ניתוח החלפת מפרק ירך

מהו מפרק הירך?

פרופ' דבי – אורטופד מומחה החלפות מפרקים מסביר על ניתוח החלפת מפרק ירך, מתי מגיעים לניתוח, גישות בניתוח, החלפת מפרק ירך בגישה קדמית. ועוד

מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים בגוף. זהו מפרק כדורי שבנוי כמכתש ועלי. המפרק בנוי מראש כדורי בעצם הירך (femur). המותאם לתוך שקע בעצם האגן, אצטבולום (hip bone – acetabulum) .

סביב המפרק יש קופסית, רצועות ושרירים המסייעים לפעילותו של המפרק ושומרים על יציבותו. ראש עצם הירך והאצטבולום מצופים בסחוס מפרקי, שמשמש בולם זעזועים. במצב תקין, יש תמיכה למשקל הגוף ומתאפשרת תנועה חלקה ללא כאבים.

ליחצו מתחת לתמונות לקישורים.

מתי מגיעים לניתוח?

הרס של הסחוס שבין עצם הירך לעצם האגן,

בעקבות, מחלת אוסטיאוארטריטיס, יש שחיקה של הסחוס שבין עצם הירך לעצם האגן. הסחוס הופך למשופשף ומחוספס. מרווח המפרק המגן בין העצמות מצטמצם. נוצר חיכוך בין העצמות, עד למצב של שפשוף עצם על עצם. דבר המוביל לשחיקתן ולכאבים עזים, המגבילים את התנועה.

אנו לא ממהרים לבצע ניתוח להחלפת מפרק ירך . בתחילה מטפלים בטיפולים שמרניים.  טיפולים שמרניים  לא יכולים לבלום את הרס הסחוס. הם גם לא יכולים לרפא אותו.

כשהטיפולים השמרניים לא מצליחים להקל על הכאבים.  כשתנועת הירך מוגבלת ופוגעת באיכות החיים. החלפת מפרק הירך יכולה להקל על הכאבים ולאפשר שיפור תפקודי ניכר.

עם התפתחות הטכנולוגיה ושיפור הטכניקה הניתוחית, הפך ניתוח להחלפת מפרק הירך,לאחד הניתוחים המוצלחים בתחום הכירורגיה האורתופדית.

ניתוח החלפת מפרק ירך

אם מגיעים להחלטה על ניתוח החלפת מפרק הירך. פרופ' דבי רונן , אורתופד מומחה. ישוחח איתך על נסיונותיך בטיפול שמרני.

במידה ואין שיפור משמעותי ובמידה ויש בשלות לניתוח. הניתוח נועד לשיפור איכות החיים והפחתת הכאב.  החלפת מפרק הירך, הוא הליך ניתוחי. בניתוח מוסר הסחוס הפגוע של עצמות הירך. והמפרק השחוק מוחלף במפרק מלאכותי.

מבין כל האמצעים הקיימים לטיפול במפרק ירך חולה. ניתוח החלפת מפרק הירך, מספק את הפתרון היעיל ביותר. מעל 90% מהמנותחים להחלפת מפרק ירך, מרוצים.

הם מדווחים על הקלה משמעותית בכאב ושיפור בתנועתיות. וכן על שיפור משמעותי באיכות החיים.

מטרת הניתוח היא להסיר את הסחוס השחוק שבמפרק ולהחליף את החלקים הפגועים במפרק מלאכותי. המשתל, הוא "מפרק מלאכותי" ,שיחזיר את יכולת התנועה החלקה, ללא חיכוך וללא כאב. השתל בנוי בצורה שמאפשרת לעצם לצמוח לתוכו וכך עם הזמן הוא הופך לחלק מהמפרק עצמו.

גישות ניתוחיות להחלפת מפרק ירך

גישות בניתוח החלפת מפרק ירך

ניתן לבצע את הניתוח בגישה קדמית, גישה צידית או גישה אחורית. 

הגישות המסורתיות – גישה אחורית וגישה צדית, לרב מתבצעות כשהמטופל שוכב על הצד. תנוחה שמאלצת את המנתח לחתוך שרירים סביב המפרק.

גישה ניתוחית קדמית להחלפת מפרק, משמרת את השרירים. החתך הוא בחלק הקדמי של הירך, ומפרידים את השרירים לא חיתוך. פרופ' דבי ניתח אלפי מטופלים מרוצים, בגישה קדמית. לאחריה, המטופל פחות כואב, וגם ההחלמה והשיקום מהירים יותר.

בחירת הגישה תלויה במאפיינים שונים. כולל מבנה גוף, מבנה אנטומי, גודל האגן ועוד. ההבדל בגישות משפיע בעיקר על קצב ההתאוששות.

היתרון של הגישה הקדמית, הוא שימור השרירים וקיצור משך ההחלמה. פרופ' דבי מנתח בעיקר בגישה זו. למעט מקרים בודדים, בהם המטופל לא מתאים מבחינה מבנית לגישה. לדוגמא: מטופלים עם עיוות משמעותי במפרק.

החלפת מפרק ירך בגישה קדמית (Direct Anterior Approach)

בגישה הקדמית – לא חותכים שרירים וגידים בדרך למפרק. הכניסה למפרק מתבצעת דרך החלק הקדמי העליון של הירך. אחוזי ההצלחה של החלפת ירך בשיטה הקדמית מאוד גבוהים. כ־95% מהמקרים מדווחים על הקלה משמעותית בכאב, ושיפור בטווחי התנועה.

פרופ' דבי, אורתופד מומחה ירכיים מסביר שהניתוח בגישה הקדמית, מאפשר החלמה ושיקום מהירים . ובהתאם -לאחר ההתאוששות מהניתוח מתאפשרת קימה והליכה. המפרק יציב, ואין צורך בהגבלות שהיו בגישות המסורתיות – כמו הצלבת רגליים, כרית פישוק, או שינה על הצד.

הניתוח מדוייק, בזכות השכיבה על הגב שמספקת זווית אופטימלית להשתלת המפרק, כמו כן אין חיתוך שרירים. ובנוסף בעזרת שולחן הניתוחים, ניתן לבדוק בצורה מדויקת את טווחי התנועה ואת יציבות המפרק.

יתרונות ניתוח החלפת ירך בגישה קדמית:

יתרונות ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית
  1. החלמה מהירה, הפחתה מיידית ברמת הכאב.
  2. תהליכי שיקום מהירים. שיקום מהיר של יכולת ההליכה. פחות צליעה, העדר הגבלות מבחינת ישיבה שכיבה או נסיעה, מיד לאחר הניתוח.
  3. שליטה טובה יותר באורך הרגלים. שימורם של שרירי הירך האחוריים וקפסולת הירך. ללא צורך להגדיל את אורך הרגל על מנת לייצב את מפרק הירך.
  4. אשפוז קצר יותר.
  5. זמן ניתוח קצר יותר ופחות כאב לאחר הניתוח.

בניתוח זה מובטח מיצוב מדוייק ועקבי יותר של הירך. לאחר הניתוח המנותחים לשאת את משקלם באופן מיידי. הם כמעט ואינם נזקקים לאמצעי זהירות. יכולים לחזור ולנהל את שגרת החיים. פרופ' דבי רונן דוגל בגישת השחרור המהיר. גישה המפחיתה סיבוכים ומאפשרת שיקום מהיר יותר.


ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית, עם שולחן, ניתוח ללא פשרות.

הגישה הקדמית, של החלפת מפרק ירך, ללא חיתוך שרירים. מאיצה את ההחלמה, וחוסכת מהמטופל מגבלות רבות.   שולחן ניתוחי ייחודי , מאפשר סביבת עבודה אופטימלית עבור המנתח. כדי לנתח בגישה זו בצורה הטובה והמדוייקת ביותר. השולחן מאפשר גישה  טובה למפרק. מבלי לפגוע בעצם או בשרירים מסביב לה. כך, יש למנתח גישה כירורגית טובה לרגלי המטופל. ואפשרות לשקף את האזור המנותח, מכל זוית אפשרית.

פרופ' דבי, למד את גישת הניתוח, בזמן שניתח עם ד"ר ג'ואל מאטה. ג'ואל מאטה, הוא המנתח שהגה ופיתח את מיטת הניתוחים. מאז הוא מנתח ומכשיר מנתחים נוספים במיומנות רבה.

המערכת הייחודית שמרכיבה את שולחן הניתוח, מאפשרת ניוד של הרגל המנותחת, בזמן הניתוח. כמו גם שיקוף חי בזמן הניתוח. שמאפשר התאמה, מאוד מדויקת, בין הירך המנותחת לירך השנייה. אידאלי להשגת שיוויון באורך רגליים בסיום הניתוח. למיקום המדויק של המשתל, ולהפחתת הסיכון לתזוזת המפרק ממקומו.

מטופלים מספרים

פרופ' דבי, אורטופד מומחה להחלפות מפרקים. נחשב לאחד האורטופדים המובילים בתחום החלפות המפרקים בארץ. טיפל באלפי אנשים באופן שמרני או ניתוחי. בדגש על מקצועיות ואיכפתיות.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן