פיזיו-פודקאסט עם עירית סמילנסקי

ניתוח החלפת מפרק ירך – מסע המטופל, הפיזיותרפיסט והרופא המנתח

פרופ׳ דבי מתראיין בפיזיו-פדקאסט של עירית סמילנסקי. מתאר את ההסתכלות שלו, סביב הטיפול בשחיקת סחוס במפרק הירך וניתוח החלפת מפרק ירך.

ניתוח החלפת מפרק אינו הפתרון הראשוני המומלץ. לרב מתחילים בטיפול שמרני, הכנה נפשית ופיזית, חיזוק שרירים, טיפול בכאב, תזונה נכונה, פיזיוטרפיה. פרופ׳ דבי מסביר שניתן לחיות באיכות חיים גם עם שחיקה במפרק הירך. וכ- 90% ממטופלים עם שחיקה במפרקים, לא זקוקים לטיפול ניתוחי. במידה ובכל זאת חווים פגיעה באיכות החיים יתכן שהגיע הזמן לניתוח.

ניתוח החלפת מפרק ירך – טיפול מותאם אישי

שינויים ניווניים תמיד ישארו. לכן יש משמעות להתאמות באורח חיים, תזונה, במידת הצורך – ירידה במשקל. חיזוק שרירים ותרגול בהנחיית פיזיותרפיסט. וכמו שאמרה עירית, לפיזיותרפיסט תפקיד במענה גם סביב החיזוק, ההגמשה, ההתמודדות עם הכאב ועוד.

פרופ׳ דבי אמנם מנתח עשרות מפרקים בחודש, וניתח כבר אלפי ניתוחי החלפות מפרק. אך לדבריו- על מנותח לעבור ניתוח רק כשהסמפטומים מתאימים, שהוא מוגבל ומוכן גם נפשית לניתוח.

לדבריו, המטופלים של היום מעוניינים בניתוח בשלב יותר צעיר, וגם בגיל 70 רוצים לשמר פעילויות כמו רכיבה, משחק טניס ועוד. לכן יש להתאים את הטיפול גם בהתאם למטופל וכאבו, וגם לרצונותיו ולמטרות העתיד.

ניתוח החלפת ירך נחשב ע״י ה WHO כניתוח של המאה. אך ניתוח הוא ניתוח. חשוב לעשות אבחון מדוייק ולנתח רק במידת הצורך. ואם אכן הגיע הזמן לניתוח – זה ניתוח מאוד מוצלח.

השלבים בניתוח החלפת מפרק ירך:

1. טרם הניתוח

הכנת השרירים וחיזוקם. הכנת הגוף והנפש להליך הניתוחי ולטיפול בכאב.

2. ניתוח החלפת מפרק ירך

הניתוח חייב להיות בדיוק המקסימלי. אני מאמין קודם כל במיומנות ומקצועיות המנתח. חשוב לזכור שכל רובוט עדיין לא יכול לנהוג בלי נהג, ובטכנולוגיות המצויות כרגע – אני מעדיף לסמוך קודם כל על המנתח, שידע לדייק את החיתוך.

עם זאת, אני  מאמין גדול בטכנולוגיה ונעזר בה בעיקר לוודא שאני מגיע ליעד התכנון הראשוני.  

לכן אני מתכנן את הניתוח בעזרת מערכות  דיגיטליות – תוכנה דיגיטלית שעוזרת להגיע למערך הביומכני האידאלי למפרק. כשהמטרה היא לנתח בגישה קינמטית ולשמור על המתח הנכון לשם יצירת פוטנציאל פעולה טוב לשריר.

אני מנתח בעזרת מיטת הניתוחים, שמאפשרת לא  להפעיל הרבה כח על הרקמה. ובמקביל לשקף, ולוודא שאכן מה שהמחשב אומר – הוא מה שזה. ומשתדל להגיע לדיוק המקסימלי.

חשוב לדעת שכל גישות הניתוח – מאפשרות תוצאה מעולה:

בגישות המסורתיות -(גישה אחורית וגישה צידית) החולה שוכב על הצד, אך זו לא השכיבה האנטומית. בגישה אחורית, צריך לעבור דרך שכבות השריר, לנתק ואותם ולתפור אותם . גם בגישה הצידית, יש פגיעה ברקמות הרכות.

בגישה הקדמית בה אני דוגל, כשהיא מתאימה למנותח.  בגישה זו,  לא פוגעים בשריר ולכן השיקום מהיר יותר ויש פחות כאב לאחר הניתוח.- שוכבים על הגב, פותחים את העור מגיעים למעטפת השריר , מסיטים אותה ולא חותכים אותה. באופן כזה, בעזרת המיטה, גם יותר קל להסיט את הגפיים ולשקף. ניתן להתאים במדוייק את אורך הרגליים . הניתוח דורש למידה ואימון משמעותי. והתוצאה מאוד טובה.

3. היום שאחרי ניתוח

אין מגבלות לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית. יום לאחר הניתוח, מטופלים רבים בוחרים לצאת לביתם. ואף מנסים להאיץ את השיקום.

חשוב לזכור בשבועיים הראשונים, לא לתרגל את מרחיקי הירך, בתרגילים עם התנגדות, אלא לתת לאיזור המנותח להחלים.

חשוב להקפיד על החלמה נכונה לאחר החלפת מפרק.  להתלוות לפיזיותרפיסט בבניית מסת השריר, בהדרגתיות. לאחר מכן – חוזרים לעצמאות מלאה לחלוטין. כל אחד בהתאם לרמת הפעילות טרם הניתוח.

**אביזרי עזר : ביומיים הראשונים מומלץ שיהיה לידכם הליכון. כיון שעדיין יתכן המוגלובין נמוך, סחרחורות מההרדמה וכו׳. הכל בהתאמה אישית לכל מטופל.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן