החלפת מפרק ירך -פיזיוטרפיה ושיקום ביתי

פיזיותרפיה – מתי מתחילים

פרופ' דבי ממליץ להתחיל בפיזיותרפיה, שבועיים-חודשיים לפני הניתוח.

כך אפשר (ומומלץ) להתחיל ולתרגל את השרירים, להכיר את הפיזיותרפיסט ואת התרגילים.

הפיזיותרפיסט יתרגל אתכם את השרירים והרצועות שייחלשו בפרוצדורה הניתוחית. תרגול מקדים, יעזור לחזק אותם . ויקל על תהליך השיקום שלאחר הניתוח.
טיפולי פיזיותרפיה קדם-ניתוחיים עשויים לשפר את התוצאות. להכין אתכם, ולאפשר בהמשך תרגול טוב יותר, מוקדם יותר ומהר יותר.

לחצו על הקישורים, מתחת לתמונות.

ניתוח החלפת מפרק ירך

במהלך ניתוח אורתופדי להחלפת מפרק ירך , מחליפים את המפרק המקורי במפרק מלאכותי. הניתוח בעל אחוזי הצלחה גבוהים. כ- 95% מהמנותחים מדווחים על שיפור משמעותי בתפקוד. על עצמאות ושיפור באיכות החיים.

פרופ' דבי, מראשוני המנתחים בגישה קדמית בארץ. ניתח אלפי החלפות מפרק ירך במיומנות, דיוק ומקצועיות רבה. מקפיד להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות כדי להתאים את הניתוח למבנה האנטומי היחודי של כל מטופל ומטופל. אם בעזרת ניתוח בגישה קדמית, בעזרת שולחן הניתוחים הייחודי,. ובעת הצורך – מערכות ניווט, רובוטיקה, דגמי תלת מימד ועוד.

בהחלפת ירך בגישה הקדמית, לא פוגעים בשריר.  לכן יש יציבות, מיד לאחר הניתוח. לאחר הניתוח בגישה הקדמית יכולים המנותחים לשאת את משקלם באופן מיידי. ויכולים לחזור במהרה לנהל את שגרת החיים שלהם.
מירב המנותחים יכולים לוותר על אמצעי התמיכה (מקלות הליכה והליכונים) במהרה. חזרה מהירה לתנועה וניידות היא המפתח להחלמה והתאוששות לאחר הניתוח.

פיזיוטרפיה ושיקום ביתי לאחר ניתוח החלפת מפרק

אבל…אחרי הניתוח – הגיע תורכם.

תהליך השיקום מתחיל לאחר הניתוח, כבר בשלב האשפוז. צוות הפיזיותרפיה יתחיל לעבוד אתכם, על ניידות,  ירידה נכונה מהמיטה, ישיבה נכונה ומניעת נפילות.

השיקום הוא שלב הכרחי בתהליך הריפוי.  כל אדם שעבר ניתוח החלפת מפרק ירך (או החלפת מפרק ברך), זכאי לשיקום. הבחירה בין שיקום ביתי לשיקום מוסדי נתונה למטופל ולבני משפחתו. פרופ' דבי ממליץ בחום על שיקום ביתי.

פרופ' דבי מדגיש כי ניתוחי החלפת מפרק ירך, מחייבים אתכם להיות שותפים. חשוב להקפיד על תרגול ופיזיוטרפיה, תזונה מתאימה ומנוחה מספקת. כל אלה יאפשרו לגוף להתאושש ולהחלים מהניתוח ולמצות את הריפוי.

מדוע חובה לעשות פיזיותרפיה אחרי ניתוח?

בתהליך השיקום  חשוב להקפיד לעשות פיזיוטרפיה ותרגול. חשוב  לחזק וליצב את מפרק הירך. ביום הניתוח או למחרת, מקבלים הדרכה מפיזיוטרפיסט.

מטרת הפיזיותרפיה: למנוע סיבוכים לאחר הניתוח ולהפחית את הכאב. למזער תהליכים דלקתיים, למנוע הווצרות קרישי דם. להגדיל את טווחי התנועה, לשפר את היכולת הביומכאנית ולמנוע בעיות יציבה. בהדרכה תלמדו את התרגילים אותם תצטרכו לבצע.

חשוב להקפיד על תוכנית האימונים שנקבעה לכם , כדי למקסם את סיכויי הצלחת הניתוח. לקצר את הליך השיקום ולמקסם את טווח התנועה אליהם תגיעו.

הטיפול הפיזיותרפי כולל תרגילים שונים, בעצימות הולכת וגוברת. התרגילים מיועדים להחזיר את המטופל ליכולותיו. באופן הדרגתי ומפוקח, עד לטווח תנועה מלא, ללא כאב.הפרוטוקול הטיפולי תלוי במצב הטרום ניתוחי, בגיל, ברמת הפעילות ובמטרות המטופל.

מה עושים בפיזיותרפיה

הפיזיותרפיה היא חלק מתהליך של שיקום גופני, ומטרתה להשיב את יכולות הגוף לקדמותן , או לשפר אותן. תכנית הפיזיותרפיה מבוססת על פרוטוקולים בינלאומיים , ומותאמת אישית לכל מטופל. בהתאם לגיל, מצב בריאות, מחלות, כושר גופני ועוד. 

את התרגול תבצעו לבד, בבית. חשוב להתמיד ולהצמד לתוכנית האימונים אותה התווה הפיזיותרפיסט. כדי למקסם את תוצאות הטיפול.

סביר להניח שיהיו כאבים לאחר הניתוח. הכאבים יפחתו בהדרגה. חשוב להבין שאין סיבה לסבול מכאב! לשם כך קיבלתם מפרופ' דבי הדרכה וחוברת לגבי ניהול הכאב סביב הניתוח.

תתכן אי נוחות או כאב גם במהלך הטיפול והתרגול. זיכרו שהתרגול יזרז את תהליך ההחלמה. חשוב להשיג טווח תנועה מלא, קרוב ככל הניתן לזמן הניתוח עצמו. לכן, אל תחששו להשתמש במשככי כאבים, בהתאם להנחיות, במידה וכואב.

הטיפול הפיזיותרפי כולל תרגילים שונים, בהתאמה אישית. במטרה להחזיר אתכם ליכולות, באופן הדרגתי ומפוקח. התרגילים יכולים לכלול: תרגילי עמידה, הליכה, מדרגות, מתיחות, הנעת הקרסול קדימה ואחורה, כפיפת ברך על מיטה, תרגול של השריר הארבע-ראשי, פשיטת רגליים, רכיבה על אופניים במכון ועוד.

התרגילים מבוצעים בעצימות הולכת וגוברת, ובשילוב עם תוכנית השיקום והחזרה לשגרה . במטרה להפחית את הכאב ולשפר את ההחלמה.

ההבדל בין מטופלים

אם נשווה חצי שנה לאחר ניתוח, בין מטופלים שעברו בהצלחה את אותו ניתוח מפרק ירך אצל אותו מנתח. יהיה הבדל מאד משמעותי בכאב, בנפיחות ובטווח תנועה.

מטופל שהקפיד לעשות פיזיוטרפיה – כוח השרירים וטווח התנועה ישתפרו. יכולותיו יחזרו לקדמותן והוא לא יסבול מכל מגבלה או כאב (או שיחווה כאב מינימלי). בעוד, מי שלא תרגל, עלול עדיין לכאוב ולסבול ממגבלה בתנועה , בטווחים ובפעולות.

סובלים מכאב אחרי הניתוח?

במהלך תקופת השיקום סביר שתחושו כאבים. יש  להקפיד ליטול את הטיפול התרופתי כדי שהכאב לא יפריע לתרגול ולתהליך ההחלמה מניתוח החלפת מפרק

יש להקפיד ליטול משככי כאבים גם לפני השינה, על מנת לאפשר לגוף לנוח בלילה. במידה ויש כאב, מומלץ לטפל, בהתאם לפרוטוקול. או לשוחח עם צוות המרפאה.

חשוב ביותר להקפיד על תרגול, מנוחה ועל תזונה שיקומית.

שיתוף פעולה

הטיפולים הפיזיותרפיים מאתגרים. מעורבותכם הכרחית. בלי שיתוף פעולה לא ניתן יהיה להגיע לתוצאות האופטימליות של הניתוח. חשוב שמעבר לניתוח, תקפידו גם על הנחיות פרופ' דבי והצוות. ועל הנחיות הפיזיוטרפיסט וצוות השיקום. כך תוכלו למקסם את תוצאות הטיפול, להגיע לשיאים חדשים,לתוצאות נהדרות אחרי ניתוח החלפת המפרק .

פרופ’  דבי מקבל מטופלים במרפאה ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה.  מנתח ניתוח ירך וניתוח ברך, בגישות מתקדמות ומותאמות אישית.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן