שאלות ותשובות – אחרי החלפת מפרק ברך

פרופ דבי, אורתופד מומחה ברכיים. משתף: שאלות ותשובות אחרי החלפת מפרק ברך.

ניתוח החלפת ברך הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר באורתופדיה. עם זאת, סביר להניח שכל מי שעומד לקראת ניתוח כזה , מוצא את עצמו מלא חששות מפני הניתוח, הכאבים לאחר הניתוח, השיקום וההחלמה. 

פרופ' דבי, אורתפד מומחה ברכיים ,ומנתח עתיר ניסיון. ניתח אלפי החלפות מפרקים ומכשיר אורתופדים צעירים בניתוחי החלפת מפרק ברך בטכנולוגיות חדישות. סייע למטופלים רבים לחזור לאיכות חיים ושמחת חיים. אסף עבורכם שאלות ששמענו במרפאה במהלך השנים. וכאן – התשובות לכל השאלות שמטרידות אתכם, לגבי ההחלמה אחרי ניתוח החלפת ברך.

שאלות ותשובות אחרי החלפת מפרק ברך:

מה אחוזי ההצלחה של הניתוח? צריך להכין משהו מראש? כמה זמן לוקח להחלים אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך? מה עושים אם התחבושת נרטבה? צריך לגרוב גרביים אלסטיים לאחר ניתוח להחלפת ברך? איך מתקלחים אחרי החלפת ברך? למה להזריק מדללי דם? האזור של הניתוח נפוח, ויש שטפי דם. מה עושים?מה עושים עם הכאב? למה צריך פיזיותרפיה? יש תרגילים שמומלץ לעשות?ניתן לבצע פעילות ספורטיבית, לאחר ניתוח להחלפת ברך? לכמה זמן המפרק המלאכותי עמיד? מה הסיכונים או הסיבוכים בניתוח החלפת ברך.

שאלות ותשובות – להגיע מוכנים לניתוח

מה אחוזי ההצלחה של הניתוח?

מדובר על אחד הניתוחים המוצלחים ברפואה. מעל 90% הצלחה. 

צריך להכין משהו מראש?

לפני הכל – להכין את עצמכם, לקחת אויר ולזכור שאתם עומדים לעבור ניתוח מורכב, שידרוש שיקום וזמן. וכיון שכל אחד יחיד ומיוחד, חשוב להקשיב לגוף שלכם. כי אף אחד לא חווה את הניתוח באותו אופן ולא עובר תהליך שיקום זהה.

  • פרופ' דבי ממליץ להגיע לניתוח עם הליכון מיד שרה, כדי שלאחר הניתוח, הפיזיותרפיסט יוכל לעזור לכם להתאים אותו ותוכלו להתחיל את התרגול עם ההליכון איתו תצאו לשיקום הביתי. מכיון שבשיטת השחרור המהיר, אנחנו מדברים על שיקום הביתי. תוכלו ללכת עם הליכון, מקל, או בלי – תוך זמן קצר.
  • לרכוש את התרופות שהומלץ לרכוש בפגישת ההכנה – טרום ניתוח.
  • נסו להתארגן מראש, במידה ותזדקקו לעזרה בבישול, קניות, כביסה וכד' לתקופת מה. מבחינת אבטחת ההתנהלות בבית – עובד סוציאלי יוכל לעזור לכם בהתארגנות.
    לדוגמא – לגבי צורך במוט בטיחות או מעקה במקלחת או באמבטיה, אבטחת המעקות לאורך המדרגות, הגבהה לאסלה ועוד.
  • צרו לעצמכם סביבה שתעזור לכם להתמקד בהחלמה שכוללת גם תרגול וגם תזונה נכונה ומנוחה.

שאלות ותשובות – אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך

כמה זמן לוקח להחלים אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך?

פרופ' רונן דבי – אורתופד מומחה ברכיים. מסביר שרוב המנותחים יכולים לשוב לעצמאות מלאה, לאחר כחודש – חודש וחצי של שיקום ביתי. יש כאלה שמרגישים התאוששות מלאה רק אחרי שלושה חודשים ואף שנה שלמה.

חשוב לדעת שמיד לאחר הניתוח כבר תוכלו להתחיל להניע את פרקי הברכיים (מומלץ).

ביממה שלאחר הניתוח כבר תתחילו להתנייד, ולהתחיל ללכת, עם תמיכה והשגחה. ולרב יום-יומיים לאחר הניתוח משתחררים הביתה. הקפידו לבצע פיזיותרפיה על מנת להגיע לטווח תנועה מלא.

בשביל לבצע פיזיותרפיה צריך לשלוט בכאב, זכרו לא צריך לסבול. הברך המלכותית עשוייה ממתכת דקה שעובייה פחות מסנטימטר אחד. בניתוח אנחנו משמרים את הרצועות שמחזיקות את הברך ותנועת המפרק החדש מתבצעת באמצעות השרירים כמו בברך הטבעי.

ובכל זאת, אתם אחרי ניתוח. הקפידו להיות עם היד על הדופק, להקשיב לגוף. לנהל את הכאב, המנוחה, התזונה. לשים לב אם יש תופעות לוואי, או משככי כאבים שלא עושים לכם טוב.

נסו להיות סבלניים. ההחלמה כבר ממש מעבר לפינה..תנו לגוף להשתקם. אל תוותרו על תרגול וגם אל תאיצו בו, או בעצמכם לגבי הטיפול בכאב או בכלל. לכל שאלה – צרו קשר עם צוות המרפאה.

מה עושים אם התחבושת נרטבה?

פרופ' דבי חובש את הפצע הניתוחי חבישה אטומה למים. החבישה נועדה למנוע זיהום ולשמור על סביבה נוחה ולחה לחתך הניתוחי. אם היא נשארת יבשה , אין צורך להחליפה, עד הורדת התפרים. ניתן להתרחץ עם התחבושת.

אם החבישה התרופפה או יש כתמי דם. לאחר התייעצות עם פרופ' דבי/ צוות המרפאה. יתכן שיהיה צורך יש לנקות באלכוהול ולחבוש חדש. כלומר – להסיר את החבישה לחטא באלכוהול 70% ליבש בעזרת פדים ולהניח חבישת מדבקה שניתן לרכוש בסופרפארם.

ליחצו: כאבים אחרי החלפת מפרק והטיפול בפצע

צריך לגרוב גרביים אלסטיים לאחר ניתוח להחלפת ברך? 

מומלץ להשתמש בגרביים אלסטיים, לאחר הניתוח. תפקיד הגרביים או החבישה האלסטית – למנוע הוווצרות של קרישי דם, להפחית בצקת ולהקל על הכאב.

יגרבו לכם אותם מיד לאחר הניתוח, בעת האשפוז בבית החולים. מומלץ להקפיד על שימוש בגרביים במשך כשבועיים. חשוב במיוחד – אם יש נפיחות בקרסול ובחלק האחורי של השוק.
אם זה לא נוח – אפשר להיעזר בטייץ לוחץ.

טיפ: מומלץ לגרוב גרביים אלסטיות גם אם יש לכם נסיעות ארוכות/ טיסות, בחודשים שאחרי הניתוח.

איך מתקלחים אחרי החלפת ברך?

פרופ' דבי חובש את הפצע הניתוחי בחבישת סיליקון חומה ואטומה למים. החבישה היא ל14 יום. ואין צורך להוריד אותה. ניתן להתרחץ איתה מיד לאחר הניתוח. כמובן – בלי לשפשף ישירות את איזור הניתוח. ולנגב את האיזור בעדינות, לאחר המקלחת.

התחבושת אטומה למים ומסוגלת לספוג דימום קל שצפוי מהפצע הניתוחי לאחר הניתוח. ניתן להתייעץ לגבי שימוש בכסא אמבטיה, או אמצעי זהירות אחר.

למה להזריק מדללי דם?

מירב המנוחתים, שמקפידים על נטילת מדללי דם, בהתאם להנחיות. לא יגיעו למצב של קריש דם.

אבל צריך להיות עם יד על הדופק לגבי סיבוכים שכוללים : קריש דם. הסימנים לאפשרות של קריש דם לאחר הניתוח, כוללים: נפיחות, כאב, ורידים נפוחים, צבע עור אדום או חיוור, ועוד.

במקרים קשים – קריש יכול לגרום לתסחיף ריאתי (תסמינים של קוצר נשימה, כאב פתאומי בחזה, שיעול, יריקה או הקאת דם).

האזור של הניתוח נפוח, ויש שטפי דם. מה עושים?

נפיחות אחרי ניתוח החלפת ברך הוא דבר טבעי ומוכר. צםוי שתראו שטפי דם בגפה המנותחת , הם יספגו במהלך החודש שלאחר הניתוח . התחבושת האלסטית תעזור גם להפחית נפיחות.אלות ותשובות- מידע מלא –

בכל מקרה – אם אזור הניתוח, או הגפה המנותחת נעשים חמים, כואבים ונפוחים. צרו קשר עם צוות המרפאה ונבדוק אם מדובר במצב טבעי, בדלקת או חלילה- בסיבוך.

לכל תהיה – צרו איתנו קשר. טיפול בזמן הנכון, קצר יותר ומונע סיבוכים בעתיד.

מה עושים עם הכאב?

אתם עומדים לפני ניתוח וברור שלאחר ההתאוששות מהניתוח והתפוגגות חומר ההרדמה תחושו כאבים. הכאב הוא צפוי, טבעי והגיוני. ולכן פרופ' דבי וצוות המרפאה עדכנו אתכם עוד טרם הניתוח לגבי הטיפול בכאב, פרוטוקול ניהול הכאב ועוד.

טלו את משככי הכאבים, בלי לבדוק את כוח הסבל שלכם. התוכנית לניהול כאב נכתבה בעקבות מחקרים רבים ולאחר אלפי ניתוחי החלפות מפרקים.

הכאב בא בגלים. וככל שתלחצו ממנו פחות, ותטפלו בו כראוי, הגלים ישקטו. בכל מקרה, עם כל יום שעובר רמת הכאב פוחתת. הטיפול בכאב הוא רק לזמן קצר. נטילה נכונה, יחד עם מנוחה לצד תרגול מתאים של המפרק. יאפשרו לכם להשתחרר מהטיפול בכאב תוך זמן קצר.

עוצמת הכאב משתנה ממטופל למטופל. בימים הראשונים הטיפול הוא עם משככי כאבים חזקים שיירדו בעוצמה ובמינון, ותוך זמן קצר, תגיעו להתאוששות המלאה.

חשוב להקפיד ליטול את משכככי הכאבים, כדי שהכאב לא יגרום לכם להפחית תנועה. ככל שתהיו פעילים יותר תחזקו את השרירים המייצבים, טווח התנועה יגדל,ותחזרו לתפקוד מיטבי מהר יותר.

פרוטוקול הכאב נועד לכם. אבל עליכם לשים לב למה הגוף שלכם מגיב טוב יותר. לכל תרופה יש חלופה.

רבים מדווחים על עליה בעוצמת הכאב בלילה.כשאנחנו פחות עסוקים, אנחנו מרגישים את תוצאת העומס שהפעלנו על המפרק. וכיון ששינה טובה היא חלק מתהליך ההחלמה. ניתן להתאים משככי כאבים לפני השינה, שיעזרו לכם לעבור את הלילה בשינה טובה. ולקום רעננים ליום תנוסף של התקדמות בדרך למטרה..

שאלות ותשובות – שיקום ביתי אחרי החלפת מפרק ברך

למה צריך פיזיותרפיה?

תרגול פיזיותרפיה אינו גוזל זמן רב במהלך היום והוא קריטי להצלחתו של הניתוח.עליכם לתרגל פיזיותרפיה כבר ביום למחרת הניתוח עוד לפני שתשתחררו מבית החולים.

תרגול פיזיותרפיה יעזור לכם להגיע לטווח התנועה המקסימלי אותו אתם יכולים להשיג.מבית החולים אתם תצאו עם הנחיות מדויקות לגבי התרגילים אותם תצטרכו לבצע.

לאחר פיזיותרפיה או הליכה אתם צפויים להרגיש כאב חזק יותר מאשר לפני התרגול.הקדימו תרופה למכה וקחו משכך כאבים לפני שאתם מתחילים.

האחריות לביצוע התרגול היא שלכם, אתם תצטרכו להקפיד לבצע את שגרת האימונים שנקבעה עבורכם.

דווקא תרגול פיזיותרפיה באופן שוטף ועצמי ולא נוכחותו הפיזיותרפיסט היא מה ש גדילה משמעותית את סיכוי הצלחת הניתוח ועל כן קריטי.

יש תרגילים שמומלץ לעשות?

מומלץ להתייעץ עם רופא ועם פיזיותרפיסט או עם מדריכים מוסמכים אחרים בקשר לתרגילים אחרי החלפת מפרק ברך, המתאימים לשלבים השונים של השיקום.

ניתן לבצע פעילות ספורטיבית, לאחר ניתוח להחלפת ברך? 

בעבר הרופאים המליצו להימנע מפעילויות ספורטיביות מחשש לצורך בניתוח נוסף.
כיום, מחקרים מראים שלא רק שאין הבדלים משמעותיים במידת השחיקה של המפרק החדש.

אלא שמי שהמשיך בפעילות ספורטיבית השיג תפקוד טוב יותר של הברך.

טיפ: סרגל מאמצים… בנו תוכנית של חזרה לפעילות עם הפיזיותרפיסט ו/או פקרופ' דבי ואל תאתגרו את עצמכם, בשבועות הראשונים, יתר על המידה.

לכמה זמן המפרק המלאכותי עמיד?

אחת השאלות שמטרידות את רוב המטופלים היא אם יצטרכו לעבור ניתוח חוזר, כי המפרק המלאכותי לא יחזיק.

בעבר המשתלים היו באמת לזמן קצר יחסית ולכן הניתוח בוצע רק במטופלים יותר מבוגרים. כיום – גם בזכות התפתחות הטכנולוגויות, עיצוב המפרק והחומרים מהם הוא מורכב. שיטת ביצוע הניתוח (הגישה והטכניקה הניתוחית) , וכמובן – מיומנות המנתח. מאפשרים לאנשים להשאר עם אותו מפרק מלאכותי 20 שנים וגם הרבה מעבר.
כמובן שאורך חיי המפרק משתנה בין מטופלים גם בהתאם לגישה הניתוחית, סוכ הניתוח, אופן הקיבוע והתאמת המשתל. וגם בהתאם למצב המטופל: הבריאותי, הפיזי, רמת הפעילות, משקל ועוד.

מה הסיכונים או הסיבוכים בניתוח החלפת ברך

לחצו כאן למידע על סיכונים וסיבוכים אפשריים בניתוח החלפת מפרק.

סובלים מכאבים בברכיים?

פרופ' רונן דבי, מומחה ברך, רופא אנושי ומיומן ביותר בביצוע ניתוח החלפת מפרק ברך. מטובי המומחים בארץ. טיפל באלפי אנשים, באופן שמרני או ניתוחי, בדגש על מקצועיות ואיכפתיות.  מסביר:  התפיסה הניתוחית השתנתה מאוד. הטכנולוגיה התפתחה, ניתן לנתח היום ניתוחים בהתאמה אישית, בעזרת:

החלפת ברך חדשנית , בגישה הקינמטית – הגישה הטבעית ביותר לגוף. בהתאם למבנה האנטומי האישי שלכם. עם שתלים בעלי עמידות גבוהה וסיכוי נמוך לזיהומים. משתלים בעלי שרידות, היציבים והטבעייים ביותר לגוף.

החלפת ברך עם רובוט – גם כאן, פרופ' דבי עושה את הניתוח בגישה הקינמטית, הטבעית לגוף. בהתאמה אישית. במידה ויש רובוט למשתל המתאים למנותח. ניתן להשתמש ברובוט כדי לוודא את דיוק הזוויות והמיקומים.

מטופל שיעבור הכנה נכונה, ויקפיד על פרוטוקול הטיפול.  יכול להפעיל את הרגל כבר ביום של ניתוח החלפת מפרק הברך. בזכות ניתוח מיומן, טכנולוגיות חדישות, שתלים יציבים וגישה נכונה. ההחלמה התקצרה וניתן לחזור הביתה, לשיקום ביתי תוך זמן קצר.

פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח
פרופסור רונן דבי, אורתופד מנתח

פרופ' דבי מנתח החלפות מפרקים, ניתוח החלפת מפרק ירך, החלפת ירך בגישה קדמית. החלפת מפרק ברך, החלפת ברך בגישה הקינמטית ובשיטה הרובוטית. לפרופ' דבי ניסיון מקצועי של אלפי ניתוחי החלפות מפרקים, בטכנולוגיות מתקדמות בהתאמה אישית. מומחה בינלאומי, מעביר כנסים, הדרכות וקורסים לרופאים וקולגות בארץ ובחו"ל. מקבל מטופלים במרפאות ברמת החייל-תל אביב, ובמרפאה בהרצליה. מנתח בבתי החולים הפרטיים: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, רפאל-עתידים. ובמסגרת בית החולים ברזילי. צוות המרפאה זמין לכל שאלה, שיהיה בהצלחה.

דילוג לתוכן