טיפול בPRP . ד"ר רונן דבי, אורתופד מנתח, מסביר.

פרופ' דבי אורטופד מנתח, מומחה בהחלפות מפרקים מסביר מה זה טיפול ב PRP, על מנגנוני הפעולה של PRP ומשתף מחקר על מנבאים ליעילותו לאוסטאוארתריטיס בברך.

מחקר על מנבאים ליעילות של טיפול בPRP – פלזמה עשירה בטסיות לאוסטאוארתריטיס בברך.

במחקר שפורסם לא מזמן מתייחס לעובדה שלאחרונה גדלה התעניינות בטיפולים ביולוגיים כגון הזרקת פלזמה עשירה בטסיות (PRP), לטיפול באוסטאוארתריטיס בברך.כמה נקודות חשובות ממחקר שפורסם ב – J. Clin. Med. 2021.  לגבי טיפול בPRP:

היעילות של טיפול בפלזמה עשירה בטסיות לא הושפעה מגיל, מין, משקל גוף או מספר טסיות.

טיפול PRP באוסטאוארתריטיס בברך הראה יעילות של כ-60% .

היעילות תלויה בחומרת דלקת המפרקים הניוונית בברך. יעיל במיוחד בשלבים המוקדמים של שחיקת מפרק הברך. בדרגות 2-3 של אוסטיאוארטריטיס .

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 517 מטופלים שעברו שלוש זריקות של PRP מ-2016 עד 2019. ניסה להעריך מנבאים ליעילות של טיפול PRP בטיפול באוסטיאוארטריטיס בברך. המשתתפים במחקר היו מטופלים עם כאבי ברכיים כרוניים שלא הגיבו לטיפולים שמרניים ידועים אחרים במשך יותר משנה, אך הוא לא כלל קבוצת ביקורת.

תוצאות הטיפול, נותחו והשוו בהתאם לחומרת האוסטיאוארטריטיס בברך בהתבסס על מדד בשם "קלגרן-לורנס" (KL) צילומי רנטגן בעמידה ועוד. התוצאות מבחינת המטופלים השתפרו באופן משמעותי 6 ו-12 חודשים לאחר טיפול בPRP. במיוחד בקרב מטופלים עם דלקת מפרקים ניוונית קלה (KL2, 75.2%) ובינונית (KL3, 66.5%).שיעורם היה נמוך משמעותית בחולים עם דלקת מפרקים ניוונית של הברך בדרגה 4 (KL4, 50.9%).נראה כי היתדרדרות בדרגת האוסטאוארטריטיס בברך ( כלומר, עלייה בדרגת KL) הייתה מנבא לתוצאה קלינית פחות טובה.

הטיפול בפלזמה עשירה בטסיות לא הושפע מגיל, מין, משקל גוף או מספר טסיות. יעילות הטיפול באוסטאוארתריטיס בברך היתה כ-60% . היעילות תלויה בחומרת דלקת המפרקים הניוונית בברך. טיפול ב-PRP יעיל במיוחד בשלבים המוקדמים של שחיקת מפרק הברך. בדרגות 2-3 של אוסטיאוארטריטיס . כלומר בדרגת חומרה : קל עד בינוני.מה שמצביע על כך שהתערבות מוקדמת יכולה להפחית או להרחיק את הצורך בטיפולים כירורגיים עתידיים כגון החלפת מפרק הברך. לכן, אם שוקלים את האינדיקציה והתזמון של התחלת טיפול ב-PRP. לא כדאי לחכות עד לדרגה 4, שם התוצאות כבר פחות טובות. אלא להתחיל בדרגות 2-3.

מנגנוני הפעולה של PRP

המנגנונים שבאמצעותם זריקות PRP משפרות את הסימפטומים של אוסטיאוארטריטיס של הברך, עדיין לא ברורים לחלוטין.

בעקרון – דגימת דם תכיל בדרך כלל: 93% תאי דם אדומים, 6% טסיות דם, 1% תאי דם לבנים.
ב-PRP היחס בין תאי דם אדומים לטסיות דם הפוך, ולכן יש יותר גורמים שיהיו שימושיים יותר בריפוי.

מחקרים העלו כי PRP מעודד יצירת מטריצה ​​חוץ-תאית בכונדרוציטים מפרקיים אנושיים ומעכב תהליכים דלקתיים בכונדרוציטים אוסטיאוארתריטיים. לפיכך, הזרקת PRP לתוך המפרק, עשויה להיות בעלת השפעות כנודרנרטיביות ואנטי דלקתיות כאחד .

ניסוי מבוקר אקראי כפול סמיות שנערך לאחרונה הראה שיפור בנפח הסחוס הפטלופמורלי ושיפור בדלקת הסינוביה , בחולים אוסטיאוארטריטיס של הברך, שטופלו ב-PRP . הם הסיקו ש-PRP יכול לחדש את הסחוס המפרקי של מפרק הברך, בתנאים יציבים מבחינה מכנית. כלומר בדרגות OA קל עד בינוני (KL דרגות 2 ו-3)

המחקר לא גילה קשר בין ריכוז הטסיות לבין יעילות הטיפול ב-PRP ומטרתו יותר למזער את האיתות הקטבולי. יעילות של PRP קשורה לאיכות ה-PRP, כגון ריכוז ושונות של גורמי גדילה, ולא לריכוז טסיות הדם.

מערכת הפקת הטסיות – PRP

בעזרת תהליך הכנה מהיר במערכת צנטריפוגה, במכשיר רפואי, מאושר על ידי רשויות הרגולציה באירופה (CE) וארה"ב (FDA). פרופ' דבי יוצר ריכוז טסיות בפרופיל PRP אופטימלי:הפחחת כמות הגרנולוציטים שעשויים לתרום להשפעה קטבולית. הפחתת כמות האריתרוציטים שמפחיתים את התפשטות הפיברובלסטים והעשרת מונוציטים שמסייעיםבהחלשת דלקת ותחילת תהליך ההתחדשות.בצנטריפוגה זו – תפוקת הטסיות גבוהה, כך שדרוש רק נפח נמוך של דם.

בטיחות

ההליך בטוח מאוד, לא אלרגני וללא סיכון למחלות מועברות.כמעט ללא תופעות לוואי. למעט חבורות קלות, כאב, נפיחות או זיהום.

התוויות נגד כוללות הריון, הנקה, פתולוגיות אוטואימוניות או דם וסרטן.

יש להימנע משימוש בתרופות NSAID בתוך 7 ימים לפני ו-5 שבועות לאחר מכן.

טסיות הדם משחררות גורמי גדילה, ציטוקינים וחלבונים ביו-אקטיביים אחרים, שהם חלק מתהליך הריפוי הטבעי. גורמי הגדילה קשורים להתחדשות, ריפוי והשפעה על תהליך דלקתי. הפעלה של טסיות דם (הנגרמת על ידי הזרקה; במגע עם רקמת חיבור וחשיפה לגורמי קרישה) גורמת לדפוס שחרור איטי של הפרשת גורמי גדילה, ולתגובת ריפוי מתמשכת.

פרופ' דבי, אורטופד מומחה להחלפות מפרקים. מהאורטופדים המובילים בתחום האורתופדיה והחלפות המפרקים.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן