שחרור מהיר ושיקום ביתי – החלפת מפרק הברך או הירך

החלפת מפרק הברך או הירך – שחרור מהיר, שיקום ביתי והחלמה מואצת. פרופ' רונן דבי וצוות המרפאה ממליצים: גישת שחרור מהיר (Rapid recovery) ושיקום ביתי. לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך, או החלפת מפרק הירך .

פרופ' דבי מדגיש כי שחרור מהיר – מפחית סיכון לסיבוכים ולהדבקויות. ומאפשר למטופל שיקום איכותי ובריא בסביבתו הטבעית.

שחרור מהיר.

מחקרים רבים מצביעים על קשר בין שחרור מהיר מביה"ח להפחתת סיבוכים ואשפוזים חוזרים. 

מחקר שפורסם ב-"The Journal of Arthroplasty" ,עקב במשך 3.5 שנים אחר מעל 400 מטופלים שעברו ניתוח להחלפת מפרק הירך או הברך. מחציתם שוחררו יום לאחר הניתוח ומחציתם כ-3 ימים לאחריו.

4.5% מהמנותחים עברו ניתוח חוזר תוך 90 ימים ממועד הניתוח הראשון. בקבוצה ששוחררה מוקדם יותר היו פחות מטופלים שנאלצו לעבור ניתוח חוזר, היו פחות סיבוכים, פחות הדבקות במחלות זיהומיות, פחות קרישי דם ופחות סיכון לנפילות ולשברים שנובעים מהם.

הנטייה היום היא לעודד שיקום מהיר וביתי, פרופ' דבי ממליץ להתכונן ולהכין את המנותח, את הסביבה הביתית ואת המשפחה, לתקופת ההחלמה. לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך או ניתוח החלפת מפרק הברך, ד"ר דבי וצוות המרפאה ממליצים על שחרור מהיר (Rapid recovery). כך קטן הסיכון לסיבוכים ולהדבקויות. והמטופלים נהנים משיקום איכותי ובריא בסביבה הטבעית.

החלפת מפרק הברך או הירך – להתכונן לשיקום.

לפני הכל, פרופ' דבי ממליץ על הכנה טרם ניתוח החלפת מפרק. הכנה שכוללת הכנה של הסביבה הביתית והמשפחה. הכנה של הגוף ושל הנפש. אמנם, החלמה מהירה מניתוח החלפת מפרק תלויה גם במנתח מקצועי ומיומן. אבל גם במנותח שמגיע מוכן ומבין את משמעות הניתוח. ובניהול נכון של התקופה שלאחר הניתוח. הבנה של מנגנוני הכאב הקשורים בניתוח. ובהתאם – הפחתת הכאב הפוסט ניתוחי.

פרופ' דבי מנתח רק כאשר במטופל מעוניין ונזקק לניתוח. לאחר שהבין את משמעות הניתוח, קיבל מידע על ההליך הניתוחי וצפה בסרטוני הסבר. למידה טרום ניתוח, תורמת לשיקום והחלמה מהירים. 

10 טיפים לשחרור מהיר ושיקום בית

  1. מטופל שמגיע מוכן לניתוח,
  2. מנתח מיומן ומקצועי,
  3. גישת ניתוח המתאימה ביותר לאותו מטופל.
  4. הרדמה, במירב המקרים היא הרדמה אזורית, שהוכחה כבטוחה יותר.
  5. במהלך הניתוח – פרוטוקול ניהול כאב שכולל גם חסמי כאב, שיעזרו למוח להמנע מתחושת הכאב.
  6. בחירת משתל בהתאמה אישית, שמאפשרת השתלה מדוייקת ופחות טראומטית. וכמובן – שיקום קל ומהיר לאחר הניתוח. 
  7. הפעלת המפרק כבר בשעות הראשונות לאחר הניתוח – מתרגלים פעולות בסיסיות, כמו עלייה וירידת מדרגות.
  8. באשפוז, ובהמשך בשיקום הביתי. יש שימוש משולב במספר תרופות מפחיתות כאב . כדי לשמור על רמת כאב נמוכה , ולהצליח בשיקום המהיר לאחר הניתוח.
  9. הקפדה על תרגול ופיזיותרפיה בשיקום הביתי.
  10. כמובן – לא לשכוח, שאתם אחרי ניתוח משמעותי ויש לשים לב גם לנטילת הטיפול התרופתי, תזונה בריאה ושיקומית, שועות שינה, מעקב ודיווח.

שחרור מהיר מאפשר שיקום ביתי והחלמה מהירה – Rapid recovery

הגישה של שיקום ביתי ושחרור מהיר (Rapid recovery) – מתייחסת לשחרור מהיר מבית החולים. אך לא שחרור מההתחייבות לטיפול האידאלי.

לכן יש להקפיד על ניהול זמן מיטיב בתקופת השיקום. להקפיד על נטילת הטיפול התרופתי, פיזיוטרפיה. תזונה בריאה ושיקומית. מעקב ודיווח על לבטים, בעיות והצלחות. וקשר רציף עם צוות המרפאה.

שיקום אידאלי, תלוי במספר גורמים:

בתחילת הדרך – בהכנה לניתוח.

בהמשך – בניתוח מקצועי ומדוייק.

לאחר מכן – באחריות אישית להנעת המפרק, תרגול, מעקב וחזרה לאיכות חיים טובה יותר.

גישת השחרור המהיר לאחר ניתוח החלפת מפרק תורמת רבות למנותחים לשיקום מהיר וטוב יותר.

פרופ' דבי, אורטופד מומחה החלפות מפרקים, התמחה בניתוחים בהתאמה אישית – בהתאם לצרכי המטופל. החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית. החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית, והחלפת ברך בשילוב רובוט.

אבל חשוב לזכור. גם אחרי הניתוח הטוב ביותר, על המטופל לקחת אחריות על תהליך השיקום. 

השיקום מתחיל כבר בבית החולים. ויום יומיים לאחר מכן, ד”ר דבי ממליץ, במידת הניתן , על המשך שיקום בבית, בסביבה הטבעית. גם מבחינת הנוחות והתחושה האישית וגם לשם הקטנת סיכון לזיהומים.

פיזיותרפיה היא המפתח להצלחת הניתוח שעברתם 

אנחנו מדברים על שיקום ביתי והחלמה בבית. אבל לא על "בית הבראה"…

הפיזיותרפיה – המפתח להצלחה. הפיזיותרפיה, מתבצעת על ידיכם ובאחריותכם. האימון והתירגול הם המחוייבות האישית שלכם ובעלי חשיבות מירבית לתהליך השיקום שלכם. הפיזיותרפיה תעזור לחזק את השרירים סביב המפרק, ליציבות טובה יותר והפחתת הכאב. לשמר את טווחי התנועה, הכח, יכולות המפרק. כמו גם לחלוקת עומסים טובה, יציבות וחזרה לביומכניקה בריאה.

הפיזיותרפיסט יקבע לכם תוכנית פיזיותרפיה מותאמת אישית. עם הנחיות להמשך תרגול עצמי. הצמדו לתוכנית האימונים, על מנת למקסם את תוצאות הטיפול. לחזק את שרירי הגפה המנותחת ולהגדיל את טווח התנועה שלהם. 

זיכרו – יש משמעות רבה להכנה לניתוח, ולניתוח מוצלח. אך יש משמעות לא פחותה להתמדה שלכם בתרגול ובתהליך השיקום. 

תהליך השיקום הביתי מטרתו הגדלת טווחי התנועה של המפרק, החזרת התנועה הטבעית במרחב וחזרה לאיכות חיים. גישת השחרור המהיר לאחר ניתוח החלפת מפרק, תורמת לשיקום מהיר וטוב יותר. ולחזרה מהירה יותר לעצמאות תפקודית.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן