גישות בניתוח החלפת מפרק ברך

גישות בניתוח החלפת ברך, גישה קינמטית, החלפת ברך עם רובוט, משתל אנטומי ועוד. פרופ' דבי, מומחה ברך, מסביר על גישות וחידושים בניתוח.

החלפת מפרק ברך הוא הפתרון המומלץ כאשר הטיפול השמרני נכשל ורמת הכאב פוגעת בתפקוד ובאיכות החיים. לניתוח החלפת מפרק הברך, אין הגבלת גיל. אם יש שחיקת סחוס, כאב ופגיעה באיכות החיים. גיל צעיר או מבוגר אינם התווית נגד לניתוח זה. ניתוח החלפת מפרק ברך הוא אחד הניתוחים המוצלחים בכירורגיה. פרופ' דבי ניתח אלפי ניתוחי החלפות מפרקים בשנים האחרונות, בהצלחה רבה. ומסביר על גישות בניתוח החלפת ברך, גישה קינמטית, החלפת ברך עם רובוט, משתל אנטומי ועוד.

ניתוח החלפת מפרק ברך

ניתוח החלפת מפרק יכול להיות ניתוח החלפה מלאה TKR – Total knee arthroplasty, בו מחליפים את כל משטחי הסחוס במפרק. בגישה המסורתית, בגישה קינמטית או בגישה רובוטית. וכמובן שגם עם סוגי משתלים שונים.

היעד הוא התאמה אישית, כך שכל מטופל ישפר את התפקוד וירגיש שבע רצון מהברך, בדומה לברך הטבעית.  

ניתוח החלפת מפרק חלקי Uni-condyler knee replacement.

במקרה שרק אזור אחד של המפרק פגוע. מותקנת תותבת רק בחלק אחד של המפרק (פנימי או חיצוני). בניתוח כזה מחליפים רק מדור אחד משלושת מדורי הברך (Partial or Uni – Arthroplasty)ומשמרים את הרצועות הצולבות במלואן. 

במהלך הניתוח יש לוודא שאכן השחיקה ממוקמת רק במדור אחד. במידה והברך אינה יציבה,  יש לבצע החלפה מלאה בזמן הניתוח.

ניתוח החלפת מפרק מלא (total knee replacement arthroplasty – TKR)

בחולים הסובלים מפגיעה שחיקתית קשה יותר בברך, ניתוח החלפה חלקית לא מתאים. והניתוח המומלץ הוא החלפת ברך שלמה. הניתוח מבוצע בשיטה המסורתית או בשיטה הקינמטית.

פרופ'  דבי מנתח החלפות מפרקים מזה שנים וניתח אלפי ברכיים.  בשאיפה להגיע לטיפול הטוב ביותר תוך שימוש בטכנולוגיות החדשות ביותר ובגישות הניתוחיות המתקדמות ביותר. במידה והן הנכונות ביותר לאותו מטופל. כדי שיתקבל ניתוח ברך, בהתאמה אישית, עם התוצאה הטובה ביותר, וזמן ההחלמה הקצר ביותר למטופל. בהתאם הוא שם דגש על עיצוב משתל אנטומי, גישה קינמטית ובמידה ומתאים – גישה רובוטית.

תכנון טרום ניתוח החלפת ברך

הגישה המסורתית – המכאנית

הגישה הניתוחית המסורתית: שיטה שהיתה מאוד נפוצה בעשורים הקודמים. בגישה זו, המטרה היא לייצר ‏ברך שמקבילה לקרקע. ‏לציר המכאני שבין מפרק הירך והקרסול.

בניתוח בגישה המסורתית, משתל הברך מיושר באופן מכני. המשתל בעמדה "ממוצעת" עבור כל המנותחים. החלק הפנימי והחלק החיצוני של הברך נמצאים על אותו מישור.

זו הגישה השכיחה בעולם. אך היא לא מתייחסת למטופל האינדבדואל. וכדי לאפשר את איזון ויישור הברך באופן כזה, יש צורך לשחרר רצועות ורקמות רכות. מה שיכול לשנות את היישור הטבעי של הברך והרגל. 

בגישה זו – מסירים את משטחי העצם וחלקי הסחוס הפגועים, משחררים ומאזנים את הרקמות הרכות ואת רצועות הברך. מצמידים את המשתל לעצם, ע"י דבק עצמות (צמנט). בין חלקי המשתל מוסיפים משטח פולימרי, שיתפקד כבלם זעזועים ביניהם. מעין חלופה לסחוס, על מנת לאפשר תנועה חלקה של המפרק. לאחר הניתוח, החלק הפנימי והחלק החיצוני של הברך נמצאים על אותו מישור. מיושר כלפי הקרקע. כלומר המנח הסופי של כל המטופלים יהיה זהה. מנותחים רבים מרגישים הקלה משמעותית בתפקוד, לאחר החלפת המפרק השחוק במפרק מלאכותי חלופי. אך יש כאלה שעדיין התלוננו על כאב, נוקשות או חוסר יציבות.

פרופ' דבי - אורתופד מומחה ברכיים -ניתוח החלפת מפרק ברך בגישה קינמטית
החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית: כל המידע החיוני
ניתוחי החלפת ברך עם רובוט

החלפת ברך בשיטה קינמטית – אנטומית (TKR – kinematic technique)

ניתוח החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית- אנטומית, הוא ניתוח בגישה של רפואה מותאמת אישית. בגישה הקינמטית, פרופ' דבי, מנתח ברכיים מומחה. משתיל את מפרק הברך המלאכותי, בהתאם למבנה הפיזיולוגי הייחודי של המטופל. באותה זוית של הברך הבריאה טרם שחיקת הסחוס. במיקום ובצורה המדוייקת ביותר לאותו מטופל.

לכן, לאחר ניתוח בגישה הניתוחית הקינמטית – אנטומית. לאחר שפרופ' דבי ממקם את השתל בזוית ובמנח המותאמים למטופל הספציפי. במטרה לשחזר את המבנה התלת מימדי שהיה למפרק קודם לכן. מעתיק את צירי התנועה הטבעיים של הברך. אליהם הסתגלו השרירים והרקמות הרכות, במהלך השנים. הוא נמנע מחיתוך הרצועות, ומשמר את התנועה והפעולה הטבעית של הברך.

הטכניקה הקינמטית היא גישה חדשנית שפרופ' דבי, מנתח בה כעשור. גישה זו מתחשבת באנטומיה השונה שיש לכל מטופל. כיון שכל ברך שונה, וזוויות הגפה שונות. מחקרים הראו כי ב-95% מהאוכלוסיה יש שונות במנח וזוית הגפה. ובהתאם למבנה הברך הספציפית, מסתדרים הרקמות, הגידים, השרירים והעצבים.

השיטה הקינמטית נאמנה למצב בו היה המפרק טרם השחיקה. ובהתאם – כיון שפרופ' דבי משמר את התנועתיות הטבעית ואת המבנה הבסיסי של הברך, הוא לא צריך לפגוע או לשחרר רקמות או רצועות. אלא להשאיר אותן כמו שהן, בלי להתאים אותן למצב החדש. מטופליו שנותחו בברך אחת בגישה המסורתית, ובברך השניה בשיטה קינמטית. מדווחים על תוצאות משופרות יותר. תחושה טבעית יותר עם הברך החדשה החלמה מהירה יותר, ויציבות רבה יותר.

ניתוח החלפת מפרק ברך עם רובוט (Robot-assisted surgery).

ניתן לבצע את הניתוח בעזרת טכנולוגית ניווט, בשילוב זרוע רובוטית, ובעת הצורך בעזרת הדמיה בתלת מימד.

ניתוח רובוטי הוא לא דבר חדש. החידוש הוא בשכלול המערכות, הדיוק ומהירות התגובה. חשוב לדייק – לא מדובר על רובוט מנתח , אלא על ניתוח שמתבצע ע״י מנתח מיומן, בשילוב רובוט. השם באנגלית מתאים יותר להגדרה:  Robot-assisted surgery, כיון שמדובר בניתוח בו המנתח שולט לחלוטין בהליך הניתוחי והרובוט הוא כלי עזר.

אנו מדברים על החלפת מפרק בהתאמה אישית. למטופלים שונים יש מבנה שונה וצרכים שונים. לכן חשוב לא להצמד ל"פס ייצור" אלא לבחון כל מקרה לגופו. להתאים את סוג המשתל והטכניקה הניתוחית לכל אדם, באופן ייחודי.

החלפת ברך קינמטית טובה למירב המטופלים. השילוב בין החלפת ברך בטכניקה הקינמטית בה פרופ׳ דבי מנתח.  ביחד עם רמת הדיוק הרגישות, ומהירות התגובה של הזרוע הרובוטית,יכולים להביא את הדיוק לרמה המקסימלית. ולאפשר למנותח להינות ממפרק יציב המותאם לאנטומיה הייחודית שלו.

החלפת ברך עם רובוט מתאימה למי שזקוק לניתוח החלפת ברך. כאשר הטכניקה הרובוטית מתאימה, למשתל הנכון ביותר לאותו מטופל.

התאמה אישית גם בשתל – משתל אנטומי.

פרופ' דבי בוחר את המשתל על פי הצורך הקליני, ניסיונו והבנתו שזה המשתל המתאים ביותר לאותו מנותח. מקפיד לנתח עם משתלים שהוכחו במחקרים קלינים, כבעלי רמת ביצועים טובה. שמותאמים מבחינת גודל, עמידות ועיצוב השתל. מנתח בשיטה קינמטית עם משתלים אנטומים.

אז איזה ניתוח נכון לכם?

פרופ' רונן דבי, אורתופד מנתח, החלפת מפרק ירך, החלפת מפרק ירך בגישה קדמית, החלפת מפרק ברך והחלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית והרובוטית. ניהל את המערך האורטופדי בבי”ח ברזילי, מעל ל10 שנים. מהמומחים המובילים בארץ, ניתח אלפי ניתוחי החלפות מפרקים.  

לדבריו, מעל 90% מהמטופלים שעברו ניתוח החלפת מפרק הברך מדווחים על הקלה משמעותית בכאב, שיפור בטווחי התנועה, בניידות ובאיכות החיים.

פרופ' דבי ניתח מאות או אלפי ניתוחי החלפת ברך בגישה הקינמטית. בעל מומחיות רבה בניתוח בשיטה זו. כאחד מובילי הגישה הקינמטית בארץ. ערך ב2018 קורס העשרה לכירורגיה של מפרק הברך. שם הסביר לגבי יעילות החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית והדגים ניתוח החלפת מפרק ברך בגישה הקינמטית, בניתוח חי במעגל סגור. ועדיין ממשיך ללמד ולהכשיר בגישה, גם מומחים נוספים בארץ ובחו"ל .

פרופ' דבי ממובילי השיטה הקינמטית בארץ. ובמידה ומתאים גם בשיטה רובוטית.

יום-יומיים לאחר הניתוח המטופלים משתחררים לביתם, כשהם כבר יכולים לבצע עצמאית פעולות בסיסיות.

לאחר החלמה מואצת, בתהליך שיקום קצר יחסית. הם שבים לצעוד, לשחות, לרכב על אופניים ועוד.  עבורכם:

שאלות שכדאי לשאול את האורתופד לפני ניתוח החלפת מפרק ברך. וממליץ להתייעץ ולהעלות את השאלות שמטרידות אתכם, כדי שתגיעו לבחירה המושכלת ביותר במנתח ובגישת הניתוח. שיהיה בהצלחה!

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן