בחירת אורתופד ברכיים – פרופ' דבי רונן

למה חשוב לשים לב כשבוחרים אורתופד ברכיים?

במידה ואתם סובלים מכאבי ברכיים חריפים. מתקשים לתפקד באופן רגיל, וחשים פגיעה באיכות החיים. כדאי לפנות לאיש מקצוע בעל ניסיון רב בתחום, אורתופד ברכיים מומחה, שיעניק מענה וטיפול הולמים.

פרופ' רונן דבי הוא אורתופד מומחה ברכיים, מהמובילים בארץ. מנהל מחלקה אורטופדית בבי"ח ברזילי. מנתח ומלמד, מעביר כנסים למומחים ומתמחים, מזה שנים.

אנשים רבים מחפשים אורטופד ברכיים, כיון שהם סובלים מכאבי ברכיים ביום יום. כאב בעליה במדרגות, בכניסה ויציאה מרכב, קימה מכסא ועוד. 

תסמיני כאב בברכיים יכולים לכלול: כאבים בצד הברך, וכאבים בקדמת הברך בזמן פעילויות. כמו גם ירידה בטווח תנועת הברך וחוסר יציבות. כאב בברך יכול להעיד גם על פציעה, או פגיעה עקב עומס יתר.

וכמובן -גם על מחלות שונות.

הסיבה השכיחה והנפוצה לכאבי ברכיים בגיל מבוגר, היא  שחיקת סחוס של מפרק הברך. הידועה בשם Osteoarthritis of the Knee .

אוסטאוארטריטיס, הנה דלקת מפרקים שכיחה הפוגעת רבות במפרקים נושאי המשקל. כמו מפרק הברך ומפרק הירך. רבים סובלים מהגבלה משמעותית בתנועתיות, עד הימנעות מפעילויות בסיסיות. בשל השחיקה של הסחוס. במצב כזה, מומלץ ביותר לפנות לאורטופד מומחה.

מתי מחפשים אורתופד ברכיים?

כשסובלים מכאבי ברכיים יש בראש ובראשונה לפנות לרופא המשפחה. רופא המשפחה שמכיר אתכם, ימליץ על טיפול. בהתאם להסטוריה הרפואית שלכם, ולמצבכם הבריאותי .

במידת הצורך, יפנה אתכם  לרופא אורתופד, שעובד עם קופת החולים אליה אתם שייכים.  האורטופד ישוחח עמכם, יבדוק אתכם ויבחן את תבנית ההליכה. ובהתאם לצורך, ימליץ על טיפול פיזיותרפי, כמו גם טיפול להקלת הכאב.

במידה והמצב מחמיר, מומלץ לפנות לרופא אורתופד מומחה ברכיים . מומלץ להתייעץ עם האורתופד לגבי הפתרונות הרפואיים לבעיות של שחיקת סחוסי ברכיים. 

כיום, הרפואה המודרנית מאפשרת להפחית כאב ולתפקד באיכות חיים טובה. בעזרת מגוון רחב של פתרונות גם שמרניים וגם ניתוחיים.

פרופ' דבי ממליץ תמיד להתחיל בטיפול שמרני. בעזרת צוות רב מקצועי הכולל את רופא המשפחה, פיזיוטרפיה, תזונה. וכן אורטופד מומחה ובעל ניסיון בתחום.

במידה ויש שחיקה משמעותית, כאב והגבלה בתנועה. והטיפול השמרני לא עוזר, יתכן שהגיע הזמן לניתוח שחזור של מפרק הברך. פרופ' דבי רונן. אורתופד מומחה ברכיים, יעזור לכם לבחון את תמונת המצב הרפואית שלכם, ואת אפשרויות הטיפול המתאים למצבכם. ויקל עליכם בקבלת החלטה באשר לסוג הטיפול לו אתם זקוקים. ואם אתם אכן זקוקים לניתוח החלפת מפרק.

עבורכם: שאלות שכדאי לשאול את האורתופד המנתח.

החלפת מפרק ברך

החלפת ברך, בזמן הנכון, במיומנות, עם יחס אישי ועם הטכניקה הנכונה.

לא מומלץ לרוץ לפתרון ניתוחי, בלי לבחון את הטיפולים השמרניים ובלי מוכנות לניתוח. אם הוצע לכם פתרון ניתוחי ואתם מהססים. חשוב שתתרשמו ממומחיות ומיומנות הרופא. וכדאי שתפנו לקבלת חוות דעת נוספת.

פרופ' דבי – רופא אורטופד מומחה ברכיים יציע לכם, בהתאם לגיל, לרמת הפעילות. לחומרת התהליך השחיקתי ולרמת הכאב, את הטיפול המתאים. במידה ומוצו הטיפולים השמרניים ואינכם חשים בשיפור. לאחר התייעצות עם פרופ' דבי יתכן ותחליטו, כי הגיע הזמן לעבור ניתוח להחלפת מפרק הברך.

ניתן למנוע סבל, לקצר את תהליך ההחלמה ולהבטיח שביעות רצון גבוהה מתוצאת הניתוח, כשיגיע זמנו.

כיצד מתבצעת האבחנה ?

אבחון המחלה יעשה על ידי אורתופד ברכיים. לאחר שהמטופל יתאר את תלונותיו, תחושותיו וכאביו. ד"ר דבי ישוחח איתכם לגבי הבריאות הכללית, התחושות והמכאובים. ואז יערוך בדיקה פיזית לצורך בדיקת המפרקים ותפקודם. במהלך הבדיקה תתבצע  אבחנה מעמיקה של מצב הברך, תוך התיחסות לתבנית ההליכה. כמו גם למראה הברך, נפיחותה, כמות הנוזלים המצויים בה ומידת יציבותה.

פרופ' דבי,  יבחן את ממצאי בדיקת הרנטגן, שלעתים, מספקת זוויות חדשות החושפות את מצב הברך. הממצאים הרנטגניים יכולים להראות שחיקה. כמו גם היצרות ו/או צמיחת זיזי עצם הנקראים אוסטיאופיטים. זיזי עצם, הגורמים גם הם לכאב ומעידים על שחיקה. במקרים מסויימים, בדיקת הרנטגן לא תואמת כלל לתלונות, או להיפך.

על כן חשוב לגשת אל אורטופד מומחה בתחום, המצוייד בנסיון ובידע המקצועי הדרוש  על מנת להעניק למטופל אבחנה סופית לצורך המשך הטיפול וזאת בהסתמך על כלל הממצאים שנאספו במהלך האבחון.

פרופ' דבי רונן – מומחה ברכיים בעל נסיון מקצועי רב, הנודע גם בשל התייחסותו האישית ונסיונו לתת את המקסימום לכל אדם.

אורתופד ברכיים – לכל גיל. 

הטיפול באוסטאוארטריטיס צריך להיות מותאם למטופל. גם בגיל הצעיר וגם בגיל השלישי.

הטיפול באוסטאוארטריטיס תלוי בדרגת השחיקה עמה הגיע המטופל. אם יש שחיקה קלה, הטיפול כולל שינוי אורח חיים. בעת הצורך – הורדת משקל, פעילות גופנית מתונה (לפי המלצת פזיוטרפיסט, תוך הימנעות מעומס על המפרקים הפגועים).

לפעמים יש צורך לשלב מספר מטפלים: פזיוטרפיסט, אפוסתרפיסט, ריפוי בעיסוק, דיאטנית, רופא משפחה ועוד. אופן הטיפול תלוי בתדירות ועוצמת הכאב. כמו גם במצב המפרק הפגוע וחומרת הממצאים הרנטגניים.

במצבים של כאב והגבלה בתנועה כשהמטופל לא מגיב לטיפולים השמרניים. כשיש כאב, מגבלת תנועה וקושי בפעילות יומיומית פשוטה ואיכות החיים נפגעת.

 כדאי לפנות לאיש מקצוע – אורתופד ברכיים, על מנת שיאבחן את המקור לבעיה ולכאב ויוכל לבנות תכנית טיפול ושיקום מותאמת אישית.

החלפת ברך גם בגיל מבוגר

עם הגיל, רקמת הסחוס במפרקים נשחקת ונחלשת. אך בניגוד לעבר, כשניתוחי החלפות מפרקים בקרב מבוגרים, נחשבו למורכבים ומסוכנים. כיום, ניתן לנתח החלפת מפרק ברך או ירך, גם בגיל מבוגר.

פיתוחים טכנולוגיים, גישות הניתוח החדישות. שתלים אנטומיים ומנתח מיומן ומקצועי. מאפשרים לבצע את הניתוח בבטחון ועם שיקום מהיר ואיכותי. פרופ' דבי מספר על אביו ז"ל , שגם אותו ניתח החלפת מפרק ברך בגיל מבוגר, והוא חזר לרכב על אופניו ולהינות מאיכות חיים.

ניתוח החלפת ברך מתאים גם לבני גיל הזהב , כדי לאפשר להם להינות מתנועה ללא כאב, ולשפר את איכות חייהם.

החלפת ברך גם בגיל צעיר

משקל עודף, עשוי להאיץ משמעותית את תהליך שחיקת הסחוסים, ולגרום לשחיקה כבר בגיל צעיר. יחד עם זאת, חשוב לדעת, שככל שה-BMI גבוה יותר ( מדד מסת גוף), הוא טומן בחובו סיכונים בריאותיים רבים יותר. גם מבחינת הפגיעה במפרקים, אך גם למחלות מטבוליות שונות. וכן להגדלת הסיכון במהלך ניתוח החלפת מפרק. בגלל ההשפעה על המערכת החיסונית, חשיפה לזיהומים וסיבוכים. סיכוני ההרדמה וקושי בשיקום בגלל העומס על המפרק.

לכן, ירידה במשקל היא הטיפול הראשוני המומלץ. אך אם כבר הגעתם לשחיקה וכאב שדורש ניתוח החלפת מפרק ברך. מצב בו אתם מתקשים בתנועה ופעילות גופנית. התערבות ניתוחית יכולה לעזור. אך חשוב לעבוד על שינוי הרגי אכילה ופעילות, גם לאחר הניתוח, כדי שלמור על בריאותכם.

גישה קינמטית והזרוע הרובוטית.

בניתוח מחליפים את מפרק הברך הפגוע, במשתל מלאכותי שמדמה את תנועתו הטבעית של המפרק.

פרופ׳ דבי , עורך תכנון קדם ניתוחי בדו מימד, או תלת מימד, לשם ביצוע מותאם ומדוייק של  הניתוח. התכנון המדוייק והממוחשב מאפשר בחירה והתאמה של משתל אנטומי, בזווית הטבעית והאינדבדואלית. ובהתאם לטווחי התנועה, מתח הרצועות והציר הביומכני של מפרק הברך.

ישנן מס' שיטות לניתוח החלפת מפרק ברך. פרופ' דבי מנתח מזה שנים בגישה קינמטית, ללא פגיעה ברקמה הרכה. גישה בה משתילים את המפרק החדש בהתאמה מדוייקת לזוויות הטבעיות של כל מטופל.

במידה והמשתל מתאים למטופל. הוא משלב בין החלפת ברך בטכניקה הקינמטית.  ביחד עם רמת הדיוק ומהירות התגובה של הזרוע הרובוטית.

פרופ׳ דבי ניתח אלפי ניתוחי החלפות מפרק ירך ומפרק ברך. יום-יומיים לאחר הניתוח, אתם יכולים להשתחרר לשיקום בית, להמשך החלמה לאחר הניתוח. שיהיה בהצלחה!

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן