.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מומחה בהחלפות מפרקים, מסביר: אין צורך לרוץ לביצוע ניתוח החלפת מפרק. בשלבים הראשונים, של כאב ומגבלה בתנועה, מומלץ לנסות טיפול שמרני בשחיקת סחוס , ללא ניתוח.

הטיפול השמרני מתייחס לאורח חיים בריא ולהיכרות עם מגוון הטיפולים השונים:

  1. הורדת העומס על המפרק על ידי ירידה במשקל.
  2. תרגול עצמי והקפדה על פעילות גופנית מתונה, בהתאם להנחיות פיזיוטרפיסט. כאמצעי להפחתת כאב ושיפור תפקוד. רצוי פעילות בעומס נמוך כמו שחיה ורכיבה. ולהמנע מפעילות הגורמת כאב. לשם – חיזוק שרירים סביב המפרק, הגדלת טווחי תנועה. בדגש על תרגול עצמי לאחר הדרכה מקצועית.
  3. פיזיותרפיה – טיפול פיזיותרפיה המבוססים על חיזוק שרירים ושיפור השליטה העצבית שרירית, חימום, אולטראסאונד ועוד.
  4. טיפול אפוסטרפיה.שימוש בעזרים במקרה הצורך.
  5. תזונה בריאה ושיקומית. במידת הצורך ירידה במשקל והפחתת העומס על המפרק.
  6. ניתן להיעזר בתוספי מזון, כטיפול אנטידלקתי טבעי כמו: גלוקוזמין וכונדראיטין,כורכומין, אומגה 3 ,משחות למריחה על בסיס פלפל צ'ילי .
  7. הפחתת הכאב באמצעות תרופות משככות כאב ונוגדות דלקת. – טיפול תרופתי
  8. טיפולים ברפואה משלימה, במיוחד דיקור. Acupuncture, כירופרקטיקה. ועוד…
  9. נטילת תוספי תזונה.
  10. הזרקת PRP – הזרקת Platelet Rich Plasma – פלסמה עשירה בטסיות שלכם – לאזור המפרק. כדע לסייע בחידוש וריפוי הרקמות. טיפול טבעי ומשקם. להפחתת כאב ודלקת . בעיקר בשלבים 2-3 של אוסטיאוארטריטיס של הברך.

הטיפול השמרני מומלץ גם כי אין שום סיבה למהר לעבור ניתוח פולשני. ותמיד , במקרים בהם כל הטיפולים הטבעיים או השמרניים לא מועילים, אפשר לשקול הליך ניתוחי.

הטיפול השמרני

עדיפות לטיפול הלא-תרופתי

מכיון שאנחנו מדברים על טיפול שמרני ארוך טווח, ננסה קודם לעבוד על שינוי אורחות חיים , ולפי הצורך נשתמש גם בתרופות, ויתכן שגם בניתוח החלפת מפרק.

בכל מקרה, גם במידה ואתם לפני הניתוח. יוכל לעזור בהמשך לשיקום קל ומהיר יותר.

הבסיס החשוב הוא:

א. חינוך ותיאום ציפיות

קיימת חשיבות עצומה להבנה שזו מחלה כרונית בעלת אופי גלי, כלומר תקופות של התלקחות הכאב והדלקת, לצד תקופות של רגיעה. מדובר בהתיישנות המפרק ולא בדלקת גרון חיידקית, שתחלוף לאחר טיפול תרופתי קצר מועד. לכן, מטרתנו – טיפול ששואף לשמר את המפרק, להפחית את הנזק, להפחית את הכאב ולאפשר עד כמה שניתן תפקוד נאות.

ב. פיזיותרפיה

בעלת חשיבות רבה גם להפחתת כאב. על ידי שיטות שונות כמו חימום, אלקטרותרפיה , טיפול באמצעות מגע, חיזוק השרירים המפעילים את המפרק ועוד.

כמו גם, לנסות לשפר את תפקוד המפרק ואת אופן ההליכה, לחזק את השרירים ולאפשר לכם ללמוד תרגילים לתרגול עצמי.

טיפים מפיזיותרפיסטים:

  • התיישבו, במידה ויש פעולות שניתן לבצע בישיבה, ולא בעמידה (למשל – חיתוך סלט).
  • אם אתם עומדים עמידה ממושכת, נסו להעביר את משקל הגוף מרגל לרגל לסירוגין.
  • אל תקומו מיד מהכיסא או מהמיטה. נסו להפעיל את המפרק מספר פעמים ורק אח"כ קומו.
  • אם יש רגל אחת יותר כאובה, נסו לקום כשהרגל הכאובה ממוקמת פנימה, כלומר שרוב משקל הגוף יועבר קודם לרגל הבריאה יותר.
  • נסו להקל על הכאב, עם חימוםץ אם לא עוזר יש אנשים שדווקא קירור עוזר להם.
  • פעילות גופנית – מומלצת ומועילה. ניתן להתייעץ לגבי סוג, מינון ועוצמת הפעילות. כך לדוגמא – שחיה מועדפת היא בסגנון חתירה וגב על פני חזה.
  • במידה ואתם סובלים מכאב, ניתן ומומלץ להיעזר במקל בעלייה וירידה במדרגות.

ג. תרגול עצמי

הפיזיותרפיה נועדה ללמדנו שימוש נכון במפרקים, דרכים להקלה בתקופות התלקחות הכאב ולתת הכוונה לתרגול העצמי. חשוב להדגיש שפעילות גופנית מבוקרת לא תגרום לשחיקה מוגברת, להפך – חוסר פעילות יחליש/ינוון את השרירים סביב המפרק ויגביר את חוסר היציבות של המפרק הפגוע.
הפעילות המועדפת היא פעילות שבאופייה מתרגלת טווח תנועה מלא של המפרק ואינה גורמת לעומס מיותר עליו, כמו רכיבת אופניים, שחייה ויוגה (מומלצת שחייה או התעמלות בבריכה מחוממת. המים נותנים תמיכה לגוף ומקטינים את הלחץ על המפרק).

ד. טיפול ביו-מכני

הטיפול הביו-מכני מתבסס על שיפור יציבות המפרק והסטת העומס מהאזור הפגוע אל האזור התקין, במטרה להפחית כאב. הטיפול משלב פיזיותרפיה ותרגול עצמי.

במחקר שהשווה מטופלי דלקת מפרקים ניוונית לאוכלוסייה בריאה, נמצאו הבדלים מהותיים בתנועתיות המפרק ובאופן הפעלת שרירי הגפיים. על כן חשוב לשפר את מיומנות השליטה העצבית-שרירית. ההמלצה היא ליצור חשיפה חוזרת לתנועות רצויות ואימון שמאתגר באופן מבוקר את השרירים והרצועות החלשים.

סוגי טיפול ביו מכני:

  • Unloader Brace – מחוך צירי נוקשה, המבוסס על שלוש נקודות לחץ. יוצר התערבות אקטיבית, במטרה לשפר את השליטה העצבית-שרירית במפרק ואת אופן ההליכה.
  • מערכת הנעלה לטיפול ביו מכני – אפוסתרפיה , טיפול ביו-מכני באמצעות מערכת הכוללת ארבע יחידות של חצי כדור המחוברות לסוליית נעליים ייעודיות. היחידות ניתנות לכוונון, שגורם להסטת העומס מהנקודה הפגועה במפרק. המטרה היא לשפר את היציבה בזמן ההליכה, לשפר את השליטה העצבית-שרירית ולחזק את השרירים והרצועות של מפרק הברך.

ה. דיקור סיני

גם לרפואה המשלימה מקום בטיפול השמרני. עדויות קליניות מצביעות על כך שדיקור עשוי להקל על תסמיני המחלה בחלק מהמטופלים.

ו. שימוש בעזרים

  • אפוסתרפיה
  • מקל הליכה – מקל הליכה יעזור להפחית את העומס על המפרק.
  • הנעלה – מומלץ לנעול נעליים רחבות ורכות עם מדרסים: מדרס רך בולם זעזועים, מדרס לשיכוך זעזועים או מדרס מיוחד היוצר הרמה של החלק החיצוני של כף הרגל – ומפחית את העומס בצדה הפנימי של הברך (נקודת מקור כאב הברכיים, במרבית המקרים).
  • מחוך רך – מגביר את תחושת היציבות האופיינית על התקדמות דלקת המפרקים הניוונית (שחיקת סחוס).

טיפול שמרני, וגם טרום ניתוח החלפת מפרק

בסרטון ניתן לראות מהם הטיפולים השמרניים המומלצים טרם ההחלטה על ניתוח. במידה והטיפול השמרני לא מועיל , הכאב עז או שיש פגיעה משמעותית באיכות החיים – כנראה שהגיע הזמן להתקדם לניתוח החלפת מפרק.

איך מחליטים אם הגיע זמן לניתוח? איך אפשר להתכונן ?

גם במידה והחלטתם ביחד עם פרופ' דבי , שכנראה שהגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק. עדיין מומלץ להמשיך ולהתכונן לניתוח בצורה המיטבית, וזאת בעזרת:

  1. קודם כל – לדעת לקראת מה אתם הולכים, להתכונן פיזית ונפשית. מה שיקל עליכם להגיע בטוחים לניתוח, ולעבור את השיקום בקלות ובמהירות יחסית. עבורכם – הכנה והדרכה לפני ניתוח .
  2. כדאי לעבור על המידע באתר, בחוברת המידע, ובסרטונים של פרופ' דבי. ולהגיע לטרום הניתוח עם כל השאלות והתהיות שנשארו.
  3. אפוסטרפיה ופיזיותרפיה קדם-ניתוחית. חודשיים לפני הניתוח (ואפילו שבועיים לפניו). מומלץ להתחיל ולתרגל את השרירים והרצןועות שאנחנו יודעים שייחלשו בפרוצדורה הניתוחית, ושיהיה צורך לחזק אותם בטיפולי השיקום שלאחר הניתוח. טיפולי פיזיותרפיה קדם-ניתוחיים עשויים לשפר משמעותית את תוצאות הניתוח.
  4. תזונה שיקומית לשימור מסת השריר, נטילת הטיפול התרופתי להפחתת כאב ולהמשך תנועה והגדלת טווחים אחרי הניתוח.
  5. הכינו את עצמכם ואת הבית לכך שאתם עומדים לחזור במהרה לשיקום בבית, בסביבה הטבעית שלכם. המקום הבטוח והנכון ביותר עבורכם. שם תקפידו על תרגול, פיזיותרפיה וניהול כאב.
  6. זיכרו – אנחנו כאן, עבורכם – לכל שאלה.
פיזיותרפיה גם כטיפול שמרני וגם לפני ואחרי ניתוח החלפת מפרק
ניתוח החלפת מפרק - הכנה מלאה טרם הניתוח

עדיין חוששים/ לא בטוחים? ניתן לדחות את הניתוח

מדובר בניתוח אלקטיבי. יש טיפולים שמרניים ולא פולשניים שפירטנו גם כאן למעלה (ליחצו על הקישורים להרחבה). האלטרנטיבה הניתוחית תמיד נשארת ותלויה במידת הכאב, ההגבלה והמוכנות שלכם.

הניתוח נועד להקל על הכאבים שלכם. אבל אך ורק כשתרגישו שזה הזמן הנכון לניתוח.

פרופ’ דבי רונן – אורתופד מנתח, מומחה בניתוחי החלפות מפרקים, ניתח אלפי מפרקי ירכיים וברכיים. נחשב לאחד הרופאים האורתופדים המובילים בתחום . ישמח לענות לכם לכל שאלה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן