תבניות הליכה באוסטיאוארתריטיס

אוסטיאוארתריטיס של הברך

דלקת פרקים ניוונית (אוסטיאואריתריטיס), היא מחלת המפרקים השכיחה ביותר בגיל המבוגר. שמאופיינת בשחיקה ובהרס מתמשך של הסחוס המפרקי ובשינויים בעצם התת סחוסית ויצירה של אוסטאופיטים.

לעתים יש גם שינויים פתולוגיים נוספים. הסמפטומים העיקריים הם כאב כרוני בזמן הפעלת המפרק, הגבלה בטווחי תנועה ומגבלה תפקודית.

גורמי הסיכון – כוללים גיל מבוגר, השמנת יתר, פגיעה במשטח המפרקי ומנח לקוי של המפרק. כמו גם עיוותים מולדים של המפרקים, שברים המערבים את משטחי המפרק , פגיעה סחוסית ועוד .

היבטים של תבניות התנועה של חולים הסובלים משחיקת סחוס של הברך

בעת הליכה נושאת הברך עומס הגדול עד פי שישה ממשקל הגוף. כוחות שמועברים דרך הברך. המדור הפנימי של הברך מקבל עומס גדול פי 2.5 ביחס למדור החיצוני. ובהתאם – סימני שחיקה וניוון מופיעים במדור הפנימי של הברך בשכיחות גבוהה יותר מאשר במדור החיצוני.

תבניות הליכה בעיתיות, מהוות אסטרטגיה להפחתת המאמצים על המדור הפגוע והכואב. והן גם תוצאה של עיוות המפרקים, חולשה, רפיון וירידה בטווחי התנועה.

תבנית ההליכה של הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך

נמצא כי בהשוואה לנבדקים בריאים, בקרב הסובלים מאוסטיאוארטריטיס של הברך, נראעת ירידה באורך הצעד, בקצב ובמהירות ההליכה. ושזמן הדריכה ארוך יותר ביחס לזמן הנפת הגפה. נמצא גם קשר בין מדדים אלה , לבין חומרת המגבלה התפקודית.

מחקרים אחרים, הצביעו על ירידה משמעותית בטווחי התנועה במפרק הברך השחוק. יחד עם עלייה בטווחי התנועה במפרקים שכנים.מה שמלווה בירידת כח שריר כחלק מהאסטרטגיה של הגוף להורדת הלחץ המפרקי.

בנוסף לשינויים בתבנית התנועה של הברך, נראתה עלייה בטווחי התנועה במפרק הירך לאורך כל מהלך התנועה. וכן, עלייה בהטיית הגו בשלב נשיאת המשקל. הטיות שמקטינות את העומס במדור הפנימי של הברך וכנראה משמשות כאסטרטגיית פיצוי .

שחיקת המדור הפנימי מביאה לרפיון במישור הקדמי של הברך , ובעצם גורמת להמשך הרס המדור הפנימי. יחד עם החרפת הפגיעה ביציבות, הגדלת העומס וחוזר חלילה.

שיקום תבנית ההליכה

נראה שתרגול המביא לשיפור היציבות, עשוי להקטין את מתח השרירים בחולים אלה, ולהביא להאטה בתהליך הפתולוגי.

תרגול של השרירים, המייצבים את הברך ומאזנים את העומסים בברך. והפסקת ההתדרדרות בשליטה השרירית במפרק. יכול לעזור לללמד את השרירים לייצב מחדש את הברך ולאזן את העומסים הפועלים במפרק.

לכן לסובלים מאוסטיאוארטריטיס – מומלץ לעבוד על פעילות גופנית, פיזיותרפיה ואפוסתרפיה.

ומי שכבר מגיע לניתוח החלפת מפרק ברך יכול להבין בצורה טובה יותר, את הסיבה והצורך בבברך אנטומית ובשיטה קינמטית. ולא בברך שעודת בצורה מקבילה לקרקע.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן