סובלים מכאב ברכיים ? סיבות אפשריות

כאב ברכיים, מה הוא אומר?

מפרק הברך נושא עליו את כל משקל הגוף בהליכה ובריצה נושאת הברך פי 5-7 ממשקל הגוף. מדובר במפרק מורכב, שנתון בעומסים משמעותיים. בהתאם, כשאתם סובלים מכאב ברכיים, זה יכול להיות ממנעד רחב של בעיות . הסיבות יכולות להיות שחיקת סחוסים – אוסטיאוארתריטיס של הברך (Knee Osteoarthritis) . כמו גם קרעים במיניסקוס, או ברצועות. דלקות בגידים, בורסיטיס, , שבר, נמק של עצמות מפרק הברך ועוד.

כאבי ברכיים יכולים להיות בצדדים הפנימי, החיצוני או האחורי של הברך, מעל, מתחת או סביב פיקת הברך. וכאבים בכיפוף, כריעה, מדרגות, ישיבה או קימה.

במצב של שחיקת סחוסים, הכאב מתגבר עד לפגיעה באיכות החיים ובפעולות בסיסיות כמו  הליכה, עלייה וירידה במדרגות ועוד.כ 80% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 סובלת משחיקה מסוימת של הסחוס המפרקי. הטיפול הוא בהתחלה טיפול שמרני. ובהמשך יש שמגיעים לניתוח להחלפת מפרק הברך שמטרתו להפחית כאב, לשפר טווחי תנועה ולשפר בחזרה את איכות החיים.

אבל לגבי כל הגורמים האחרים לכאבים בברכיים – הטיפולים שונים ומגוונים.

לפני הכל: מניעה וטיפול של כאבי ברך ע"י חיזוק המערכת השרירית

מפרק הברך בנוי בצורה מאוד מיוחדת: מדובר במפרק, נקודת מפגש בין 2 עצמות , שנועד לאפשר תנועה יעילה. אבל הברך מורכבת יותר: בברך יש לנו את עצם הירך, השוקה והפיקה. משטחי המפרק מכוסים סחוס, שתפקידו לאפשר תנועה חלקה ולחלק את העומסים. ובנוסף: 2 מיניסקוסים -בולמי זעזועים, 4 רצועות מייצבות: הרצועה הצולבת הקדמית – ACL, הרצועה הצולבת האחורית – PCL, הרצועה הצידית הפנימית – MCL, הרצועה הצידית החיצונית – LCL. וכן שרירים וגידים.

הברך נושאת עליה משקל ועומס רב. המניעה והטיפול בכאבי ברך – זה ע"י חיזוק המערכת השרירית והשליטה על ייצוב הברך, במטרה לשמור על מפרק ברך בריא ומתפקד.

יש חשיבות עליונה לתחזק את המערכת השרירית. זו שמפעילה את המפרק, ומכוונת את פעולתו. לקבלת מפרק ברך יציב, עם חלוקת עומסים נכונה . אבל – כשמתחילות בעיות בברך, יש חולשה, והשליטה השרירית נפגעת.

למה אני מרגיש לא יציב וכואב לי בירידה במדרגות?

כל בעיה בברך – כאב, נוזלים, פציעה, דלקת , שחיקה – פוגעים בשליטה השרירית בברך. השרירים, המייצבים והמאזנים את העומסים בברך, עובדים בפחות תיאום . והעומסים על האיזורים הפגועיםגדלים, ויחד איתם גם השחיקה. השרירים נחלשים, מסת השריר יורדת. המפרק פחות יציב, מה שגורם לעוד עליה בעומסים ובשחיקה המפרקית . כמו גם לכאב בפעילויות המעמיסות על הברך, כמו ירידת מדרגות.

הצטברות של נוזלים בברך, בגלל ארטריטיס, קרע רצועה או מניסקוס, בורסיטיס ועוד. כשהנוזל הסינוביאלי שאמור להקטין את החיכוך בין סחוסי המפרק. מגורה, ונוצרת דלקת. הורדת העומסים ותרגול השרירים לשליטה וייצוב מחדש יביאו להקלה.

ישיבה ממושכת גורמת לכאב?

ישיבה ממושכת. יכולה לגרום לכאבי ברכיים קדמיים, בגלל עומס גדול על מפרק הפיקה-ירך ריכוך סחוס הפיקה. כמו גם בשל דלקת או התקצרות השרירים בברך, וקושי ביישור הברך.

טיפול ומניעה בכאבי ברכיים

פעילות גופנית , חיזוק השרירים המייצבים את המפרק

הקו הראשון בטיפול בכאבי ברכיים הינו פעילות גופנית.  תרגול של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים. מטרת הפעילות הגופנית היא להחזיר את שליטת השרירים במפרק ולחזק אותם, למרות הכאב. במטרה לחנך מחדש את השרירים סביב הברך, שישלטו במפרק בצורה מאוזנת. וזה ע"י תרגילים מתאימים, פיזיותרפיה ואפוסתרפיה.

הפחתת עומסים על המפרק

אם יש צורך בירידה במשקל

שוב – פיזיותרפיה ואפוסתרפיה – לאיזון פעילות השרירים, חיזוקם והגברת יציבות המפרק והשרירים התומכים.

טיפול סמפטומטי בכאב ובדלקת

תוספי מזון – כמו כורכום, אומגה 3, גלוקוזמין, חבישת עלי כרוב להורדת הנפיחות, קומפרסים קרים שעוזרים לכווץ כלי דם והפחתת הכאב והדלקת.

זריקות PRP, טיפול תרופתי, משככי כאב, נוגדי דלקת, NSAID,

***תרופות מומלצות לשימוש קצר טווח ולא לשימוש כרוני.

סיבות אפשריות לכאבי ברכיים

לפני הכל חשוב לברר מה סיפור המקרה של כאב הברכיים: איך נוצר הכאב , גיל, מתי הכאב מופיע, מה מקל/ מחמיר אותו, מה מיקומו. לעשות בדיקה פיזית ובמידת הצורך בדיקות הדמייה

כאב ממושך במפרק הברך או הירך, כאב חריף או כזה שפוגע בתפקוד היומיומי וגורם לחוסר יכולת לבצע פעולות פשוטות. וכמובן אם מתלווים תסמינים נוספים, כמו חום או דלקת – יש לפנות לרופא לוודא את מקור הכאב. למרות שיתכן שמדובר במצב שהגוף יודע לרפא את עצמו. רק צריך לתת לו את התנאים לתקן את מה שאפשר.

כלומר – יש מקרים שהכאבים חולפים לאחר מנוחה מהמאמץ (שהחמיר את הכאבים), יחד עם הקפדה על פעילות שלא גורמת כאבים.חבישה, קירור , פיזיותרפיה ונטילת משככי כאב / נוגדי דלקת.

אך יש מקרים בהם יש צורך בקיבועים, הגבלת ניידות, טיפול ראומטולוגי, תרופתי, אנטיביוטי או ניתוחי ארתרוסקופיה או החלפת מפרק הברך.

כאבים כתוצאה מחבלה

מתיחה או קרע של רצועה צולבת – לרב, מחבלה סיבובית. לעיתים קרובות נשמע "קליק"  מהברך בזמן החבלה. אחרי החבלה יש כאב, קושי לדרוך על הרגל ויש נפיחות זמן קצר לאחר הפציעה.

יתכן צורך לנקר נוזלים מהברך. מומלץ להתחיל שיקום בפיזיוטרפיה. אם חוסר היציבות מפריע בפעילות יומיומית , או מונע חזרה לרמת פעילות קודמת. יתכן צורך בניתוח לשחזור הרצועה.

חבלה, שבר – יתכן שבר עקב חבלה באנרגיה גבוהה או נמוכה. בהתאם לסוג השבר ולמסת העצם של המטופל. יש שברים שיתאחו לבד, כשהרגל בסד או גבס. ולעתים ידרש ניתוח וקיבוע.

פריקת פיקה – לרב עקב טראומה ישירה, כמו גם גמישות יתר, ושינויים במבנה אנטומי או מנח הפיקה. יש כאבים סביב הפיקה ובקדמת הברך. במצב חריף ניתן לראות את הפיקה מחוץ לברך. הטיפול יכול להיות שמרני עם תומך ברך ופיזיותרפיה, ובמצבי כשל, גמישות יתר או חוסר יציבות כרוני – ניתוחי לשחזור הרצועה המייצבתו/או תיקון גרמי

קרע של המניסקוס המדיאלי /לטראלי (מצב שחתיכה מהמניסקוס התנתקה ומהווה גוף חופשי שמגביל את טווח התנועה). יכול להתבטא בכאב ברכיים בצד הפנימי/חיצוני של הברך, בהתאמה. כאב על הקו המפרקי. באנשים צערים, קורה פעמים רבות מחבלה סיבובית. בד”כ הברך כאובה ומתנפחת לאחר יממה. במבוגרים יותר, יש נטיה לקרעים ניווניים של המיניסקוס גם בלי חבלה, ולרב אין צורך בניתוח.

מקובל לנסות ולשקם את תפקוד הברך בעזרת פיזיוטרפיה ואפוסתרפיה. אם הברך לא מתישרת, או לפעמים "נתקעת" יתכן צורך בניתוח ארתרוסקופי לתיקון הקרע.

פגיעה דלקתית

ראומטואיד ארטריטיס – מחלה אוטואימונית שבאה לידי ביטוי בדלקות חוזרות ונשנות באזורים שונים בגוף ובעיקר סביב מפרקים כמו מפרק הברך.

גאוט – מחלה שנגרמת עקב שקיעה של גבישי חומצה אורית במפרקי הגוף.  לרב, מתחיל במפרק של בסיס הבוהן הגדולהאך גם בכפות הרגליים, הקרסוליים והברכיים.

דלקת – יכולה להתבטא בכאבים בברך. ברך אדומה, חמה, נפוחה, ולא מתפקדת. יכול להיות על רקע  דלקת מפרקים או התקף גאוט . כמו גם בגלל זיהום חיידקי, שיתכן ויהיה צורך לשטוף את הברך מהחיידקים והזיהום.

דלקת של הפיקה – יכולה להתבטא בכאב ברכיים בקדמת הברך. כאב בכיפוף, כריעה, ירידה ועליית מדרגות, יציאה מהאוטו או בישיבה ממושכת. בגלל עומסים שגורמים לדלקת מכנית בין הפיקה לעצם הירך.

בורסיטיס של הפס אנסרינוס, גירוי איזור החיבור בין עצם השוק או הפיקה לגיד – דלקת בקדמת הברך. כאב ברכיים בצד הפנימי, מתחת וקדימה לקו המפרקי (כיס הבורסה נועד להפחית חיכוך במקום האחיזה של שלושה שרירים לעצם השוק). נובע מעומס על הברכיים – ישיבה ארוכה על הברכיים, מחלת רקמת חיבור ועוד. טיפול שמרני בזמן, ימנע התפתחות דלקת כרונית. הטיפול כולל הימנעות מתנועות או מנחים שמעוררים כאב, יחד עם שימור הפעילות שלא גורמת כאב (לא מנוחה, ולא קומפרסים)

כאבים כתוצאה משחיקה

אוסגוד שלאטר,– כאבים, נפיחות ואודם. בגלל עומס יתר, בקדמת הברך, בילדים. כאבים אלה מסתיימים כאשר מסתיימת הצמיחה, ואזור החיבור של הגיד מסיים את התגרמותו. לעיתים נשארת בליטה גרמית בקדמת השוק. הטיפול לרב – מנוחה, קומפרסים קרים, טיפול מקומי ופיזיותרפיה.

תסמונת כאב פטלופמורלי (Patellofemoral – PFPS) – כאבים בקדמת הברך, סביב הפיקה, נפוצים אצל רצים. שחיקת מפרק הפיקה-ירך.בשל תסמונת שימוש יתר , חוסר איזון שרירי, או מבנה אנטומי. הטיפול – מנוחה, קומפרסים קרים, פיזיותרפיה וTAPING.

שחיקה של גידים – יתכן בגלל מאמצים חוזרים או התאוששות לקויה לאחר מאמצים.

קרע שחיקתי של מניסקוס – פגיעה הדרגתית ברקמת המניסקוס שעלולה להחמיר לקרע מלא. שכיחות התופעה עולה עם הגיל. 

קרע בגיד. לרב מדובר בגידים שעברו תהליך שחיקה לפני הפציעה ונקרעים בעקבות חבלה ומאמץ כמו התכופפות תוך כדי נשיאת משקל. 

אוסטיאורארטריטיס שחיקת סחוס בברך - כאבים
כאבים בברכיים - החלפת מפרק ברך
ניתוח החלפת מפרק ברך, פרופ' דבי אורתופד ברכיים

וגם – אוסטיאוארתריטיס (שחיקה של הסחוס) בברך

אוסטיאוארתריטיס (שחיקה של הסחוס). יכול להתבטא בכאב ברכיים בצד הפנימי של הברך, על הקו המפרקי. כמו גם כאב בצד החיצוני של הברך (של המדור החיצוני של הברך). כאב בברך בעיקר בהליכה ופחות בישיבה. אם צילום בעמידה עדיין מדגים מרווח פרקי, והכאב והמגבלה לא מאוד קשים – כדאי לשקול טיפול שמרני. אם הסחוס שחוק לגמרי, ויש כאב וירידה משמעותית באיכות החיים, כדאי לשקול ניתוח להחלפת ברך.

התסמינים האופייניים לפגיעה בסחוס הברך הינם:

כאב, נפיחות, חום, נוקשות של המפרק. ירידה בטווח התנועה של המפרק, קושי לישר את הברך או לכופף אותה עד הסוף, אבדן שליטה ויציבות של הברך , כאב בהליכה ועוד. בברך שחוקה רואים בבדיקות הדמייה שהמרווח בין העצמות נעלם. מה שנקרא “עצם על עצם ”.

 

מהן התוצאות המצופות מניתוח החלפת מפרק הברך?

למעלה מ- 90% מהמטופלים לאחר החלפה של מפרק הברך מדווחים על הקלה משמעותית בכאבים, שיפור בטווחי התנועות, שיפור בניידות ושיפור רב באיכות החיים.

הצלחת הניתוח תלויה ברמת הפעילות של המטופל טרם הניתוח, טווחי התנועה של הברך טרם הניתוח, מיומנות המנתח,(ולכן רצוי לבחור מנתח שניתח ניתוחים רבים בהצלחה) ובמידת שיתוף הפעולה של המטופל  בתהליך השיקום.

במהלך השיקום המטופל מתרגל  שוב את המפרק.בסיום השיקום המטופל יכול לשוב לצעוד, לשחות, לרכב על אופניים ועוד. 

אורתופד ברכיים- אבחון יעיל ומקצועי

במקרה של כאבי ברכיים, לאחר שמיציתם את הטיפול השמרני, יש לגשת לאורטופד מומחה בתחום, כי רק מומחה עם הידע והניסיון הנדרש יטפל בבעיה ביעילות מרובה, ויעזור לשקם את הברך במהירות. לרופא אורטופד, מומחה ברכיים  הכלים המקצועיים לצורך המשך הטיפול.

בכל מקרה של פגיעה חמורה המצריכה ניתוח החלפת מפרק ברך, מומלץ לפנות לפרופ' דבי שניתח אלפי ניתוחי החלפת ברך בהצלחה רבה. ויתן לכם חוות דעת מקצועית, האם יש צורך בניתוח, או שיש אופציה טיפולית אחרת. אבחון יעיל ומדוקדק יאפשר לכם להגיע לטיפול הנכון ולהחלמה מיטבית.

פרופ' דבי רונן הוא המומחה שלכם – בעל ידע רב באבחון ,בטיפול ובמקרה הצורך – בניתוח החלפת ברך, בשיטות המתקדמות ביותר, בהתאמה אישית. בעל אכפתיות אמיתית, אמפטיה ודאגה גדולה לכל אדם.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן