גישות ניתוחיות להחלפת מפרק ירך

גישות בניתוח החלפת מפרק ירך

ישנן גישות ניתוחיות שונות לניתוח החלפת מפרק הירך. כל הגישות הניתוחיות הן יעילות, לכל אחת מהגישות יש יתרונות וחסרונות . פרופ' רונן דבי – אורתופד מנתח, ניתח מאות מטופלים בהצלחה רבה. מומחה מוביל בהחלפות מפרק ירך. מתעדכן ומעדכן מתמחים ואורטופדים נוספים לגבי הניתוחים ולגבי תועלתם למטופלים.

פרופ' דבי בוחר בגישה הניתוחית שתאפשר את השתלת המשתל בצורה נכונה, ככל האפשר. ללא פגיעה בעצבים, כלי דם או שרירים.
בחירה נכונה של הגישה הניתוחית לניתוח מפרק הירך, עוזרת להאיץ את תהליך ההחלמה וחוסכת מהמטופל סבל ומוגבלות בתנועה.

תזכורת – מפרק הירך.

מפרק הירך מחבר בין עצם האגן לעצם הירך. זהו  אחד המפרקים הגדולים בגוף. פגיעה בתפקודו עלולה להביא לפגיעה קשה בתפקוד הירך. מבנה המפרק דומה בצורתו ל'מכתש ועלי'.  הוא מורכב מראש כדורי (ראש עצם הירך) המותאם לשקע בעצם האגן.  סביב מפרק הירך ישנם שרירים ורצועות המסייעים לתפקודו. הסחוס המפרקי עוטף ומגן על חלקי המפרק. כל עוד אין שחיקה בתפקוד הסחוס, המפרק מתפקד בחיוניות ומאפשר לירך לנוע קדימה, אחורה, לצד ובתנועה סיבובית.

הסחוס אינו יכול להתחדש מעצמו. לכן, בקרב אנשים מבוגרים, טיפול תרופתי ממושך אינו יכול להוות פתרון לטווח הארוך. לאחר מיצוי הטיפולים השמרניים, שוקלים ניתוח החלפת מפרק ירך.  קודם לכן, פרופ' דבי יערוך את כל הבדיקות הגופניות  והאבחנות הנחוצות על מנת לקבוע האם המטופל אכן בשל לעבור ניתוח זה.

ניתוח החלפת מפרק ירך יקל על סבלו של המטופל וישפר באופן ניכר את תפקודו הגופני. ניתוח החלפת מפרק ירך נחשב לאחד הניתוחים השכיחים בתחום האורטופדיה, כאשר מרבית המנותחים מדווחים לאחריו על עליה משמעותית באיכות החיים ושיפור ניכר בתנועתיות הירך.

לאחר שהמטופל ופרופ' דבי רונן ידונו באפשרויות הטיפוליות. אם יגיעו למסקנה שהגיעה העת לניתוח. תתבצע פגישת טרום ניתוח. לפגישה זו מגיע המטופל עם עם תיק הבדיקות, צילומים, שאלות, המטופל נפגש עם הצוות המנתח ועם הרופא המרדים ומבוצע תכנון מדויק ומעמיק של ההליך הניתוחי.

הגישות הניתוחיות:

פרופ' דבי בוחן את האנטומיה ומבנה הגוף. בהתאם למטופל נבחר המשתל המתאים, הטכנולוגיה הניתוחית והגישה המאפשרת החלמה מהירה יותר.  השאיפה היא להשתמש בגישה שתאפשר שיקום מהיר, גישה שלא פוגעת בשרירים העיקרים של מפרק הירך.
ישנן מספר גישות לביצוע ניתוח זה, בחירה בגישה ניתוחית מתאימה עוזרת לשמור על השרירים ועל הרצועות שסביב מפרק הירך ומונעת סיבוכים. לאחר השתלת מפרק הירך המלאכותי, יהנה המטופל ממפרק יציב הרבה יותר.

ניתן לבצע את הניתוח בגישה קדמית/ צידית/ אחורית. בחירת הגישה תלויה במאפיינים שונים. כולל מבנה גוף, מבנה אנטומי, גודל האגן ועוד. ההבדל בגישות משפיע בעיקר על קצב ההתאוששות.

היתרון של הגישה הקדמית, הוא שימור השרירים וכן קיצור משך ההחלמה. במקרים בהם המטופל לא מתאים מבחינה מבנית לגישה זו, תבחר גישה ניתוחית אחרת.


ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית, ניתוח ללא פשרו
ת

במהלך ניתוח של החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית, נגרמת פחות טראומה לגוף. מעטפת השרירים סביב מפרק הירך נשמרת. פרופ' דבי מסיר את הסחוס הפגום מהעצמות, והמפרק הפגוע מוחלף במפרק מלאכותי.  המפרק המלאכותי מותאם במבנהו למפרק המקורי ומכיל את אותם חלקים המצויים בירך.

גישה ניתוחית קדמית למפרק הירך (DAA-Direct anterior approach) הינה גישה חדשנית יחסית המאיצה את ההחלמה וחוסכת מהמטופל הגבלות רבות לאחר הניתוח . מדובר בגישה ללא חיתוך שרירים . פרופ' דבי לא חותך את השרירים והרקמות, אלא מפריד את השרירים בלי לחתוך אותם.

פרופ' דבי מנתח בעזרת שולחן הניתוחים הייחודי, שמאפשר לבצע את הגישה בצורה הטובה והמדויקת ביותר. לאחר מכן, הוא סוגר את החתך הניתוחי בקלות יחסית, כיון שלא נחתכו שרירים. לכן, תוך זמן קצר ניתן להתחיל בהליך השיקומי.

גישה קדמית עם שולחן

שולחן הניתוחים, מאפשר גישה טובה למפרק, מבלי לחתוך שרירים. אמנם הגישה הקדמית מאתגרת, אך מאפשרת לדייק בהכנסת המשתל. מבלי לפגוע בעצם או בשרירים מסביב לה. 

החדירה למפרק נעשית דרך החלק הקדמי העליון של הירך, ללא פגיעה בשרירים. שיטה זו מפחיתה באופן משמעותי את מידת הכאב של המטופל ומאיצה את תקופת החלמתו. כך שהליך שיקומו מתקצר באופן ניכר ותנועתיות  הירך משתפרת באופן מהיר יותר. בנוסף-בניגוד לגישות אחרות הסיכוי לפריקה הוא נמוך ביותר. שיטה זו גם מבטיחה את יציבות המפרק. ומכיון שהגישה היא כשהמטופל על הגב ,ניתן לשחזר את אורך הרגליים בצורה אופטימלית.

הגישה הקדמית, מאיצה את ההחלמה, וחוסכת מהמטופל מגבלות רבות. הגישה מבוצעת בצורה הטובה והמדוייקת ביותר, בעזרת שולחן ניתוחים ייחודי. 

החלפת מפרק ירך בעזרת שולחן הניתוחים. 

פרופ' רונן דבי ניתח עם ד"ר ג'ואל מאטה, המנתח שהגה ופיתח את מיטת הניתוחים. מאז הוא מנתח ומכשיר מנתחים נוספים במיומנות רבה. היתרונות הבולטים של השולחן, טמונים בזרועות. זרועותיו מאפשרות שקיפות לצילומי רנטגן.

השולחן מורכב גם ממערכת ייחודית. המאפשרת ניוד הרגל המנותחת בקלות, בזמן הניתוח. השיקוף החי בזמן הניתוח מאפשר התאמה, מאוד מדויקת, בין הירך המנותחת לירך השנייה.

כך מושג שיוויון באורך רגליים בסיום הניתוח. השיקוף מאפשר למנתח למקם את רכיבי המפרק החדש במיקום המתאים במדויק. כך, מופחת גם הסיכון לתזוזת המפרק ממקומו.

לסיכום: שולחן חדר הניתוח הייחודי, מאפשר סביבת עבודה אופטימלית עבור המנתח. השולחן מאפשר "ניתוח בלי פשרות".  כך, יש למנתח גישה כירורגית טובה לרגלי המטופל. השולחן גם מאפשר לשקף את האזור המנותח, מכל זוית אפשרית.

פרופ' דבי , מראשוני המנתחים בארץ בגישה הקדמית, ועם השולחן. מומחה מוביל המכשיר מומחים נוספים בגישה הקדמית. ניתח אלפי מטופלים מרוצים, בגישה קדמית, עם שולחן.

ניתוח החלפת מפרק ירך - שולחן הניתוחים הייחודי

גישה צידית /אחורית. 

הגישות המסורתיות לניתוח החלפת ירך היו:

  1. גישה צידית -המטופל שוכב על הצד, יש צורך בחיתוך השריר המרכזי של מפרק הירך. לכן, ההחלמה ממושכת, יחסית . 
  2. גישה אחורית -המטופל שוכב על הצד. יש צורך בניתוק השרירים האחוריים של הירך, וגישה מאחורי השריר המרכזי של הירך. בגישה זו יש מספר הגבלות כדי להפחית סיכון לפריקות, בתקופה הראשונה לאחר ניתוח.

מתי פרופ' דבי מנתח בגישה צידית

בגישות המסורתיות -(גישה אחורית וגישה צידית) החולה שוכב על הצד, אך זו לא השכיבה האנטומית. בגישה אחורית, צריך לעבור דרך שכבות השריר, לנתק ואותם ולתפור אותם . גם בגישה הצידית, יש פגיעה ברקמות הרכות.

מצבים בהם יש מפרק לא תקין מלידה,  מחלה ראומטית או נמק של ראש הירך, כשצריך רוויזיה (ניתוח חוזר) של המפרק, זיהום במפשעה, עיוותים מולדים וכד'. הם פחות מתאימים להחלפת מפרק בגישה קדמית. במידה והגישה הקדמית לא מתאימה למנותח, ניתן לבצע החלפת מפרק בגישה צידית.

בדרך זו חותך פרופ' רונן דבי, חתך בצד הירך. דרך השרירים. מגיע למפרק, מסיר את ראש המפרק הפגוע, ומחליף אותו בראש מפרק מלאכותי.

יתרונות ניתוח החלפת ירך בגישה קדמית:

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית
  1. החלמה מהירה
  2. הפחתה מיידית ברמת הכאב.
  3. תהליכי שיקום מהירים. שיקום מהיר של יכולת ההליכה. פחות צליעה, העדר הגבלות מבחינת ישיבה שכיבה או נסיעה, מיד לאחר הניתוח.
  4. שליטה טובה יותר באורך הרגלים. שימורם של שרירי הירך האחוריים וקפסולת הירך. ללא צורך להגדיל את אורך הרגל על מנת לייצב את מפרק הירך.
  5. זמן ניתוח קצר יותר
  6. אשפוז קצר יותר,.
  7. פחות כאב לאחר הניתוח.

בניתוח זה מובטח מיצוב מדוייק ועקבי יותר של הירך. לאחר הניתוח בגישה הקדמית, יכולים המנותחים לשאת את משקלם באופן מיידי. הם כמעט ואינם נזקקים לאמצעי זהירות. יכולים לחזור ולנהל את שגרת החיים. פרופ' דבי רונן דוגל בגישת השחרור המהיר. גישה המפחיתה סיבוכים ומאפשרת שיקום מהיר יותר.

החלמה לאחר ניתוח החלפת ירך

לאחר הניתוח בגישה הקדמית יכולים המנותחים לשאת את משקלם באופן מיידי.  כמעט לא  נזקקים לאמצעי זהירות, ויכולים לחזור ולנהל את שגרת החיים. המטופל סובל פחות כאבים, הוא כמעט איננו צולע לאחר הניתוח, השרירים אינם ניזוקים בניתוח. צפוי שיקום מהיר ויעיל.

מטופלים מספרים

ניתוחי החלפת מפרק ירך. וניתוחי החלפת ירך בגישה הקדמית. מגובים בשיעורי הצלחה גבוהים במיוחד. אך הצלחת הניתוח נובעת גם מנכונות המטופל לשתף פעולה.  למלא אחר המלצות הצוות הרפואי במהלך השיקום. כך יוכל  לחזור במהרה לשגרת חיים בריאה ושלווה. חשוב להקפיד על החלמה נכונה לאחר החלפת מפרק.  לאחר מכן – חוזרים לעצמאות מלאה לחלוטין. כל אחד בהתאם לרמת הפעילות טרם הניתוח.

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן