רופא אורתופד מומחה ירכיים

פרופ' דבי, רופא אורתופד מומחה ירכיים. מסביר על מבנה מפרק הירך, הגורמים לכאבי בירך, איך מטפלים בכאבים בירך, ועוד.

פרופ' דבי רופא אורתופד, מומחה מוביל, בארץ ובעולם. בניתוחי החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית, עם שולחן הניתוחים. וניתוחי החלפת ברך בגישות מתקדמות.

פרופ' דבי עושה שימוש בטכניקות ובטכנולוגיות עדכניות, בהתאמה אישית לכל מטופל. כדי הגיע לתוצאות טובות, שיקום מהיר, איכות חיים ומינימום כאב.

חשוב לוודא שהאורתופד עימו אתם בוחרים לעשות את הדרך יהיה אמין, יתן לכם תחושה של בטחון. וכמובן יהיה מקצועי ומיומן, עם רזומה של ניתוחים והצלחות מרובות.

אין גיל מתאים לניתוח החלפת מפרק. השיקול הוא מידת הכאב והמוגבלות בתפקוד. עם זאת, מדובר בהחלפה של מפרק בגופנו, אז גם אין סיבה למהר. החליטו החלטה מושכלת, כשבאמת יש צורך בניתוח, וביחרו במנתח שתסמכו עליו ועל מיומנותו, ולא על "גימיקים שיווקיים חדישים".

מבנה מפרק הירך

מפרק הירך , הוא מפרק סינוביאלי כדורי, שבנוי כמו מכתש ועלי. המפרק בנוי מהמפגש בין החלק העליון של עצם הירך (Femur), לבין השקע בתחתית האגן (Acetabulum). הראש הכדורי הנמצא בראש עצם הירך, שמותאם לשקע בעצם האגן. שניהם מצופים בסחוס שמונע חיכוך ומשמש בולם זעזועים. במצב האידאלי מתבצעת תנועה חלקה ללא כאב.

סביב האצטבולום, יש רצועה היקפית (Labrum) שמשפרת את האחיזה בעצם הירך, מעטפת המפרק (Capsule)ובה רקמה סינוביאלית (Synovial membrane) שמייצרת נוזל סיכוך. והם ביחד עם הרצועות, מעניקים למפרק יציבות.

וכמובן -השרירים שמפעילים את הירך ומאפשרים לו לבצע כפיפה, פשיטה, ורוטציה פנימית וחיצונית.

מה גורם לכאבים במפרק הירך

כאב במפרק הירך עלול להיות בגלל נזק לאחת או יותר, מהרקמות המרכיבות, או תומכות במפרק. כמו גם נזק לרקמות סמוכות לו, או כאב מוקרן.

התלונות יכולות להיות: כאב במפרק בירך, במפשעה, בישבן, הגבלת תנועה של המפרק, רעשים, חריקות, נימול, הרדמות, חולשה. כאב חריף ילווה גם בנפיחות,בצקת חום ואדמומיות מקומית.

כאשר יש בעיות במפרק כתוצאה מפגיעה בסחוס שבין עצם הירך לעצם האגן. נוצר חיכוך בין העצמות, חיכוך הגורם לשחיקת העצם ולכאבים  והגבלה בתנועה.

הגורמים לכאב יכולים לנוע מ:

  • עומס יתר, מעודף משקל, משאות כבדים וגם עקב תנועות חוזרות ושהייה במנחים קבועים, לאורך זמן .
  • פעילות אינטנסיבית, או לא מאוזנת. פעילות ספורטיבית "מתפרצת", כמו פעילות עצימה עם קפיצות או עומסים, רק פעם בשבוע – עלולה לגרום לכאבים במפרקים ולפציעות.
  • נזקי חבלה. נפילה, תאונה, פציעת ספורט או כול טראומה אחרת
  • מחלות כמו דלקות פרקים, דלקות זיהומיות, נמק העצם, אוסטיאוארטריטיס ועוד
  • כאב מוקרן מפריצת דיסק , או מאיבר אחר בגוף. כמו גםלחץ ודלקת בעצב,שיכול לגרום לכאב באזור הירך.

גורמי סיכון להתפתחות כאבים במפרק הירך:

כאלה שאינם תלוייים בנו: כמו גיל – עם הגיל מתרחשים תהליכי ניוון וסיכון להתפתחות כאבים.

או מבנה מולד. ליקוי במבנה הירך או האגן, זוויות ההטיה של מפרקי הירך או בין צוואר הירך לעצם הירך. כמו גם בעיות מבניות מולדות של ראש הירך (DDH)

בעיות שיש לנו השפעה עליהן:

עודף משקל, ענפי ספורט, או עבודות שחושפים את המפרק לעומסי יתר .

טראומה, נמק של ראש הירך (AVN), הרניה, דלקת פרקים , אוסטיאופורוזיס (דלדול העצם) שמעלה סיכון לשברים בצוואר הירך, דלקת גידים. שבר, שבר מאמץ, פריקה בגלל תאונה, מתיחה או קריעה של אחת הרקמות הרכות.

איך מטפלים בכאבים במפרק הירך – אורח חיים בריא

מניעה היא הדרך הטובה ביותר לטיפול ולשמירה על איכות החיים. מניעת כאבים בירך תהיה ע"י נטרול גורמי הסיכון להתפתחותם.

אם מדובר במשהו קטן, ברוב המקרים התנהגות נטולת כאב במשך מספר ימים מספיקה כדי לרפא ולהעלים את הכאב. ואז כדאי לבדוק, מה היה הגורם ואיך למנוע.

אבל ,כאב בירך שמחמיר או לא פוחת, מחייב פנייה לרופא. ועד אז:

הדבר החשוב ביותר למניעת התפתחות כאבים ונזקים כרוניים בירך – לא להתעלם מכאב. לא צריך להפוך את הכאב לסבל . אבל כדאי ביותר לנסות להבין מה גרם לו.

תזונה נכונה

תזונה נכונה ומותאמת.  עודף משקל מעמיס על המפרקים נושאי המשקל. לאנשים בעודף משקל – מומלץ לרדת בצורה מבוקרת במשקל.

הפחתת עומסים ושיפור היציבה

עבודה פיזית המעמיסה משקל רב על המפרקים באפן יומיומי, מקשה על המפרקים. הקפידו על יציבה נכונה, וחיזוק השרירים המייצבים , של המפרקים נושאי המשקל

פיזיותרפיה, אפוסתרפיה ופעילות גופנית 

פעילות גופנית נכונה מחזקת את הרקמות השונות ומייצבת את המפרקים. משפרת את צפיפות העצם, מחזקת את השרירם המייצבים .

חוסר בפעילות גופנית – גורם לניוון הרקמות, רפיון השרירים המייצבים. ופגיעה ביכולת הגוף להתמודד עם עומסים. 

כשיש רגישות במפרקי הירך העדיפו פעילות שלא יוצרת עומסים חריגים. העדיפו שחייה ורכיבה, על פני ריצה, משחקי כדור וקפיצות. נסו לגוון את סוגי הפעילות שלכם. ולהימנע מפעילות המייצרת עומס חוזר, או עומס חד פעמי "מתפרץ" על מפרק הירך.

הקפידו על פעילות גופנית המבוצעת באופן נכון והדרגתי. שלבו תרגיל חיזוק ומתיחה. ועיבדו גם על שיווי משקל ומניעת נפילות

הפחתת עישון

עישון מהווה גורם סיכון להתפתחות קרישי דם, וכן נמק בראש עצם הירך. פוגע באספקת הדם לרקמות המפרק . מעלה סיכון לאוסטיאופורוזיס

טיפול שמרני במפרק הירך

יש מטופלים המדווחים ששינוי באורח חייהם מבחינה תזונתית, פיזיוטרפיה, פעילות מודרכת וכדומה.  

שינו לחלוטין את רמת הכאב ואת טווח התנועה והם אינם מעוניינים בניתוח.

ניתוחי החלפות מפרקים, למרות  שיעורי ההצלחה המעולים שלהם, זמן הניתוח הקצר והשיקום המהיר – הם עדיין ניתוחים. פרופ' דבי, ממליץ על הניתוח רק אם המטופל חש כי שהכאב מגביל ומפריע בחיי היום יום.

החלפת מפרק ירך.

פרופ' דבי, אורטופד מומחה ירכיים, ממליץ לא לרוץ מיד לניתוח. להתחיל עם טיפולים שמרניים. טיפולים אלה לא יכולים לרפא את הסחוס, אך כן יכולים להקל על הכאב והגבלת התנועה.

כמומחה מפרק הירך הוא מסביר: "כשהמטופל מגיע להחלטה שהגיע הזמן לניתוח. ומוכן גם מנטלית-רגשית וגם פיזית.

ולאחר שיחה, בדיקה, בירור מצב השחיקה, תבנית ההליכה, טווחי התנועה והכאב.

אנחנו מגיעים להחלטה משותפת. זה הזמן  לשאלות על החלפת מפרק ירך

פרופ' דבי, אורתופד מומחה ירכיים. מנתח מיומן, שמשתמש במשתלים מתאימים ועמידים. בשילוב עם טכניקה ניתוחית בגישה הקדמית, שלא פוגעת בשריר. מנתח עם על מיטת הניתוחים הייחודית. לאחר תכנון דיגיטלי בדו או תלת מימד. מקפיד גם על פרוטוקול הטיפול בכאב, ומעקב אחר ההתנהלות בכל שלב בתהליך השיקום וההחלמה המואצת.

צבר נסיון רב באלפי ניתוחי החלפות מפרק ירך בגישה הקדמית, בבתי חולים פרטיים וציבוריים בארץ.

לדבריו שילוב של ארבעה מרכיבים יכול לשפר מאוד את תוצאות הניתוח.

ארבעה מרכיבים לשיפור תוצאות הניתוח:

  1. מנתח מנוסה. – רמה מקצועית, ידע, גישה, תשומת לב לפרטים הקטנים. תחושת הבטחון שלך עם המנתח ואמונך בו.
  2. כמות הניתוחים שניתח ומידת הצלחתם. וכמובן, המלצות מנותחים.
  3. טכניקה ניתוחית מתאימה, (גישה קדמית בלי לפגוע בשרירים ובעצבים, משמרת את הרקמות הרכות). עם מיטת הניתוחים הייחודית, שמאפשרת דיוק ושיקוף מקסימלים.
  4. משתלים חדישים ויציבים.

שיעורי ההצלחה הגבוהים של ניתוחי החלפת מפרק הירך ע"י פרופ' רונן דבי, מושפעים מרמתו המקצועית, מההתעדכנות הבלתי פוסקת וממחויבותו למטופל.

פרופ' דבי מנתח החלפת מפרק בגישה הקדמית מזה שנים, ניתח אלפי מטופלים ומלמד מנתחים נוספים את רזי הגישה, בעזרת מיטת הניתוחים הייחודית.

מקצועיותו, מחוייבותו ורצונו לעזור לשיקומו המלא של כל מטופל  גורמים לאחוזי ההצלחה הגבוהים של הניתוח וליכולתם של המטופלים לשוב לאורח חיים פעיל ומלא.

פרופ'  דבי מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה .צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן