מידע למטופלים – ניתוח החלפת מפרק ברך

ניתוח החלפת מפרק ברך

מידע למטופלים, ניתוח החלפת מפרק ברך, טכנולוגיה קינמטית, גישה רובוטית, ועוד.

פרופ' דבי, מומחה ברכיים. מסביר שאין סיבה למהר לעשות ניתוח החלפת מפרק ברך. תמיד כדאי לאבחן ע"י אורתופד מקצועי ומיומן. שחיקת סחוס (אוסטיאוארתריטיס). יכולה להתבטא בכאבי ברכיים, קושי בהליכה ושינוי תבנית ההליכה. במידה ועדיין יש מרווח פרקי,לפעמים טיפול שמרני, פיזיותרפיה ואולי הזרקת PRP יכולים לעזור.

רק לאחר אבחון מקצועי, ובירור מקור הכאב . אם שחיקת הסחוס בברך חמורה, והכאב לא מוקל בטיפול שמרני.  אם תנועת הברך מאוד מוגבלת. טווח התנועה נפגע ואתם חשים פגיעה באיכות החיים. יתכן שזה הזמן לשקול ניתוח החלפת מפרק הברך. אבל ההחלטה היא אך ורק שלכם.

חשוב לדעת שמעל 90% מהמטופלים שעברו ניתוח החלפת מפרק הברך מדווחים על הקלה משמעותית בכאב, שיפור בטווחי התנועה, בניידות ובאיכות החיים.

פרופ' דבי מקפיד על ניתוח החלפת מפרק ברך בשימוש אמצעים מתקדמים. בהתאמה אישית לכל מטופל באופן אינדיבידואלי ולאחר תכנון וירטואלי. משתמש במשתלים אנטומיים שמתאימים לאנטומיית הברך הטבעית. ומשתף: ניתוח החלפת ברך בגישה קינמטית הוא ניתוח קצר, יחסית. עם אחוזי הצלחה מאוד גבוהים. מיד אחריו, מתחילים בשיקום ובהליכה. הכאבים יפחתו עד שיעלמו, וחופש התנועה יגדל מיום ליום.

מידע למטופלים: למה מגיעים לניתוח?

על מבנה מפרק הברך, איך נגרמת שחיקת סחוס. ומתי מחליטים על ניתוח.

מידע למטופלים: אנטומיה של מפרק הברך

מבנה מפרק הברך

מפרק הברך, הוא מפרק ציר סינוביאלי, המאפשר את כיפוף הברך. למפרק חשיבות רבה בנשיאת רב משקל גופינו .

המפרק מורכב משלושה מדורים:

  1. בחלקו התחתון, עצם השוק.
  2. בחלקו העליון עצם הירך.
  3. בקדמת הברך – עצם הפיקה.

המפרק מכיל גם סחוס, רצועות וגידים. הרצועות מגבילות את טווח תנועת המפרק, ומקנות לו כח ויציבות.

לסחוס שבין עצמות מפרק הברך, תפקיד חשוב כבולם זעזועים. בזמן תנועה, נספגים כוחות הפגיעה בקרקע ע"י הסחוס. ברגע שהסחוס נשחק, העצמות מתחככות ונשחקות. שחיקת העצמות גורמת לכאבים עזים, המגבילים את התנועה.

ניתוח החלפת מפרק ברך

⛔️ חשוב לדעת: יתכנו כאבים גם בשל הקרנת כאב מאיבר אחר. פגיעה ברצועות או בפיקה. גאוט. קרע במיניסקוס ועוד. הפתרון לכאבים אלה, אינו ניתוח החלפת מפרק ברך.

ניתוח החלפת מפרק הברך, מטפל לרב,  בברך שחוקה. תופעת שחיקת סחוסים שכיחה ביותר. קרוב ל- 80% מהאוכלוסייה יסבלו משחיקה עד גיל 65. הטיפול התרופתי יכול לשכך את הכאבים. אך תרופות לא יכולות לרפא את הסחוס.

מתי תתקבל ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק ברך? 

פרופ' דבי רונן, אורתופד, מומחה ברכיים, מהמובילים בישראל. משתף במידע מעודכן – על החלפת מפרק ברך.

מתי מומלץ לעשות ניתוח החלפת מפרק ברך, גישות בניתוח. על יתרונות ניתוח החלפת ברך קינמטית , ומתי מתאימה החלפת ברך רובוטית.

כאשר מטופל סובל ממפרק לא תפקודי. מרגיש פגיעה משמעותית באיכות החיים, והטיפולים השמרניים כבר לא מיטיבים עימו. זה הזמן לפנות לאורתופד מומחה ברכיים לבחון אם הגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק הברך.

כאבים בברך יכולים להעיד על מגוון רחב של בעיות. יש לבחון את סיפור המקרה ,להעריך את המקור לכאב, בעזרת בירור מקיף.  מתי מופיע, מה מקל, מה מחמיר.

דר' דבי בוחן את צורת ההליכה, ובודק אם אכן מדובר בשחיקת הסחוס המפרקי.

לאחר מכן, הוא והמטופל ידונו על הפגיעה באיכות החיים ומידת הכאב.  ויחליטו אם יש צורך בניתוח החלפת מפרק ברך.

מידע למטופלים

מה עושים בניתוח החלפת מפרק ברך?

לאחר ההחלטה על הניתוח ותיאום ציפיות. עוברים לשלב ההכנה לניתוח. שיעורי ההצלחה של ניתוח החלפת ברך גבוהים מאוד. הוא נחשב לאחד הניתוחים המוצלחים ביותר בעולם הכירורגי.

פרופ' דבי רונן, מוביל בתחום. ומדגיש – מנתח מיומן, טכניקות ניתוחיות נכונות. הכנה טובה ושיקום איכותי. יאפשרו למרבית המטופלים לחזור לתפקוד מלא, במהרה.

פרופ' דבי, מומחה ברכיים, מסביר. בניתוח החלפת מפרק ברך,  לא "מחליפים את הברך". בניתוח, פרופ' דבי מסיר את  משטחי העצם והסחוס הפגועים, באזור המפרק. מקפיד על שימור מירבי של העצם והרצועות.

מצפה את שני צידי מפרק הברך, במשתלים העשויים מסגסוגת מתכת. מניח ביניהם לוחית מפלסטיק קשיח, פוליאתילן מוקשח. המהווה תחליף לסחוס שנשחק.

המפרק המלאכותי מדמה את המפרק הבריא. במקום המפרק הפגוע, במטרה לאפשר תנועה חלקה של המפרק.

למידע נוסף – ליחצו על הקישורים, מתחת לתמונה:

ניתוח החלפת מפרק ברך מלא – TKR

הרחבה בקישור למעלה

ניתוח החלפת מפרק ברך מלא, Total Knee Replacement arthroplasty – TKR.

בחולים הסובלים מפגיעה שחיקתית קשה יותר בברך. מומלץ ניתוח החלפת מפרק ברך מלא. בניתוח, פרופ' דבי יסיר את משטחי העצם והסחוס הפגועים. יסיר וישייף את המשטחים השחוקים. יצמיד את המשטחים המתכתיים, באמצעות דבק עצמות – צמנט. יניח בין חלקי המתכת, לוחית מפלסטיק קשיח. כדי לאפשר תנועה חלקה וטובה של המפרק. ניתוח החלפת מפרק הברך יכול להתבצע בשיטה המסורתית, או בטכנולוגיה מתקדמת יותר, בשיטה הקינמטית.

טכנולוגיה קינמטית להחלפת מפרק ברך. TKR – kinematic technique.

פרופ' דבי מנתח ניתוח החלפת מפרק ברך בשיטה קינמטית, מזה כעשור. הניתוח מבוסס על גישה של רפואה מותאמת אישית. תוך שימור מעטפת הרקמות הרכות. והתאמת זוית המשתל, במקום ובמנח המדוייק ביותר. בהתאם למנח הטבעי.במטרה לשמר את התנועה והפעולה הטבעית של הברך האינדבדואלית.

שיטה רובוטית, או החלפת ברך בעזרת רובוט – TKR –  Robot-assisted surgery.

ניתוח החלפת מפרק ברך עם רובוט הוא ניתוח שמתבצע ע״י המנתח המיומן, בשילוב רובוט.כשהמנתח שולט לחלוטין בהליך הניתוחי והרובוט הוא כלי עזר.

פרופ׳ דבי  עורך תכנון מקדים בתלת מימד, ובהתאם בוחר את המשתל המתאים ביותר לאותו מטופל.  כדי שיותאם לצרכיו, לזווית הטבעיות והאינדבדואלית ולטווחי התנועה של הברך.

ניתוח החלפת מפרק ברך לשיפור איכות החיים

ניתוח החלפת פרק הברך הוא אופציה טיפולית יעילה ומוצלחת. לשם הפסקת הכאב הנובע משחיקת הסחוס. ולשפר ניידות ואיכות החיים. הצלחת הניתוח תלויה במוכנות המטופל, רמת הפעילות וטווחי התנועה של הברך טרם הניתוח. מיומנות המנתח. בשיפורים הטכנולוגיים, הגישה הניתוחית, סוג המשתל. וכמובן – בקשר עם הצוות המטפל, ובאחריות המטופל לתרגול, בתקופת השיקום וההחלמה.

שיעור ההצלחה של ניתוח ברך הוא גבוה מאוד. רוב החולים חשים הקלה משמעותית בכאב ושיפור תפקודי. הרוב המכריע של המנותחים מדווחים על:

  1. הקלה משמעותית בכאבים.
  2. שיפור תנועתיות וניידות.
  3. עליה משמעותית באיכות החיים.

הקפידו על תוכנית שיקום ותרגול איכותית. זיכרו – חוסר תרגול לאחר הניתוח יפגע בתוצאותיו .

פרופ' דבי – אורתופד מומחה ברכיים

פרופ' דבי, אורתופד מנתחף מומחה ברכיים . נחשב לאחר הרופאים האורתופדים המובילים בתחום החלפות מפרקים . מומחה בינלאומי שטיפל וניתח אלפי מטופלים מרוצים,בדגש על מקצועיות ואכפתיות.

פרופ' דבי ממובילי השיטה הקינמטית בארץ. מנתח בשיטה קינמטית עם משתלים אנטומים. ובמידה ומתאים גם בשיטה רובוטית. לדבריו, מטופלים שנותחו בשיטה הקינמטית, בהתאמה אישית. מדווחים על תחושה של ברך טבעית יותר. יום-יומיים לאחר הניתוח המטופלם משתחררים לביתם. ובמהלך השיקום, מתרגלים שוב את המפרק, את טווחי ההליכה ותבנית ההליכה התקינה. 

לאחר שיקום קצר יחסית, והחלמה מואצת. הם יכולים לשוב לצעוד, לשחות, לרכב על אופניים ועוד. 

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן