פעילות גופנית לפני ואחרי החלפת מפרק.

שחיקת סחוסים: כאב ופעילות גופנית.

בניגוד לדעה הרווחת, שחיקת הסחוס אינה הגורם העיקרי לכאב ולמגבלה התפקודית. שחיקת הסחוס, גורמת לדלקת ולכאב. והם גורמים ל"שגיאות תפקודיות" של הסובלים מכאב. כמו למשל – הליכה עקומה ולקויה, שיוצרת חוסר סימטריה בעבודת שרירי המפרק, במטרה להימנע מכאב.

לכן, מומלץ לשלב תרגילים שיפחיתו את העומסים באזור הפגוע במפרק, ויחזקו את השרירים המייצבים של המפרק. כחלק מהטיפול בשחיקת הסחוסים (אוסטיאוארטריטיס).

כאב בזמן הליכה, בקימה ובישיבה מכסא. קושי בעלייה ובירידה במדרגות. תחושה של חוסר יציבות במפרק, חריקות ותחושת נוקשות. הם חלק מתסמיני המחלה האפשריים.

 אין מתאם בין מידת שחיקת הסחס בצילום רנטגן לבין חומרת הכאב והמגבלה התפקודית. למרכיבים נוספים יש השפעה משמעותית על מהלך המחלה ועל עוצמת הסימפטומים.

פעילות נכונה ומתואמת של המרכיבים הסטטיים – כמו עצמות ורצועות, והמרכיבים הדינמיים – כמו שרירים וגידים. הכרחית לתפקוד תקין של המפרק.

כבר בשלבים מוקדמים של אוסטיאוארטריטיס רואים ש"התנהגות" השרירים סביב המפרק הפגוע אינה תקינה. ככל שהמחלה מתקדמת, השליטה העצבית שרירית הולכת ונפגמת. ונגרמת שחיקת סחוס נוספת ואי יציבות של המפרק.

הקשר שבין אורך הצעד ומהירות ההליכה לעוצמת הכאב ולפגיעה בתפקוד:

בדיקות במעבדת הליכה ממוחשבת, מראות שינוי בתבניות ההליכה, של הסובלים משחיקת סחוסים. אורך צעד קטן יותר, מהירות הליכה נמוכה יותר וחלוקת עומסים לא שווה בין שתי הרגליים.

לכן – פרופ' דבי ממליץ על פיזיותרפיה , שמלמדת להשתמש נכון במפרקים.

לצד תרגול עצמי מבוקר של טווח תנועה מלא של המפרק, תוך הפחתת העומס מהמפרק. כמו שחייה, רכיבה על אופניים ויוגה.ניתן גם להיעזר בטיפול אפוס שמשפר את תפקוד המטופלים ומסייע בבניית תבניות הליכה סימטריות.

חוסר פעילות תורם לדלדול שרירים, מגביר את חוסר היציבות של המפרק והתקדמות המחלה.

טיפול באוסטיאוארתריטיס מחייב תקשורת בין המטפל והחולה. הבנת מקור הכאב והטיפול בכל האמצעים השמרנים הניתנים. תרגול עצמי יומיומי, פיזיותרפיה ופעילות גופנית מבוקרת. שמיטיבה גם את תוצאות ניתוחי החלפת מפרקים, במידה ויהיה בהם צורך.

פעילות גופנית טרום ניתוח החלפת מפרק

פרופ' רונן דבי, ממליץ על פעילות גופנית גם טרם ניתוח החלפת מפרק. וגם לשם החלמה מהירה ושיקום אידאלי.

הטיפול השמרני באוסטיאוארטריטיס כולל גם:

מנוחה, 

תזונה נכונה,

תוספי מזון או תרופות.

פיזיוטרפיה, אפוסתרפיה ועוד.

מצורפת חוברת תרגילים שיכולה לעזור בהגנה מנוקשות המפרק ולחיזוק השרירים סביב מפרק הברך. להקלה על התנועה והפחתת כאב. החוברת – תרגילים לכאבי ברכיים, אינה חלופה לייעוץ רפואי ורצוי להתייעץ ברופא או בפיזיותרפיסט לשם התאמתה אליך. בכל מקרה. כדאי לעשות תרגול עצמי מבוקר לצד פיזיותרפיה , המלמדת להשתמש נכון במפרקים.

פעילות גופנית מומלצת גם כחלק מהטיפול השמרני, וגם טרם ניתוח החלפת מפרק.

פרופ' דבי ממליץ להתחיל ולתרגל את השרירים, טרם הניתוח. תרגול מקדים של השרירים החלשים, ואלה שייחלשו בפרוצדורה הניתוחית.
טיפולי פיזיותרפיה קדם-ניתוחיים עשויים לשפר משמעותית את תוצאות הניתוח. מפרק מתורגל בפעילות ושרירים חזקים סביבו. יקלו עליכם את השיקום וההחלמה לאחר הניתוח.

פעילות גופנית אחרי החלפת מפרק – מומלצת ומשפרת את השיקום.

פרופ' דבי ממליץ מאוד על פיזיותרפיה, תרגילים ופעילות גופנית.

כבר ביממה שלאחר הניתוח, תוכלו לדרך על הרגל ומומלץ להתחיל להשתמש ולהניע את המפרק החדש. ובהתאם להמלצת פרופ' דבי והפיזיותרפיסט, חיזרו בהדרגה לפעילות. בהתאם לסרגל המאמצים שיתואם לכם ע"י הפיזיותרפיסט.הקפידו על שגרת האימונים שנקבעה לכם . תרגילי הפיזיותרפיה חשובים וחיוניים, על מנת להשיב את טווח התנועה המלא למפרק ולחזק אותו.

התייצבות השתל וריפוי של הרקמה הרכה באזור הניתוח אורך כששה שבועות.

לכן מומלץ לבצע פעילות גופנית באופן הדרגתי, בשבועות הראשונים.

לאחר ניתוח החלפת ברך, מומלץ לעשות פעילות במטרה להגיע טווחי תנועה טובים. קצב הפעילות,יהיה תלוי במצבכם הגופני.

לאחר החלפת מפרק ירך בגישה קדמית –

מתי להתחיל פעילות?

התחילו בתרגילים ובהליכה ברגל. הגדילו את המרחק כל מספר ימים. לאחר מכן ניתן להוסיף רכיבה על אופניים, שחיה, ריקוד. וכל פעילות שתעזור לכם בחיזוק הרצועות, הרקמות והשרירים.

מחקרים מראים כי מטופלים שחוזרים לפעילות גופנית, גם מטופלים שרק מתחילים בפעילות. מרגישים שיפור משמעותי גם בטווחים ובתנועה וגם באנרגיה, בחיוניות ובשביעות הרצון מהניתוח.

לכן, הקפידו לעשות פיזיותרפיה, להמשיך ולתרגל תרגילי התנגדות לחיזוק הרקמות והשרירים מסביב המפרק. ולהחזיר לכם את טווח התנועה של המפרק.

תקופת ההחלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק, ותהליך השיקום – משתנה מאדם לאדם.

חשוב שמצד אחד, תהיו קשובים לגוף שלכם. ומצד שני – לא תוותרו לעצמכם על התרגול, ולא תצאו מנקודת הנחה שהניתוח כבר יעשה את שלו. בימים בהם אתם חשים כאבים חזקים יותר, התייעצו עם פרופ' דבי וצוות המרפאה. לגבי הורדת הקצב או שינוי הטיפול בכאב.

איזו ספורט או פעילות גופנית, מומלצים, אחרי החלפת מפרק?

בתקופת ההתאוששות הראשונית לא מבצעים פעילות המטילה עומס על המפרק שהוחלף. בהמשך, ניתן לחזור לאורח חיים פעיל ומלא ככל שניתן.

פעילות גופנית מותרת ומומלצת לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך או ירך. כאמור, ניתן לצעוד, לרכב, לשחות, לרקוד. בהמשך, למי שמורגל בפעילויות ספורט אחרות – ניתן לחזור אליהן.

שחייה, הליכה, אליפטיקל , תרגילי התנגדות, פילאטיס, פלדנקרייז – הם כמעט ללא זעזועים או עומס גבוה על המפרקים.

עם זאת, ההמלצה הרפואית היא לחזור בהדרגה לפעילות גופנית באימפקט נמוך . כלומר, לפחות בשלב הראשון , שעורך מספר חודשים. להזהר מפעילויות בהן המפרקים סופגים זעזועים חזקים, או כאלה עם סיכון מוגבר לחבלות. כמו ריצה, משחקי כדורסל, קרב מגע ופעילויות פיזיות דומות, בהן המפרקים עלולים לספוג מכות וזעזועים. פחות מומלצות.

פעילות אחרי ניתוח החלפת מפרק

האם ספורט יוביל לשחיקת המפרק החדש?

בעבר חשבו שפעילות ספורטיבית תשחוק מהר יותר את המפרק החדש.

כיום, בזכות ההתקדמות הטכנולוגית. פרופ' דבי מנתח בגישות חדשניות שלא פוגעות ברקמות הרכות. משתמש בשתלים המתקדמים ביותר הקיימים כיום בשוק. ומנתח ניתוחים בהתאמה אישית.

אנשים שעוברים את הניתוח חוזרים לפעילות, יוצאים לטיולים כמו שביל ישראל, טרקים , טיפוס על הרים. וחוזרים לעשות פעילויות שכבר מזמן הפסיקו לעשות.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן