החלפת מפרק ברך- מה קורה אחרי הניתוח?

שיקום אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך, מה קורה אחרי הניתוח . על שחרור מהיר, שיקום, פיזיותרפיה ותרגול. מתי אפשר לחזור לנהוג, לעבוד..

החלמה מניתוח אורתופדי להחלפת מפרק ברך, היא לא מיידית. עם זאת, לרוב כחודש לאחר הניתוח כבר ניתן לחזור לעצמאות מלאה ולפעילויות היומיום.

מירב המנותחים מרגישים תוך חודש הטבה משמעותית מאוד, חוזרים לנהוג כ- 4 עד 6 שבועות לאחר הניתוח.
ויש מנותחים רבים ששלחו לנו סרטוני ומכתבי תודה, על הטיולים והמסעות שעשו כ-3 חודשים לאחר הניתוח.

שיעורי ההצלחה בניתוח החלפת מפרק הברך גבוהים מאוד. רב המנותחים חווים הקלה משמעותית בכאבים, זמן קצר לאחר הניתוח. יש שיפור משמעותי ברתפקוד, ברמת הפעילות ובאיכות החיים,עבור רוב המנותחים.

פרופ' דבי מקפיד על ניתוח בגישה קינמטית, מותאמץ אישית. ללא בפגיעה ברמות הרכות. שימוש במשתלים אנטומים, גישה רובוטית – במידה ומתאים. כל אלה עוזרים לשיקום מהיר ואיכותי ולהחלמה קלה ונעימה יותר.

שיקום אחרי ניתוח – שיתוף פעולה.

פרופ' דבי, אורטופד מומחה בניתוחי החלפות מפרקים, ניתח אלפי החלפות מפרקים בהצלחה רבה. ובכל זאת, מדגיש: שיקום מוצלח תלוי גם בכם. על המנתח להתמקצע ולעשות את המקסימום כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר בניתוח. ועל המטופל לקחת אחריות על תהליך השיקום. על תרגול, פיזיותרפיה והרגלי חיים, שיובילו אותו לתוצאות האופטימליות.

הכנה לניתוח. כמו גם פיזיוטרפיה, תרגול, טיפול בכאב, אפוסתרפיה, תזונה מתאימה ומנוחה מספקת. כל אלה,הם חלק בלתי נפרד מניתוח החלפת מפרק.

אחוזי ההצלחה של ניתוח להחלפת מפרק הירך וניתוח החלפת מפרק הברך גבוהים מאוד. פרופ' דבי, אורטופד מנתח החלפות מפרקים, בגישות המתקדמות בעולם, המאפשרות שיקום והחלמה מהירים יותר.

אז מה קורה אחרי הניתוח?

ניתוח החלפת מפרק, כבר לא דורש תקופת שיקום ארוכה ומסורבלת. לאחר אשפוז קצר של 1-2 ימים ניתן להגיע לעצמאות.

לאחר ניתוח החלפת מפרק, עוברים להתאוששות, ומשם יובילו אתכם למחלקה. תקבלו משככי כאב, בהתאם לצורך ולהנחיות של פרופ' דבי.

כדי למנוע הצטברות של קרישי דם, תקבלו זריקה יומית של דילול דם, במשך כחודש. יתכן גם טיפול מונע על ידי מכשיר מכני בביה"ח.

כבר ביום הראשון אחות בית החולים ו/או הפיזיותרפיסט יסייעו בירידה מהמיטה. בתחילה לישיבה על כיסא ואחר כך לניסיון הליכה ומדרגות.

כמה זמן מתאשפזים, לאחר ניתוח החלפת ברך? 

פרופ' דבי מנתח בשיטות שמשמרות את הקינמטיקה הטבעית של המפרק. ודוגל בשיטת השחרור המהיר והשיקום הביתי. מירב המטופלים חוזרים לביתם כ-48 שעות לאחר הניתוח .

השחרור מבית החולים

השחרור מבית החולים הוא לרב, 1-2 ימים לאחר הניתוח .

הפצע יחבש בחבישה סטרילית ועמידה למים. אין להרטיב את פצע הניתוח עד יום לאחר הסרת התפרים.

תקבע לכם פגישת ביקורת אצל צות המרפאה, כשבועיים לאחר הניתוח.

חשוב להקפיד על שיקום ביתי, טיפול פיזיותרפי, תרגול, השגחה נכונה וביקורת. כך תחזרו במהרה לשגרת חיים, ללא כאבים או מגבלות תנועה.

שיקום בית

חשוב מאד להקפיד על שיתוף פעולה, על מנת לעבור את השיקום וההחלמה, בצורה המוצלחת ביותר.

הטיפול הפיזיותרפי חשוב להחלמה טובה יותר, לחיזוק השרירים והגדלת טווח התנועה.

שלב השיקום התחיל כבר בבית החולים. ד”ר דבי ממליץ במידת הניתן על המשך שיקום בבית, בסביבה הטבעית. גם מבחינת הנוחות והתחושה האישית וגם לשם הקטנת סיכון לזיהומים.

תהליך השיקום הביתי מטרתו הגדלת טווחי התנועה של המפרק. החזרת התנועה הטבעית במרחב וחזרה לאיכות חיים.

הטיפול הפיזיוטרפי הביתי לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך. לא מחייב התניידות למכונים רפואיים. הטיפול יכול להתחיל תוך 24 שעות, או לפני, במידה ועשיתם פיזיותרפיה טרום ניתוחי.

הטיפול כולל חיזוק שרירי, טכניקות לתנועה נכונה ועצמאית לאחר הניתוח. תרגול ניידות הדרגתי עד לעצמאות מלאה.

יש תרגילים שמומלץ לבצע לאחר ניתוח החלפת ברך?

מומלץ להתייעץ עם פרופ' דבי ועם פיזיותרפיסט בקשר לתרגילים המתאימים לשלבים השונים של השיקום שלכם. בתחילת התהליך הרעיון הוא להניע את הרגל. לדוגמא: להניע את הברך בעדינות, למתוח את הקרסוליים לסירוגין. להרים את הרגליים כלפי מעלה, כשהן ישרות, להשאיר ולהוריד לאט. לישר ולכפוף את הרגליים . בשכיבה – לכופף את הברכיים, כשהקרסול נותר על המיטה. ועוד

פיזיותרפיה היא המפתח להצלחת הניתוח שעברתם 

הפיזיותרפיה מתבצעת על ידיכם ובאחריותכם. האימון והתירגול הם המחוייבות האישית שלכם ובעלי חשיבות מירבית לתהליך השיקום שלכם. 

הפיזיותרפיה תעזור לחזק את השרירים סביב המפרק, ליציבות טובה יותר והפחתת הכאב.לשמר את טווחי התנועה, הכח, יכולות המפרק. כמו גם לחלוקת עומסים טובה, יציבות וחזרה לביומכניקה בריאה.

הפיזיותרפיסט יקבע לכם תוכנית פיזיותרפיה מותאמת אישית. עם הנחיות להמשך תרגול עצמי. הצמדו לתוכנית האימונים, על מנת למקסם את תוצאות הטיפול. לחזק את שרירי הגפה המנותחת ולהגדיל את טווח התנועה שלהם.

זיכרו – יש משמעות רבה להכנה לניתוח, ולניתוח מוצלח. אך יש משמעות לא פחותה להתמדה שלכם בתרגול ובתהליך השיקום.

המפרק החדש יהיה יציב כמספר דקות לאחר הניתוח. מומלץ בהתחלה להיעזר בהליכון , גם למען בטחונכם. וגם כדי להזכיר לכם ולסביבה שעברתם ניתוח.

מה קצב ההחלמה אחרי ניתוח החלפת ברך?

מהלך 6 השבועות הראשונים תחושו בהדרגה שיפור בכאב, בתנועה ובאיכות החיים. בכל יום תצליחו לעשות קצת יותר מביום הקודם.סביר להניח שכבר תוכלו לעשות את כל הפעולות שביצעתם טרם הניתוח ויותר מכך. תחזרו לנהוג ולבצע פעילות גופנית בהדרגתיות.

גם אם לא תרגישו, הליך השיקום שלכם עדין נמשך, במהלך השנה הראשונה. תוך זמן לא רב, תרגישו שחזרתם לשגרת ואיכות חיים . ויש כאלה שאף שוכחים שעברו ניתוח החלפת מפרק..

טיפ: סרגל מאמצים! גם אם אתם מרגישים נפלא, אל תעמיסו על הגוף שלכם יותר מידי. ובכל זאת, הקפידו לתרגל פיזיותרפיה לאורך היום.

כמה זמן חופשת מחלה ? 

זמן חופשת המחלה תלוי גם בקצה ההחלמה והשיקום שלכם מהניתוח. כמו גם בסוג העבודה שלכם.

אם מדובר בעבודה שדורשת פעילות פיזית ויציבות – חופשת המחלה תהיה ארוכה יותר. חוזרים לעבודה, רק כשניתן לבצע אותה בבטחון. לרב, אחרי 10 – 12 שבועות.

אם מדובר על פעילות בישיבה, רב המטופלים יכולים לחזור לעבוד כעבור 2-6 שבועות. עם המלצה לתרגל עמידה, הליכה ולהגביה את הרגל מדי כמה זמן.

אם העבודה בעמידה, או הליכה מתונה, אפשר לחזור לעבוד כשההליכה יציבה וללא צליעה. לרב, כעבור 6 -12 שבועות.

מתי אפשר לחזור לנהוג?

קיימים הבדלים בקצב ההחלמה וברגל המנותחת . טווח הזמן נע בין 4 ל-8 שבועות. לרב, ניתן לנהוג כחודש לאחר הניתוח.

יכולת הנהיגה עלולה להיפגע בגלל כאב או מגבלה. כאשר תחושו שטווחי התנועה שלכם גדלים, הכאב פחת. ואתם יכולים ללחוץ על דוושת הרכב ללא כאב. ההמלצה היא לחזור לנהוג, כשאתם מסוגלים להיכנס ולצאת מן הרכב בנוחות, שולטים היטב ברגליים וללא תרופות לשיכוך כאבים.

פרופ’ דבי אתכם ובשבילכם, משלב ההכנה לניתוח, בניתוח, בשיקום ובכל רגע אחרי. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב ובהרצליה. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן