רפואת הכאב – כאבים אחרי החלפת מפרק והטיפול בפצע

כאבים אחרי החלפת מפרק, הטיפול בפצע – פרופ' דבי מנסה לעזור לכם להפיג את החשש מפני ההתאוששות מהניתוח, והכאבים הכרוכים בו. על רפואת הכאב, הטיפול בפצע הנתוחי והשיקום המהיר. פרופ' דבי מדגיש – ניתוח החלפת מפרק הוא ניתוח משמעותי, וצפויים כאבים אחרי החלפת מפרק, עם זאת, זמן לא רב אחרי הניתוח, הטיפול בפצע והשיקום המואץ. מרבית המנותחים משפרים באופן דרמטי את איכות חייהם. זיכרו – החלמה מניתוח החלפת מפרק יכולה להתקצר ולהיות פחות כואבת.

אנו משתמשים בשיטה ייחודית להפחתת הכאב, השיטה מבוססת על ניסיון אשר נצבר במרכזים מובילים מכל העולם בתחום החלפות המפרקים.

השיטה מבוססת על שילוב של מספר קבוצות של תרופות, הפחתת המינון היחסי של כל אחת מהתרופות. הפחתת תופעות הלוואי וחסימה של יותר חיישני כאב.

רפואת הכאב מתייחסת לכל האספקטים: מתהליך ההכנה לניתוח. הרדמה אזורית, הניתוח, שנעשה בטכניקות חדישות ובמיומנות רבה, לשם הפחתת הנזק הרקמתי. ההתאוששות, הטיפול במחלקה ועד תהליך השיקום הביתי.

לשם השגת תוצאה תפקודית טובה, חשוב לשלוט בכאב ולהפחית אותו. להתמיד בפיזיותרפיה ולחזור לתפקוד מהר וטוב יותר.

כאבים אחרי החלפת מפרק הם תופעה נורמלית

כאבים אחרי ניתוח החלפת מפרק הם תופעה נורמלית. החלמה לאחר ניתוח היא תהליך טבעי של הגוף. התהליך כולל את שיקום הרקמות הפגועות, המתבטא גם בכאב, אודם ונפיחות.

קצב ההחלמה מושפע ממצבכם הרפואי, הגופני, סוג הניתוח ועוד. תהליך ההחלמה מצריך זמן וסבלנות.

שיתוף פעולה בנטילת הטיפול התרופתי ותרופות מדללות דם – יעזור לשיקום מהיר וקל יותר. 

רפואת הכאב – כדאי לדעת

  • הטיפול בכאב בחדר הניתוח נקבע בשיתוף בינכם, לבין המרדים ופרופ' דבי.
  • ההעדפה מבחינת הרדמה היא להרדמה איזורית עם חסם עצבי. (בלי שתרגישו את הניתוח..)
  • לאחר הניתוח – במקרה של עצירת שתן , או התרוקנות לקויה של השלפוחית תחוברו לקטטר.
  • יתכן שצוות ביה"ח יעזר בשרוולים פנאומטיים (מתנפחים), במטרה לשמור על זרימה תקינה של כלי הדם.

טיפול לקוי בכאב יגרום להפחתת תרגול, הפחתת תנועה ופגיעה בשביעות הרצון. טיפול יעיל בכאב יקצר את משך השיקום, ההחלמה. מטרתכם ומטרתנו היא להחזירכם לתנועה מלאה ואיכות חיים.

איזון כאב לאחר ניתוח

לשם איזון כאב לאחר הניתוח, יש צורך בהתאמת התרופות למצב הרפואי. שילוב של מספר סוגי תרופות והתאמת המינון היומי, תלויים בעוצמת הכאב האישית שחווה המטופל לאחר הניתוח.

  • תרופות אנטי-דלקתיות כגון: סלקוקס Celcox , אטופן  Etopan
  • תרופות שאינן נרקוטיות : אקמול Acamol, אופטלגין Optalgin.
  • תרופות נרקוטיות,(משככי כאב חזקים), בכמות מוגבלת, כגון: פרקוסט Percocet.

ישנה חשיבות להתאמה אישית של פרוטוקול הטיפול בכאב.

החלמה מניתוח החלפת מפרק יכולה להתקצר ולהיות פחות כואבת, במידה ומקפידים על נטילת משככי כאב לפי הפרוטוקול בזמנים ומינונים קבועים. יחד עם התמדה ותרגול, בהתאם להנחיות הפיזיותרפיסט.

כך תוכלו להחלים מהם יותר ולהעלות את הסיכויי ההצלחה של הניתוח לטווח ארוך.

איזון כאב לאחר ניתוח החלפת מפרק

החלמה מהירה וניהול הכאב – בביה"ח

מומלץ לקחת אנטיביוטיקה למניעת זיהומים ומדללי דם כדי להימנע מהיווצרות קרישי דם.

למניעת פצעי לחץ – האחות תנחה אתכם לשינויי תנוחה, והפיזיותרפיסט יסייע לך להתחלת תנועה.

מומלץ להתחיל פעילות כבר ביום הראשון במחלקה. להניע את מפרקי הרגליים, ולבצע תרגילי נשימה ופיזיותרפיה. לקום מהמיטה. להתחיל הליכה (בהשגחה).

יום לאחר הניתוח – האחות תסייע ברחצה וחבישת שתי השוקיים באגדים אלסטיים. (מומלץ לרכוש גרביים אלסטיות גם לתקופה שלאחר הניתוח) ההתקדמות וההחלמה תלויה במידת שיתוף הפעולה שלכם.

הטיפול השיקומי כולל חיזוק שרירי,  טכניקות לשיפור התנועה העצמית לאחר הניתוח. תרגול ניידות הדרגתי עד לעצמאות עם מכשירי עזר להליכה (הליכון וקביים). ברוב המקרים , משתחררים מהמחלקה – עצמאים וממשיכים בשיקום וטיפול פיזיותרפי ביתי, מספר פעמים בשבוע. כדי להגיע למקסימום יציבות ותנועתיות.

שיקום אחרי החלפת מפרק – בבית

רוב המטופלים יצאו הביתה לאחר פחות מ 48 שעות.

הטיפול בפצע – חבישה אחרי ניתוח

חבישה אטומה: בדרך כלל החבישה הראשונה היא מדבקה גדולה, אטומה ועמידה למים שתהיה מודבקת על החתך הניתוחי. החבישה מסוגלת לספוג הפרשה מהחתך הניתוחי. החבישה נועדה למנוע זיהום ולשמור על סביבה נוחה ולחה לחתך הניתוחי. אם היא נשארת יבשה , אין צורך להחליפה, עד הורדת התפרים. ניתן להתרחץ עם התחבושת.

במידה ויש כתמי דם על התחבושת יש להתייעץ עם צוות המרפאה. בכל מקרה, לדאוג שיהיה בבית אלכוהול 70%, תחבושות סטריליות וחבילת פדים דביקים סטרילים  10X25 סמ'. למקרה שהתחבושת האטומה מחדר הניתוח תוחלף לפני הוצאת התפרים.

חבישה אלסטית: תחבושת אלסטית, שלוחצת על מערכת הורידים השטחית, מפחיתה נפיחות ויכולה להפחית בצקות ולהקל על הכאב. החבישה האלסטית גם מעלה את זרימת הדם בורידים העמוקים, וכך יורד הסיכון להיווצרות קרישי דם. המשיכו בשימוש בתחבושת האלסטית, ואם זה לא נוח – אפשר להיעזר בטייץ לוחץ או בגרביים אלסטיות.

זיכרו, מפרק הגפה עבר ניתוח משמעותי, שגורם לתגובה דלקתית (בריאה). יחד עם זה – התגובה גורמת לאודם, נפיחות, שטפי דם – וזה חלק מתהליך ההחלמה. 

בתקופה הראשונה שלאחר הניתוח סביר להניח שהמפרק יהיה עדיין נפוח. בכל מקרה של סימנים חריגים לאחר הניתוח – כמו חום, אודם שמתגבר, סימני זיהום. או אם יש כתם דמי על החבישה – צרו קשר עם פרופ' דבי או צוות המרפאה.

כאבים אחרי החלפת מפרק,  הטיפול בפצע

כאבים אחרי החלפת מפרק, תרגול ופיזיותרפיה

עדיין צפויים כאבים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך או ירך. הכאבים יפחתו בהדרגה. ככל שיחלפו הימים, כך תחושו טוב יותר. חשוב מאוד לא לסבול מכאבים מיותרים. אם כואב, קחו משככי כאבים על פי הפרוטוקול. מטרתנו – למזער את הכאבים למינימום. שתחזרו לשגרת חיים, והכאב יפחת בהדרגה.

מומלץ להפעיל את הרגל, בהתאם להנחיות, כמה שיותר.יחד עם זאת, לקחת לעצמכם גם זמנים למנוחה. בזמן ישיבה כדאי להרים מעט את הרגל המנותחת, ולהניע את כף הרגל.

בהתאם להנחיות, ולתחושת הכאב – עם הזמן מפחיתים את הטיפול התרופתי או משנים את המינון, ויחד עם זאת, מגדילים את מרחקי ההליכה. אפשר בהתחלה להיעזר בהליכון, בקביים או במקל, בהתאם להתקדמות ולהמלצת הפיזיותרפיסט.

זיכרו – החלפנו את המפרק שנשחק. אבל במהלך כל התקופה שקדמה לניתוח, הגוף ומערכת העצבים ניסו לפצות על השחיקה . ושינו את האיזון ואת חלוקת העומסים. השיקום המיטבי הוא בהחזרת האיזון לכל מערכת המפרקים . בעזרת תרגול, פיזיותרפיה, אפוסתרפיה והפחתת כאב.

תוך זמן לא רב, תוכלו לחזור ולבצע את הפעילויות שביצעתם טרם הניתוח ויותר מכך. הכאבים יפחתו, טווחי התנועה יגדלו. סביר להניח שכבר לא תזדקקו לתרופות חזקות ולמשככי כאבים. התייעצו איתנו.

פיזיותרפיה ותרגול - ניתוח החלפת מפרק

מה עם העצירות?

עצירות היא תופעה שכיחה לאחר הניתוח. גם בעקבות שינויים בפעילות היום יומית, וגם כתופעת לוואי של התרופות. חזרה מהירה לניידות, שתייה ותזונה נכונה יעזרו למניעתה. במידת הצורך ובהתאם להנחיות צוות המרפאה, ניתן להיעזר בתוסף או תרופה. תוסף מזון כמו נורמלקס/ בנפייבר או בתרופה – לקסדין. במידה ויש שלשול – להפסיק נטילת לקסדין.

טיפים חשובים: החלמה לאחר ניתוח

  • ניהול כאב – הקפידו לנהל ביעילות כאב, בהתאם לחוברת שקיבלתם מפרופ' דבי.
    • לפני פיזיותרפיה: להקדים את הטיפול התרופתי, או ליטול תוספת. לא להמנע מתרגול בגלל כאב. ולא לסבול מכאבים בלי סיבה..
  •  תנועה – השתדלו להתחיל בתנועה כמה שיותר מהר. מסייע במניעת סיבוכים כמו קרישי דם.
  •  פיזיותרפיה – חלק מכריע בהחלמה, להתאוששות מהירה ואיכותית.
  •  פעילות גופנית  –  מסייעת לשרירים להתחזק, ולכם להחלים במהירות. אבל במידה, הגזמה עלולה לגרום לנסיגה.
  •  מנוחה- איזון תנועה, עם מנוחה מספקת הכרחי להחלמה מהירה.
  • תזונה נכונה – אכילה מאוזנת ואספקת כל רכיבי התזונה לשיקום מהיר ואיכותי.

מתי תוכלו שוב לנהוג?

מטופלים רבים שואלים מתי הם יכולים לחזור לנהוג לאחר הניתוח. כיון שקיימים הבדלים בקצב ההחלמה וברגל המנותחת . טווח הזמן נע בין 4 ל-8 שבועות. לרב, ניתן לנהוג כחודש לאחר הניתוח.

יכולת הנהיגה עלולה להיפגע בגלל כאב או מגבלה. כאשר תחושו שטווחי התנועה שלכם גדלים, הכאב פחת. ואתם יכולים ללחוץ על דוושת הרכב ללא כאב. ההמלצה היא לחזור לנהוג, כשאתם מסוגלים להיכנס ולצאת מן הרכב בנוחות, שולטים היטב ברגליים וללא תרופות לשיכוך כאבים.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן