החלפת מפרק ירך – פיזיותרפיה, תרגילים והחלמה

החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ירך

החלפת מפרק ירך, היא השלב הראשון. פרופ' דבי משתף במשמעות של פיזיותרפיה לאחר החלפת ירך , לשם החלמה מהירה אחרי הניתוח. ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית הוא ניתוח בעל סיכויי הצלחה מאוד גבוהים. הצלחת הניתוח וקצב ההחלמה לאחר הניתוח, תלויים במידה רבה ב-3 גורמים משמעותיים:

בהכנה לניתוח, במוכנות הנפשית והגופנית שלכם להליך.

בגישה הניתוחית ובמיומנות ומקצועיות האורתופד המנתח – פרופ' דבי ניתח אלפי ניתוחי החלפות מפרק ירך בגישה קדמית בהצלחה רבה.

תהליך השיקום וההחלמה – ובמידת המחוייבות שלכם לתהליך.

שיקום והחלמה אחרי ניתוח החלפת ירך

לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך, פרופ' דבי ממליץ עם שחרור מהיר ושיקום ביתי –

תהליך השיקום וההחלמה אחרי הניתוח כולל בחובו:

  • ניהול זמן נכון,
  • טיפול בכאב, בהתאם לפרוטוקול הכאב והחוברת שקיבלתם.
  • טיפול בפצע.
  • מנוחה ושינה מספקים.
  • שתיה ואכילה מאוזנת – רבים חווים אובדן תיאבון לאחר הניתוח. תזונה מאוזנת, ושתיה מספקת , חשובים להרגשה טובה, לריפוי תקין של הרקמות ולהחזיר את כוח השרירים.
  • פיזיותרפיה- תעזור להחזיר את הכוח והניידות לירך, לחזק את שרירי הירך והאגן ולהגדיל את טווח התנועה שלהם. הפיזיותרפיסט יתאים עבורכם תרגילים, עליהם יש לחזור, מספר פעמים ביום. ככל שהשריר יתחזק יעלה מספר החזרות.
  • פעילות גופנית -מרכיב קריטי בשיקום בבית. במטרה שתחזרו לפעילויות היומיום, זמן קצר לאחר הניתוח. תוכנית זו כוללת: ישיבה, עמידה, הליכה, מדרגות. התקדמות בתוכנית הליכה מדורגת . קודם בבית, ואחר כך בחוץ, להגברת הניידות .

מאיפה מתחילים – רצוי שעה אחת קודם..

פרופ' דבי ממליץ להתחיל פיזיותרפיה עוד בטרם הניתוח. כדי שתכירו את התרגילים ואת הפיזיותרפיסט. תחזקו את הרצועות והשרירים סביב המפרק שינותח ותקלו על תהליך השיקום.מומלץ לעבור עם פיזיותרפיסט על תוכנית האימונים ביום שאחרי הניתוח.

תהליך השיקום אחרי ניתוח החלפת ירך בגישה קדמית, התקצר. השיקום הביתי מקל עליכם עוד יותר. וגם תרגילי הפיזיותרפיה לא גוזלים זמן רב מדי. אבל בעלי משמעות מאוד גדולה.

הקפדה על תוכנית הטיפול שלכם, תאפשר הגדלת טווחי תנועה וחזרה מהירה לאיכות החיים. סביר להניח שבימים או השבועות הראשונים, תחושו כאבים אחרי התרגול. ניתן לאזן את הכאב בהתאם לפרוטוקול הטיפול בכאב, או לשיחה עם פרופ' דבי או צוות המרפאה. כמו כן ע"י שכיבה על הגב והרמת הרגליים עם כרית מתחת לשוק.

מטרת הפיזיותרפיה היא להביא אתכם לתפקוד מקסימלי, כמו גם להפחית את הכאב, למנוע היווצרות קרישי דם. להגדיל את טווח התנועה ולחזק את השרירים והרצועות.

אתם הם האחראים לביצוע תרגילי הפיזיותרפיה. עליכם להקפיד על תוכנית האימונים שנקבעה לכם . כך תוכלו למקסם את סיכויי הצלחת הניתוח. לקצר את הליך השיקום ולהגיע לטווח תנועה אידאלי.

יש פרוטוקולים אחידים לטיפול אחרי ניתוח החלפת מפרק. הפיזיותרפיסט יעזר בהם ויתאים לכם, בהתאם למצבכם, יכולותיכם הגופניות, מחלות רקע, והצרכים האיישיים שלכם – שגרת אימונים מותאמת אישי.

הקפידו על תוכנית אימונים רגילה קלה כדי לשמור על כוח וניידות שלכם ושל המפרק החדש.
עם זאת, נקטו באמצעי זהירות מיוחדים כדי למנוע נפילות ופציעות.

טיפים לאחר החלפת מפרק ירך

בימים הראשונים לאחר הניתוח:

תרגילים למניעת פצעי לחץ

שכיבה ממושכת, ללא תזוזה, עלולה לגרום לפצע לחץ בעכוז ובעקבים. כדי להמנע מכך, מומלץ להקפיד על שינויי תנוחה, ולהתחיל בתנועה, בעזרת הפיזיותרפיסט במהרה.

תרגילי נשימה 

בשעת שכיבה, הריאות פחות מאווררות ומצטברת ליחה. הליחה עלולה לספוח חיידקים. לאחר הניתוח תקבלו מתקן לתרגול נשימה. מומלץ להתחיל בתרגילי נשימה בעזרת המתקן לתרגול נשימה, שבמחלקה. הקפדה על ביצוע התרגילים תסייע בזירוז החלמתכם. גם בבית תרגלו נשימה, בשכיבה במיטה ברגלים ישרות. שאפו אוויר דרך האף, החזיקו ונישפו באיטיות.

מניעת קרישים ושיפור זרימת הדם

אחד הסיכונים לאחר ניתוח להחלפת מפרק, הוא היווצרות קרישי דם, שעלולים לגרום לפקקת וורידים, תסחיף ריאה ועוד.

למניעת קרישי דם בגפיים תקבלו במשך חודש, זריקה יומית של מדלל דם. בביה"ח, יתכן שתחוברו גם למכשיר מכני עם שרוולים פנאומטיים שסוחט את הדם הכלוא בשוק חזרה כלפי הלב. חשוב גם לעשות תרגילים לשיפור זרימת הדם לאזור המפרק. ככל שתתחילו בתנועה מוקדם יותר, הסיכון לקרישים יהיה קטן יותר. מה שיסייע לריפוי מהיר יותר לחזרה מהירה יותר לפעילות שגרתית מלאה.

בבית – בשכיבה או ישיבה, הניעו את כפות הרגליים מעלה ומטה תוך שמירה על רגליים ישרות. לתחושת מתיחה בשרירים האחוריים. עשו מספר חזרות, מספר פעמים ביום.

טרם השחרור מביה"ח:

עליכם להצליח לצאת ולהכנס מהמיטה בכוחות עצמכם, לדעת לנהל את הכאב, לאכול, לשתות ולהשתמש בשירותים. להצליח ללכת בעזרת הליכון . וכן לעלות ולרדת שתיים או שלוש מדרגות.
חשוב שיהיה איתך בן משפחה או מטפל בימים הראשונים של שלב השיקום וההתאוששות בבית.

המינון הוא המפתח

גם בטיפול התרופתי, גם בפעילות ובתרגול וגם במנוחה. במומלץ מאוד להקפיד על תרגול, פעילות ופיזיותרפיה.המפתח הוא לא לעשות פחות מדי, וגם לא יותר מדי, או מוקדם מדי.

פיזיותרפיה ותרגילים לאחר החלפת מפרק ירך (DAA)

ניתוח להחלפת מפרק ירך, הוא ניתוח שמספק פתרון יעיל ביותר למפרק החולה.  מירב המטופלים לאחר החלפת מפרק ירך, מדווחים על הקלה משמעותית בכאבים, שיפור בתנועתיות ושיפור משמעותי באיכות החיים. פרופ' רונן דבי החליף אלפי מפרקים. מנתח החלפת ירך בגישה קדמית. גישה המאיצה את ההחלמה וחוסכת מהמטופל מגבלות רבות. גישה זו, מבוצעת בצורה הטובה והמדוייקת ביותר בעזרת שולחן הניתוחים הייחודי.

בזכות הגישה הניתוחית והדיוק בניתוח. לאחר שהייה בהתאוששות, ניתן ורצוי להזיז את הרגל המנותחת ללא חשש.

תרגילים ותנועה

חשוב להקפיד על תרגילי הפיזיותרפיה, בהתאם להנחיות, כך שתעבדו גם על חיזוק שרייר, טווחי תנועה, יציבה, עלייה וירידה במדרגות, ועוד.

לאחר הניתוח, והמעבר מחדר ההתאוששות למחלקה. מומלץ להתחיל מתנועות קטנות. ולהגדיל בהדרגה גם לתנועות גדולות יותר. במטרה לעבוד על חיזוק שרירי והגדלת טווח תנועה. 

ניסיון הליכה מומלץ ביותר, כבר ביום הראשון לאחר הניתוח.

צירפתי עבורכם תרגילי פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך וברך – באדיבות אור מאיר, פיזיותרפיסטית. מהרצליה מדיקל סנטר.

פרופ' דבי מזכיר – ניתוח החלפת ירך בגישה הקדמית, נעשה ללא חיתוך שרירים. מה שמאפשר לכם בעצם לקום מהמיטה זמן קצר לאחר הניתוח, להתחיל לתרגל ותוך יום-יומיים לשוב הביתה להחלמה מואצת במקום הבטוח שלכם.

תרגילי החיזוק לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך, משמעותיים מאוד לשיקום, לשפר את טווחי התנועה, לחזק את השרירים המייצבים, שרירי הירך והאגן. ומאפשרים לחזור במהרה לפעולות יום יומיות שגרתיות.

תרגילים מומלצים כוללים: הנעת כפות הרגליים והקרסוליים לשיפור זרימת הדם. כיווץ פאסיבי של שריר הארבע ראשי. חיזוק שרירי העכוז. חיזוק איזומטרי של שרירים אבדוקטורים , קימה מישיבה לעמידה. עלייה וירידת מדרגה. ועוד.

תרגול איכותי ורציף – בליווי אנשי מקצוע – יביא לתוצאות שיקום טובות יותר בזמן קצר. התרגול כולל גם תרגילי תנועה, וגם הליכה קצובה וטיפוס מדרגות.

גם בסרטון הבא ניתן לצפות בתרגילי שיקום לדוגמא, בהמלצת האיגוד האמריקאי למנתחי ברך וירך:

בכל מקרה, הפיזיותרפיסט יעשה אתכם תוכנית אימון מותאמת אישית.

פעילות גופנית

המשיכו לעשות את התרגילים שנקבעו על ידי הפיזיותרפיסט . יתכן שיומלץ לכם גם ​​​על רכיבה (בהתחלה באופניים נייחים). כדי לעזור לשמור על טונוס השרירים ולשמור על גמישות הירך.
בהמשך תוכלו לחזור לפעילויות הספורט שנהניתם מהן לפני השחיקה .

אך זיכרו, גם התחלתם לצעוד. הליכה אינה תחליף לתרגילים שנקבעו על ידי הפיזיותרפיסט. המשיכו לתרגל בהתאם להמלצות לחיזוק כל השרירים החשובים.

מוזמנים להקשיב לפודקאסט של הפיזיותרפיסטית – עירית סמילנסקי ופרופ' דבי בנושא החלפת ירך.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן