החלפת מפרק ירך בגישה קדמית – מה עושים בניתוח


DAA-THR- Direct Anterior Approach – Total Hip Replacement . החלפת מפרק ירך בגישה קדמית, ניתוח שכיח שנחשב לאחד הטיפולים המוצלחים ביותר לשיפור איכות חיי המטופלים. אחוזי ההצלחה בניתוח זה גבוהים ועומדים על מעל 95% .

הניתוח נועד לסובלים משחיקה של הסחוס – אוסטיאוארטריטיס, דלקת מפרקים ניוונית . (שימו לב – לא מדובר על אוסטאופורוזיס , מחלת דלדול עצם) .

ניתוח החלפת מפרק ירך הוא ניתוח שכיח , בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. עם התפתחות הטכנולוגיה, מיומנות האורתופד המנתח, השתלים, הטיפול בכאב והשיקום המהיר. היתה התפתחות משמעותית גם בניתוח החלפת מפרק הירך.

בניתוח החלפת ירך פרופ' דבי משייף, מסיר ומחליף את חלקי הירך השחוקים במשתלים מתכתיים וביניהם חומר פלסטי קשיח.

החלק של ראש הירך הכדורי מוחלף במשתל מלאכותי שעשוי מסגסוגת טיטניום שמוחזק במעין יתד (שעליו תצמח עצם), בתעלה של עצם הירך. לראשו מוצמד ראש קרמי .

החלק הפנימי של האצטבולום, שבאגן (המחבט) – הסחוס משויף, ואליו מוצמד המשתל המלאכותי, קערה מתכתית (שהעצם נבנית לתוכה).

לחלק הפנימי שלו מוחדרת כיפה של פוליאתילן דחוס, שמקנה למשתל את העמידות הגבוהה שלו בפני שחיקה. כדי לאפשר תנועה חלקה וחופשית של המפרק ושיפור משמעותי בהליכה, בתפקוד ובאיכות החיים.

סגירת הפצע הניתוחי נעשית בקלות מאחר ולא חותכים את השרירים אלא עוברים ביניהם. לכן, תוך זמן קצר ניתן להתחיל בהליך השיקומי.

החלפת ירך בגישה קדמית – ללא חיתוך שרירים

החלפת ירך בגישה קדמית נעשית כשאתם שוכבים על הגב. החתך הניתוחי עובר בין השרירים בקדמת החלק הלטרלי של הירך. פרופ' דבי לא חותך את השרירים והרקמות, אלא מפריד את השרירים בלי לחתוך אותם. מזיז את השרירים ומגיע אל קופסית המפרק.

בניגוד לגישות המסורתיות, הגישה הצידית, בה המטופל שוכב על הצד, ויש צורך בחיתוך השריר המרכזי של מפרק הירך. או הגישה האחורית -גם בה, המטופל שוכב על הצד. ויש צורך בניתוק השרירים האחוריים של הירך, כשהגישה היא מאחורי השריר המרכזי של הירך.

לאחר ניתוח בגישה קדמית – Direct Anterior Approach – DAA

גישה קדמית (Direct Anterior Approach) זו גישה שדורשת מיומנות רבה של המנתח. אבל עבורכם – יש פחות טראומה לגוף. הגישה למפרק הינה בין השרירים וללא חיתוכם. מעטפת השרירים של המפרק נשמרת, המפרק שהוחלף יציב יותר ואין צורך בהגבלות המוכרות מניתוח החלפת ירך בגישות המסורתיות.

אין הגבלה על ישיבה על כיסא נמוך, כרית בין הרגליים , הגבלת כיפוף של הרגל המנותחת, הצלבת הרגליים, , שכיבה על הגב/ הצד, ועוד.

זמן קצר אחרי הניתוח, אתם כבר יכולים לחזור ולקום על הרגליים בכוחות עצמכם.

גישה קדמית עם שולחן

שולחן הניתוחים, מאפשר גישה טובה למפרק, מבלי לחתוך שרירים. אמנם הגישה הקדמית מאתגרת, אך מאפשרת לדייק בהכנסת המשתל. מבלי לפגוע בעצם או בשרירים מסביב לה.

שולחן חדר הניתוח הייחודי, מאפשר לפרופ' דבי גישה כירורגית טובה לרגלי המטופל. השולחן גם מאפשר לשקף את האזור המנותח, מכל זוית אפשרית.

בעשור האחרון, הגישה הקדמית לניתוחי החלפת מפרק הירך, תפסה תאוצה. פרופ’ דבי ניתח אלפי מטופלים, בניתוחי החלפת מפרק ירך והחלפת ירך בגישה קדמית.

הגישה הקדמית, מאיצה את ההחלמה, וחוסכת מהמטופל מגבלות רבות. בניגוד לגישות אחרות הסיכוי לפריקה הוא נמוך ביותר. יש אפשרות לשחזר את אורך הרגליים בצורה אופטימלית, מכיוון שהמנותח שוכב על גבו בעת הניתוח. וכמו שאומרים מטופלים רבים – לעבור שיקום מהיר ואידאלי. פחות כאבים וחזרה מהירה לפעילויות היומיום ולאיכות חיים.

ליחצו כאן – לעוד על יתרונות ניתוח החלפת ירך בגישה קדמית.

שיקום אחרי ניתוח בגישה הקדמית, ללא חיתוך שרירים

ניתוח החלפת מפרק הירך בגישה הקדמית צובר תאוצה בעולם.  בזכות יכולתו לשמר את הרקמה הרכה, בלי לפגוע או לחתוך שריר בניתוח.

היום, שילוב בין ניתוח החלפת מפרק ירך ע"י מנתח מיומן ומקצועי. יחד עם גישה קדמית ומיטת הניתוחים המאפשרת שיקוף בזמן אמת. כאשר, במידת הצורך ניתן לשלב גם מערכת ניווט.

אנו זוכים לראות מטופלים מרוצים, זמן קצר מאוד לאחר ניתוח החלפת המפרק. המטופלים הרבים שנותחו ע"י פרופ' דבי בגישה זו, מדווחים על היכולת להניע את המפרק לאחר הניתוח, בלי הגבלות.

העובדה שהניתוח מתבצע ללא ניתוק השרירים והגידים מהירך או מעצמות הירך משפיעה משמעותית על השיקום ועל תחושת הכאב .

ובכל זאת – חשוב ביותר להקפיד על פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך . בכדי להאיץ את תהליך ההחלמה, להקל על הכאבים ולשוב במהרה להליכה ותפקוד רגיל. הדבר המשמעותי ביותר שיכריע אם תחזרו לתפקוד מיטבי והליכה לאחר ניתוח הוא השיקום .

ביום האשפוז הראשון בבית החולים יגיע אליכם פיזיותרפיסט. שידריך איך ללכת עם ההליכון ( שהבאתם מבעוד מועד), איך לקום מהמיטה או מכיסא, עליית וירידת מדרגות, חיזוק השרירים ושיפור טווחי התנועה.
תקבלו גם פרוטוקול שיקום שעל פיו תעבדו עם הפיזיותרפיסט.

טיפולי הפיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך חשובים כדי להפחית את הכאבים, לשפר את הנוקשות הקיימת בירך, לחזק את השרירים הרלוונטיים. לשפר את יכולת ההליכה והתפקוד, לשפר טווחים ועוד.
טיפולי הפיזיותרפיה הם בהתאמה אישית ויכולים לכלול: תרגילים מובנים כמו גם – קינזיוטייפינג, שיטות הרפיה, דיקור מערבי, טיפול מנואלי, עיסוי רפואי. וכן – בניית תכנית אימון אישית לשיפור סיבולת לב-ריאה וחיזוק השרירים.

תקופת השיקום אורכת בממוצע כ-6-8 שבועות, והיא תלויה במצבכם הבריאותי וביכולת של הגוף להשתקם. עם זאת, בשיטת ההחלמה המואצת והשיקום המהיר. ברוב המקרים כבר אחרי חודשיים-שלושה תוכלו לחזור לפעילות מלאה, כולל פעילות ספורטיבית, ללא כאבים וללא בעיות בטווחי התנועה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן