שלבי שחיקת סחוס – דרגות אוסטיאוארטריטיס

שלבי שחיקת סחוס – דרגות אוסטיאוארטריטיס. שחיקת סחוס, היא המחלה שכיחה שגורמת לכאב והגבלה בתנועה. ופוגעת בעיקר במבוגרים. אך גם בצעירים הסובלים מפגיעות ספורט, פציעה, מחלת ילדות, זיהום במפרק, שבר ועוד. 

השחיקה מאובחנת בעקבות כאב והגבלה תפקודית.הכאב מופיע בדרך כלל במעברים כמו שינוי תנוחה מהליכה לישיבה. תחילת הליכה ועלייה או ירידה במדרגות. בנוסף לתסמינים הקליניים, ניתן לראות גם בצילום היצרות של המרווח הסחוסי.

תפקיד הסחוס המפרקי הוא לבלום זעזועים ולשמור על תנועה חלקה במפרק. הסיבה לשחיקת סחוסים לא ידועה בוודאות. אבל ידוע שלסחוס  אין יכולת לשקם את עצמו.

הריפוי שייך לצעירים

כאשר מדובר בפגיעה ממוקדת, בילדים. הפגיעה הממוקדת יכולה להוביל בעתיד לשחיקת סחוסים מלאה. פרופ' דבי התראיין בזמנו כבר בשנת 2009 ב  Zap doctors  בכתבה בשם:"שחיקת סחוס – הריפוי שייך לצעירים".  

בראיון – ד״ר דבי הסביר על הטיפולים לשחיקת סחוסים ועל – טיפולים שיעילים רק בחולים צעירים.

נזק מוקדי במפרק, באוכלוסיה הצעירה, יכול לקבל טיפול ייחודי. כמו קדיחת האזור ושיוף גבולותיו, במטרה להביא תאי דם לאזור. שיוכלו לבנות רקמה חליפית. כזו שתספוג זעזועים בדומה לרקמת הסחוס. השתלת מקטעי סחוס במטרה שיגדל סחוס טבעי באזור הניזוק.  שחזור סחוס, לאחר הפקת  תאי סחוס ויצירת משתל ביולוגי. טיפולים אלו אפשריים בגיל צעיר ופחות יעילים בגיל מבוגר. 

שחיקת סחוס במבוגרים

ומה לגבינו?

לפני הכל – צריך לאבחן שאכן מדובר על שחיקת סחוס בברך.

במידה שכן, יש דרגות שונות של שחיקה, והטיפול בהתאם. אין באמת דרך לשקם סחוס שכבר נשחק  אלא בעיקר להקל על הכאב ולשפר את התנועה ואת תפקוד השרירים ולהאט את  קצב ההידרדרות.

מקובל לחלק את שחיקת הסחוס ל-4 דרגות חומרה:

דרגות שחיקת סחוס בברך והטיפול בכל שלב.

שלבי שחיקת סחוס – דרגות אוסטיאוארטריטיס

דרגה 1

– הקלה ביותר, שחיקה מזערית של הסחוס באזורים קטנים. אפשר לראות בצילום מעט עיבוי בעצם. לרב, עדיין לא חשים בכאב . בשלב זה, לרוב גם לא מאבחנים את הבעיה.

הטיפול יהיה: הפחתת עומס על המפרק ע"י פעילות (לחיזוק שרירי המפרק ולהגברת היציבות). פיזיותרפיה, אפוסתרפיה. וירידה במשקל, במידת הצורך. כמו גם תזונה ונטילת תוספי מזון כמו גלוקוזמין וכונדרואיטין שיאטו את התפתחות השחיקה של הסחוס.

דרגה 2

– דרגה בינונית. אפשר לראות בצילום רנטגן זיזי עצם, היצרות המרווח בין עצמות המפרק, הסחוס יכול להיות במצב טוב , או לכל היותר כמחצית מעובי הסחוס מעורב בתהליכי שחיקה. לפי דירוג קלגרן-לורנס:
אוסטאופיטים מובהקים והצרה אפשרית של מרווח המפרק. עדיין אין חיכוך בין העצמות. יש כאבים באזור הברכיים, בעיקר לאחר פעילות. כמו גם נוקשות באזור הברך.

גם במצב זה הטיפול המומלץ הוא שמרני. פעילות, פיזיותרפיה, ירידה במשקל. כמו גם הפחתת עומסים על המפרקים, משככי כאבים. זמן טוב לטיפול בזריקות PRP.

דרגה 3

– בין בינוני לקשה- יש נזק גלוי ושחיקה נרחבת יחסית של הסחוס. בצילום רנטגן אפשר יהיה לראות היצרות בין המפרקים. לפי דירוג קלגרן-לורנס: אוסטאופיטים מרובים בינוניים, היצרות ברורה של חלל המפרק, ועיוות אפשרי של קו מתאר העצם. תלונות על כאבים חזקים לאחר פעילות. נוקשות ונפיחות לאחר שינה או ישיבה ממושכת. יש מטופלים שנעזרים בהזרקות סטרואידים ( טוב להקלה מהירה בטווח קצר, אך עלול לפגוע בטווח ארוך).

גם בשלב זה פרופ' דבי ממליץ קודם לבחון את הטיפול השמרני, כולל הזרקות PRP. ואם הכאב חמור ואיכות החיים נפגעת – מתחילים לחשוב על אופציה ניתוחית.

דרגה 4

– זו הדרגה הקשה ביותר. לפי דירוג קלגרן-לורנס: אוסטאופיטים גדולים, היצרות ניכרת של חלל המפרק, ועיוות ברור של קו מתאר העצם. כל הסחוס נשחק, יש מגע "עצם על עצם" , אין מה שיפריד בין העצמות יש כאבים חזקים והגבלה ניכרת בתנועה. זה השלב בו כנראה הגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק הברך.

כאב שנובע מחוסר איזון של השליטה השרירית במפרק

גופנו מתמודד עם עומסים, פציעות ודלקות. וכן, גם עם תהליכי שחיקה (אוסטיאוארתריטיס). אבל לא תמיד שחיקת הסחוס היא הגורם לכאב. יש אנשים רבים שצילום הרנטגן מדגים אצלם שחיקת סחוס משמעותי, אבל הם ללא תחושת כאב, או עם כאב קל.

פעמים רבות , מקור הכאב הוא יציאה מאיזון של השליטה השרירית במפרק. הגוף מנסה להגן על המפרק על ידי כיווץ שרירים בצורה לא מאוזנת, סביב המפרק. וכך מעלה את העומס, ולעתים אף יוצר כאב כרוני .

לכן, מניעה חשובה ומומלצת הרבה לפני שמגיעים לטיפולים תרופתיים או ניתוחיים.

תרגול יומיומי להשבת האיזון לפעולת השרירים, לחיזוק השרירים ולגמישותם. יכולה לעזור לחזק את יציבות המפרק ולהפחית סיכון להתפשטות הכאב לחלקים נוספים בגוף.

טיפול מותאם לשלבי האוסטיאוארטריטיס

יש דרגות שונות של שחיקת סחוס – שלבים של אוסטיאוארטריטיס.

בשלבים מוקדמים של המחלה, כדאי לעבוד על הכאב, ושיקום עבודת השרירים הסובבים את המפרק.
ופעמים רבים זה מספיק כדי לחזור לשגרה נטולת כאבים.

כאשר מדובר בשחיקה של מפרק הברך, בשלבים ראשוניים יתכן שגם הזרקת פלסמה עשירה בטסיות (PRP) יכולה לעזור.

גם טיפול תרופתי יכול לעזור לטיפול בסימפטומים : לשכך כאב ולהפחית דלקת. אך לא להאט את קצב התקדמות המחלה . בכל מקרה, ההמלצה לטיפול תרופתי היא רק לפרקי זמן קצרים . למניעת תופעות לוואי והתמכרות. ורק בנוסף לטיפולים אחרים .

תרגול פיזיותרפיה ואפוסתרפיה – עשוי לשפר את התפקוד, ולהקל על הכאב. חשוב לקבל תוכנית מפיזיותרפיסט מוסמך שידע לעזור לכם להקל על הכאב ולא להחמירו. ויכול לעזור לשמור ואף להגדיל את טווחי התנועה .טיפול פיזיותרפיה יכול לשלב גם אמצעים חשמליים, כמו TENS, אמצעי חימום וקירור, Taping וכד'.

טיפולי אפוסתרפיה – מתרגלים את השרירים המייצבים את המפרק, כדי שיחזרו לתפקוד תקין. יעבדו בצורה תקינה ויפחיתו את העומסים מאזור המפרק הפגוע . ויעזרו לגוף לשחזר את תבנית ההליכה הנכונה.

פיזיותרפיה גם כטיפול שמרני וגם לפני ואחרי ניתוח החלפת מפרק

ניתוח החלפת מפרק

החלפת מפרק – תמיד אפשר. מדובר בהליך כירורגי, פולשני, שמשמש כמוצא אחרון כשהשחיקה חמורה, הכאב והתפקוד נפגעים והאפשרויות השמרניות לא מועילות.

פיזותרפיה ואפוסתרפיה – הם טיפולים שמומלצים גם כטיפול שמרני. וגם כדי להכין את השרירים המייצבים את המפרק לקראת המפרק החדש. כמו גם לעזור לשיקום מהיר ואיכותי לאחר הניתוח.

במהלך ניתוח החלפת מפרק – מחליפים את החלקים השחוקים בקצות העצמות, בשתלים מתכתיים -מלאכותיים, וביניהם חומר שמחליף את הסחוס ומאפשר תנועה חלקה של המפרק.

כשמגיע הצורך בהחלפת מפרק. יש כיום חידושים משמעותיים בהחלפת מפרק ירך, בהתאמה אישית, בגישה קדמית ועם שולחן הניתוחים.

פרופ' דבי רונן – אורטופד מנתח. ניתח מאות ואלפי מפרקי ירכיים וברכיים. אורטופד מומחה להחלפות מפרקים. מהרופאים האורטופדים המובילים בתחום האורתופדיה והחלפות המפרקים בארץ.  צוות המרפאה – לשרותכם.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן