מתי הזמן לניתוח החלפת מפרק ברך?

פרופ' רונן דבי מסביר מתי מגיע הזמן לניתוח החלפת ברך? כמו גם, על גישה קינמטית, בהתאמה אישית. פרופ' דבי החליף אלפי ברכיים, בשיטות מתקדמות ובהצלחה רבה.

שחיקה במפרק – זמן לניתוח החלפת מפרק?

חיזוק שרירים

מחקרים מראים כי שנים לפני שמופיעה השחיקה המלאה במפרק.

  1. יש חולשה של השרירים שסביב הברך.
  2. פגיעה ביכולת המפרק לייצב את עצמו.
  3. ברך לא יציבה, שלא "מתקנת" טוב את עמדתה.
  4. שחיקת סחוס.

כשמחזקים את השרירים ואת המייצבים של הברך- יש ירידה בכאב.

חשוב לדעת שהסיכוי של מטופל שלא עושה פעילות גופנית להגיע לניתוח הוא גבוה יותר. מלמטופל פעיל, שמתרגל את השרירים ( בצורה נכונה).ולכן יש משמעות רבה להתמקד בשינויי אורח חיים, כי אוסטיאוארטריטיס היא מחלה כרונית (כמו סוכרת).

טיפול שמרני

כדאי תמיד להתחיל ב טיפול שמרני.

שמירה על משקל מתאים, פעילות גופנית , טיפול תרופתי או שימוש בעזרים (זמנית), יכולים לעזור. כמו גם הזרקות PRP.

בסרטון מסביר פרופ' דבי את השיקולים טרם ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק. ומדגיש כי למרות אחוזי ההצלחה המעולים של הניתוח, אין צורך לרוץ לניתוח, אלא אם סובלים מכאב ופגיעה באיכות חיים. וטיפולים שמרניים לא הועילו.

ליחצו לסרטון – על הטיפולים השמרניים טרם ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק. בסרטון מסביר פרופ' דבי את השיקולים טרם ההחלטה על ניתוח החלפת מפרק. ומדגיש כי למרות אחוזי ההצלחה המעולים של הניתוח, אין צורך לרוץ לניתוח, אלא אם סובלים מכאב ופגיעה באיכות חיים. וטיפולים שמרניים לא הועילו.

וכשיש צורך, אם הטיפול השמרני נכשל. או במידה והשחיקה במפרק, ורמת הכאב, פוגעים באיכות החיים. רק אז מגיע הזמן לשקול ניתוח החלפת ברך. וכששוקלים ניתוח, לחשוב על ניתוח החלפת ברך, בהתאמה אישית, עם גישה קינמטית. 

מתי הזמן הנכון?

מחלת האוסטיאוארטריטיס היא מחלה גלית. לפני שחושבים על ניתוח- חשוב מאוד לבחון: האם הכאב שאתם חשים הוא בהלימה לצילום. והאם הכאב מספיק משמעותי ואתם בשלים מנטלית ופיזית לניתוח.

החלפת מפרק, או בשם המדוייק יותר- שחזור מפרק, זהו הליך ניתוחי המבוצע כאשר ישנה שחיקת סחוס בירך או בברך הגורמת לחיכוך של העצמות ולאוסטיאוארטריטיס.

רק כאשר השחיקה משמעותית, אתם סובלים מכאבים, הגבלה בתנועה ופגיעה בפעילויות היום יום ובאיכות החיים. עבדתם על אורח חיים שישמר את המפרק (ולאחריו גם יקל על השיקום מהניתוח).

ואתם החלטתם שאתם בשלים ומעונינים בניתוח. רק אז עוברים לשלב הבא – ניתוח החלפת ברך  .

ניתוח החלפת ברך, רק בהתאמה אישית

מטרתו של פרופ' דבי היא שהמטופל ירגיש שחזר לאיכות חייו. במהלך השנים האחרונות ביצע פרופ' דבי מעל לאלף ניתוחי החלפת ברך קינמטית. הדגים את הניתוח במעגל סגור למנתחים אורתופדים נוספים, במטרה להכשיר את דור העתיד. 

החלפת ברך בגישה קינמטית

בהחלפת ברך קינמטית חושבים על המכניקה של הברך , על מבנה הרגל טרם תהליך השחיקה ובהתאם ממקמים את המשתל באותה זווית של הברך הבריאה טרם שחיקת הסחוס. בשאיפה לאפשר למטופל תחושה טבעית של הברך. מדובר הניתוח מותאם אישית למטופל הייחודי ולאנטומיה הספציפית שלו.  בניתוח, משתדלים להשאיר את הרצועות כמו שהן. בלי צורך לשחרר ולהתאימן למצב חדש.

כיון שמשחזרים את המבנה הבסיסי , ואז- אין צורך לשנות דבר ברצועות. משמרים את הרקמות הרכות, ואת הזוויות הטבעיות. וכך מקצרים את משך ההחלמה.

גישה קינמטית, וגם רובוטית.

ד"ר דבי, בעל ניסיון רב ביותר בשיטה זו.כיום הוא משלב גם החלפת מפרק רובוטית. במידה וזה המשתל המתאים ביותר לאותו מטופל.

היעד הוא התאמה אישית, כך שכל מטופל ישפר את התפקוד וירגיש שבע רצון מהברך, בדומה לברך הטבעית.  ברך קינמטית מעתיקה את צירי התנועה הטבעיים של הברך. למצב אליו הסתגלו השרירים והרקמות הרכות, בהתאם לזוויות ולמיקום האינדבדואלי, שהיה טרם השחיקה. 

התאמה אישית – גם בשתל. שתל אנטומי, המאפשר תנועתיות דומה לברך הטבעית.

פרופ' דבי בוחר את המשתל על פי הצורך הקליני, ניסיונו והבנתו שזה המשתל המתאים ביותר לאותו מנותח. מקפיד לנתח עם משתלים שהוכחו במחקרים קלינים, כבעלי רמת ביצועים טובה. שמותאמים מבחינת גודל, עמידות ועיצוב השתל, כך שיקנו טווח תנועה ותחושה קרובה לברך הטבעית. עם העדפה למשתלים אנטומים מסוג MEDIAL PIVOT. 

פרופ׳ דבי רונן, אורתופד מנתח, מומחה מוביל בהחלפות מפרקים – ניתח אלפי החלפות מפרקים בגישות מתקדמות ומותאמות אישית.  צוות המרפאה ישמח לעמוד לשירותכם.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן