ניתוח החלפת מפרק ברך – כל המידע

פרופ' רונן דבי, מומחה ברכיים. מספק מידע מעודכן על ניתוח החלפת מפרק ברך. מתי תתקבל ההחלטה. באיזו גישה? החלפת ברך קינמטית, החלפת ברך רובוטית? מה קורה בטרום הניתוח ומה אחריו. סרטונים ומידע מההכנה לניתוח ועד הסיכויים, הסיכונים וההצלחות .

שלב ראשון – טרום ניתוח 

אחר שפרופ' דבי בוחן אם מקור הכאב הוא שחיקה, נזק רצועתי, או בכלל הקרנה מהגב או הירך. 

אם מקור הכאב הוא שחיקת סחוס במפרק הברך. כאשר טיפול שמרני לא עוזר. יש צורך במשתל שיתפקד במקום המפרק הפגוע.

בטרום הניתוח  פרופ' דבי ישוחח עם המטופל ומשפחתו, הם יערכו תיאום ציפיות לגבי הניתוח. יעברו על הבדיקות,  על מחלות רקע, הטיפול התרופתי וכד'.

במהלך הביקור המטופל יקבל הסבר מעודכן ומלא על הניתוח, שנועד לשיפור איכות חייו. הסבר על הניתוח הקצר, והשיקום המהיר. לאחר הבנת התהליך,  יורד סף החרדה של המטופל ומשפחתו.

בנוסף, יערך מפגש טרום ניתוח גם עם המרדים .

טיפול שמרני, לא ניתוחי. 

הטיפולים השמרניים, הכוללים פעילות גופנית, פיזיוטרפיה. טיפול תרופתי, תוספי מזון. תזונה וירידה במשקל בעת הצורך.

כאשר הטיפול הלא-ניתוחי איננו מספק ניתן לשקול טיפול ניתוחי. החלפת מפרק הברך של המטופל. הבחירה בטיפול ניתוחי נעשית רק במידת הצורך. לאחר מיצוי האפשרויות הלא ניתוחיות, לטיפול בכאבים הנובעים משחיקת הסחוס. ישנן מספר אפשרויות לטיפול לא ניתוחי, ויש להתאים את האפשרויות המתאימות למטופל.

בשלבים המוקדמים של שחיקת הסחוס. תרגילי פיזיותרפיה, חיזוק שרירים ומתיחות, עשויים לשפר את גמישות המפרקים. לחזק את יציבותם ולהקל על התסמינים. תרגילי חיזוק שרירים לקראת ניתוח ישפרו את תהליך ההחלמה.

תרופות ותוספי מזון: טיפול תרופתי, נוגדי דלקת ומשככי כאבים. וכן תוספי מזון כמו גלוקוזאמין, כונדרויטין, כורכומין ואומגה 3 עשויים לעזור בשיכוך הכאב והפחתת הדלקת.

תזונה נכונה והפחתת משקל במידת הצורך ובהנחיה מקצועית, עשויים להועיל בהקלה על התסמינים ואף להאט את קצב שחיקת הסחוס.

מטופל שניסה את הטיפולים השמרניים, ללא שיפור. או במידה ותנועת הברך מוגבלת, הנזק לברך חמור והכאב לא מוקל. שוקליםניתוח החלפת ברך – עבורכם:  שאלות שכדאי לשאול את האורתופד, לפני ניתוח.

ההכנה לניתוח וליום האשפוז 

הניתוח נפוץ ומוצלח מאוד באורתופדיה בפרט, ובכירורגיה בכלל.
לפני הניתוח, על המטופל להכין את עצמו ואת משפחתו. פרופ' דבי ממליץ על הדרכת מטופל לפני הניתוח. כדאי לקרוא את חוברת ההכנה לניתוח. כמו גם להתכונן פיזית ונפשית לניתוח. ניתן לראות תזכורת בסרטון.

גם פרופ' דבי מתכונן לניתוח. מתכנן את הניתוח, בעזרת תוכנה מיוחדת במחשב. בוחר את המשתל המתאים ביותר. גם מבחינת העיצוב וגם בהתאם לגודל המפרק. ומתכנן בתלת מימד, את זויות ההשתלה האופטימאליות.

מה עושים בניתוח?

החלפת מפרק ברך הוא אחד הניתוחים הנפוצים והמוצלחים באורתופדיה המודרנית.

פרופ' דבי רונן הוא מומחה ברכיים, מוביל בתחום. בניתוח פרופ' דבי חושף את אזור הסחוס הפגוע, מסיר את שאריות הסחוס והעצם השחוקה. משייף ומכין את העצם , לקליטת המשתל המלאכותי.  לאחר מכן  מרכיב משתל מתכתי, המצפה את עצם השוק. ומשתל מתכתי נוסף המצפה את צידה התחתון של עצם הירך. מצמיד לעצם את המשטחים המתכתיים, באמצעות דבק עצמות מיוחד הנקרא צמנט. ביניהם לוחית העשויה מפוליאתילן מוקשח כתחליף לסחוס- במטרה לאפשר תנועה חלקה של המפרק.

פרופ' דבי, מסביר מה עושים בניתוח החלפת מפרק ברך. הוא מדגיש שניתוח החלפת ברך הוא הליך המיועד להעניק ריפוי מלא לברך השחוקה. לניתוח שיעור הצלחה מאוד גבוה. והוא נחשב לאחד הניתוחים המוצלחים ביותר בעולם הכירורגיה כולו.

במהלך השנים ניתוחי החלפות מפרקים עברו שינויים רבים והתקדמות טכנולוגית . שיפור בטכניקה הניתוחית, שיפור המשתלים, תכנון ממוחשב, גישות הניתוח, ניתוח קינמטי, ניתוח רובוטי ועוד.

לרב,  הניתוח מבוצע תחת הרדמה אזורית (זריקה בגב) בשילוב עם זריקה מאלחשת בגפה עצמה. בחירת סוג ההרדמה נעשית בשיתוף עם המטופל והרופא המרדים. בהתאם למצבו הבריאותי של המנותח והתרופות אותן נוטל.

הניתוח עצמו אורך כשעה ובסיומו נתפר החתך הניתוחי. נחבש בחבישה סטרילית, שניתן להתקלח איתה והמטופל עובר להתאוששות ולאשפוז קצרצר.

גישות הניתוח וסוגי הניתוחים הקיימים.

ניתוח החלפת מפרק יכול להיות ניתוח החלפה מלאה TKR – Total knee arthroplasty, בו מחליפים את כל משטחי הסחוס במפרק .

או החלפה חלקית של המפרק Partial or Uni – Arthroplasty.  בו מחליפים רק חלק מהמשטח הסחוסי על פי האזור הפגוע.

ניתוח החלפת מפרק חלקי Uni-condyler knee replacement.

במקרה שרק אזור אחד של המפרק פגוע. מותקנת תותבת רק בחלק אחד של המפרק (פנימי או חיצוני). בניתוח כזה מחליפים רק מדור אחד משלושת מדורי הברך ומשמרים את הרצועות הצולבות במלואן. 

במהלך הניתוח יש לוודא שאכן השחיקה ממוקמת רק במדור אחד. במידה והברך אינה יציבה,  יש לבצע החלפה מלאה בזמן הניתוח.

ניתוח החלפת מפרק מלא (total knee replacement arthroplasty – TKR)

החלפת מפרק ברך - מפרק ברך שחוק, מפרק לאחר הסרת החלקים השחוקים וברך לאחר שחזור והשתלת מפרק מלאכותי
החלפת ברך

בחולים הסובלים מפגיעה שחיקתית קשה יותר בברך, ניתוח החלפה חלקית לא מתאים. והניתוח המומלץ הוא החלפת ברך שלמה. הניתוח מבוצע בשיטה המסורתית או בשיטה הקינמטית.

ליחצו לקישור:

ניתוח החלפת מפרק ברך קינמטית (TKR – kinematic technique).

ניתוח החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית מבוסס על הגישה של רפואה מותאמת אישית. בגישה הקינמטית משתילים את מפרק הברך המלאכותי,בהתאמה אישית למבנה הפיזיולוגי הייחודי של המטופל.

בניתוח ממקמים את משתל הברך בזוית ובמנח המותאמים למטופל, במטרה להתאים לברך ולמבנה של אותו המטופל. נמנעים מחיתוך הרצועות. המשתל מותאם בזוית, במקום ובצורה המדוייקת ביותר לאותו מטופל, במטרה שתשאר אותה תנועה ופעולה טבעית של הברך.

בהתאם, ניתוח להחלפת ברך בגישה הקינמטית מראה תוצאות משופרות יותר. התחושה עם הברך החדשה טבעית יותר וההחלמה מהירה יותר.

בעזרת החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית פרופ' דבי משתדל להפחית את הפגיעה ברצועות ולשמר את הזוויות הטבעיות והאנטומיות של  המטופל.

פרופ' דבי ניתח מאות ניתוחי החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית. בעל מומחיות רבה בניתוח בשיטה הקינמטית. ואף העביר קורס לאורתופדים, בו הדגים ניתוח החלפת מפרק ברך בטכניקה הקינמטית, במעגל סגור.

ניתוח החלפת ברך רובוטית (Robot-assisted surgery).

על תוכנת מחשב שבעזרתה ניתן להתאים את סוג וגודל המשתלים. לתכנן מראש את מיקומם ועוד. 

ניתן לבצע את הניתוח בעזרת טכנולוגית ניווט, בשילוב זרוע רובוטית, ובעת הצורך בעזרת הדמיה בתלת מימד.

ניתוח רובוטי הוא לא דבר חדש. החידוש הוא בשכלול המערכות, הדיוק ומהירות התגובה.

לא מדובר על רובוט מנתח , אלא על ניתוח שמתבצע ע״י מנתח מיומן, בשילוב רובוט. השם באנגלית מתאים יותר להגדרה:  Robot-assisted surgery, כיון שמדובר בניתוח בו המנתח שולט לחלוטין בהליך הניתוחי והרובוט הוא כלי עזר.

השילוב בין החלפת ברך בטכניקה הקינמטית בה פרופ׳ דבי מנתח.  ביחד עם רמת הדיוק הרגישות, ומהירות התגובה של הזרוע הרובוטית,יכולים להביא את הדיוק לרמה המקסימלית. ולאפשר למנותח להינות ממפרק יציב המותאם לאנטומיה הייחודית שלו.

החלפת ברך עם רובוט מתאימה למי שזקוק לניתוח החלפת ברך. כאשר הטכניקה הרובוטית מתאימה, למשתל הנכון ביותר לאותו מטופל.

הטכנולוגיה המתקדמת, מערכות ניווט, הדמייה, איזון כאב.

ניתוחי החלפות מפרקים הפכו לקלים יותר, מדויקים יותר, מאפשרים שיקום מהיר יותר.

בשל הבנת מנגנון הכאב. אסטרטגיית הטיפול בכאב מתחילה טרם הניתוח, ונמשכת במהלכו ואחריו. שילוב התרופות מפחית תופעות לוואי ומאפשר שליטה יעילה בכאב.

החשיבות הגדולה ביותר היא ניתוח ע"י  מנתח מקצועי ומיומן, שניתוח ניתוחים רבים. שיעשה את הניתוח באופן מדוייק, וישמר את האנטומיה של המפרק. תוך פגיעה מינימלית ברצועות ובשרירי הברך.

שיקום מהיר- Rapid recovery.

המטופל מועבר להתאוששות ולאחר מכן למחלקת האישפוז. פרופ' דבי  דוגל בשיטת השיקום המואץ, Rapid recovery, המאפשר למנותח לחזור ללכת על רגליו מספר שעות לאחר הניתוח. זה מאפשר אשפוז קצר יותר, הנמשך בין מספר שעות בודדות למספר ימים  קצר. החזרה לשגרה די מהירה, שיקום נכון מאפשר להשתפר מיום ליום ולחזור במהרה לשגרת עבודה וחיים.

לאורך תקופת השיקום לאחר החלפת ברך, על המטופל להתמיד בטיפול הפיזיותרפי. להגיע לביקור מעקב ולהמשיך בתרגול עד לשיקום מלא.

סיכונים והצלחות

למרות שמדובר באחד הניתוחים המוצלחים ביותר בענף הכירורגיה, לכל ניתוח יתכנו סיבוכים. אולם, הם בהסתברות נמוכה מאוד ולרוב על רקע מחלות רקע שאינן קשורות להליך. סיבוכים אפשריים כוללים: זיהום , כאבים, חוסר יציבות, הגבלת טווח התנועה, פקקת וורידים  ועוד, אלה סיבוכים לא שכיחים וברי טיפול. הכנה טרום ניתוחית נכונה, הבנת ההסטוריה הרפואית של המטופל ותשומת לב ל"דגלים אדומים" תעזור להפחית ככל האפשר את הסיכון לסיבוכים.

ניתוח החלפת פרק הברך הוא אופציה טיפולית יעילה ומוצלחת. שיעור ההצלחה בניתוח החלפת מפרק הברך הוא גבוה מאוד, רוב החולים חשים הקלה משמעותית בכאב ושיפור תפקודי.

הרוב המכריע של המנותחים מדווחים על הקלה משמעותית בכאבים , שיפור תנועתיות וניידות ועליה משמעותית באיכות החיים.

לאחר החלמה מלאה מהניתוח לרוב יוכל המטופל לבצע פעילות גופנית כמו: הליכה, שחיה, משחק גולף או רכיבה על אופניים. חשוב לציין שהצלחת הניתוח תלויה גם במטופל עצמו, ובמידת שיתוף הפעולה שלו והיענותו להנחיות הרפואיות של הצוות. בייחוד בשבועות הראשונים שלאחר הניתוח.

פרופ' דבי ניתח בשנים האחרונות מאות ניתוחי החלפת מפרק ברך בשיטה הקינמטית. בעל נסיון רב ביותר בגישה זו. ואף מעביר קורסים והדרכות ללמד מנתחים נוספים, ניתוח החלפת מפרק ברך בשיטה קינמטית. מומחה להחלפות מפרקים. הוביל את המחלקה האורתופדית בברזילי למצויינות. זכה בשבחים ובתעודות הוקרה רבות. בעל נסיון רב בניתוחי החלפת ברך והחלפת ירך. בגישות מתקדמות ומותאמות אישית.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן