החלפת מפרק ירך – נקודות חשובות

מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים בגוף. פגיעה בו עלולה להגביל באופן משמעותי את תנועת הרגל.

ככל שהכאבים מתגברים, יש נוקשות, כאב והגבלה בתנועה. מה שמוביל לירידה משמעותית באיכות החיים, ולקושי בביצוע פעולות בסיסיות כמו הליכה, כיפוף ומתיחת הרגל .

במידה והטיפולים השמרניים אינם מקלים על הכאב – יתכן שהגיע הזמן לניתוח החלפת מפרק ירך.

מתי הזמן הנכון לניתוח החלפת מפרק ירך?כשיש "למה" מספיק חזק.

פרופ' דבי ממליץ לא למהר לניתוח, אבל גם לא לדחות יותר מדי. זיכרו, ניתוח החלפת ירך בגלל שחיקת המפרק, הוא ניתוח לשיפור איכות החיים ולרוב, אינו ניתוח מציל חיים.

כיון שמדובר בניתוח אלקטיבי. שאלו את עצמכם – מה ה"למה" שלכם?.

אם אתם חשים כאב קל, מישהו סיפר לכם שעשה את הניתוח וזה שיפר את חייו, או כי אמרו לכם שיש לכם שחיקה במפרק..אולי ה"איך" הנכון עבורכם -הוא לא ניתוח, אלא נסיונות טיפול שמרני .

הטיפול השמרני בכאבי ירך כולל: תזונה נכונה וירידה במשקל בעת הצורך. טיפול תרופתי, טיפולי פיזיותרפיה להקלה בכאב, ולשיפור התנועה, לפעמים טיפולים ביומכניים.

הקריטריון להחלטה מתי הזמן הנכון לניתוח החלפת מפרק. הוא ה"למה" שלכם: איכות החיים שלכם, רמת המגבלה והכאב שאתם חווים. במידה ואתם סובלים מכאבים והגבלה בתנועה. מתחילים לשנות את תבנית ההליכה ולגרום לכאב גם באברים נוספים. אולי כדאי להתייעץ ולחשוב -אם זה הזמן הנכון לניתוח החלפת מפרק.

ניתוח החלפת מפרק ירך נחשב לאחד הניתוחים המוצלחים בתחום האורטופדיה. ובעיקר כשמדברים על ניתוח בגישה קדמית- סיכויי הצלחה גבוהים מאוד, וגם תקופת החלמה קצרה ביחס לגישות אחרות. הניתוח יכול לעזור לשפר משמעותית את התפקוד והתנועה לאחר הניתוח.

גישה קדמית (Anterior Hip Replacement או Direct Anterior Approach

בניתוח בגישה קדמית, החתך הניתוחי הוא דרך החלק הקדמי העליון של הירך. כאשר המטופל שוכב על גבו. פרופ' דבי חותך את החתך הניתוחי מעל המפשעה מפריד את השרירים סביב מפרק הירך. מחליף את חלקי מפרק הירך השחוקים, בחומר מתכתי וחומר פלסטי קשיח. שיאפשרו תנועה חלקה וחופשית של המפרק המלאכותי.

שולחן הניתוחים המיוחד, מאפשר למקם את השתל בצורה אופטימלית, עם אפשרות לשיקוף במהלך הניתוח. כדי לוודא שמיקום השתל בסוף הניתוח – אופטימלי ומדוייק ביותר.

זמן קצר לאחר הניתוח ניתן לרדת מהמיטה. כשמרבית השיקום נעשה בבית . לאחר ניתוח בגישה קדמית יש שיפור משמעותי במידת הכאב. ותקופת השיקום וההחלמה קצרה יותר. שיטה זו מבטיחה גם את יציבות המפרק, כך שאין צורך לבצע הארכה של הרגל.

גישה חדשנית ומתקדמת להחלפת ירך – Total Hip Replacement

יתרונות החלפת ירך בגישה הקדמית והמתקדמת:

  • ללא פגיעה או חיתוך של השרירים והרצועות, מסביב למפרק הירך. ובהתאם, פחות טראומה למפרק ויותר יציבות.
  • מינימום סיכון לסיבוכי פריקה (יציאה של ראש הירך מהאגן) .
  • שליטה באורך הרגליים במהלך הניתוח, מפני שהמנותח שוכב על גבו.
  • ניתן להתחיל בשיקום מיד אחרי הניתוח.

באיזה שתלים משתמשים

פרופ' דבי משתמש בשתלים של החברות המובילות בעולם. שתלים אמינים ועמידים לטווח ארוך.

החומרים מהם עשויים השתלים השתנו לאורך השנים והיום הם עשויים מסגסוגות על בסיס טיטניום.

החלק הפנימי של השתלים יהיו לרוב עשויים פוליאתילן וקרמיקה. ראש פרק הירך יוחלף בשתל קרמיקה והשקע הטבעי של האגן יצופה בקערת טיטניום ובתוכה קערה פנימית נוספת עשויה קרמיקה או פוליאתילן.

יתרונה הגדול של הקרמיקה היא שהבלאי שלה הוא מינימלי והחומר עצמו נחשב כנטול רעילות ותופעות לוואי.

בקצה השתל (בחלק שנכנס לאצטבולום) יהיו חורים קטנים שיאפשרו צמיחה של העצם.כך השתל המלכותי לחלק מהגוף ובעצם השתל הופך לחלק בלתי נפרד ממנו.

השלבים לניתוח להחלפת ירך

  • פגישה עם פרופ' דבי – קבלת החלטה וכל המידע על האופציות ועל ההליך הניתוחי
  • פגישה עם רופא המשפחה, ביצוע בדיקות וצילומים
  • קביעת מועד לניתוח, לטרום ניתוח ופגישה עם המרדים – מול מתאמת הניתוחים
  • פגישת טרום ניתוח (מרדים, פיזיותרפיסט..) בבית החולים בו תעברו את הניתוח
  • פגישת טרום ניתוח
  • הגעה לבית החולים, בצום – ושיהיה בהצלחה!
  • שחרור מהיר – ושיקום ביתי. לרוב, 48 שעות לאחר הניתוח
  • ביקורת פצע כחודש לאחר הניתוח
  • ביקורת למעקב כשלושה חודשים לאחר הניתוח.

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

גישת השיקום המהיר מבוססת על תכנון ניתוחי והדמייה מוחשבת ע"י פרופ' דבי, ועל ההכנה שלכם לניתוח.

פרופ' דבי – מנתח מיומן שניתח אלפי ניתוחי החלפות מפרק ירך בגישה קדמית. והוא ממובילי הגישה בארץ. הראשון שהביא את שולחן הניתוחים. וכבר ניתח אלפי מטופלים שחזרו לשגרה ללא כאבים, זמן קצר לאחר הניתוח. הניתוח עצמו, מאוד מדוייק, ללא חיתוך שרירים.

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית, עם שולחן הניתוחים. משתמשת בטכנולוגיות המתקדמות בעולם. כולל הרדמה חלקית, שיקוף ודיוק בזמן הניתוח, ניתוח מהיר. שמאפשרים חזרה מהירה לשגרה ושיפור באיכות החיים.

ניתן להתחיל לתרגל הליכה כבר ביום הניתוח/ לאחריו, משתחררים הביתה לאחר כ48 שעות כשאתם מסוגלים: להגיע בעצמכם (בעזרת הליכון) לשירותים, לשלוט גם בעליה וירידה במדרגות. וכמובן – לבצע את תרגילי הפיזיותרפיה הנדרשים.

שחרור מהיר ושיקום ביתי, זה לא יציאה לנופש, אלא עבודה על תהליך החלמה נכון ובריא. שכולל- מנוחה, טיפול בכאב, תרגול וטיפולי פיזיותרפיה, ועוד. כך תוכלו להאיץ את תהליך ההחלמה, להקל על הכאבים ולשוב במהרה להליכה ותפקוד רגיל.

בהצלחה בניתוח החלפת מפרק

איך יודעים שהניתוח הצליח? יודעים!

יש לניתוח סיכויי הצלחה גבוהים מאוד. תחושו שיפור באיכות החיים, חזרה לטווחי תנועה מלאים, ללא כאבים. כאמור ביום הניתוח כבר ניתן להתחיל הליכה, לאחר 48 מירב המטופלים כבר ממשיכים בשיקום ביתי, כשהם מסוגלים ללכת מעט, לעלות ולרדת במדרגות ולתרגל פיזיותרפיה.

תוך זמן לא רב, ניתן לחזור לפעילות מלאה . הפעילות חשובה להליך ההחלמה והשיקום. אבל – הכל תלוי מינון. השתדלו לא להתאמץ יותר מדי כבר בהתחלה. גם אם אתם מרגישים נפלא.

העזרו בפיזיותרפיסט ובנו סרגל מאמצים , לחיזוק השרירים והרצועות התומכים במפרק . ותוך זמן קצר – תוכלו לעשות כמעט הכל..

יש תופעות לוואי/ סיבוכים?

תופעות צפויות לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך:

  • נפיחות בגפה המנותחת – כחודשיים לאחר הניתוח
  • אודם וחום מקומי – הליך טבעי הנובע מהגברה בזרימת הדם לשם ריפוי והתחדשות הרקמות לאחר הניתוח, אם האודם נעלם כאשר הרגל מעל גובה הלב זהו סימן טוב
  • כאבים – מדובר על ניתוח עם כאב משמעותי בשבועות הראשונים 
  • שטפי דם
  • ירידה בתחושה סביב אזור החתך

איזו פעילות גופנית מותרת לאחר ניתוח החלפת מפרק?

פעילות גופנית חיונית להתאוששות והחלמה. לאחר תקופת ההתאוששות הראשונית. וטיפולי פיזיותרפיה להשגת התוצאות הצפויות. חשוב ומומלץ לחזור לפעילות, בהדרגה ובהתאם להנחיות.

גם לפעילות אירובית – סיבולת לב ריאה, ובהתאם .מטופלים רבים חוזרים לאורח חיים אקטיבי, עושים צעדות, טרקים, שוחים, רוכבים על אופניים ועוד.

וגם תרגילי התנגדות לחיזוק מערכת השריר והשלד. לחזרה ליכולות הפיזיות והמוטוריות שהיו טרם שחיקת המפרק.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן