טיפול שמרני בשחיקת סחוסים

פרופ' רונן דבי מסביר על טיפול שמרני בשחיקת סחוסים בירך ובברך, תוספי מזון, פעילות גופנית, פיזיוטרפיה, אפוסטרפיה,תזונה שיקומית ועוד.

למטופלים הסובלים משחיקת סחוסים ומעוניינים בהפחתת הכאב ובשיפור איכות החיים מומלץ בראש ובראשונה לנסות ולטפל בעצמם ע"י טיפול שמרני בשחיקת סחוסים.

מטרת הטיפול היא להפחית כאב ולשפר תפקוד. אוסטארתריטיס היא מולטיפקטוריאלית. והטיפול בה בהתאם.

פעמים רבות ההמלצה הראשונית תהיה אורח חיים בריא,פעילות גופנית. הפעלת שרירים ובמידה ומדובר בעודף משקל – גם ירידה מאוזנת במשקל.

עם זאת, יש גורמים רבים העשויים להשפיע על  הטיפול  ועל ההחלטה, האם עדיין יש מקום לטיפול שמרני או שיש צורך להתקדם לטיפולים יותר פולשניים .

תוכנית  הטיפול תלויה במשתנים כמו: תדירות ועוצמת הכאב, מצב המפרק הקבוע, חומרת הממצאים הרנטגניים, מידת הוהגבלה בתנועת המפרק. תגובת המטופל לסוגי טיפולים שונים, והאם הוא מעונין ומוכן לניתוח.

מה הטיפול השמרני כולל?

  1. פעילות גופנית.
  2. פיזיוטרפיה,הידרותרפיה.
  3. תרגילים מונחים לתרגול יומיומי , המתאימים לשחיקת סחוס.שמטרתם חיזוק של השרירים סביב המפרק, שיפור היציבה ואיזון העומס על המפרק.
  4. אפוסטרפיה, טיפולים פיזיקאליים שונים.
  5. תזונה נכונה.
  6. תוספי מזון.
  7. רפואה משלימה.
  8. טיפול תרופתי במשככי כאב ונוגדי דלקת .
  9. במידה ויש עודף משקל – ירידה מאוזנת ומבוקרת במשקל הגוף.
  10. הזרקת PRP – בדומה לתהליך הטבעי שמתרחש בגוף כתגובה לפציעה, או פגיעה ברקמות. טיפול טבעי זה מתייחס להזרקת מיצוי טסיות דם שלכם והגדלת ריכוזן באזור השחיקה. הן משפיעות על חלבונים, גורמי גדילה וריפוי,ומאפשרות לעזור בשיקום והפחתת כאב.

איזה תוספי מזון מומלצים?

ישנם תוספי תזונה רבים, רובם לא מוכחים במחקרים מרובים. אצרף כאן חלק מהתוספים . חלקם מקלי כאב, חלקם מפחיתי דלקת. אף אחד מהם לא בונה סחוס. עם זאת יש מחקרים שהראו יעילות שווה בשימוש בכונדרואיטין סולפט כמו תרופה נוגדת דלקת במניעת כאבים שמקורם בשחיקת סחוס . 

ואחדד – התוספים לא זולים, לא כולם מוכחים במחקרים ארוכים וגדולים. ובכל זאת – יש שיעידו שהתוספים גרמו להם להטבה משמעותית. מצרף לכם את הנפוצים שבהם, לשיקולכם…

  1. כונדרואיטין וגלוקוזאמין גליקן – הקלת כאב , ואולי האטת קצב התקדמות המחלה.
  2. פלפל חריף (משחה) – Capsaicin cream (Zostrix )
  3. גינג'ר – Zinaxin  – Ginger root extract
  4. ASU – Avocado Soy Unsaponifiables
  5. MSM – Methyl-Sulfonyl-Methane
  6. כורכום
  7. סילימרין – מופק מגדילן
  8. אומגה 3
  9. אפלפין – מופק מהלבונה
  10. Egg Shell Membrane – יש מיצוי בשם NEM – Natural Eggshell Membrane
פיזיותרפיה גם כטיפול שמרני וגם לפני ואחרי ניתוח החלפת מפרק
תוספי מזון - טיפול שמרני בשחיקת סחוס
דיקור - טיפול שמרני בשחיקת סחוס

עדיין סובלים מכאבים והגבלה בתנועה?

במידה ושוחחתם עם פרופ' דבי ואכן מדובר על שחיקת סחוס משמעותית, שגורמת לכאב והגבלה בתנועה – זיכרו: מדובר על ניתוח בטוח ונפוץ שנועד להקל על הכאבים מהם את סובלים. ניתוח בעל סיכויי הצלחה גבוהים. פרופ' דבי, מקצועי ומיומן וניתח כבר אלפי ניתוחים כאלה. מטופלים מרוצים רבים, לא מבינים מדוע המתינו כל כך הרבה זמן. עם זאת, האלטרנטיבה הניתוחית תמיד נשארת ותלויה במידת הכאב, ההגבלה והמוכנות שלכם. הניתוח נועד להקל על הכאבים שלכם. אבל אך ורק כשתרגישו שזה הזמן הנכון לניתוח.

פרופ’ דבי רונן – אורתופד מנתח, מומחה בניתוחי החלפות מפרקים, ניתח אלפי מפרקי ירכיים וברכיים. נחשב לאחד הרופאים האורתופדים המובילים בתחום האורתופדיה והחלפות המפרקים בארץ.

צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן