מחלת האוסטיאוארתריטיס – טיפול

מחלת האוסטיאוארתריטיס | טיפול שמרני | טיפול ניתוחי. פרופ' רונן דבי מסביר על טיפול באוסטיאוארטריטיס (שחיקת סחוסים)

טיפול שמרני או ניתוחי.

אוסטיאוארטריתיס, זה סוג הארטריטיס השכיח בעולם המערבי. הגורמת לנכות ומוגבלות.  המטופלים הסובלים מממנה מתלוננים בדרך כלל על כאב במפרק בעת פעילות והקלה במנוחה. כאב סביב המפרק בנשיאת משקל ומעברים.

בבוקר ובתחילת הליכה, לאחר ישיבה מושכת, הכאב שוב מוחמר.

הכאב וחוסר הנוחות גורמים למגבלה תפקודית, שינויים בהתנהגות בבית ובעבודה, שינויים באופן ההליכה. ופגיעה באיכות החיים.

מטרת הטיפול היא להפחית כאב ולשפר תפקוד. יש שמחלקים את אפשרויות הטיפול במחלה לשלוש קבוצות: טיפות תרופתי, טיפול לא  תרופתי וניתוח החלפת מפרק .

שינוי אורח חיים- טיפול שמרני

טיפול בכאב 

תרופות, בהתאם להמלצות הרופא. יש תרופות מרגיעות ונוגדות דלקת. לכל תרופה יש יעילות שונה ותופעות לוואי שונותהטיפול בנוגדי כאב ובנוגדי הדלקת אמור להשיג שלוש מטרות בטיפול השמרני, וגם טרם הניתוח:

א. הפחתת הכאב

ב. הפחתת המרכיב הדלקתי במחלה.

ג. בעקבות הפחתת הכאב והורדת התהליך הדלקתי – שיפור בתפקוד.

ניהול כאב – חשוב גם בטיפול השמרני, וגם לאחר הניתוח. כדי לאפשר שיקום מהר ולצמצם את הסיבוכים שלאחר הניתוח.

תיאום ציפיות

חשוב להסביר למטופל את משמעות האוסטיאורטריטיס. מחלה כרונית בעלת אופי גלי, עם תקופות של התלקחות הכאב והדלקת, לצד תקופות של רגיעה.

חשוב להבין שמדובר בהתיישנות המפרק ולא בדלקת גרון, שתחלוף לאחר טיפול תרופתי קצר. והמטרה היא לשמר את המפרק, להפחית כאב, ולשפר את איכות החיים.

פיזיותרפיה, אפוסתרפיה

הפיזיותרפיה מאפשרת הפחתת כאב. בעזרת שיטות שונות כמו חימום, אלקטרותרפיה, טיפול באמצעות מגע, חיזוק השרירים המפעילים את המפרק ועוד.

בעזרת פיזיותרפיה ניתן גם לנסות לשפר את תפקוד המפרק ואת אופן ההליכה. לחזק את השרירים וללמוד תרגילים לתרגול עצמי.

מחלת האוסטיאוארתריטיס טיפים מפיזיוטרפיסט

  • פעולות שניתן לבצע גם בישיבה, העדיפו ישיבה על פני עמידה (לקלף תפו"א, לחתוך סלט).
  • בזמן עמידה ממושכת, העבירו את משקל הגוף מרגל לרגל לסירוגין.
  • לפני קימה מהכיסא או מהמיטה, הפעילו את המפרק מספר פעמים ורק אז קומו.
  • התרגלו לקום כשהרגל הכאובה בפנים. כך, רוב משקל הגוף עובר קודם לרגל הבריאה יותר, ורק לאחר מכן לרגל הכואבת.
  • על מנת להקל על הכאב, אם חימום המפרק אינו עוזר, נסו קירור (באמצעות קרח, למשל).
  • לשחיינים שביניכם – העדיפו את הסגנונות חתירה וגב על פני חזה.
  • להיעזר במקל, כשאתם עולים ויורדים במדרגות.

פעילות גופנית ותרגול עצמי

פעילות גופנית מבוקרת לא גורמת ליותר שחיקה. אלא להפך – חוסר פעילות יחליש, או יגרום להתנוונות השרירים סביב המפרק, ויגביר את חוסר היציבות של המפרק הפגוע.
מומלץ לעשות פעילות שמתרגלת טווח תנועה מלא של המפרק, ולא גורמת לעומס מיותר. כמו רכיבת אופניים, שחייה ויוגה (מומלצת שחייה או התעמלות בבריכה מחוממת). המים נותנים תמיכה לגוף ומקטינים את הלחץ על המפרק).

כמו גם הידרותרפיה (הידרו=מים, תרפיה=טיפול). שיטת טיפול בבריכת שחייה, לשיפור מערכת עצב-שריר-עצם.

טיפול ביו-מכני, דיקור ושימוש בעזרים

הטיפול הביו-מכני מתבסס על שיפור יציבות המפרק והסטת העומס מהאזור הפגוע אל האזור התקין, במטרה להפחית כאב.

לדוגמא ע"י מערכת הנעלה לטיפול ביו מכני – אפוסתרפיה.

עדויות קליניות מצביעות, שגם דיקור עשוי להקל על תסמיני המחלה בחלק מהמטופלים.

כמו גם, שימוש בעזרים- מקל הליכה שיעזור להפחית את העומס על המפרק. נעליים רחבות ורכות עם מדרסים בולמי זעזועים, ועוד.

טיפול ניתוחי

ניתוח החלפת מפרקים – טיפול כירורגי בעל השלכות חיוביות במיוחד על אורח החיים של המטופל. לניתוחי החלפת מפרק ירך והחלפת מפרק ברך, אחוזי הצלחה מאוד גבוהים. במירב המקרים, המטופלים חוזרים לפעילות יומיומית מלאה וללא כאבים. 

בניתוח החלפת מפרקים מוציאים את הסחוס הפגוע ומחליפים אותו במשתל מיוחד.

בניגוד לטיפול השמרני שלא מחזיר את הסחוס לקדמותו ואין שום אפשרות לגרום לו "להבריא".  אבל הוא מומלץ כל עוד הוא מאפשר הפחתת כאב ושיפור התפקוד.

בניתוח החלפות מפרקים –

כאשר מדובר בשחיקה חמורה של  הסחוס בין עצם הירך לעצם האגן, או בין עצמות הברך. כיון שהסחוס משמש כבולם זעזועים ומאפשר תנועה חלקה של המפרק. כאשר הסחוס נשחק, עצמות המפרק עלולות להתחכך זו בזו, מה שמוביל לעיוותן  ולהגבלה קשה של התנועה.

מכיוון שהסחוס אינו יכול להתחדש מעצמו בקרב אנשים מבוגרים, טיפול תרופתי ממושך אינו יכול להוות פתרון לטווח הארוך. ואז – ניתוח החלפת מפרק, יקל על סבלו של המטופל וישפר באופן ניכר את תפקודו הגופני.

 לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך , כמו גם ניתוח להחלפת מפרק הברך. מרבית המנותחים מדווחים על עליה משמעותית באיכות החיים ושיפור ניכר בתנועה.

ניתוח החלפת מפרק ירך

כיום ניתן לנתח  שחזור מפרק ירך בגישה קדמית, ללא פגיעה בשרירים. שיטה שמפחיתה באופן משמעותי את מידת הכאב של המטופל ומאיצה את תקופת החלמתו.

ניתוח החלפת מפרק ברך

באותה מידה גם ניתוח שחזור מפרק הברך, בגישה הקינמטית, מעתיק את ציר התנועה הטבעי של הברך, לאותה זוית בה נמצאה הברך הטבעית, טרם השחיקה.תוך שימור הרקמות הרכות. עם או בלי רובוט.

המטופל חש שיקום מהיר יותר, ויש שביעות רצון ותחושה טבעית יותר של הברך.

פרופ' דבי אורטופד מנתח, מהמובילים בארץ. מקצועי ומיומן. ניתח אלפי ניתוחי החלפות מפרקים. ובכל זאת – ממליץ שכל עוד הטיפול השמרני מאפשר הפחתת כאב ואיכות חיים טובה, לא למהר לניתוח החלפת מפרק. ובעת הצורך – תוצאות הניתוח הן מתוצאות הניתוחים הטובות ביותר בתחום הכירורגי.

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובהרצליה. 
מנתח החלפות מפרקים: ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית והרובוטית. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן